خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های ارمنستان

ارمنستان کشوری بسیار جالب، منحصر به فرد با طبیعتی زیبا و رسم و رسوم قدیمی است. این بار می‌خواهیم در مورد خوشمزه‌ترین سوغات ارمنستان و شیرینی‌های ملی آن‌ها صحبت کنیم. پس با ما باشید تا با این شیرینی‌ها و سوغات لذیذی که می‌توانید در تور ارمنستان امتحان کنید آشنا شوید.

 

گاتا (Armenian Gata)

گاتا یک کیک شیرین ارمنی است که بخش جدایی ناپذیر از غذاها و فرهنگ ملی ارمنستان محسوب می‌شود. گاتا فقط یک شیرینی معمولی نیست. بلکه یکی از بایدهای اصلی در هر میز ارمنی در مناسبات و اعیاد است. در عروسی‌ها و عیدها این سوغات خوشمزه‌ را تزئین کرده و دهان مهمانان خود را با آن شیرین می‌کنند. در ارمنستان انواع مختلف گاتا را می‌توانید پیدا کنید. این تفاوت به محل پخت آن بستگی دارد. به عنوان مثال گتای ایروان، گاتا قره باغ، گوتا گورستان و ... . محبوب‌ترین و معروف‌ترین آن گاتای ایروانی می‌باشد که از خمیر آرد و کره و قند تهیه می‌شود. بهترین مکان برای خوردن گاتا در سفر به ایروان نزدیکی‌های صومعه Geghard می‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم حتما به این مکان بروید و در کنار بازدید از صومعه از خوردن این شیرینی سنتی لذت ببرید.

 

روزهای خاص در تقویم مردم ارمنستان

گاتا

باقلوای عسل در ارمنستان (Armenian Honey Baklava)

از جمله یکی دیگر از خوشمزه‌ترین سوغات ارمنستان باقلوای عسل می‌باشد. امکان ندارد در مراسم شادی و جشن‌های ارمنستان این شیرینی بی‌نظیر را بر روی میزها مشاهده نکنید. باقلوا ارمنی آنقدر شیرین و لذیذ است که شما قادر به خوردن بیش از 2 قطعه نخواهید بود.

Armenian Honey Baklava

میوه خشک ارمنستان (Dried Fruits and Alani)

از دیگر خوشمزه‌ترین سوغات ارمنستان می‌توان میوه خشک را نام برد. امکان ندارد در خیابان‌ها و بازارهای مواد غذایی ارمنستان قدم بزنید و مغازه‌های میوه خشک را مشاهده نکنید. ارمنی‌ها میوه‌های خشک را از مرغوب‌ترین میوه‌ها به روشی سنتی تهیه می‌کنند. به طوری که ویتامین‌های آن‌ها به طور کامل حفظ می‌شود. این یکی از سالم‌ترین تنقلاتی است که می‌توانید در سفر خود تهیه کنید. از جمله یکی از محبوب‌ترین میوه‌های خشک آلانی نام دارد. آلانی نوعی شیرینی خوشمزه است که از ترکیب آجیل، عسل، دارچین و شکر با میوه هلو خشک شده تهیه می‌شود. این خوراکی نه تنها خوشمزه است بلکه ظاهر بسیار زیبایی نیز دارد.

 

بال‌های تاتو، طولانی‌ترین تله‌ کابین جهان در ارمنستان

Dried Fruits and Alani

سودجو (Armenian Sweet Sujuk)

یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی که آوازه آن به خارج از مرزهای ارمنستان نیز رسیده است سودجو نام دارد. این شیرین از گردوی و مخلوط خاصی از آرد، شکر، دارچی ، میخک و سایر ادویه‌جات و ترشیجات تهیه می‌شود. از آنجایی که سودجو یکی از شیرینی‌های مورد علاقه مردم ارامنستان می‌باشد می‌توانید آن را در هر نقطه‌ای از شهر پیدا و خریداری کنید. طبق گفته ارمنی‌ها این شیرینی علاوه بر اینکه بسیار خوشمزه است بسیار مفید نیز می‌باشد.

Armenian Sweet Sudjukh

شببات (Shabbat)

ارامنی‌ها علاقه بسیار زیادی به نوشیدن قهوه دارند. چاشنی که در کنار قهوه خود مین می‌کنند نوعی بیسکوییت بادام می‌باشد که شببات نام دارد. این بیسکویت بادام جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ آن‌ها دارد. طبق سنت، خواهرزاده در روز عروسی باید سبدی پر از این بیسکویت بادام مخصوص ارمنستان را به عروس بدهد. تهیه این بیسکویت ترد دستورالعمل بسیار پیچیده‌ای دارد. از این رو کسی آن را در خانه تهیه نمی‌کند و همگی آماده آن را از بیرون تهیه می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود به این کشور حتما یک بار هم که شده باشد قهوه خود را با آن نوش جان کنید.

 

معرفی سه شهر بزرگ و مهم ارمنستان

Shabbat 

لواشک‌های میوه‌ای (Fruit lavash)

یکی از سنتی‌ترین تنقلاتی که امروزه به عنوان خوشمزه‌ترین سوغات ارمنستان شناخته می‌شوند لواشک‌های میوه‌ای می‌باشند. این لواشک‌ها از خشک کردن میوه‌های خوشمزه و تازه ارمنی از جمله آلو، گیلاس، ذرت، زردآلو و ... تهیه می‌شود. اگر عاشق لواشک هستید حتما در حین برگشت چمدان خود را پر از این لواشک‌ها بکنید که امکان ندارد همتای آن را در جای دیگری پیدا کنید.

Fruit lavash 

مربای مخصوص ارمنستان (Armenian jam)

مردم ارامنستان تقریبا از هر آنچه که در این کشور رشد می‌کند مربا تهیه می‌کنند. از جمله این مرباها می‌توان به مربای زردآلو، آلو، ذرت، انجیر، گل سرخ، گردو و ... اشاره کرد. مرباهای ارمنی‌های به قدری لذیذ و خاص هستند که امروزه به یکی از خوشمزه‌ترین سوغات ارمنستان تبدیل شده‌اند.

 

بهترین هتل‌های ۴ ستاره در ایروان

Armenian jam

آشوره (Ashure)

آشوره یکی از دسرهای محبوب ارمنی‌ها در کریسمس است. آن‌ها با توجه به سنتی که دارند در شب کریسمس و عید نوروز این دسر لذیذ را تهیه می‌کنند. البته در سایر روزهای سال نیز می‌توانید آن را تهیه و تست کنیدبرای تهیه آن از غلات، شکر، میوه‌های خشک، آجیل و دانه‌های انار استفاده می‌کنند.

Ashure

غپاما (Ghapama)

غپاما یک دسر ارمنی می‌باشد که از کدو تنبل تهیه می‌شود. برای پخت آن درون کدو تنبل را پر از برنج و میوه‌های خشک از قبیل سیب، آلو و از همه مهم‌تر آجیل می‌کنند. برای شیرین کردن آن نیز از عسل استفاده می‌شود. برای سرو کردن آن کره ذوب شده را بر روی کدو میریزند. معمولا غپاما در گیاهخواران طرفداران بسیار زیادی دارد. ارمنی‌ها دوست دارند تا این دسر را در فصل پاییز تهیه و میل کنند.

 

بهترین مراکز خرید ارمنستان برای عاشقان خرید

Ghapama 

نازوک (Nazuk)

از جمله مواردی که می‌توان به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین سوغات ارمنستان نام برد نازوک می‌باشد. این سوغات در اصل نوعی نان می‌باشد که با آجیل و چاشنی‌های معظر مثل هل پر شده است. یکی از اصلی‌ترین خوراکی‌ها که خوردن آن را در ارمنستان نباید فراموش کنید نازوک می‌باشد.

Nazuk

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

نظرات کاربران