خوشمزه‌ترین غذاهای محلی ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
خوشمزه‌ترین غذاهای محلی ارمنستان

غذاهای ارمنی یکی از منحصربفردترین و سنتی‌ترین غذاهای دنیا به شمار می‌روند. به طوری که اغلب این غذاها  با استفاده از تکنیک‌های خاص تهیه شده و قدمت آن‌ها به هزاران سال قبل برمی‌گردد. همین موضوع سبب شده تا خوردن غذاهای ارمنی بخش مهمی از تفریحات و سرگرمی‌های مسافران در سفر به این کشور تبدیل شود. چنانچه شما نیز علاقه شدیدی به خوردن غذاهای جدید و خوشمزه دارید تور ارمنستان یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای شما خواهد بود. برای آشنایی با برترین و معروف‌ترین این غذاها تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. چرا که در این مقاله لیستی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی ارمنستان را برای شما عزیزان گردآوری و معرفی کرده‌ایم.

 

دلمه (Dolma)

دلمه که با نام سارما (Sarma) نیز شناخته می‌شود یک غذای خوشمزه ارمنی است که از گوشت چرخ کرده و برنج طعم‌دار شده با انواع ادویه‌ها تهیه می‌شود. به این صورت که گوشت و برنج مخلوط شده را درون برگ‌‌های انگور یا کلم با صبر و حوصله قرار داده و در نهایت غذایی بسیار خوشمزه به وجود می‌آید. این چیزی بسیار شبیه به دلمه ما ایرانیان بوده اما طعم و مزه بسیار خوشمزه‌ و فراموش نشدنی دارد. معمولا دلمه‌های ارمنی به همراه ماتسون، یک ماست شیر ​​تخمیر شده و مخلوط آن با سیر سرو می‌شوند.

 

دبگادز بنیر بوئراگ (Dabgadz Banir Boerag)

دبگادز بنیر بوئراگ در حقیقت نوعی پیش غذا یا عصرانه است و طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد. به این صورت که به شکل نان‌های کوچک پف کرده است که درون آن با پنیر مخصوصی پر شده است. این خوراکی به دو صورت نرم و ضخیم و همچنین سبک و ترد تهیه می‌شود که هر دو آن‌ها در بین ارمنی‌ها و البته گردشگران طرفداران بسیاری دارند. نحوه پخت آن نیز به دو شکل سرخ کرده و یا قرار گرفته در فر بوده و علاقه‌مندان می‌توانند بسته به سلیقه خود از مغازه‌ها گزینه مورد علاقه را سفارش داده و خریداری کنند.

 

لذیذترین غذاهای ارمنی در رستوران دولماما ایروان

 

تاپیک (Topik)

از دیگر غذاهای خوشمزه ارمنی می‌توان به تاپیک یا همان توپک‌های کوچک نخودی اشاره کرد. این غذا طعمی غنی و متنوع داشته و یکی از لذت‌های آشپزی ارمنستان است. برای طبخ آن از خمیر نخود پخته شده، سیب زمینی، تاهینی با مقداری نمک و شکر استفاده می‌کنند. البته مانند بسیاری از غذاهای ارمنی، تاپیک نیز انواع مختلفی دارد که رایج‌ترین آن کوفته‌های کوچک پر شده از پیاز، توت سیاه خشک، آجیل کاج، دارچین، شکر، نمک و فلفل دلمه است. نکته جالب اینکه این کوفته‌ها به صورت سرد یا در دمای اتاق سرو می‌شوند. شما می‌توانید این غذای خوشمزه را در بهترین رستوران‌های ایروان میل کنید.

 

ژینگیالوف هتز (Zhingyalov hats)

ژینگیالوف یک نان تخت سرخ شده سنتی در ارمنستان است که ریشه آن به مناطق جنوب شرقی این کشور و به خصوص استان آرتساخ برمی‌گردد. به این صورت که برای طبخ آن از خمیری تهیه شده از آرد و خامه ترش استفاده کرده و درون آن‌ را با سبزی‌های فصلی مانند گشنیز، جعفری، پیازچه، شوید، اسفناج، کاهو و چغندر پر می‌کنند. سپس روی تابه قرار داده به مدت ۵ دقیقه سرخ می‌کنند تا دو طرف آن طلایی شود. ژینگیالوف یک غذای خیابانی تور ارمنستان است که در حین گشت و گذار شهری فرصت تست کردند آن را خواهید داشت.

 

باستورما (Basturma)

اگر به دنبال غذای فوق‌العاده خوشمزه در ارمنستان هستید، بهتر است تا هرگز فرصت خوردن باستورما را از دست ندهید. باستورما یک غذای تهیه شده از گوشت گاو طعم‌دار شده با پودر شنبلیله، فلفل دلمه، زیره، زردچوبه و فلفل قرمز است. معمولا این غذا در مغازه‌های ساندویچ فروشی فروخته می‌شود. به این صورت که گوشت پخته شده را لای نان باگت قرار داده و به همراه ترشی و پیاز سرو می‌کنند. ناگفته نماند که گوشت باستورما بسیار خاص بوده و مراحل تهیه آن تقریبا دو هفته طول می‌کشد.

 

۷ رستوران عالی برای خوردن بهترین پیتزاهای ایروان

 

هریسا (Harissa)

هریسا یک غذای تاریخی ارمنی است که قدمت به دوران دوران حکومت عثمانی برمی‌گردد. این غذا بسیار ساده بوده و از دو ماده اصلی گندم پوست کنده و گوشت یا مرغ تهیه می شود. پخت و پز آن حداقل به ۴ الی ۵ ساعت زمان نیاز دارد. این به این دلیل است که مخلوط این دو ماده را به قدری هم می‌زنند تا تمام مرغ یا گوشت با گندم حل شود. وقتی قوام آن غلیظ شد، مانند فرنی، روی آن کره ذوب شده ریخته و به این صورت سرو می‌کنند.

 

خاش (Khash)

خاش نوعی سوپ است که به خصوص در فصل زمستان در ارمنستان تهیه شده و طرفداران بسیار زیادی دارد.  جالب است بدانید که این غذا نام خود را از کلمه ارمنی خاشل به معنای جوشاندن گرفته است. زیرا تهیه آن نیاز به جوشاندن قسمت‌هایی از گاو یا گوسفند از جمله سر، پاها و معده دارد. بعد از طبخ کامل غذا لواش خشک خرد شده را درون آبگوشت ریخته و معمولا به عنوان یک صبحانه مقوی سرو می‌کنند. خاش یک غذای واقعا منحصربه‌فرد در فرهنگ ارمنستان است که اگر به این کشور سفر کردید خوردن آن شدیدا توصیه می‌شود.

 

مانتی (Manti)

بدون اغراق یکی از وسوسه‌انگیزترین و معروف‌ترین غذاهای محلی ارمنستان مانتی است. این غذا با زحمت بسیار زیاد تهیه می‌شود. به این صورت که مقدار بسیار کوچکی از گوشت چرخ‌کرده پخته شده را درون تکه خهمیرهای کوچک قرار داده و سپس با نهایت ظرافت خمیر را بقچه می‌کنند. سپس این خمیرها را با فلفل قرمز و رب گوجه‌فرنگی و آب مخلوط کرده و طبخ می‌کنند. مانتی معمولا با چاشنی ماست و سیر سرو می شود که لذت دو چندانی به آن می‌بخشد.

 

گاتا (Gata)

گاتا یا «کاتا» یک نان شیرین است که بسته به اینکه از کدام شهر یا منطقه ارمنستان بازدید می‌کنید در اشکال، اندازه‌ها و تزئینات مختلف یافت می‌شود. این دسر لذیذ با شیرینی ملایم از خمیری تشکیل شده از شیر، خامه غلیظ و تخم مرغ و پر کردنی از شکر و کره تهیه می‌شود. گاتا در تمام طول سال و به خصوص در تعطیلات مهم ارمنستان پخته شده و به عنوان یک خوراکی مورد علاقه ارامنه در سراسر کشور خورده می‌شود.

 

۵ کافه رستوران معروف ایروان

 

قاپاما (Ghapama)

قاپاما یک غذای ارمنی بر پایه کدو حلوایی است که در بین بسیاری از خانواده‌های این کشور طرفدار دارد. برای تهیه آن، یک کدو تنبل متوسط ​​را با برنج پخته، میوه خشک، کشمش، آجیل خرد شده، دارچین و شکر یا عسل پر می‌کنند و سپس آن را می‌پزند تا نرم شود. اغلب گردشگران قاپاما را به عنوان دسر میل می‌کنند. جالب است بدانید که معمولا در شب سال نو و کریسمس در ارمنستان در تمامی خانه‌‌ها قاپاما پخته می‌شود.

 

تجوجیک (Tjvjik)

تجوجیک که در برخی از روستاهای ارمنی به عنوان یک غذای لذیذ محلی شناخته می‌شود، نوعی غذای جگر گوشت گاو سرخ شده است که با مقدار زیادی پیاز،  نمک و فلفل مزه دار شده و طبخ می‌گردد. ناگفته نماند که تجوجیک به عنوان یک غذای ارمنی بسیار منحصر به فرد است و به سختی پیدا می‌شود. اما اگر بتوانید با مردم محلی معاشرت کنید، آنها مکان‌هایی را برای یافتن آن به شما معرفی خواهند کرد.

 

سوجوک (چرچخلا) (Sujuk (Churchkhela))

چرچخلاها آب نبات‌هایی به شکل سوسیس هستند که از گردو ساخته می‌شوند و روی رشته‌های بلندی می‌چسبند و به صورت ضخیم با شربت میوه پوشانده می‌شوند. مواد اصلی آن را انگور، زردآلو، انار و آجیل تشکیل می‌دهد و اغلب به عنوان میان وعده یا دسر مصرف شده و طعمی بسیار خوشمزه از میوه‌های تشکیل دهنده آن دارد. توصیه می‌کنیم در حین بازدید از جاذبه‌های گردشگری ارمنستان ریسه کوچکی از چرچخلا درون کیف خود قرار داده و برای کسب انرژی و جلوگیری از خستگی هر چند وقت یک بار تکه‌ای از آن را کنده و در دهان خود قرار دهید.

 

هزینه اقامت و سفری ارزان به ارمنستان

 

بادمجان ارمنی (Armenian Eggplant)

بادمجان ارمنی یک غذای گیاهی ساده و خوش طعم ارمنی است. البته بسیاری آن را سالاد می‌دانند، اما می‌توان آن را به عنوان پیش غذا یا غذای جانبی نیز میل کرد. بر خلاف بسیاری از غذاهای ارمنی، تهیه آن بسیار ساده است. به این صورت که ابتدا برش‌های بادمجان سرخ شده و سپس مخلوط ماست متشکل از خامه ترش، سیر رنده شده و گردوی خرد شده را روی برش‌های بادمجان می‌ریزند. در نهایت نیز این برش‌ها را گرد کرده و با دانه‌های انار و شوید خرد شده تزیین می‌کنند. این یک غذای غنی و سالم ارمنستان است که در بین توریست‌های تور ارمنستان محبوبیت زیادی دارد.

 

انواع ششلیک و کباب (Shashlik and Kebab Assortment)

مردم ارمنستان علاقه بسیار زیادی به کباب دارند. به همین دلیل در سفر به این کشور شاهد انواع مختلفی از کباب‌ها خواهید بود که به صورت غذاهای خیابانی ارمنستان پخته شده و به فروش می‌رسند. معمولا کباب‌های ارمنی از گوشت بره برش داده شده به قطعات کوچک تهیه می‌شود. این گوشت‌ها معمولا به مدت یک روز در مخلوط پیاز، آویشن، ریحان و سایر گیاهان خوابانیده و طعم‌دار می‌شود. سپس مثل ما ایرانیان گوشت‌ها به سیخ کشیده شده و بر روی اتش پخته می‌شوند. توصیه می‌کنیم حتما در گشت وگذارهای خود در خیابان‌های توریستی ارمنستان غرفه‌های خیابانی را که کباب طبخ می‌کنند را پیدا کرده و مزه یک کباب خوشمزه ارمنی را بچشید.

 

سالاد بلغور ارمنی (Armenian Bulgur Salad)

سالاد بلغور ارمنی که «خارش» یا «ایچ» نیز نامیده می‌شود، یک میان وعده سالم و خوشمزه است که از تفت دادن سیر، پیاز، فلفل سبز و گوجه فرنگی و مخلوط کردن آن‌ها با بلغور پخته درست می‌شود. البته این سالاد به صورت سرد سرو می‌شود. به این صورت که بعد از مخلوط مواد تشکیل دهنده صبر می‌کنند تا سرد شده و سپس آب لیمو به آن اضافه می‌کنند. در نهایت نیز روی ظرف را با پیاز سبز و جعفری تازه تزیین کرده و سرو می‌کنند.

 

لوکس‌ترین هتل‌های ایروان در سال ۲۰۲۲

 

کچوچ (Kchuch)

کچوچ یک خورش گوشت و سبزیجات پرخاصیت است که درون دیگ سنتی ارمنی به همین نام پخته می‌شود. معمولاً کچوک از ترکیب تکه‌های طعم‌دار گوشت بره و سبزیجات خرد شده مانند پیاز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان تهیه می‌شود. این غذا با سیر، ادویه‌جات، ترشی‌جات و سبزی‌ها طعم‌دار می‌شود. اگر به دنبال یک غذای کاملا محلی و سنتی در ارمنستان هستید، کچوچ گزینه‌ای است که حتما باید آن را در طول سفر خود مزه کنید.

 

فاسولیا (Fasulya)

فاسولیا یک غذای ساده و ارزان قیمت در ارمنستان بوده که ماده اصلی تشکیل دهنده آن لوبیا است. به طوری که می‌توان آن را نوعی خوراک لوبیا یا سوپ لوبیا نیز نامید. این غذا بیشتر در فصل زمستان سرو می‌شود و منشأ اصلی آن استانی به نام لری، واقع در همسایگی ارمنستان با گرجستان است. طرز تهیه آن به این صورت است که ابتدا لوبیاها را پخته و با رب گوجه فرنگی و فلفل ترکیب می‌کنند. وقتی قوام آن غلیظ شد، ادویه‌ها، سبزی‌ها، سیر و گردو را اضافه کرده و با نان میل می‌کنند.

 

ووسپوو کوفته (Vospov Kofte)

ووسپوو کوفته که در حقیقت نوعی کوفته عدس مخصوص ارمنی است. این غذای خوشمزه گزینه‌ای ایده‌آل برای گیاهخوارانی است که با تور ارمنستان سفر می‌کنند.  محتویات اصلی این غذای خوشمزه عدس قرمز و بورگول بوده که هر دو ماده به طور جداگانه پخته می‌شوند و سپس با پیاز تفت داده شده و با کره و نمک مخلوط می‌شوند. در نهایت نیز پس از خنک شدن، مخلوط را با دست خیس ورز می‌دهند تا خوب مخلوط شود. این غذا معمولا در کنار یک سالاد تابستانی خوشمزه سرو و میل می‌شود.

 

۱۰ دلیل برای سفر به ارمنستان

 

برنج ارمنی (Armenian Rice)

قطعا در بین لیست خوشمزه‌ترین غذاهای محلی ارمنستان جای برنج ارمنی خالی خواهد بود. مردم ارمنستان علاقه شدیدی به استفاده فراوان از انواع ادویه‌جات دارند که گردشگران می‌توانند این موضوع را به وضوح در برنج ارمنی مشاهده کنند. برای درست کردن این غذا ابتدا کره را در قابلمه ذوب کرده و برنج را به همراه آب مرغ و تکه‌های گوشت و آبگوشت به آن اضافه می‌کنند. سپس حرارت زیر قابلمه را زیاد کرده و اجازه می‌دهند تا آب برنج کشیده شود. سپس آن را درون بشقاب‌های کشیده و سرو می‌کنند. قطعا این یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی خواهد بود که تا به حال خورده‌اید. بهتر است بدانید که برنج ارمنستان با نام پیلاف (Pilaf) نیز در بین بومیان رایج است و شما می‌توانید این غذا را با همین نام نیز در طول سفر خود پیدا کرده و سفارش دهید.

 

منبع 

۰۹ مهر ۱۴۰۱

نظرات کاربران