دانستنی‌هایی درباره شهر استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
دانستنی‌هایی درباره شهر استانبول

استانبول یکی از محبوب‌ترین شهرهای تور ترکیه برای سفر توریست‌ها است. به طوری که استانبول بزرگترین شهر ترکیه بوده و از آن به عنوان پایتخت گردشگری این کشور نیز یاد می‌کنند. این شهر اوراسیایی با داشتن جاذبه‌های گردشگری متنوع توانسته توجه هر شخصی را با هر علاقه و سلیقه‌ای از سرتاسر دنیا به سمت خود جلب کند. با انتخاب تور استانبول می‌توانید به تفریحاتی از جمله خرید، گردش، تفریحات شبانه، تفریحات ساحلی و ... بپردازید. اما موضوع مهمی که وجود دارد شناخت این مقصد گردشگری قبل از سفر به آن است. اگر شما نیز دوست دارید تا یک بار هم که شده باشد از شهر استانبول دیدن کنید در این مقاله همراه ما باشید تا با دانستنی‌های شهر استانبول که باید قبل از سفر بدانید، آشنا کنیم.

 

تاریخچه استانبول

استانبول از جمله قدیمی‌ترین شهرهای ترکیه بوده و در طول سال‌ها تاریخ پرفراز و نشیبی داشته است. این شهر در گذشته مکانی برای حکومت ایران، روم، عثمانی و حتی یونان بوده است. به طوری که کورش کبیر شهر استانبول را فتح کرده بود و در آن دوران این سرزمین تحت حکومت هخامنشیان بود. بعدها امپراطوری روم در استانبول حکم فرما شد و آن را روم جدید، کنستانتینپول یا شهر کنستانتین نیز نامگذاری کردند. در نهایت نیز با آغاز دوران حکومت عثمانی در ترکیه و قدرت گرفتن ترک‌ها استانبول قدرت و شکوه بیشتری پیدا کرد. به طوری که برای مدتی استانبول با نام قسطنطنیه پایتخت ترکیه بوده و از لحاظ استراتژیکی اهمیت بالایی داشته است. امروزه نیز این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی، طبیعت زیبا و حفظ بافت قدیمی در کنار سبک شهرسازی مدرن توانسته توجه توریست‌ها را از جای جای دنیا به سمت خود جلب کند.

 

بهترین زمان سفر به استانبول چه موقع از سال است؟

 

موقعیت جغرافیایی استانبول

از جمله مهم‌ترین دلایلی که سبب شده در طول تاریخ شهر استانبول مورد توجه اغلب حکومت‌ها و مردم قرار بگیرد موقعیت جغرافیایی خاص آن است. استانبول از لحاظ وسعت و بزرگی رتبه ۵ را در بین کلان شهرهای دنیا دارد. امروزه جمعیت آن به بیش از ۱۲ میلیون نفر می‌رسد. اما آنچه شهر استانبول را منحصر به فرد کرده تقسیم شدن آن به دو قسمت شرقی و غربی توسط باریک‌ترین تنگه جهان یعنی تنگه بسفر است. قسمت شرقی استانبول در قاره آسیا قرار داشته و قسمت غربی آن در قاره اروپا واقع شده است.

از طرفی دیگر شهر استانبول از سمت سمت شمال به دریای سیاه و از جنوب غرب به دریای مدیترانه وصل شده است. طبق آمارهای به دست آمده گفته می‌شود که ۶۵ درصد جمعیت استانبول در قسمت اروپایی استانبول بوده و ۳۵ درصد آن‌ها در قسمت آسیایی ساکن هستند.

 

شرایط آب و هوایی استانبول

در حالت کلی شهر استانبول به دلیل سواحل و دریاها آب و هوایی معتدل داشته و می‌توان هر ۴ فصل سال را در این شهر زیبا مشاهده کرد. به این معنا که فصل بهار در استانبول از فصل فروردین شروع شده و تا خرداد ماه ادامه دارد. در این روزها هوا بسیار ملایم بوده و گاهی اوقات حالتی مه‌آلود و خنک نیز دارد. با پایان خرداد ماه تابستان در استانبول شروع شده و توریست‌ها گرم‌ترین روزهای سال را در این فصل تجربه خواهند کرد. فصل تابستان در استانبول گرم و شرجی است.

با فرا رسیدن مهر پاییز در استانبول آغاز شده و شهر شاهد بارش‌های نسبتا زیادی در مقایسه با دیگر فصل‌های سال خواهد بود. اگر فصل پاییز را برای سفر با تور استانبول انتخاب کرده‌اید به همراه داشتن لباس گرم را فراموش نکنید. دی آغاز فصل زمستان در استانبول بوده و بهمن ماه سردتری روزهای سال را در این شهر خواهد داشت. زمستان در استانبول با بارش برف، بادهای سوزناک و سرد همراه است.

 

زبان مردم استانبول

مردم ترکیه به زبان ترکی صبحت می‌کنند و ترکی زبان رسمی در کشور آن‌ها است. استانبول نیز به عنوان بزرگ‌ترین و یکی از مهم‌ترین شهرهای ترکیه از این قاعده مستثنی نبوده و مردم آن به زبان ترکی حرف می‌زنند. به طوری که امروزه در کشور ایران از ترکیه استانبولی به عنوان زبان مردم این کشور نام می‌برند. معمولا جوان‌ها آشنایی مختصری با زبان انگلیسی دارند که شما می‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. البته در سال‌های اخیر با محبوبیت سفر به استانبول در میان ایرانیان برخی از فروشنده‌ها کلمات ضروری فارسی را یاد گرفته‌اند.

 

مواردی برای کاهش هزینه سفر به استانبول

 

اعتقادات مذهبی مردم استانبول

حدود ۹۹ درصد مردم ترکیه مسلمان هستند و تعصب شدیدی به دین خود دارند. بنابراین دین مردم استانبول نیز اسلام بوده و پیرو مذهب سنی هستند. البته معتقدان به مذهب شیعه نیز وجود دارد اما اکثریت سنی هستند و شما شاهد صدای اذان در ۵ وقت از مساجد شهر خواهید بود. در قانون اساسی کشور ترکیه نیز از دین اسلام به عنوان دین رسمی کشور نام برده شده است.

 

واحد پول استانبول

واحد پولی که در سفر با تور استانبول باید به همراه داشته باشید لیر ترکیه است. در سال‌های اخیر ارزش لیر ترکیه سیر نزولی داشته و سفر به این شهر جز سفرهای اقتصادی در مقایسه با دیگر مقاصد گردشگری خارجی خواهد بود. به تاریخ آبان ماه ۱۴۰۰ ارزش ۱ لیر ترکیه معادل ۳ هزار تومان است. بهتر است بدانید که هر لیر معادل ۱۰۰ کروش است.

 

فرهنگ و آداب و رسوم مردم استانبول

استانبول دارای مردمانی مهمان‌نواز و صمیمی است. اگر یکی از بومیان این شهر شما را به میهمانی خود دعوت کند به بهترین نحو از او پذیرایی خواهد کرد. از لحاظ فرهنگ‌ها و سنت‌ها در مراسم جشن و عزا آداب و رسوم مردم استانبول شباهت بسیار زیادی به فرهنگ ما ایرانیان دارند. بنابراین شما در این سفر احساس غربی نکرده و می‌توانید به راحتی به گردش و تفریح در بین بومیان بپردازید. نکته مهم دیگر این که فروشندگان ترکیه معمولا اهل چانه زدن هستند. به همین دلیل حتما قبل از خرید شانس خود را برای دریافت تخفیف امتحان کنید.

 

۷ هاستل شیک و ارزان قیمت در استانبول

 

هزینه سفر به استانبول

استانبول به عنوان شهری مدرن و مهم در ترکیه از شهرهای گران قیمت به حساب می‌آید. اما به دلیل اختلاف ناچیزی که بین ارزش پول ایران و ترکیه وجود دارد قیمت‌ها تفاوت چندانی با هزینه‌های تهران نخواهد داشت. به خصوص در مورد خورد و خوراک اختلاف قیمت بین تهران و استانبول تقریبا یکسان است. البته با توجه به کیفیت و محل قرار گیری رستوران هزینه‌های منو غذایی متفاوت خواهد بود. در مورد خرید پوشاک نیز می‌توانید در استانبول تنوع بالایی از قیمت‌ها را مشاهده کنید. به طوری که اگر از بازار محلی یا جمعه بازار خرید کنید قیمت‌های خیلی مناسب و ارزان خواهد بود. اما اگر از یک برند معروف و لوکس خرید کنید باید هزینه بسیار زیادی را بابت خرید خود پرداخت کنید.

موضوع مهم دیگر مربوط به هزینه تفریح و بازدید از جاذبه‌های گردشگری استانبول است. برخی از مکان‌ها برای بازدید نیاز به تهیه بلیط ورودی دارند. اما برخی دیگر رایگان بوده و شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه به بازدید از آن‌ها بروید. مثلا هزینه بلیط سینما به ازای هر یک نفر ۳۸ لیر می‌باشد.

 

سیستم حمل و نقل استانبول

همان طور که گفته شد استانبول بزرگترین شهر ترکیه می‌باشد. بنابراین گشت و گذار در سطح شهر و بازدید از جاذبه‌های گردشگری استانبول سبب نگرانی گردشگران می‌شود. اگر شما نیز از این بابت نگران هستید باید بگوییم که وسایل حمل و نقل عمومی متنوعی در استانبول وجود دارند که مسافران می‌توانند به راحتی از آن‌ها استفاده کرده و دسترسی آسان و البته کم‌هزینه‌ای به جای جای شهر داشته باشند. از جمله وسیله‌های حمل و نقل عمومی در استانبول می‌توان به تاکسی‌های زرد، دولموش (ون‌های مخصوص ترکیه برای مسافربری)، مینی بوس، مترو، قایق و کشتی برای رفت و آمد بین دو بخش اروپایی و آسیایی و همچنین کرایه دوچرخه برای جابجایی اشاره کرد. در زیر راهنمایی‌های مورد نیاز در خصوص استفاده از هر یک از این وسیله‌های حمل و نقل عمومی را آورده‌ایم:

  • مترو

برای دسترسی به ایستگاه‌های مترو در استانبول باید تابلوهایی با حرف M را در که در رنگ‌های آبی و قرمز هستند دنبال کنید. ایستگاه‌های مترو از ساعت ۶:۰۰ الی ۲۴:۰۰ فعالیت می‌کنند.

  • اتوبوس

اتوبوس‌ها معمولا در میدان تکسیم، بشیکتاش، کاباتاش، کادیکوی و اوسکادور واقع شده‌اند و شما را به محله‌های معروف و توریستی استانبول منتقل خواهند کرد.

  • قایق و کشتی

کسانی که دوست دارند بین دو بخش اورپایی و آسیایی استانبول تردد کنند می‌توانند مسیر دریایی را انتخاب کرده و تجربه سفر دریایی را در طول سفر خود به دست آورند. البته این دو قسمت توسط پل کابلی معروف استانبول نیز به یکدیگر وصل می‌شوند که می‌توانید از تاکسی برای این منظور کمک بگیرید. هزینه تاکسی در استانبول بالا بوده و مناسب کسانی که بودجه محدودی برای سفر دارند، نیست.

  • دولموش

دولموش به ون‌های مسافربری در استانبول گفته می‌شو که به رنگ زرد بوده و ظرفیت هشت نفره دارند. دلموش جایگذین مناسبی برای تاکسی و صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل و نقل در استانبول است.

 

جاذبه‌های گردشگری استانبول

مهم‌ترین بخش سفر به استانبول بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن است. این شهر زیبا و تاریخی دارای مکان‌های متنوع و گوناگونی برای گردش و تفریح است. بنابراین توریست‌ها می‌توانند از مکان‌های مختلفی با توجه به سلیقه و علاقه خود بازدید کرده و لحظات به یادماندنی را در سفر با تور استانبول برای خود رقم بزنند. از جمله معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول که توصیه می‌شود بازدید از آن‌ها را در لیست برنامه‌های تفریحی خود قرار دهید، عبارتند از:

  • مسجد ایاصوفیه
  • مسجد آبی( سلطان احمد)
  • مسجد رستم پاشا
  • مسجد دولماباغچه
  • کاخ توپکاپی
  • بازار بزرگ استانبول (کاپالی چارشی)
  • آکواریوم استانبول
  • آب انبار باسیلیکا
  • مسجد سلیمانیه
  • قلعه دختر
  • برج گالاتا
  • میدان تکسیم و ...

 

لذت خرید در استانبول

ترکیه با داشتن اجناس با کیفیت و ارزان قیمت خود در بین ایرانیان معروف است. به همین دلیل یکی از تفریحات پرطرفدار در تور استانبول برای ایرانیان رفتن به مراکز خرید و بازارهای محلی استانبول است. اگر شما نیز عاشق خرید کردن هستید رفتن به مراکز خرید در استانبول را هرگز از دست ندهید. در این مکان‌ها می‌توانید اجناس متنوعی را با هر رنج قیمت پیدا و خریداری کنید. از جمله معروف‌‌ترین مراکز خرید استانبول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهترین زمان برای خرید در استانبول از لحاظ قیمت‌ اواخر فصل‌ها است. همچنین در روزهای نزدیک به شب سال نو اغلب مغازه‌ها تخفیف‌های بسیار خوبی بر روی اجناس خود اعمال می‌کنند. در تاریخ‌های بین ۷ الی ۲۹ ژوئن نیز فستیوال خرید تابستان در استانبول آغاز می‌شود که زمان مناسبی برای عاشقان خرید خواهد بود.

 

۷ دلیل مهم که چرا باید به استانبول سفر کنید

 

بهترین رستوران‌های استانبول

شهر استانبول با داشتن رستوران‌های محلی و لوکس خود شهرت دارد. اگر دوست دارید تا غذاهای لذیذ ترکیه را در سفر خود به استانبول مزه کنید حتما سری به رستوران‌ها معروف این شهر بزنید. توجه داشته باشید که هزینه غذاها در رستوران‌ها متنوع بوده و شما می‌توانید در بین رستوران‌های متنوع شهر مناسب‌ترین مکان را با در نظر گرفتن بودجه خود انتخاب کرده و غذاهای خوشمزه ترکی را تست کنید. کباب ترکی، لاهماجون، بورک، پیده، هامسی و ... از جمله غذاهای معروف ترکیه هستند که در رستوران‌های زیر فرصت خوردن آن‌ها را خواهید داشت:

علاوه بر این موارد در خیابان‌های توریستی استانبول می‌توانید دکه‌های کوچکی را نیز مشاهده کنید که به فروش غذاهای لذیذ خیابانی مشغول هستند. این غذاها بسیار خوشمزه بوده و بسیار ارزان قیمت هستند.

۱۷ آبان ۱۴۰۰

نظرات کاربران