معرفی خوشمزه‌ترین غذاهای ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
معرفی خوشمزه‌ترین غذاهای ارمنستان

غذاهای ارمنی بسیار خوشمزه هستند و به دلیل اشتراکات تاریخی بسیار شبیه به ذائقه ما و غذاهای ایرانی هستند. به همین دلیل ارمنستان می‌تواند از لحاظ غذایی برای ما مقصد فوق‌العاده‌ای باشد. مخصوصا اینکه غذای ارمنی همچون ظرفی تلفیقی از فرهنگ‌ها و طعم‌های مختلف است. در تور ارمنستان یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید بکنید این است که غذاهای سنتی فوق‌العاده ارمنی را در رستوران‌های شهر امتحان کند. در ادامه شما را با غذاهایی که باید در ایروان امتحان کنید آشنا می‌کنیم.

 

مانتی

مانتی کوفته‌هایی به اندازه انگشت شصت، پخته شده در سس گوجه فرنگی است که در کنار آن ماست غلیظ سرو می‌شود. این غذای جذاب دلپذیر را می‌توانید همه جا پیدا کنید و در تمام روز به عنوان میان وعده نوش جان کنید. بشقاب مالتی حدودا ۲ دلار قیمت دارد و انتخابی عالی است.

 

معرفی بهترین رستوران‌های ایروان

دلمه

تقریبا می‌توان ادعا کرد دلمه برگ مو بین کشورهای منطقه قفقاز، ایران و ترکیه غذایی مشترک و محبوب است. نحوه پیچیدن دلمه برگ مو در این کشورها متفاوت است اما تقریبا ساختار یکسانی دارند. دلمه برگ مو در ارمنستان با برگ مو، گوشت چرخ کرده، و برنج، پونه کوهی، پیاز و نعناع درست می‌شود. این مواد به صورت خمیری همه در برگ‌های انگور تازه و ترد پیچیده می‌شوند و طعم بسیار خوب و آرامشبخشی دارد. این غذا عموما با ماست و گوجه سرو می‌شود.

لواش شکم‌پر

در ارمنستان با لواش که از نان‌های سنتی و محبوب کشورمان غذایی به صورت شکم‌پر و شبیه به پیراشکی تهیه می‌کنند لذیذ و خوشمزه است. در تهیه لواش شکم‌پر از سبزیجات معطر استفاده می‌شود و بیشتر به عنوان میان وعده سرو می‌شود. اگر حین گشت‌زنی احساس گرسنگی کردید می‌توانید یکی از آن‌ها را بخرید و نوش جان کنید.

 

بهترین رستوران‌های ایروان برای خوردن غذاهای محلی

کباب ارمنی (Khorovats)

کباب ارمنی یکی از غذاهای بسیار لذیذ محلی است که از تکه‌های به سیخ کشیده گوشت خوک تهیه می‌شود که در رستوران‌های حلال ایروان و یا رستوران‌هایی که غذاها را در صورت درخواست حلال سرو می‌کنند با گوشت گوساله هم تهیه و برای شما سرو می‌کنند. این کباب را می‌توانید با گوشت مرغ هم پیدا کنید و از این بابت محدودیتی وجود ندارد.

پیتزا ارمنی (Lahmacun)

این غذا که به پیتزای ارمنی هم شهرت دارد شبیه به همان پیتزاهای معروف است اما بدون پنیر. این غذا از صفحات پهن شده نان با گوشت گوسفندی ادویه‌دارتهیه می‌شود که برای خوردنش آن را تا می‌کنند و شبیه به لقمه‌های نان سرو می‌کنند.

 

خرید در بازارهای سنتی ارمنستان

نان لواش

نان لواش در ارمنستان هنری بود مخصوص زنان خانه‌دار که خمیر نان را ماهرانه پهن می‌کردند و در تنورهای خانگی می‌پختند. این همان چیزی است که در سنت کشورمان وجود داشته و دارد. مردم ارمنستان به نان لواش افتخار می‌کنند و آن را همچون میراث‌شان پاس می‌دارند. نان لواش در بسیاری از رستوران‌ها و به همراه غذای اصلی سرو می‌شود.

میان وعده ارمنی (Churchkhela)

اگر قبلا نگاهی به مقاله ما درباره غذاهای گرجستانی نگاهی کرده باشید سریع متوجه خواهید شد که این ریسه آجیل شیرین در اصل میان وعده‌ای ارمنی است که چندین بار در آب انگور و شکر فراوان غوطه‌ور و سپس خشک شده است. این آجیل‌های ریسه‌ای بسیا خوشمزه و شیرین هستند.

سوپ‌ها

از طرفداران سوپ هستید؟ خبر خوب برای شما این که ارمنستان مقصد فوق‌العاده‌ای برای امتحان کردن سوپ‌های شاهانه و بهشی است. سوپ ماست احتمالا محبوب‌ترین سوپ در بین همه آنهاست. سوپ‌های گیاهی و سوپ کوفته نیز وجود دارد. تعدادی از محبوب‌ترین سوپ‌های ارمنی عبارتند از:

  • کلولیک (با گوشت قلقلی)
  • سوپ ماست
  • خاش (گوشت ساق گاو)
  • سوپ عدس
  • قرچک

 

تماشای ۱۱ عکس از ارمنستانِ زیبا

چلو گوشت (پلو مخلوط ارمنی)

این غذایی عالی و مقوی با بافتی نرم و لذیذ است که از برنج و کره با نودل خرد شده تهیه می‌شود و اغلب با گوشت بره، گوشت خوک یا مرغ بو داده سرو می‌شود. اگر گیاهخوار هستید می‌توانید آن را بدون گوشت نیز سفارش دهید.

املت بستورما

باستورما گوشت گاو ادویه‌دار و خشک شده در هوا است. این گوشت دارای طعمی قوی و خوشمزه است و املت آن نیز بسیار وسوسه‌انگز و اشتهاآور است که توصیه می‌کنیم حتما امتحانش کنید.

نکته: غذاهای ارمنی اغلب قیمت پایین هستند، مخصوصا اگر در رستوران‌های محلی و معمولی غذا بخورید برایتان بسیار مقرون به صرفه تمام می‌شوند به همین دلیل توصیه می‌کنیم چند مدل غذا سفارش دهید و با هم به اشتراک بگذارید تا بتوانید طعم‌های متنوع‌تری از بچشید و مقایسه خوبی از غذاها داشته باشید.

 

قوانین جالب کشور ارمنستان قبل از سفر

۳۰ آذر ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 23 تیر 1400)

نظرات کاربران