۱۵ حقیقت جالب درباره استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
۱۵ حقیقت جالب درباره استانبول

استانبول، شهر راز و رمزهای عجیب و غریبی است که گویی پایانی ندارند. از برج‌های قدیمی زیبایی که حتی نمی‌توانید تصور کنید روزی به عنوان زندان از آن‌ها استفاده شده است تا سازه‌های زیر زمینی با شکوه، مساجد و معابد و کوچه و پس کوچه‌هایی که حکایت‌های زیادی را دل خود پنهان کرده‌اند.

آیا ماجرای لاله‌های استانبولی که امروز به عنوان نماد هلند شناخته شده‌اند، را شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید استانبول یکی از الهام‌بخش‌ترین شهرها برای نویسندگان اروپایی بوده؟ شهری الهام‌بخش که داستان‌ها و رمان‌های زیادی از دل آن برآمده‌اند.

برخی از این راز و رمزها آن‌قدر جذاب هستند که به تنهایی می‌توانند دلیلی برای بازدید از این شهر گردشگری باشند. با این حال، هنوز هم واقعیت‌هایی وجود دارند که احتمالا از آن‌ها بی خبر هستید. در ادامه با ۱۵ واقعیت جذاب و عجیب درباره استانبول رویایی آشنا خواهیم شد:

 

  •  استانبول تنها شهر جهان است که در میان دو قاره قرار دارد

استانبول زیبا، تنها شهر جهان است که نیمی از آن در قاره آسیا و نیم دیگر آن در در قاره اروپا قرار گرفته است. هرچند که از نظر تقسیمات سیاسی، را پشت سر می گذارد: آسیا و اروپا.

 

 رفت و آمد بین دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول

 استانبول

 

  • بر اساس قصه‌های تاریخی، استانبول باید پایتخت ترکیه باشد و نه آنکارا

در طول تاریخ، شهر استانبول پایتخت باستانی بسیاری از امپراتوری‌ها بوده، از امپراتوری رم تا دوران عثمانی همیشه نام این شهر به عنوان مرکز سیاسی بر سر زبان‌ها بوده است. آنکارا، پایتخت مدرن ترکیه است هرچند که اگر قرار بود داستان‌های تاریخی ادامه پیدا کنند، امروز استانبول باید به عنوان پایتخت این کشور شناخته می‌شد.

 

 استانبول

 

  •  استانبول بر روی هفت تپه ساخته شده است

شهر استانبول بر روی هفت تپه ساخته شده است. این اقدام به دستور امپراتور روم بزرگ، کنستانتین کبیر انجام شده است. قسطنطنیه قدیم یا استانبول امروز برای مطابقت با هفت تپه روم، بر روی هفت تپه ساخته شده است. البته باید ویژگی‌های طبیعی شهر استانبول را هم در نظر گرفت که برای اجرای این دستورِ امپراتور کنستانتین به اندازه کافی پتانسیل داشت.

 

 راهنمای خدمات درمانی و بیمارستان‌های شهر استانبول 

 استانبول

 

  • دستشویی‌های عمومی استانبول در دوره عثمانی، مشهور بودند

استانبول، در زمان امپراتوری عثمانی یکی از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین شهرهای جهان بود. جالب است بدانید که استانبول در آن زمان هم میزبان مسافران زیادی بود که از آسیا راهی اروپا می‌شدند و گاهی بسیاری از آن‌ها در همان عثمانی ماندگار می‌شدند. به همین دلیل هم این شهر امکانات رفاهی فراوانی را در خود جای داده بود. استانبول در آن زمان به خاطر داشتن بیشتر از ۱۴۰۰ توالت عمومی مشهور شده بود.

 

 استانبول

 

  • استانبول، پر جمعیت‌ترین شهر ترکیه است

استانبول اگرچه پایتخت کشور ترکیه نیست اما به عنوان بزرگترین شهر ترکیه، ۱۳ میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است. جالب است بدانید که بر خلاف آنچه در ظاهر شهر می‌بینید حدود ۹۹ درصد از جمعیت استانبول، پیرو دین اسلام هستند.

 

  ماه عسل در استانبول، جایی که شرق و غرب با هم پیوند می‌خورند 

 استانبول

 

  • لاله‌های هلندی، از استانبول به هلند رفته‌اند

استانبول شهر سرسبز و خوش آب و هوایی است که گل‌های فراوانی در آن می‌رویند. جالب است بدانید که گل های لاله‌ای که امروز به عنوان نماد هلند می‌شناسیم، از شهر استانبول به این کشور فرستاده شده‌اند.

 

 استانبول

 

  •  بازار بزرگ استانبول، بزرگترین بازار قدیمی جهان است

بازار بزرگ یا همان گرند بازار استانبول، بزرگترین بازار سرپوشیده قدیمی جهان است که بیشتر از سه هزار غرفه و مغازه را در خود جای داده است.

  •  یکی از معروف‌ترین رمان‌های اروپا در استانبول نوشته شده است

نویسنده مشهور انگلیسی، آگاتا کریستی رمان معروف خود به نام « قتل در قطار سریع‌السیر شرق» را در هتل Pera Palas استانبول نوشته است.

 

 استانبول

 

  • استانبول شهری ساحلی است که در آن برف می‌بارد!

استانبول شهری است که با دریا احاطه شده است. با این حال بر خلاف بسیاری از شهرهای ساحلی، در این شهر برف فراوانی می‌بارد و میانگین سالانه بارش برف در استانبول به ۱۸ اینچ می‌رسد.

 

۹ ساحل دیدنی استانبول برای انجام تفریحات تابستانی (قسمت اول)

  • شهر استانبول به اندازه کشور بلژیک جمعیت دارد

جمعیت ۱۳ میلیون نفری استانبول، با جمعیت یکی از کوچکترین کشورها در اروپا، یعنی کشور بلژیک برابر است.

 

  •  برج گالاتا، در گذشته محل اسکان اسیران جنگی بوده

برج گالاتا، که در گذشته به نام برج مسیح شناخته می‌شد، در سال ۱۳۴۸ میلادی با دیوارهای بلند و مستحکم ساخته شد و برای اسکان اسیران جنگی به کار گرفته شد. این برج بعدها به یک رصدخانه تبدیل شد و اکنون گالری هنری است که دید ۳۶۰ درجه‌ای از شهر را ارائه می‌دهد.

 

 در بهترین رستوران‌های محله گالاتا در استانبول غذا بخورید 

 استانبول

 

  •  نویسندگان زیادی از این شهر برای نوشته‌های خود الهام گرفته‌اند

استانبول، یکی از الهام‌بخش ترین شهرها برای نویسندگان و هنرمندان است. نویسندگانی مانند ارنست همینگوی، اورهان پاموک و پل تروکس در نوشته‌های خود از ماجراهای این شهر الهام گرفته‌اند.

 

  •  استانبول، در دوره‌ای از تاریخ به عنوان شلوغ‌ترین شهر جهان ثبت شده است

استانبول در سال ۱۵۰۲ میلادی توانست نام خود را به عنوان شلوغ‌ترین شهر جهان در تاریخ ثبت کند.

 

 استانبول

 

  •  سومین مترو قدیمی جهان، در شهر استانبول است

استانبول سومین مترو قدیمی جهان را در خود جای داده است که در سال ۱۸۷۵ میلادی ساخته شده است. طول این مترو ۵۷۳ متر است و در محله بی اوغلو واقع شده است.

 

 استانبول

 

  •  استانبول، ده سال پیش به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا معرفی شد

استانبول در سال ۲۰۱۰ میلادی، به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا معرفی شده است اما تا امروز شانس این را نداشته که میزبان المپیک باشد.

 

۲۲ دی ۱۳۹۸

نظرات کاربران