معرفی ۶ رود مهم ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
معرفی ۶ رود مهم ارمنستان

برای کشوری کوهستانی مثل ارمنستان، وجود رودخانه‌هایی که در میان سنگ‌ها گذر می‌کنند، هم جلوه‌ای زیبا از طبیعت بوده و هم نعمتی بزرگ به حساب می‌آیند. اگر چه رودخانه‌های این کشور خیلی بلند نیستند، اما عموما پر آب بوده و جریانی قوی دارند. جالب این که در دوران باستان ارمنستان را با نام "ناییری" به معنی کشوری با آب‌های سریع می‌شناختند.

حتی قبل از این که آیین مسیحی به این سرزمین بیاید، باورهای باستانی بر روی پرستش آب بود و حتی داستان‌های اساطیری آن نیز بر پایه و اساس این گونه باورها می‌چرخید. وجود چشمه‌های طبیعی و رودخانه‌ها، باعث شده تا آب شیرین در همه جای این کشور وجود داشته باشد، اما چیزی که در این نوشته برای ما اهمیت دارد، زیبایی‌های این رودخانه‌هاست و آن‌ها را به جاذبه‌ای گردشگری در تور ارمنستان بدل می‌کند. با تمام این توصیفات، در ادامه‌ی نوشته همراه ما باشید تا ۶ رودخانه‌ی زیبا در ارمنستان را به شما معرفی نماییم.

 

رود ارس

ارس، از جمله مهم‌ترین رودخانه‌های منطقه محسوب می‌شود. رودی پر آب و نسبتا خروشان که از کوه‌های بینگول در منطقه آناتولی ترکیه سرچشمه می‌گیرد. رودخانه‌ای که شاید حالا به خاطر نقشش در عهدنامه ترکمنچای به یاد آورده شود اما بسیاری بر این باورند که این رود با پیشون و گیهون که در فصل دوم کتاب مقدس به آن‌ها اشاره شده است، ارتباط دارد. این رودخانه در مسیر خود، زیبایی‌های طبیعی بسیاری می‌سازد و مرز میان کشورها را مشخص می‌کند و در نهایت تنها رودخانه‌ی بزرگی است که به دریای خزر می‌ریزد.

رود آرپا

منشا این رود زیبا کوهستان زانگزور و در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریاست و در مجموع طول آن به ۱۲۶ کیلومتر می‌رسد که ۹۰ کیلومتر آن در ارمنستان واقع شده است. این همان رودخانه‌ای است که از جرموک گذشته و از جمله دلایلی به حساب می‌آید که جمعیت گردشگران از این شهر زیبا در تور ارمنستان بازدید می‌کنند. زیبایی‌های طبیعی رودخانه در مسیرش، تلفیق می‌شود و با جاذبه‌های تاریخی همچون کلیسای آرِنی، ویرانه‌های شهر موس، آگاراکادروز و ... تا اهمیت آن را برای گردشگران بیشتر کند. این رودخانه نهایتا در پایان مسیر خود به رود ارس می‌ریزد.

 

تماشای ۱۱ عکس از ارمنستانِ زیبا

رود آزات

این رود ۵۵ کیلومتری، در تمام مسیر خود طبیعی زیبا را می‌سازد، اما جذاب‌ترین بخش رود آزات، جایی است که در دره‌ی گارنی جریان داشته و میان صخره‌های خاص آن می‌گذرد. همان جایی که سنگ‌های زیبای شش ضلعه "سمفونی سنگ‌ها" را می‌سازد که از خاص‌ترین جلوه‌های طبیعت در این کشور به حساب می‌آید. این رود نام با مسمایی دارد و به زبان ارمنی به معنی "آزاد" است. آزات نیز آزادانه میان دشت‌ها و صخره‌های استان آرارات گذشته و در بیشتر مسیر، نیمه خروشان است. این رود از اسپیتاکاسار سرچشمه می‌گیرد و مثل خیلی دیگر از رودخانه‌های کشور، به ارس ریخته و در نهایت به دریای خزر ختم می‌شود.

رود دِبِد

دبد، خود از رود خرامی سرچشمه می‌گیرد و طول ان به ۱۷۸ کیلومتر می‌رسد و بخش بزرگی از آن (۱۵۲ کیلومتر) در خود ارمنستان جاری است. رودی خروشان که در نهایت از ارمنستان گذشته و به گرجستان می‌رسد و در راه، دره‌های مختلف را رد می‌کند. در مسیر این رودخانه مکان‌های تاریخی متعددی نیز هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به مجموعه صومعه‌های ساناهین، هاگپات، آکتالا، صومعه مانکانتز و ... اشاره کرد. یکی از پل‌های معروف ارمنستان نیز بر روی همین رود ساخته شده که نزدیک به روستای آلواردی است و از جمله شگفتی‌های معماری در قرن ۱۲ محسوب می‌شود.

 

مقاصد گردشگری پاییزی در ارمنستان

وُروتان

بر خلاف بسیاری از رودهایی که معرفی کردیم، وُروتان به ارس نمی‌ریزد، بلکه از ارس سرچشمه می‌گیرد. رودی که در نهایت طول آن به ۱۷۸ کیلومتر می‌رسد و بخش زیادی از آن، در دل کوهستان‌ها و دره‌هاست. یکی دیگر از پل‌های بسیار معروف ارمنستان با نام پل شیطان بر روی وُروتان ساخته شده که ۳۰ متر طول دارد و عرض آن حدود ۵۰ متر است. بسیاری مناطق گردشگرپذیر در مسیر وُروتان به خاطر چشمه‌های طبیعی و البته طبیعت فوق‌العاده دیدنی معروف بوده و گردشگران بسیار زیادی سالانه از آن‌جاها دیدن می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به گوریس و دهکده تاتو اشاره کرد. البته دلایل زیادی برای بازدید از این مناطق وجود دارد که مهم‌ترینشان صومعه‌ی معروف تاتو است، اما وجود این رودخانه‌ی زیبا نیز بی‌تاثیر نیست.

رود هرازدان

این رود ۱۴۱ کیلومتری احتمالا پر بازدیدترین رود در ارمنستان است و دلیل آن نیز این بوده که از دل پایتخت می‌گذرد. رودی که از دریاچه سوان نشات گرفته و در نهایت راه خود به ارس می‌رسد. پیشنهاد می‌کنیم، اگر در تور گرجستان به پایتخت رفتید، حتما از این رود بازدید به عمل آورید.

۲۸ شهریور ۱۴۰۰

نظرات کاربران