حقایق جذاب درباره محله بی اوغلو استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
حقایق جذاب درباره محله بی اوغلو استانبول

محله بی اوغلو یا همان حوالی خیابان تکسیم در استانبول که بدون شک همه کسانی که حتی یک بار به این شهر سفر کرده‌اند، در آن خاطراتی دارند، یکی از توریستی‌ترین مناطق این شهر برای سفر با تور استانبول است.

 

ماجرای نام‌گذاری محله بی اوغلو

برای آشنا شدن با این محله قدیمی و جذاب، بهتر است از نام محله بی اوغلو آغاز کنیم. بی اوغلو در زبان ترکی به معنی «پسر خدا» است. ریشه این نام‌گذاری به قرن شانزدهم میلادی یعنی دوره شکوه امپراتوری عثمانی باز می‌گردد.

ماجرای این نام‌گذاری، به داستان فرزند آندره گریتی، یکی از قاضی‌های نزدیک به سلطان عثمان، پادشاه بزرگ این امپراتوری باز می‌گردد. مردم منطقه اولسا گریتی، فرزند آندره گریتی را به نام بی اوغلو یعنی فرزند خدا صدا می‌زدند چراکه پدرش قاضی معروفی بود و جایگاه ارزشمندی داشت. این محله، نام خود را از اولسا گریتیِ مشهور به بی اوغلو گرفته است.

 

۵ رستوران مقرون به صرفه و خوشمزه‌ در بی‌اوغلو

beyoglu_result

 

بی اوغلو، شهر جدید استانبول یا شهر قدیمی سلطان احمد

این منطقه در بیشتر کتاب‌های راهنما و نقشه‌های گردشگری به عنوان شهر جدید نام‌گذاری شده است. هرچند که این اسم معنی خاصی برای افراد محلی ندارد و آن‌ها هم‌چنان این محله را به نام بی اوغلو می‌شناسند. اما به هر حال، نام شهر جدید، امروز برای مجموعه شبه جزیره‌ای به کار برده می‌شود که در جنوب گلدن هورن قرار دارد و از مدرن‌ترین بخش شهر که در شمال گلدن هورن قرار دارد، جدا شده است.

در سوی دیگر این منطقه که به استانبول تاریخی مشهور است، مردم محلی زندگی ساده و بی‌ریایی دارند. یکی از دلایل اختلاف فرهنگی بین دو بخش مدرن و تاریخی این است که از آن‌جایی که سلطان عبدالمجید نوین‌گرا یا مدرن بود، قصر دولمه باغچه را در ساحل بسفر ساخت و قصر توپکاپی را در شبه جزیره تاریخی به جای گذاشت.

 

در بهترین رستوران‌های محله گالاتا در استانبول غذا بخورید

beyoglu-streets_result

 

محل‌هایی مثل گالاتا و پرا در بی اوغلو، مکان‌هایی هستند که از دیرباز شهروندان خارجی زیادی در آن‌ها سکونت داشتند. با این حال از اواسط قرن نوزدهم میلادی، این مناطق به عنوان یک شهر جدید توسعه پیدا کردند. این تغییر و تحول بیشتر بخاطر ساختمان‌های سفارتخانه‎های کشورهای مختلف که در این‌جا مستقر شده بودند، رخ داد. سر و کله این سفارت‌خانه‌ها و ساختمان‌های خارجی از  حوالی سال هزار و هشتصد میلادی آغاز شده بود و بالاخره توانست در این منطقه تغییراتی ایجاد کند.

گالاتا، خارج از دیوارهای این شهر جدید واقع شده بود. اما با گذشت زمان، خانه‌های بیرون از گالاتا، که مستعمره ژنو بودند، گسترش یافتند. ساختمان‌های جدید سبز شدند و با گسترش این ساختمان سازی‌ها، محله اطراف میدان تکسیم امروزی شکل گرفت.

 

بی اوغلو، پاریس مشرق زمین

هم مردم محلی و هم خارجی‌هایی که در شهر استانبول مستقر شده بودند، در میانه سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۲۰ میلادی یعنی همزمان با گسترش امپراتوری عثمانی، این محله را به عنوان پاریس مشرق زمین نام گذاشته بودند. ساختمان‌های پر زرق و برق در محله بی اوغلو، فروشگاه‌های مجلل استانبول، کاخ‌هایی که شبیه قصر بودند و البته خیابان همیشه زنده و با شور استقلال در مرکز منطقه بی اوغلو شکل گرفته بودند.

 

۸ رستوران جذاب و شیک در خیابان استقلال استانبول

modern-beyoglu_result

 

کاراکوی در ضلع شمالی پل گالاتا

یکی دیگر از بخش‌های منطقه بی اوغلو، محله کاراکوی است که در ضلع  شمالی پل گالاتا واقع شده است. ساحل کاراکوی یک میدان بزرگ دارد که از آن‌جا می‌توانید با کمی قدم زدن به محله توپکاپی برسید. جایی که موزه هنرهای مدرن استانبول در آن‌جا واقع شده است.

 

 از گالاتا تا قایق سواری در تنگه بسفر استانبول

Karakoy_result

 

قطار زیر زمینی راه ارتباطی کاراکوی و استقلال

یک قطار زیر زمینی با دو ایستگاه بین کاراکوی و خیابان استقلال وجود دارد که با سوار شدن از ایستگاه کاراکوی، می‌توانید خودتان را به ابتدای خیابان استقلال برسانید. پس از این مقدمه نوبت به آن می‌رسد تا بیشتر با محله گالاتا و محله پرا در خیابان بی اوغلو آشنا شویم:

 

istiklal_result

 

محله گالاتا در بی اوغلو

این محله، در واقع یک شهرک مستعمره ژنو بود که به صورت یک ایالت شهری ایتالیایی طراحی شده بود. مردم این محله، به عنوان مستعمره ممتاز تجاری در طول دوره بیزانس و عثمانی در گالاتا زندگی می‌کردند.

برج گالاتا، یکی از نشانه‌های تاریخی شهر استانبول است که در همین محدوده قرار گرفته است. گالاتای امروز، یک منطقه مدرن با کافه‌های امروزی، هتل‌های گران‌قیمت و گالری‌های هنری است. هم‌چنین معروف‌ترین کنیسه شهر هم در نزدیکی برج گالاتا قرار دارد.

 

galata-tower_result

 

محله پرا در خیابان بی اوغلو

محله پرا یا همان محدوده خیابان Mesrutiyet به زبان  یونانی به معنی بیشتر یا جلوتر است. هنگامی که محله گالاتا به صورت کامل اشغال شده بود، شهرک سازی امپراتوری به پرا هم رسید. پرا امروزه بخاطر هتل‌ها، رستوران‌ها و گالری‌های هنری بسیار زیبایی که در خود جای داده، شناخته می‌شود.

معروف‌ترین سازه این محله، یک هتل تاریخی به نام پرا پالاس است. اگر اهل ادبیات و سینما هستید، جالب است بدانید که آگاتا کریستی برای مدت طولانی در این هتل اقامت داشت و رمان مشهورش به نام قتل در قطار سریع‌السیر شرق (the Murder of the Orient Express) را در همین هتل به پایان رساند.

 

بهترین هتل‌های استانبول در سال ۲۰۱۹ به انتخاب tripsavvy

pera_result

 

پاتوقی برای نویسندگان، سینماگران و روشن فکرها

علاوه بر این، دو رستوران معروف و پر طرفدار میکا و نو پرا هم در همین حوالی قرار دارند. محله‌های جهانگیر(Cihangir) و چوکورچوما(Çukurcuma)  در محله بی اوغلو، محله‌های معروفی در استانبول هستند که در طول تاریخ میزبان نویسندگان، بازیگران و سینماگران زیادی بود. یک مثال دیگر، اورهان پاموک (Orhan Pamuk) نویسنده برجسته ترکیه که جایزه نوبل را هم به دست آورده است، در همین محله زندگی می‌کرد.

این منطقه، اکنون هم به خاطر هتل‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های شیک و زیبا در میان روشنفکران محبوب است. اگر اهل عکس گرفتن هستید و می‌خواهید تصاویر زیبایی از سفر خود با تور استانبول ثبت کنید، به یاد داشته باشید که خیابان چوکورچوما یک محل ایده‌آل برای عکس گرفتن است.

 

  ۱۰ رستوران عالی غذاهای ترکی در استانبول 

modern-coffe-beyoglu_result

۰۳ مهر ۱۳۹۸

نظرات کاربران