آشنایی با محله باکرکوی استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
آشنایی با محله باکرکوی استانبول

تور استانبول یکی از آن مقاصد قدیمی منطقه است که برای سالیان دراز مقصدی محبوب بین کشورهای همسایه به خصوص ایران محسوب می‌شده است. این شهر زیبا که در دو قاره اروپایی و آسیایی واقع شده و دارای قدمتی بسیار طولانی است. در حالی که استانبول برخی از محله‌های قدیمی و تاریخی‌اش را حفظ کرده دارای محله‌های مدرن و جدیدی هم هست. یکی از این محله‌های قدیمی جذاب منطقه باکرکوی است که قدمت آن به زمان بیزانس می‌رسد و یکی از آن جاهایی است که باید در سفرتان به این شهر حتما آن را مورد بازدید قرار دهید و بیشتر با زوایای آن آشنا شوید در این مقاله ما قصد داریم به معرفی بیشتر این محله به پردازیم.

 

معرفی باکرکوی

باکرکوی یکی از مناطق قدیمی و توسعه یافته استانبول است که قدمت آن به دوران بیزانس برمی‌گردد. در حال حاظر این منطقه که در قسمت اروپایی استانبول واقع شده مسکونی بوده و تقریبا می‌توان گفت که از بخش‌های مرفه نشین شهر محسوب می‌شود. محله باکرکوی که در زمان بیزانس تاسیس شد به هبدومون (Hebdomon) شناخته می‌شد و چون آن زمان مرکز مهم سیاسی و نظامی محسوب می‌شد و چند ساختمان مهم هم در آن وجود داشت از اهمیت زیادی برخوردار بود. به علاوه این جایی بود که افراد سطح بالا، شاهزاده‌ها و نجیب زادگان و سلاطین برای لذت بردن از آب و هوا و محیط سرسبزش به آن می‌رفتند. به همین دلیل است که باکرکوی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های استانبول دارای چندین مورد تاریخی است و آن دیواری که شهر قدیمی را در برمی‌گرفت و از مردم محافظت می‌کرد هنوز در باکرکوی قابل مشاهده است. البته بسیاری از قسمت‌های آن از بین رفته اما بخشی که در باکرکوی قرار دارد مرمت و محافظت شده است.

اما در اواخر قرن نوزدهم اوضاع در این منطقه تغییر کرد و باکرکوی کم کم تبدیل به منطقه‌ای مسکونی گردید تا این که حدودا در دهه ۱۹۷۰ یکی از آرام‌ترین و بهترین مناطق استانبول برای زندگی محسوب می‌شد. امروزه نیز در پی همان روند مرکز باکرکوی با داشتن مراکز خرید لوکس مثل مرکز خرید کاروسل، مرکز خرید کپسیتی و یا مرکز خرید گالریا، به یکی از بهترین نقاط تجاری برای گشت و گذار تبدیل شده که ساعت‌ها می‌تواند شما را مشغول نگه دارد.

حال و هوای باکرکوی

باکرکوی که در حاشیه دریا واقع شده و آب و هوایی جذاب دارد یکی از مناطق جذاب مسکونی و مرفه نشینی است که با انواع مراکز خرید، پاساژهای دلخواه و وسوسه انگیز و مراکز خرید مدرن و لوکس استانبول پر شده است. و اگر چه یکی از مهم‌ترین قسمت‌های قدیمی این شهر به حساب می‌آید اما در کنار جاهای قدیمی محافظت شده اش شدیدا بازتاب دهنده زندگی مدرن مردم استانبول است. همچنین از لحاظ جغرافیایی هم اگر بخواهیم بیشتر توضیح دهیم، این منطقه از شمال در همسایگی باغچه لی اولر، از شرق در همسایگی با زیتون بورنو و از غرب در همسایگی با کوچوک چکمجه و همچنین از جنوب به حاشیه ساحل دریای مرمره منتهی می‌شود. اگرچه تمام این نواحی تحت پوشش باکرکوی بود اما منطقی است که تحت سالیان دراز تقسیم بندی‌ها تغییر کند.

البته در کنار تمام آن چیزهایی که درباره مراکز تجاری و خانه‌های زیبای این محله گفتیم اما همین که شما به باکرکوی می‌رسید در همان ابتدای تحت تاثیر جادوی خانه‌های تاریخی و خیابان‌های قدیمی‌اش قرار خواهید گرفت و بی شک به سمت یکی از آن بازارهایش خواهید رفت. به عالاوه نه فقط بازارهای هفتگی و محلی در اینجا خودنمایی می‌کند بلکه وجود فرودگاه آتاتورک در این ناحیه و همچنین بزرگ ‌ترین و قدیمی‌ ترین مسیر مسابقه‌ اسب دوانی ترکیه یعنی میدان اسب‌سوار ولی افندی نیز حایز اهمیت است. از دیگر جاهای برجسته این محله می‌توان از مرکز تجارت جهانی استانبول و ورزشگاه دو و میدانی آتاکوی نام برد. در کنار جاذبه‌های تاریخی و بازارهای جذاب این منطقه همیشه خوش آب و هوا بوده و همانطور هم که قبلا گفتیم در گذشته نجیب زادگان برای رفع خستگی و تفریح به اینجا می‌آمده‌اند بنابراین اگر هوس گشت و گذار کردید می‌توانید به ساحل و پلاژ ساحلی فلوریا استانبول در تابستان‌ها بروید و کلی خوش بگذرانید و یا در جنگل آتاتورک پیاده‌روی کنید و برای خودتان بساط پیک میک ببرید و یا با فعالیتی ساده‌تر در پارک بوتانیک باکرکوی فقط یک پیاده‌روی ساده داشته باشید و در پارک ساحلی یشیل کوی قدری توقف کنید و از حال و هوای منطقه لذت ببرید، هوای تمیز را تنفس کنید و از مناظر اطراف لذت ببرید.

 

خوردن صبحانه با چشم اندازی به بسفر

جاذبه‌های باکرکوی و کارهایی که می‌توانید انجام دهید

باکرکوی در کنار تمام توضیحاتی که دادیم دارای برخی از بهترین جاهای شهر برای بازدید است. اینجا آنقدر متنوع است که همه از رفتن به آن راضی خواهند بود از تاریخ دوستان تا طبیعت دوستان و بازارگردها همه عاشق باکرکوی می‌شوند.

مرکز خرید مارمارا فروم

این مرکز خرید لوکس و جذاب که در دل این منطقه تاریخی واقع شده است یکی از فرصت‌های خرید عالی در باکرکوی است که همه چیز از فروشگاه‌های لوکس تا رستوران و کافه، سالن سینما و زمین بازی کودکان را ارائه می‌دهد. شما در گشت گذاری خانوادگی همراه بچه‌ها می‌توانید بین فروشگاه‌ها سرگردان شوید و اجازه دهید فرزندان‌تان هم تفریحات خودشان را داشته باشند.

 

جاذبه‌های تاریخی دوره عثمانی در استانبول

شنبه بازار باکرکوی

در کنار مرکز خرید مارمارا فروم یا جاهایی مثل گالریا بد نیست سری هم به بازارهای سنتی بزنید که بی‌شک شنبه بازار باکرکوی سری در سرها دارد و یکی از بهترین جاهایی است که می‌توانید در آن کاوش کنید. به علاوه این از بهترین بازارهای سنتی در کل استانبول هم محسوب می‌شود که اگرچه اصلا از کالاهای اصل در آن خبری نیست اما در عوض خریدی ارزان قیمت و مقرون به صرفه در انتظار شما خواهد بود.

کلیسای ارامنه باکرکوی

کلیسای ارامنه باکرکوی که در میدان جمهوریت در باکرکوی واقع شده کلیسایی بی آلایش و ساده به همان سبک سنگی معماری ارمنی است که در پی مهاجرت ارامنه به استانبول در این منطقه ساخته شد. این کلیسا اگرچه از لحاظ معماری بیرونی ساده و بدور از تجملات آنچنانی است اما در واقع یکی از جاهای تاریخی و مهم این منطقه محسوب می‌شود که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

لونا پارک باکرکوی

یکی از جاهای خوش آب و هوا و سرسبز باکرکوی که می‌توانید در آن استراحت کرده و از آب و هوای لطیف و جذابش لذت ببرید همین پارک زیبا و دلباز است. لونا پارک که در منطقه تاریخی باکرکوی واقع شده از لحاظ امکانات زمین بازی کودکان ضعف عمل کرده و چنگی به دل نمی‌زند اما در عوض هم حال و هوای باصفایی دارد و هم نزدیک بازار باکرکوی قرار گرفته که یعی می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید! هم به کاوش و خرید بروید و هم برای استراحت و قدم زنی در پارک توقف کنید. به علاوه نکته حایز اهمیت این که این مرکز تفریحی به ایستگاه متروباس اینچرلی نزدیک است.

 

کلیسای صومعه مسیح پانتوکراتور

آکواریوم استانبول

یکی از بهترین و متمایزترین نقاط استانبول که بازدید از آن بر هر مسافری واجب است بی شک آکواریوم استانبول است. این آکواریوم در سال ۲۰۱۱ در فاصله ۵ کیلومتری فرودگاه آتاتورک با حجمی بسیار زیاد و متنوعی از انواع جانداران دریایی و ماهی‌های عجیب و غریب افتتاح شد و بعد از گذشت ۱۰ سال حالا این آکواریوم محل زندگی بیش از ۱۵۰۰ گونه دریایی است که در دو طبقه به مساحت ۲۲ هزار متر مربع سازماندهی شده‌اند. این آکواریوم آن تونل فوق‌العاده رویایی‌اش یکی از بهترین جاهایی است که می‌توانید خانوادگی همراه بچه‌ها به آن بروید و روزی جذاب را در کنار هم سپری کنید. فراموش نکنید با خودتان دوربین ببرید تا عکس‌های زیبایی در کنار یکدیگر بیاندزید.

میدان آزادی باکرکوی

میدان آزادی که حالا به عنوان میدان جمهوری تغییر نام داده توسط محلی‌ها به همان نام سابق شناخته می‌شود بنابراین هنگام بازدید از آن گیج و سردرگم نشوید. این میدان یکی از شلوغ‌ترین بخش‌های منطقه است که هر روز پر از افراد محلی و مسافران کنجکاو می‌شود. به علاوه اینجا جایی است که احتمالا با صدای موسیقی توجه شما جلب شده و ناگهانی خودتان در یکی از کنسرت‌های خیابانی می‌یابید فقط کافیست کمی خوش شانس باشید. همچنین دور تا دور میدان پر از کافه و رستوران است که جان می‌دهد در عصری ملس و جذاب ساعتی را در یکی از آن توقف کنید و چیزی سفارش دهید و به هیاهوی شهر چشم بدوزید.

 

آشنایی با تفریحات آبی استانبول

چگونه به کارکوی بروید؟

یکی از بهترین راه‌های دسترسی به این منطقه قطعا مترو است. اگر از میدان تقسیم که توریستی‌ترین جای شهر است در نظر بگیریم با مترو حدودا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد تا به باکرکوی برسید. شما می‌توانید از ایستگاه اتوبوس اکبیک فاتح با استفاده از خط BN1 به ایستگاه گزی یولو باکرکوی برسید یا از سلطان احمد خط تراموای T1 سوار و در ایستگاه زیتین بورنو پیاده شوید وبعد با متروی خط M1، از آنجا به ایستگاه باکرکوی/اینجیرلی بروید.

اگرچه اتوبوس هم به عنوان گزینه پیش روی شماست و این امکان را می‌دهد تا شهر را تماشا کنید اما باید بدانید که قرار است مدت بیشتری را در مسیر سرگردان شوید.

۰۸ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران