کامل‌ترین راهنمای سفر به استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
کامل‌ترین راهنمای سفر به استانبول

استانبول شهری فوق‌العاده زیبا و منحصر به فرد است که هر گردشگری یک بار هم که شده باشد باید از آن دیدن کند. چرا که این شهر دارای معماری خیره‌کننده، غذاهای لذیذ و مردمانی مهمان نواز است. این اطمینان را به شما می‌دهیم که با یک بار سفر کردن با تور استانبول تمایل خواهید داشت که بارها و بارها این تجربه را داشته باشید. اگر برای اولین بار به دنبال سفر به استانبول هستید، این مقاله به عنوان راهنمای جامع سفر می‌تواند به شما در برنامه‌ریزی سفر و استفاده از تمامی لحظات خود کمک کند. پس همراه ما باشید تا یک سفر بسیار دلچسب و دوست داشتنی با تور استانبول را تجربه کنید.

 

آشنایی با استانبول در یک نگاه

استانبول مرکز اقتصادی، مالی و فرهنگی ترکیه به حساب می‌‌آید. همچنین بزرگترین شهر کشور با جمعیتی بیش از ۱۵ میلیون نفر است که آن را به یکی از بزرگترین شهرهای اروپا و جهان تبدیل می‌کند. استانبول در دو طرف تنگه بسفر واقع شده است و این آن را از نظر جغرافیایی بسیار خاص و البته جذاب کرده است. استانبول از جمله معدود شهرهایی است که دو قاره قرار دارد. نیمه غربی استانبول در اروپا و نیمه شرقی آن در آسیا واقع شده است. بخش آسیایی عمدتاً مسکونی بوده و به همین دلیل، اغلب جاذبه‌های اصلی استانبول در منطقه اروپایی آن قرار دارند. توصیه می‌کنیم در سفر خود با تور استانبول از هر دو قسمت آسیایی و اروپایی آن دیدن کنید.

استانبول شهری غرق در تاریخ و فرهنگ است؛ بنابراین چیزهای زیادی برای دیدن و انجام دادن در آنجا وجود دارد. به طوری که در این شهر از کلیساهای بیزانسی گرفته تا مساجد باشکوه را می‌توانید بازدید کنید.

 

آشنایی با ۳۰ موزه برجسته استانبول، قسمت اول

بهترین زمان برای سفر به استانبول

در حال حاضر تورهای استانبول از مقصد ایران در تمامی فصل‌های سال برگزار می‌شوند. اما اگر به دنبال بهترین زمان برای سفر خود هستید در زیر ماه‌های مختلف سال را از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی قرار داده‌ایم:

 

  • ماه‌های مارس الی می در استانبول

فصل بهار بهترین زمان برای سفر با تور ترکیه به استانبول است. چرا که ازدحام جمعیت کم‌تر بوده و هوا در دمای معتدل قرار دارد. همچنین در ماه آوریل شاهد جشنواره بین المللی لاله که با میلیون‌ها گل لاله در سراسر شهر برگزار می‌شود، خواهید بود.

  • ماه‌های ژوئن الی آگوست در استانبول

جدا از اینکه این ماه‌ها شلوغ‌ترین زمان سال برای سفر به استانبول هستند قیمت‌ها نیز در اوج خود خواهد بود. پس اگر عجله ای برای سفر به استانبول نداشته و بودجه محدودی برای این سفر دارید بهتر است سفر خود را به فصلی دیگر موکول کنید.

 

بهترین مسیرها و مناطق پیاده روی در استانبول

  • ماه‌های سپتامبر الی نوامبر در استانبول

همانند فصل بهار، پاییز نیز زمان خوبی برای بازدید از استانبول است. آب و هوا در این ماه‌ها معتدل بوده اما با کمی باران همراه خواهد بود. فصل پاییز در استانبول شاهد برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره جاز و جشنواره تئاتر استانبول است که هر دو در ماه نوامبر برگزار می‌شوند.

  • ماه‌های دسامبر الی فوریه در استانبول

دسامبر تا فوریه در استانبول مصادف با فصل زمستان بوده و دمای هوا در این روزها در حداقل میزان خود به نسبت دیگر روزهای سال است. پس حتما لباس مناسب با خود به همراه داشته باشید. همچنین فصل کم توریست سال بوده و برای کسانی که به دنبال سفری ارزان به استانبول هستند بهترین زمان محسوب می‌شود.

 

لوکس‌ترین هتل‌ها در آکسارای استانبول: قسمت اول

راه‌های حمل و نقل در استانبول

از جمله دغدغه‌های اصلی توریست‌های خارجی در هر سفری بحث حمل و نقل برای گشت و گذار و جابجایی است. استانبول به عنوان یکی از کلان‌ شهرهای مهم ترکیه از وسیله‌های حمل و نقل متعددی برای جابجایی برخوردار است:

 

  • تاکسی

تاکسی اولین چیزی است که برای جابجایی در استانبول به ذهن می‌رسد. این وسیله سریع‌ترین و راحت‌ترین انتخاب برای شما خواهد بود. اما نباید فراموش کنید که در مقابل تمامی مزایای آن گران‌ بودن تاکسی می‌تواند برای کسانی که به دنبال انتخابی ارزان هستند، مناسب نباشد.

  • اتوبوس

از دیگر روش‌های حمل و نقل در استانبول استفاده از اتوبوس‌های درون شهری است. البته برای این منظور باید نقشه ایستگاه اتوبوس‌ها را مورد بررسی قرار دهید.

 

تفریحات شبانه در بهترین مناطق استانبول

  • مترو

استانبول شهری مدرن و پیشرفته بوده و شما می‌توانید این را در سیستم حمل و نقل عمومی آن نیز مشاهده کنید. چرا که خطوط مترو شهری تقریبا در تمامی نقاط شهر استانبول قابل استفاده می‌باشد.

  • دولموش

اغلب مردم ساکن استانبول از دولموش برای جابجایی خود استفاده می‌کنند. دولموش اتومبیلی کوچکتر از مینی‌بوس و بزرگتر از تاکسی است. قیمت‌های آن نیز در مقایسه با تاکسی کمتر می‌باشد.

 

اینستاگرامی‌ترین کافه‌های استانبول

در سفر به استانبول چه واحد پولی به همراه داشته باشیم؟

واحد پول ترکیه لیر ترکیه (TL) است. در حال حاضر به تاریخ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ارزش هر لیر ترکیه معادل ۲۰۰۰ تومان می‌باشد. شما می‌توانید لیر ترکیه را از صرافی‌های ایران تهیه کنید. البته اگر ارزهای دیگری مثل دلار یا یورو دارید امکان تبدیل آن‌ها را در استانبول نیز خواهید داشت. برای این منظور می‌توانید به محض رسیدن از صرافی فرودگاه‌ تبدیل ارز خود را انجام دهید. همچنین می‌توانید در مناطق توریستی محبوب مانند سلطان احمد، بازار بزرگ، اطراف میدان تقسیم، استقلال کادسی و غیره ارز خود را به لیر تبدیل کنید. طبق گفته توریست‌ها نرخ‌ها در فرودگاه، بازار بزرگ و سلطان احمد مناسب‌تر هستند، البته این تفاوت‌ بسیار ناچیز می‌باشد.

بهترین مناطق برای اقامت در استانبول

از دیگر موضوع‌های مهمی که دهن توریست‌های تور استانبول را به خود درگیر می‌کند انتخاب هتل و محل مناسب برای اقامت است. در ادامه دو محدوده پرطرفدار را از نظر گردشگران گردآوری و معرفی کرده‌ایم:

 

  • سلطان احمد (Sultan Ahmed)

منطقه سلطان احمد جایی است که بیشتر جاذبه‌های گردشگری استانبول در آن قرار دارند. اگر برای اولین بار به این شهر سفر می‌کنید و به دنبال بازدید از جاذبه‌های گردشگری برتر آن هستید، پس هیچ مکانی بهتر از سلطان احمد در استانبول برای اقامت شما نخواهد بود.

 

معروف‌ترین جمعه بازارهای استانبول

  • تکسیم (Taksim)

اگر می‌خواهید در عین حال که دسترسی آسان به منطقه سلطان احمد داشته باشید اما در قسمت مدرن‌تری اقامت کنید، بی‌اغلو در اطراف میدان تکسیم ممکن است انتخاب بهتری باشد. همچنین در این محدوده تعدادی بار و بوتیک‌های شیک لباس وجود دارد که از نظر توریست‌ها بسیار جذاب هستند.

جاذبه‌های گردشگری استانبول

استانبول شهری فوق‌العاده زیبا با پیشینه تاریخی غنی است. بنابراین در این سفر می‌توانید جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی را برای بازدید و سرگرمی خود پیدا کنید. از جمله مهم‌ترین جاذبه‌هایی که بازدید از آن‌ها را هرگز نباید فراموش کنید عبارتند از:

 

  • ایاصوفیه (Ayasofya)

ایاصوفیه نمادین‌ترین بنای استانبول است. این کلیسا زمانی به عنوان بزرگترین کلیسای جهان مسیحیت در نظر گرفته می‌شد تا اینکه کلیسای سنت پیتر هزار سال بعد در رم ساخته شد. هزینه ورودی ایاصوفیه استانبول ۷۲ لیر است.

 

معرفی برترین رستوران‌های استانبول

  • مسجد کبود (سلطان احمد) (Blue Mosque (Sultanahmet))

مسجد آبی یا سلطان احمد از دیگر جاذبه‌های چشمگیر استانبول است. این مسجد تاریخی با گنبدهای متعدد و شش مناره سر به فلک کشیده، منظره‌ای باشکوه را برای بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. این مسجد نام خود را از ده‌ها هزار کاشی آبی ایزنیک گرفته که فضای داخلی آن را تزئین کرده‌اند. بازدید از این مسجد رایگان است.

  • آب انبار باسیلیکا (Basilica Cistern)

آب انبار باسیلیکا، بزرگترین آب انبار بیزانسی باقی مانده در استانبول است. این می‌تواند تا ۸۰ هزار متر مکعب آب را در خود نگه دارد و دارای ۳۳۶ ستون مرمری می‌باشد که هر کدام ۹ متر ارتفاع دارند. ورودی این آب انبار ۲۰ لیر است.

 

۴ پارک ماجراجویی جذاب در استانبول

  • کاخ توپکاپی و حرمسرا (Topkapi Palace & Harem)

کاخ توپکاپی از قرن ۱۵ تا ۱۹ دربار امپراتوری عثمانی بود. این دومین جاذبه پربازدید در شهر، پس از ایاصوفیه است. کاخ توپکاپی استانبول در منطقه‌ای به مساحت ۷۰۰ هزار متر مربع قرار دارد. ورودی کاخ توپکاپی ۷۲ لیر و ورودی حرمسرا ۴۲ لیر است.

  • کاخ دلمه باغچه (Dolmabahce Palace)

کاخ دولما باغچه استانبول بزرگترین کاخ ترکیه است. این مرکز اداری اصلی امپراتوری عثمانی از سال ۱۸۵۶ تا ۱۸۸۷ و از سال ۱۹۰۹ تا ۱۹۲۲ بوده است. کاخ در مساحتی به وسعت ۱۱.۱ هکتار گسترده شده و شامل ۲۸۵ اتاق، ۴۶ تالار و ۶ حمام ترکی است. برای بازدید از تمامی قسمت‌های آن باید هزینه‌ ۹۰ لیر را پرداخت کنید.

 

نگین‌های پنهان استانبول برای گردشگران

  • برج گالاتا (Galata Tower)

برج گالاتا استانبول یک نقطه عطف نمادین و نقطه کانونی بسیاری از عکس‌های تنگه بسفر و بی اوغلو است. این بنا که در سال ۱۳۴۸ ساخته شد، به عنوان برج دیده بانی، زندان و انبار نیروی دریایی خدمت می‌کرد و برای قرن‌ها به عنوان بلندترین سازه استانبول بود. ورودی برج گالاتا ۲۵ لیر است.

  • بازار بزرگ استانبول (Grand Bazaar Istanbul)

بازار بزرگ استانبول یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهان است. این شامل ۶۱ خیابان سرپوشیده و بیش از ۳۰۰۰ مغازه است که همه چیز از لامپ، فرش، جواهرات، کالاهای چرمی، سرامیک و سوغاتی را می‌فروشند. ورود به بازار رایگان بوده ولی برای خرید در آن باید هزینه اجناس را پرداخت کنید.

 

گشت و گذاری غیرمعمول در استانبول

  • بازار مصر استانبول (Egyptian Bazaar Istanbul)

بازار مصر استانبول یا بازار ادویه کوچکتر از بازار بزرگ است، اما اگر عاشق آشپزی هستید، احتمالا زمان بیشتری را در اینجا سپری خواهید کرد. در این بازار حدود صد مغازه وجود دارد که مجموعه‌ای رنگارنگ و معطر از ادویه‌ها، چای، آجیل، میوه‌های خشک و سوغاتی‌های معروف استانبول نظیر لوکوم را به فروش می‌رسانند.

  • موزه‌های باستان شناسی استانبول (Istanbul Archaeology Museums)

موزه‌های باستان شناسی استانبول از سه موزه تحت عنوان‌های موزه شرق باستان، موزه هنر اسلامی و موزه باستان شناسی تشکیل شده‌اند. ورودی این موزه ۳۶ لیر بوده و شما فرصت بازدید از نمونه‌های تاریخی جذابی را در آن خواهید داشت.

 

بهترین کلاس‌های آشپزی در استانبول

بهترین رستوران‌های استانبول

غذاهای ترکی به دلیل تنوع، تاریخ طولانی و میراث به جا مانده از آشپزخانه امپراتوری عثمانی یکی از بهترین غذاهای جهان در نظر گرفته می‌شوند. توصیه می‌کنیم در استانبول حتما غذاهای سنتی ترکی را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید. از جمله رستوران‌های پرطرفدار استانبول که خوردن غذا در آن‌ها توصیه می‌شود، در زیر آورده شده‌اند:

 

  • چیا سفراسی (Çiya Sofrası)

چیا سوفراسی که در بازار شلوغ کادیکوی در سمت آسیایی استانبول واقع شده، به عنوان یکی از اولین ترجیح‌های گردشگران در تور استانبول شناخته می‌شود.

  • دورومزاده (Dürümzade)

دورومزاده یکی از رستوران‌هایی است که در سرو محبوب‌ترین غذای سنتی ترکی، دوروم، شهرت دارد. دوروم نوعی ساندویچ است که با چرخاندن نان در اطراف پرهای دونر کباب درست می‌شود.

 

بزرگترین باغ وحش‌های استانبول (بخش دوم)

  • قیزیلکایلار (Kizilkayalar)

قیزیلکایلار درست در میدان تکسیم قرار داشته و با همبرگرهای لذیذ خود شما را شیفته خود خواهد کرد.

  • اسماعیل اوستا کباب و پیده سالونو (Ismail Usta Kebap ve Pide Salonu)

این رستوران درست در نزدیکی میدان تکسیم در بی‌اوغلو استانبول قرار داشته و غذاهای لذیذ خمیری را که ریشه در تاریخ عثمانی ترکیه دارد، سرو می‌کند.

 

بهترین هتل‌های منطقه فاتح استانبول

  • سلطان احمد کوفتجی سلیم اوستا (Tarihi Sultanahmet Koftecisi Selim Usta)

این مکان علاوه بر رستوران به عنوان یک مرکز توریستی نیز در استانبول شناخته می‌شود. این رستوران در منطقه سلطان احمد قرار داشته و به دلیل غذاهای خوشمزه و ارزان قیمتی که دارد، در بین توریست‌ها معروف شده است.

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران