حقایقی که درباره استانبول نمی‌دانید

جاذبه‌های گردشگری استانبول
حقایقی که درباره استانبول نمی‌دانید

استانبول مهم‌ترین، شناخته شده‌ترین و توریستی‌ترین شهر ترکیه است که به نوعی باعث می‌شود تا همه این کشور با به تور استانبول بشناسند. شهری کهن که در دستان امپراطوری‌های بزرگی در طول تاریخ بوده است. این شهر که به واسطه تنگه بسفر بین دو قاره اروپا و آسیا واقع شده منحصر به فردترین و تنها شهر دنیاست که در چنین موقعیت جغرافیایی واقع شده است. اگرچه این ویژگی استانبول بر کسی پوشیده نیست اما در مورد این شهر بی‌نهایت حقایق جذاب و داستان‌های شنیدنی وجود دارد که بد نیست آن‌ها را هم بشنوید.

 

درباره استانبول

استانبول شهری جذاب و بسیار زیبا است که بین دو قاره اروپا و آسیا واقع شده و با حدود ۲۰ میلیون جمعیت در رده شلوغ‌ترین شهرهای اروپا قرار می‌گیرد و اگر نسبت جمعیت و مساحت را در نظر بگیریم پرجمعیت‌ترین شهر اروپا خواهد بود. در طول تاریخ استانبول بین امپراطوری‌های بزرگی همچون روم، بیزانس و عثمانی چرخیده است، اما در نهایت این گوی رقابت توسط آنکارا دزدیده شده و حالا این شهر پایتخت ترکیه محسوب می‌شود اگرچه این موضوع هیچ از اهمیت استانبول کم نکرده است.

 

هتل‌های ارزان و باکیفیت استانبول

شهر قدیمی و نقاط دیدنی

در حالی که سلطان احمد و یا شهر قدیمی به عنوان قدیمی‌ترین و دیدنی‌ترین ناحیه شهر دارای بیشترین تراکم جاذبه توریستی است، اما مشهورترین نقطه آن را می‌توان ایاصوفیه نامید که در سال ۵۳۷ میلادی ساخته شده و به مدت ۹۰۰ سال بزرگ‌ترین کلیسای جهان بود. اگرچه ایاصوفیه بعدها به مسجد و بعد به موزه تبدیل شد. نکته جالب‌تر این که از بین تمام مساجدی که در ترکیه وجود دارد بیشترین تعداد آن‌ها برابر با ۳۱۱۳ مسجد در استانبول وجود دارد. نام قدیمی استانبول قسطنطنیه بود و حتی بعد از تغییر نام همچنان بین مردم به این اسم شناخته می‌شد تا این که در سال ۱۹۳۰ دولت ترکیه برای مقابله با روند این جریان نامه‌هایی که از آدرس قسطنطنیه ارسال می‌شد را پست نمی‌کرد. این در حالی است که این شهر دور دوران‌های مختلف به نام‌های بیزانس، قسطنطنیه، استامبول شناخته می‌شد اما بی‌شک قسطنطنیه مشهورترین آن‌ها بود. 

استانبول در رده بندی‌های مختلف

جدا از تاریخ و نقاط دیدنی در آمار و ارقام‌های دیگری هم اسم استانبول به چشم می‌خورد. طبق تحقیقات شاخص جهانی مستر کارت اعلام شده استانبول در جزو مقاصد گردشگری محبوبی است که به سرعت در حال رشد است. به علاوه خبرها حاکی از این است که بوکینگ استانبول از لحاظ رشد اقتصادی در رده هفتم دنیا قرار گرفته است. استانبول حتی در زمینه ورزش هم میزبان تحولاتی بوده است مثلا باشگاه فوتبال بشیکتاش به عنوان اولین باشگاه ترکیه در سال ۱۹۰۳ در این شهر تاسیس شد. احتمالا نمی‌دانید که متروی قدیمی استانبول با ۵۷۳ متر طول، بعد از اولین مترو در لندن و دمین مترو در نیویورک، در رده سومسن متروی قدیمی دنیا قرار گرفته است.

 

بهترین سالن‌های سینما در استانبول

اقتصاد و تجارت در استانبول

درباره گرند بازار و یا بازار بزرگ استانبول صحبت‌ها بسیار است اما تقریبا همه می‌دانیم که یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده دنیاست که در ۶۰ راسته و ۵ هزار مغازه شامل بخش‌های مختلفی همچون اورژانس و مسجد می‌شود و تنها بازار سرپوشیده دنیاست که در دل خود مدرسه هم جای داده است. نکته جالب‌تر اینکه استانبول قلب تپنده اقتصاد ترکیه محسوب می‌شود که تکیه درآمد آن برگردشگری است، با وجود این که نقاط دیدنی و تاریخی و مراکز خرید در بخش اروپایی استانبول گسترده شده‌اند اما یک سم جمعیت استانبول در طرف آسیایی زندگی می‌کنند که در ۹۰ درصد موارد مورد بی‌توجهی مسافران قرار می‌گیرد.

رستوران و غذاهای سنتی استانبول

اگرچه استانبول را همه دنیابه کباب‌ها و باقلوایش می‌شناسند، اما استانبول در غذاهای فوق‌العاده خوشمزه دریایی یدی طولانی دارد. محله کومکاپی که در امتداد ساحل دریای مرمره گسترده شده حدود ۵۰ رستوران غذای دریایی با نمایی از مرمره ارائه می‌دهد همچنین تنگه بسفر نیز میزبان برخی از گران‌ترین رستوران‌های غذای دریایی است.

 

۱۰ شیرینی‌فرشی استانبول برای خرید بهترین باقلواهای ترکی

زندگی شهری در استانبول

در حالی که استانبول دارای ۷ تپه زیباست ه روی هر کدام مسجدی خیره کننده ساخته شده و هم نمای بی‌نظیری از بسفر دارد اما در اوج ساعات شلوغی با وجود ترافیک سنگین کلافه کننده می‌شود. اگر می‌خواهید با تور استانبول سفر کنید یکی از بهترین زمان‌ها فصل پاییز است که هویی خنک بر شهر حاکم است و به اندازه تابستان هم شلوغ نیست.

۰۸ خرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران