طعم لذیذ پنیرهای ارمنی در سفر به ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
طعم لذیذ پنیرهای ارمنی در سفر به ارمنستان

مردم کشورهای حوضه قفقاز به پنیر اهمیت ویژه‌ای می‌دهند و اگر تا به حال به تور ارمنستان رفته باشید، می‌دانید که پنیر بخشی مهم از سفره‌ی آن‌هاست. هر کس هم که هر کدام از پنیرهای خوشمزه‌ی ارمنی را امتحان کرده باشد، می‌داند که از خوشمزه‌ترین‌ها هستند و عاشقش می‌شوند.

اما جالب است بدانید که پروسه درست کردن بعضی از مدل‌های پنیرهای ارمنی پیچیده و بسیار خاص هستند و به همین دلیل طعمی متفاوت دارند. در بسیاری از موارد بعد از شکل گیری پنیر آن‌ها را در ظرف‌های سفالی می‌گذارند و برای مدتی آن‌ها را با آبنمک می‌گذارند تا بماند. خود ارمنی‌ها پنیر را به عنوان یکی از بهترین اسنک‌های روزانه مورد استفاده قرار می‌دهند و آن را با انواع سبزیجات و میوه‌ها می‌خورند. در صبحانه و شام شما می‌توانید پنیرهای مختلف را روی میز ببینید که هر کدام طعم و شکلی متفاوت دارند که ما قصد داریم در این نوشته بعضی از آن‌ها را به شما معرفی نماییم.

 

پنیرهای لوری (Lori) و چاناخ (Chanakh)

این دو پنیر محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین پنیرهای ارمنی هستند که هر دو در آب نمک برای مدتی نگهداری می‌‌شوند. همانطور که از اسم پنیر لوری پیداست، این پنیر در استان لوری بیشتر درست می‌شود. جایی در بخش‌های مرزی ارمنستان و گرجستان که از زیباترین بخش‌های کوهستانی ارمنستان به حساب آمده و جنگل‌ها و رودخانه‌های زیبایی دارد که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به ارمنستان حتما از این استان شمالی دیدن کنید. اما پنیر لوری در زمان شوروی معروف شد، مخصوصا این که در آن دوران حجم بالایی از آن تهیه و به نقاط مختلف صادر می‌شد.

 

بهترین رستوران‌های ایروان برای خوردن غذاهای محلی

پنیری که در لوری تهیه می‌شود از نظر مزه عالی بوده و این مهم به خاطر خوراک خوبی است که گوسفندهای منطقه از گیاهان کوهستانی دارند. این پنیر دارای بافت عالی و رنگ سفید است و شما می‌توانید آن را در اندازه‌های مختلف در همه‌جای ارمنستان از جمله تفلیس پیدا کنید. از طرفی پنیر چاناخ از بسیاری جهات کاملا شبیه به پنیر لوری است، با این تفاوت که طعم آن کمی به تندی می‌زند و البته شوری بیشتری هم دارد و همچنین موقع ستفاده متوجه می‌شوید که تردی بیشتری داشته و به راحتی می‌شکند.

پنیر موتال

این پنیر تنها در دو منطقه از ارمنستان درست می‌شود. یکی در زانگزور (Zangezur) و دیگری در آرتساخ (Artsakh) و شیوه‌ی تولید آن نیز سخت و متفاوت است. پنیر موتال از شیر گوسفند درست شده و آن را در کیسه‌هایی از پوست گوسفند شکل می‌دهند. این پنیر بسیار نرم بوده و مردم این مناطق از گیاهان مختلف وحشی که در کوهستان رشد می‌کنند، در پروسه ساخت پنیر استفاده می‌کنند که باعث می‌شود این محصول طعم و عطری متفاوت داشته باشد. در نهایت پنیر متال برای نیمی از سال باید در آب نمک بماند تا آماده شده و به سفره‌ها بیاید.

اگر چه متد ساخت این پنیر به بیش از ۵ هزار سال پیش می‌رسد، اما اگر در تور تفلیس باشید، می‌توانید در رستوران‌های مختلف این پنیر را سفارش داده و آن را میل کنید تا با طعم این پنیر خاص آشنا شوید.

 

معرفی خوشمزه‌ترین غذاهای حلال ایروان

پنیر بز ارمنی

این پنیر بیشتر در استان وایوتس دزور (Vayots Dzor) تهیه می‌شود و التبه از آن دست پنیرهایی است که کارخانجات بزرگ استان آن را تولید و به نقاط مختلف کشور و حتی دنیا صدر می‌کنند.طعم این پنیر نمکی است و از بسیاری جهات شبیه به پنیر فتاست، اما از بافت متفاوتی برخوردار بوده و بیشتر آن را برای صبحانه یا عصرانی همراه با سبزی‌های معطر پیشنهاد می‌کنند.

پنیرهای رشته‌ای ارمنی

پنیرهای رشته‌ای را باید معروف‌ترین پنیر ارمنی به حساب آورد که از شیر گوسفند یا بز درست می‌شود و یک حالت کشی و نرم داشته و عموما رنگ سفید دارد. البته در بعضی موارد آن را دودی نیز می‌کنند که طعمی متفاوت به پنیر داده باشند.

ساخت این پنیر واقعا جالب است. در ابتدا شیر را جوشانده و بعد از این که آن را در طول پروسه‌ای معمول به پنیر بدل کردند، پنیر را همچون یک نان می‌پیچند و شکل رشته‌های بزرگ به آن می‌دهند. اگر در تور تفلیس باشید، به هر سوپرمارکتی که بروید می‌توانید این پنیر را سفارش داده و تهیه کنید. در این پنیر از چیزهای مختلفی از جمله سیاه دانه نیز استفاده می‌شود، پس همه‌ی پنیرهای رشته‌ای ارمنی دقیقا به یک شکل نیستند.

پنیر Yeghegnadzor

یکی دیگر از پنیرهای خاص و متفاوت ارمنی که همانطور که از اسمش پیداست، در منطقه‌ی دیدنی و زیبای Yeghegnadzor درست می‌شود. این پنیر را عموما از شیر گاو یا بز درست می‌کنند و در پروسه تولیدش، از بعضی سبزیجات کوهی نیز بهره می‌برند. پنیر مزه‌ی تند و متفاوتی داشته و از نظر ظاهر نیز به شکل‌های مختلفی تولید می‌شود. هم آن را می‌توانید به صورت قالب‌های کارخانه‌ای ببینید و هم به شکل رشته‌ای. درست کردن این پنیر یک متد خاص دارد و بعد از طی آن، در ظروف سفالی به مدت نیمی از سال در کوه دفن می‌شود تا آماده گردد.

 

۸ غذای معروف ارمنستان

۱۴ مهر ۱۳۹۹

نظرات کاربران