راهنمای کامل محله گالاتا در سفر به استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
راهنمای کامل محله گالاتا در سفر به استانبول

خوشبختانه با توجه به مقبولیت روز افزون مراکز تاریخی در میان گردشگران، بعضی از محله‌های خاص استانبول مثل گالاتا، کاراکوی، فنر بالات و ... به مراکزی توریستی و مهم تبدیل شده‌اند. در این میان گالاتا شرایط خاص و متفاوتی داشته و یکی از مهم‌ترین‌ها محله‌‌های گردشگرپذیر استانبول است که با مراکز تاریخی و تفریحی مهم خود، مکان مورد علاقه‌ی مسافرانی است که به تور استانبول می‌آیند. اگر شما هم قصد سفر به این شهر را دارید، بهتر است راهنمایی که امروز برایتان تدارک دیده‌ایم را مرور کنید. در این نوشته ما به تاریخ محله گالاتا، فعالیت‌هایی که در آن‌جا می‌توانید انجام دهید و بهترین کافه‌ها و رستوران‌ها خواهیم پرداخت.

 

تاریخچه‌ی محله گالاتا

گالاتا یکی از زیباترین محله‌های استانبول و یک مرکز فرهنگی و توریستی است. این محله‌ی قدیمی در گذشته محل اقامت کلنی‌های جنوایی بوده و با این برای چند دهه دچار افول شده بود اما با رشد گردشگری در استانبول، دوباره اوج گرفته است. این مردم که به داد و ستد پارچه‌های ابریشم مشهور بودند، برای مدتی طولانی این مکان را به بندری پر رونق بدل کردند.

بخش زیادی از مردم بخش‌های قدیمی استانبول در محله‌های قدیمی در دوره بیزانتین، مسیحی اورتودوکس بودند. در صورتی که مناطق بندری خاصی مثل کاراکوی و گالاتا به خاطر وجود قومی که از آن‌ها یاد کردیم، کاتولیک بودند. البته بعدها با ورود عثمانی‌ها و افتادن استانبول به دست این قوم، به مرور بخث اعظمی از مردم ترکیه و استانبول مسلمان شدند اما هنوز هم می‌توان، بعضی از کلیساهای تاریخی را در این شهر مشاهده کرد.

جاذبه‌های گردشگری محله گالاتا

گالاتا دیدنی‌های بسیاری دارد و جاذبه‌های گردشگری در خود دارد. مواردی که در این نوشته از آن‌ها یاد می‌کنیم، تنها بخشی از جاذبه‌های توریستی محله گالاتا هستند. این جاذبه‌ها را با Banks Street آغاز می‌کنیم.

قدم زدن در خیابان بانک‌ها

خیابان بانک‌ها (Banks Street) به عنوان یک مرکز تجاری مهم در قرن ۱۹ برای امپراطوری عثمانی فعالیت می‌کرد. خیابانی که در آن کارمندان بانک، تجار و افراد سیاسی زندگی می‌کردند و به کار مشغول بودند. این خیابان که با استانداردهای شهرسازی حال حاضر، باریک به حساب می‌آید، با ساختمان‌هایی که همه از معماری قرن ۱۹همی اروپایی بهره می‌برند، یکی از خاص‌ترین جاهای استانبول را شکل داده و حتما باید از آن‌جا بازدید کنید. اگر در مسیر این خیابان به سمت سر پایینی بروید به خیابان ترسانه می‌رسید که مسجد اعراب در آن‌جا قرار گرفته است.

 

نکات جالبی که در مورد برج گالاتا باید بدانید

عکاسی بر روی پلکان کاموندو

خانواده کاموندو (Kamondo) یکی از متمول‌ترین خانواده‌های استانبول در قرن ۱۹ بودند. آن‌ها این پلکان را ساختند و البته نشانه‌های دیگری از این خانواده در دیگر جاهای گالاتا و کاراکوی دیده می‌شود. با توجه به این که پلکان در نزدیکی خیابان بانک‌ها وجود دارد، شما می‌توانید برای عکاسی در امتداد آن خیابان زیبا، چند عکس زیبا نیز در این محل بگیرید. البته بهتر است اول صبح و قبل از این خیلی آن‌جا شلوغ شود، به سراغش بروید.

بازدید از برج گالاتا

بدون شک مهم‌ترین کاری که در محله‌ی گالاتا می‌توانید انجام دهید، سر زدن به برج گالاتا است. این برج سنگی یکی از مهم‌ترین نمادهای شهری  و از جمله پر بازدیدترین جاذبه‌های گردشگری استانبول نیز به حساب می‌آید. بازدید از این محل هم در روز جذاب است و هم شب‌ها جالب خواهد بود. در طول روز شما می‌توانید از بنا برج گالاتا دیدن کرده، برای صرف نهار به بالای آن رفته و نمای زیبایی از شهر را تماشا کنید. شب‌ها، بر روی خود برج نمایش‌های تصویری زیبایی برگزار می‌شود و همچنین در رستوران‌ آن‌جا نیز شام سرو شده و منظره‌ی استانبول نورانی نیز از آن بالا پیدا خواهد بود. فروشگاه‌های متعدد، کلاب‌های شبانه و رستوران‌ها و کافه‌های زیادی اطراف برج گالاتا هستند. همچنین در چند سال اخیر، چندین گالری هنری نیز در همان حوالی افتتاح شده که به جذابیت این محل می‌افزاید.

خیابان سردار اکرم

اگر در طول روز از برج گالاتا بازدید کردید، در ادامه مسیرهای اطراف برج کمی گیج کننده به نظر می‌آیند. بهتر است برای ادامه‌ی بازدید از جاذبه‌های محله گالاتا، سری به خیابان سردار اکرم در همان محل رفته و کمی در این خیابان زیبا قدم بزنید، در کافه‌های آن قهوه بنوشید و از فروشگاه‌های دنج و جذابی که در این محل قرار دارند، خرید کنید. خانه‌های کوچک به سبک اروپایی که همه قدمتی چندین و چند ساله دارند، این خیابان را به جایی دیدنی بدل کرده است. چندین بنای نمادین و مهم مثل آپارتمان دوگان در این محل واقع شده است.

 

از گالاتا تا قایق سواری در تنگه بسفر استانبول

خیابان بویوک هندک

این خیابان از بسیاری جهات با خیابان‌های معروف استانبول متفاوت است. بزرگ‌ترین کنیسه کل استانبول در این‌جا واقع شده و وجود رستوران‌ها و کافه‌های محلی دنج، به جذابیت این محل اضافه می‌کند. در امتداد این خیابان، می‌توانید وارید خیابان مسروتیت شده و همچنین هتل پرا پالاس فوق‌العاده را در ادامه ببینید. اما اگر از سمت دیگر خیابان پیش بروید، به میدان تونل می‌رسید که در واقع ابتدای خیابان استقلال است و چندین فروشگاه جذاب و هتل‌های مختلفی در آن‌جا قرار گرفته‌اند.

خیابان یوکسک کالدیریم

اگر خودتان به این محل بروید، احتمالا در طول روز، تورهای شهری را می‌بینید که گردشگران را برای بازدید به این خیابان قدیمی و زیبا می‌آورند. این خیابان که از سمتی به برج گالاتا منتهی می‌شود، از سمت دیگر به میدان کاراکوی و خیابان استقلال متصل شده و در طول راه، چندین بنای زیبا و البته فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های مختلف را دارد.‌ خیابان یوکسک کالدیریم، مکانی متنوع و جذاب است که از بودن در آن‌جا لذت خواهید برد.

خیابان گالیپ دِده

این خیابان باریک و سنگ فرش، از دیگر جاهای بسیار محبوب در محله گالاتا است. یکی دیگر از خیابان‌هایی که در امتداد برج گالاتا می‌توانید به سراغش بروید و زمانی از بازارهای مهم برای داد و ستد در استانبول به حساب می‌آمد. در این خیابان نیز تعداد زیادی فروشگاه مختلف واقع شده و کافه‌ها و رستوران‌های متعددی نیز در آن قرار دارند. در واقع خیابان‌های منتهی به برج گالاتا در کل بسیار شبیه به هم هستند و قدم زدن در آن‌ها، کاری بسیار لذت بخش در طول سفر به استانبول است.

البته غیر از این محل‌ها که به شما معرفی کردیم، کلاب‌های خاص و پر تعدادی در این محله هستند که برای شب نشینی می‌توانید به سراغشان بروید. بعضی مثل ناردیس، کلاب‌های جاز بوده و فضایی موسیقیایی دارند و بعضی دیگر برای پارتی‌های بزرگ و پر سر و صدا تدارک دیده شد‌ه‌اند. در مجموع این مکان به واقع محلی عالی برای تفریح، خرید و گردش در استانبول به حساب می‌آید.

 

با گالاتاپورت استانبول آشنا شوید

بهترین کافه‌ها و رستوران‌های محله گالاتا

یکی از مزیت‌های بودن در محله گالاتا، سر زدن به کافه‌های دنج و جذاب این بخش از شهر و خوردن انواع غذاها در رستوران‌های این محله است. بد نیست با بعضی از بهترین رستوران‌ها و کافه‌های محله گالاتا آشنا شوید.

کافه پریواتو

این مکان جدا از این که کافه‌ای مجلل و بسیار شیک بوده و منو نوشیدنی و دسرهای فوق‌العاده‌ای دارد، یکی از بهترین جاهای استانبول برای خوردن صبحانه‌های ترکی است. صبحانه‌هایی که با قیمت نسبتا مناسب اما بسیار متنوع و عالی سرو می‌شوند. البته اگر غروب هم به این محل بروید و بخواهید، کنار نوشیدنی گرم یا سرد خود یک اسنک سفارش دهید نیز، کافه پریواتو گزینه‌ای بسیار خوب برایتان خواهد بود.

رستوران برج گالاتا

همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم، بالای برج گالاتا یک رستوران شیک و مجلل وجود دارد که از آن‌ بالا می‌توانید، نمایی ۳۶۰ درجه از شهر را تماشا کنید. این رستوران با توجه به این که در بالاترین طبقه‌ی برج قرار گرفته و شب‌ها موسیقی زنده نیز در آن‌جا جریان دارد، جایی گران قیمت برای صرف غذا به حساب می‌آید. اغلب منو نیز به غذاهای ترکی اختصاص داشته و کیفیت آن‌ها بسیار خوب است.

کافه لاوازا

لاوازا از آن کافه‌های به شدت محبوب در محله گالاتا است که هر زمان که بروید، مملو از جمعیت خواهد بود. یک تراس کوچک بیرون سالن اصلی کافه در نظر گرفته شده که از آن‌جا، می‌توانید برج گالاتا را دیده و برای خود انواع نوشیدنی‌ها و اسنک‌ها را سفارش دهید. کیفیت قهوه و نوشیدنی‌های دیگر لاوزا عالی بوده و با توجه به موقعیت مکانی‌اش، ترکیبی ایده‌آل به نظر می‌آید.

 

بهترین غذاهای خیابانی در استانبول

رستوران کولِدیبی گونِی

این رستوران قدیمی از سال ۱۹۶۴ در این گوشه از استانبول به سرو غذا مشغول بوده و شما می‌توانید در محلی بسیار عالی، با کیفیت و نزدیک به برج گالاتا، غذاهای خوشمزه میل کنید. انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم و اسنک‌های مختلف در کنار غذاهای ترکی متنوع دراین رستوران سرو شده و بعضی غذاهای بین‌الملی را نیز در منو آن مشاهده خواهید کرد.

کافه مَروا

با توجه به محبوبیت روز افزون محله گالاتا، کافه‌ها و رستوران‌های زیادی در این چند ساله افتتاح شده‌اند و بعضی از آن‌ها به سرعت به محبوبیت رسیده‌اند. یکی از این موارد کافه مروا است که مدت زیادی از افتتاح آن نمی‌گذرد اما در بین خود جوانان استانبول و البته از طرف توریست‌ها محبوب بوده و همیشه شلوغ است. این محل متعلق به یک هنرمند عرصه سرامیک است و دکور داخلی بنا نیز به خوبی مشخص کننده سلیقه و هنر او بوده و در کنار صرف قهوه و چای و دسر، می‌توانید از فروشگاه‌ کوچک آن‌جا نیز، آثار سرامیک تهیه کنید. این کافه در جایی بسیار خوب قرار گرفته و مثل باقی کافه‌های محله، چند صندلی بیرون هم دارد تا در روزهای گرم سال بتوانید در محیط روباز به صرف نوشیدنی بپردازید.

 

۵ خیابان‌ استانبول برای اقامت گردشگران

۰۷ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران