با گالاتاپورت استانبول آشنا شوید

جاذبه‌های گردشگری استانبول
با گالاتاپورت استانبول آشنا شوید

استانبول از آن دست شهرهایی است که به خاطر حجم بالای مسافرت‌ها به آن‌جا و درآمدی که دارد، همیشه در حال گسترش و نوسازی است. یکی از پروژه‌هایی که در این چند ساله رقم خورده و باعث به وجود آمدن یک منطقه مدرن و لوکس شده، گالاتاپورت بوده که حالا منزلگاه لوکس‌ترین برندها و خاص‌ترین فروشگاه‌هاست. البته پروژه گالاتاپورت هنوز به صورت کامل انجام نشده و به خاطر شیوع بیماری همه گیر کرونا، ساخت قسمت‌هایی از آن متوقف شده و تنها بخش‌هایی از آن است که به بهره برداری رسیده. اما بیایید با هم نگاهی کلی به این پروژه و ویژگی‌هایش بندازیم و ببینیم تور استانبول، چه چیزی برای ما مهیا کرده است!

 

کوتاه درباره گالاتاپورت

گالاتاپورت یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های استانبول در سال‌های اخیر است که با هزینه‌ای بسیار هنگفت، قرار است بندری که بیش از ۲۰۰ سال است در کاراکوی بی‌استفاده مانده بود را دوباره به رونق برساند. جایی که قرار است در نهایت مملو از فروشگاه‌های مختلف، رستوران‌ها و گالری‌های هنری شود و گردشگران بی‌شماری را به این محل بکشاند. در واقع آن‌هایی که این محل را انتخاب کرده‌اند، سعی کرده‌اند تا زیبایی منحصر به فرد بندری رو به تنگه بسفور را با مراکز لوکس و مدرن ترکیب کرده تا جایی استثنایی برای جذب گردشگر پدید بیاورند.

این محل در بین جاهای مهمی همچون ترمینال فری‌های کاراکوی، دانشگاه هنر معمار سینان و چندین جاذبه‌ی گردشگری مختلف در کاراکوی واقع شده است و از نظر دسترسی نیز کاملا مناسب است. این پروژه در سال ۲۰۱۶ شروع به کار کرد و نهایت بخش‌های زیادی ازآن در اکتبر ۲۰۲۱ به بهره برداری رسید. فضای کلی پروژه به بیش از ۱۰۰ هزار متر مربع می‌رسد که در خط ساحلی از منطقه کاراکوی تا سه شنبه بازار را شامل می‌شود اما همان طور که گفتیم، هنوز کار بخش‌هایی از آن به اتمام نرسیده و مراحل واگذاری برخی از مراکز نیز انجام نشده است. پیش بینی می‌شود با هزینه‌ی بسیار بالایی که برای گالاتاپورت انجام شده، در نهایت سالانه ۳۰ میلیون نفر از آن‌جا بازدید به عمل آورده و از امکانات آن‌جا استفاده کنند.

بخش‌های مختلف گالاتاپورت که باید از آن‌ها بازدید به عمل آورید

خرید

به گالاتاپورت نباید به چشم یک مرکز خرید نگاه کنید، این مکان در واقع مجموعه‌ای بزرگ و متنوع است که فروشگاه‌های بسیار خوبی نیز در آن‌جا به فعالیت مشغولند. فروشگاه‌هایی که اغلب از برندهای درجه یک ترک و اسامی مطرح جهانی تشکیل شده‌اند و در بینشان می‌توان نام‌های لاکچری و گران‌قیمت را پیدا کرد. همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، هنوز تمامی مراکز گالاتاپورت شروع به فعالیت نکرده و فروشگاه‌های این مجموعه نیز از این استثنا خارج نیستند و هنوز نام‌های بزرگی فروشگاه‌های گالاتاپورت را تهیه کرده و به زودی در آن‌جا شروع به فعالیت خواهند کرد.

 

غذای دریایی در ۸ رستوران استانبول

اما چه چیزهایی در گالاتاپورت می‌توانید بخرید؟ در این منطقه بندری، همه چیز برای خرید مهیا خواهد بود. از بهترین برندهای جواهرات و ساعت گرفته تا فروشگاه‌های لباس متعدد در گالاتاپورت به فعالیت می‌پردازند و روز به روز نیز به تعدادشان اضافه خواهد شد. برندهای گران قیمت لوازم آرایش، کیف و کفش، عینک و ... در آن‌جا به فعالیت می‌پردازند و برای خرید لوازم ورزشی نیز می‌توانید به فروشگاه‌های اختصاصی نام‌های بزرگ مراجعه کنید.

همچنین در زمینه تجهیزات الکترونیک و لوازم دیجیتال نیز اوضاع در گالاتاپورت عالی و بهتر نیز خواهد شد. از جدیدترین گوشی‌های موبایل، لوازم جانبی، تجهیزات کامپیوتر و لپتاپ تا دوربین‌های دیجیتال در این محل به فروش خواهند رسید. همچنینی یکی از بزرگ‌ترین شعبه‌های ترکسل نیز در این محل وجود دارد که می‌توانید برای خرید سیم کارت اعتباری به آن‌جا مراجعه نمایید.

رستوران‌ها و کافه‌ها

اگر عاشق‌ غذاهای خوشمزه هستید و دوست دارید طعم‌های مختلف از سراسر جهان را با بهترین کیفیت تجربه کنید، جایی جدید برای رفتن در استانبول خواهید داشت. گالاتاپورت مجموعه‌ای بهترین رستوران‌های شهر را یکجا جمع کرده و ترکیبی کم‌نظیر در ترکیه را برای گردشگران فراهم آورده است. در این محل تنوع و کیفیت حرف اول را می‌زنند. جایی که شما می‌توانید هم فروشگاهی برای محصولات خوراکی ترکی و انواع ادویه جات پیدا کنید و هم رستوران‌های لاکچری که غذاهای اروپایی یا حتی آمریکای لاتین یا شرق دور را به فروش می‌رسانند.

کافه‌هایی همچون Antepsan ، Grandma Cafe، Creams، Cafer Erol یا Baylan در حال حاضر گالاتاپورت فعالند و در کنار رستوران‌هایی همچون Günaydın Steakhouse، İkon، BigChefs و Cookshop، در این جا هم فست فودهایی همچون برگر کینگ و چند فست فود مستقل و بسیار خوب پیدا می‌شود. البته هنوز چندین رستوران و کافه‌ی بنام هم مانده تا شروع به فعالیت کنند و مراحل آماده سازی خود را سر می‌کنند. با توجه به لیست بلندبالایی که همین الان در گالاتاپورت فعال هستند، به نظر می‌رسد، این محل قرار است مملو از رستوران‌ها و کافه‌های بسیار خوب شود.

 

تفریح و بازی در محله شیشلی استانبول

مراکز فرهنگی و هنری

یکی از اهداف گالاتاپورت این است که به یک مرکز هنری جدید در استانبول بدل شود. این مکان و موزه‌ی مهم شهر را میزبانی خواهد کرد. یکی موزه هنر مدرن استانبول و دیگری موزه نقاشی و پیکر تراشی دانشگاه معمار سینان است که هر دو با توجه به نمایش آثار هنری مهم، برنامه‌ریزی بلند مدت برای به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان جوان داشته و قصد حمایت از کارهای هنرمندان محلی را دارند. گردشگران نیز می‌توانند در فضایی به بزرگی ۱۴ هزار متر مربع، از بخش‌های مختلف و گالری‌های هنری متنوع دیدن کنند.

قسمت‌های ابتدایی موزه و گالری‌های هنری راه افتاده اما با توجه به مشکلاتی که کرونا به بار آورده است، هنوز راه زیادی باقی مانده تا گالاتاپورت به آن مرکز فرهنگی هنری که مد نظر دارد برسد و فعلا باید این مکان را بیشتر برای خرید، رستوران‌ها و فضای زیبایش انتخاب کرد.

ترمینال گالاتاپورت

سیستم پذیرش مسافر در بندرگاه گالاتاپورت در نوع در جهان یکتاست. فضای اختصاص داده شده به این بخش ۲۹ هزار متر مربع است که این امکان را به مسافران می‌دهد تا در فضایی باز و بسیار عالی، پذیرش شده و به راحتی بتوانند از کشتی‌های کروز بزرگ و تفریحی به استانبول بروند. این ترمینال از به روز‌ترین تکنولوژی روز بهره برده و آن‌هایی که به آن‌جا می‌آیند، می‌توانند به راحتی به بخش کنترل پاسپورت رفته و در کم‌ترین زمان ممکن به محیط اصلی گالاتاپورت ورود کنند. همچینین برای این ترمینال، دسترسی تاکسی و مینی‌بوس در نظر گرفته شده و همچنین اتوبوس‌های گردشگری نیز برای آن‌هایی که می‌خواهند از همان محل برای گردش در خیابان‌های استانبول عاظم شوند نیز وجود دارد.

فضای داخلی این ترمینال زیبا و مدرن است و ظاهر متمایزی از دیگر ترمینال‌های دریایی استانبول دارد. از نظر خدمات نیز این تریمنال تمامی موارد استاندارد را در خود داشته و سعی کرده در مجموع، روند پذیرش را به بهترین شکل برای مسافرانی که از طریق دریا وارد استانبول می‌شوند، تسهیل کند.

تفرجگاه بندری

همانطور که گفتیم، بعد از ۲۰۰ سال این بندرگاه دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای این منظور، خط ساحلی به بهترین شکل تهیه دیده شده و همچون پارکی زیبا در دسترس عموم است. این بخش از گالاتاپورت ۱۵۰۰ متر درازا داشته و دارای امکاناتی همچون صندلی برای نشستن، فضای سبز، محلی برای پیاده روی و ... خواهد بود.

در واقع ترمینال اصلی به صورت زیرزمینی درست شده و همین باعث می‌شود، مردم به راحتی بتوانند از فضای بالای بندر استفاده کرده و از منظره‌ی دیدنی تنگه بسفور لذت ببرند. اگر قرار بوده به گالاتاپورت بروید و در آن‌جا به خرید و گشت و گذار بپردازید، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید تا غروب زیبای استانبول را در این محل تماشا کنید.

 

بهترین پیست‌های کارتینگ در استانبول

جاذبه‌های تاریخی گالاتاپورت

برج ساعت توپخانه که آن‌جا را با نام نوصرتیه نیز می‌شناسند و از جمله جاهای مهم تاریخی در منطقه است که در گالاتاپورت مرمت شده و گردشگران می‌توانند از آن‌جا بازدید به عمل آورند. این بنا در قرن ۱۹ میلادی و در زمان سلطان عبدالمجید ساخته شده و جالب است بدانید که بعد از ساخت، همچون برج پیزا، ۱.۵ درجه به یک سمت خم شده است! این برج از جاهایی است که حتما در زمان بازدید از گالاتاپورت، باید از آن نیز بازدید به عمل آوردید.

غیر از این مورد، چند بنای تاریخی و مهم نیز در منطقه هستند که بد نیست از آن‌ها نیز بازدید کنید. یکی از این موارد، دفتر پست بسته‌های استانبول بوده که بنایی قدیمی اما زیبا به رنگ سفید است و دیگری ساختمان چینیلی هان نام دارد که در سال ۱۹۱۰ ساخته شده و از نظر ظاهری کاملا با دیگر بناهای استانبول متفاوت بوده و برای عکاسی جایی مناسب محسوب می‌شود.

جمع بندی

اول صبح برای خوردن صبحانه و لذت بردن از فضا و آب و هوای خنک کنار تنگه و غروب دم برای صرف قهوه یا چای و لذت بردن از منظره‌ی غروب آفتاب، بهترین زمان برای سر زدن به گالاتاپورت است. این مکان در حال حاضر هنوز نیمی از چیزی که در آینده به آن تبدیل می‌شود، نیست اما جاذبه‌هایی دارد که می‌تواند شما را جذب خود کند. در مجموع اگر وقت اضافه داشتید، دوست داشتید از منظره‌ی پارک کنار تنگه بسفور استفاده کنید یا در کادیکوی بودید، حتما سری به گالاتاپورت بزنید. همچنین آن‌هایی که به دنبال خرید از فروشگاه‌های لوکس و گران قیمت هستند، حتما در این محل، گزینه‌های متعددی پیدا خواهند کرد.

این محل دارای اینترنت پرسرعت بی‌سیم و رایگان است که برای استفاده از آن و همچنین دریافت اطلاعات کلی درباره گالاتاپورت، بهتر است برنامه‌ی این مجموعه را روی گوشی‌ خود نصب کنید. برای دانلود نسخه iOS روی این لینک و برای نسخه اندروید روی این لینک بزنید.

 

هتل‌های ۵ ستاره شاخ طلایی استانبول

آدرس:‌ Kılıçali Paşa Mahallesi, Meclis-i Mebusan Caddesi, No: 8, İç Kapı No:102, 34433, Beyoğlu

۰۷ اسفند ۱۴۰۰

نظرات کاربران