آشنایی با جشن‌های محلی و ملی ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
آشنایی با جشن‌های محلی و ملی ارمنستان

یکی از با فرهنگ‌ترین و غنی‌ترین کشورهای همسایه ایران، ارمنستان است. این کشور که در تمام طول سال پر از رویدادهای جالب و جشنواره‌های مختلف است، مردم بسیار شادی دارد. شما هم هر زمانی را که برای سفر با تور ارمنستان به ایروان پایتخت این سرزمین انتخاب کنید، خواهید توانست از نزدیک با فستیوال‌ها و جشن‌های این قسمت از دنیا آشنا شوید. اگر جزو افرادی باشید که از شرکت و حضور در تجمع‌های محلی ارمنی‌ها لذت می‌برید، خواهید توانست خاطراتی به یاد ماندنی برای خود ثبت کنند. برای معرفی این رویدادها از آغاز زمستان و سال نوی میلادی شروع می‌کنیم.

 

سال نوی میلادی

از آنجایی که به تازگی سال، نو شده و قدم به روزهایی سرد و برفی ۲۰۲۲ گذاشته‌ایم، بهتر است در صورت امکان گردشگری در این فصل از سال، جشن کریسمس و سال نو را در کنار ارمنی‌ها بگذرانید. برخی از مسیحیان روز ششم ژانویه را هم به عنوان روز غسل تعمید مسیح جشن می‌گیرند. ژانویه یکی از زیباترین ماه‌های سال است که خیابان‌های شهر پر از رنگ و شادی می‌شود. همه خانه‌هایشان را تمیز و چراغانی می‌کنند تا با اهدافی جدید و بهتر وارد سال نو شوند. فروشگاه‌ها دکورهای زیبایی برای خود طراحی و کالاها را با تخفیف عرضه می‌کنند تا خریداران بیشتری را خود جذب کنند. همچنین قدم زدن در کوچه و خیابان‌های ایروان در زمستان حال و هوای دیگری دارد. شاید هم دلتان بخواهد در یکی از کافه‌ها نشسته و یک نوشیدنی میل کنید.

جشن دِرِندِز

یکی از مهم‌ترین جشن‌های ارمنی‌ها که مختص به هندواروپایی‌هاست، آتش افروزی نام گرفته که ایرانی‌ها آن را جشن سده و ارمنی‌ها درندز گویند. در گذشته، ارمنی‌ها آتش را با صفات زنانه و آب را با فروزه‌های مردانه می‌شناختند. این جشن در روز سیزدهم فوریه، بیست و چهارم بهمن ماه برگزار می‌شود که معمولا ارمنیان به کلیسا می‌روند و مقام روحانی کلیسا پس از به جای آوردن مراسم مذهبی ویژه آن روز شمع روشنی را از محراب برداشته، آن را به محوطه حیات کلیسا می‌برد. سپس با همان شمع بوته‌هایی که برای آتش افروزی جمع شده را روشن می‌کند. پس از اتمام مراسم آتش‌بازی، هر کسی با یک شمع که توسط آتش کلیسا روشن شده است به منزل می‌رود. این جشن در ایران هم از زمان مادها تا پایان دورهٔ صفوی برگزار می‌شد. اما امروزه کمتر کسی آن را می‌شناسد و انجام می‌دهد.

 

جشن‌های زمستانه ارمنستان

جشن عید پاک

عید پاک یکی از مهم‌ترین آیین‌های ارمنستان است که حتی به عنوان بزرگترین جشن مسیحیان در سراسر کشور برگزار می‌شود. به مراسم عید پاک، جشن ایستر یا Easter Festival می‌گویند. مسیحیان اعتقاد دارند که در این روز عیسی مسیح بعد از به صلیب کشیده شدن دوباره زنده خواهد شد و آن را به معاد مسیح می‌شناسند. در این روز به رسم گذشتگان، تخم مرغ رنگ می‌کنند و میز با تزئینات خرگوش‌های شکلاتی زیباتر می‌شود. این جشن در فصل بهار، بعد از اولین قرص کامل ماه مابین روزهای آخر مارس و اوایل آوریل برگزار می‌شود.

جشنواره جاز

روز جهانی جاز یکی از روزهایی است که سی‌ام ماه آوریل هر سال در ارمنستان با نام YEREVAN JAZZ DAY جشن گرفته می‌شود. کشور ارمنستان معمولا با دعوت کردن هنرمندان ارمنی و خارجی این روز را در مجتمع آبشار ایروان، کاسکاد ایروان یا همان هزار پله جشن می‌گیرد. موسیقی جاز یک سبک موسیقی با ریشه آفریقایی آمریکایی است که از نیواورلئان آمده است. در این جشن علاقه‌مندان موسیقی جاز و هنرمندان گرد هم می‌آیند و علی رغم تفاوت‌های فرهنگی کشورهایشان به زبان موسیقی با هم ارتباط برقرار می‌کنند.

 

بهترین نقاط ارمنستان برای سفر

جشنواره میوه‌ها

در ارمنستان برای میوه‌ها و غذاها جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شود که شاید برایتان جالب باشد. اگر در فصل تابستان به این سرزمین پر برکت سفر می‌کنید، احتمالا دلتان بخواهد در جشنواره هندوانه، خوشمزه‌ترین، آب‌دارترین و خنک‌ترین میوه تابستانی شرکت کنید. معمولا این جشنواره در ماه ژوئن و در نزدیکی دریاچه سوان ایروان برگزار می‌شود. در طول این رویداد، مسابقات، بازی‌ها و سرگرمی‌های مختلفی به همراه مزه کردن هندوانه‌های آب‌دار و شیرین برای گردشگران لذت‌بخش خواهد بود. علاوه بر هندوانه، جشنواره توت نیز شهرت زیادی به خود اختصاص داده است که در اوایل ماه جولای در روستای کاراهونج، در نزدیکی شهر گوریس برگزار می‌شود. شما با حضور در این فستیوال می‌توانید با جمع‌آوری توت‌ها و کمک به پختن غذاهای سنتی به مردم محلی از نوشیدنی‌های مخصوص این منطقه همچون ودکای توت لذت بچشید و در صورت تمایل از آنها بخرید.

جشنواره آبجو

آبجو یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که سرشار از ویتامین ب می‌باشد و برای هر فردی مفید است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید در ارمنستان جشنواره‌ای به همین نام وجود دارد که هر ساله در نزدیکی دریاچه سوان برگزار می‌شود. شما در جشنواره آبجو با چشیدن انواع آبجوها و گوش دادن به موسیقی سرگرم می‌شوید و خاطرات خوبی را رقم می‌زنید.

جشن باریگِندان

کلمه باریگندان به معنی زندگانی نیکو، سرور و شادمانی و فراوانی نعمت است. باریگندان ارمنی یا برغندان ایرانی از جشن‌های بسیار کهن دو ملت ایرانیان و ارمنیان است که برپایی آن پیش از ایام روزه بیانگر شادی و خرسندی دو قوم محسوب می‌شود. این جشن از آیین‌های پیش از مسیحیت ارمنستان است و هم‌زمان با جشن ناواسارد برگزار می‌شود. در روز باریگندان معمولاً سفره شام رنگین‌تر و مفصل‌تر از شب‌های عادی است. برخی برای برگزاری این جشن از نقاب استفاده می‌کنند. از ویژگی‌های مهم باریگندان برقراری مساوات کامل میان طبقات مردم و آزادی بود. آنها اجازه داشتند بی‌پروا، از اعمال بزرگان انتقاد کنند.

 

آشنایی با باغ وحش ایروان

جشنواره آب

یکی از محبوب‌ترین جشنواره‌های فصل تابستان در ارمنستان در ماه جولای برگزار می‌شود و به جشن وارداوار مشهور است. جشنواره آب در ارمنستان از قدیمی‌ترین جشن‌های ارمنیان محسوب می‌شود که مردم بر روی یکدیگر آب می‌ریزند و شادی می‌کنند. آنها معتقدند که آب، سلامتی و موفقیت را به ارمغان می‌آورد. طبق افسانه‌های محلی آستغیگ Astghik، الههٔ زیبایی، باروری و حاصلخیزی با پاشیدن آب، عشق را در سراسر کشور گسترش می‌دهند. جشن آب‌پاشی از جشن‌های خاص اقوام آریایی است و ارتباطی با ادیان ندارد اما ارمنی‌ها این جشن را به عنوان یکی از اعیاد مسیحیت، نود و هشت روز پس از عید پاک، بین بیست و هشتم ماه ژوئن تا اول ماه اگوست برگزار می‌کنند. این جشن در ایران از زمان مادها تا پایان دورهٔ صفوی برگزار می‌شد. وارداور در زبان ارمنی به دو معنی است. یکی به معنی آب پاشی و دومی به معنی شکفته شدن گل سرخ است. جشن وارداور در گرمای تابستان در میان کودکان نیز بسیار محبوب است.

جشن ناواسارد

ناواساد در یازدهم آگوست، اولین روز سال جدید در گاه‌شمار باستانی ارمنستان است که به معنی سال نو است. به همین دلیل در نخستین روز ماه، ناواسارد جشن با شکوهی برپا می‌شد و همه مردم در این جشن شرکت می‌کردند. طبق افسانه‌ای از ارمنستان در این روز خدایان به زمین می‌آیند و بعد از شنا کردن در رودخانه‌ای مقدس از بالای تپه به تماشای شادی مردم می‌ایستند. برخی می‌گویند که در این زمان کشتی نوح در سرزمین آرارات فرود آمده است. پس از تغییر تقویم ملی ارمنستان، مردم این جشن را در میان خود حفظ کردند و در این روز به یاد یک سنت قدیمی، به جشن و پایکوبی می‌پردازند. در این جشن تیم‌های ورزشی با یکدیگر رقابت می‌کنند و برندگان مسابقات پیروزمندان ناواسارد خوانده می‌شوند.

جشن‌های ماه سپتامبر

در ماه سپتامبر فستیوال‌های مختلفی در ارمنستان برگزار می‌شود. با حضور در هر کدام از آنها می‌توانید با فرهنگ ارمنی از نزدیک آشنا شوید. مثلا منطقه قره باغ به فرش‌های زیبایش شهرت جهانی دارد. به همین دلیل هر ساله در شهر دلیجان واقع در استان تاووش در صد کیلومتری شهر ایروان فستیوالی برگزار می‌شود که می‌توانید تنوع فرش‌ها را در آنجا ببینید و یکی از زیباترین‌هایش را برای خود بخرید. به تاریخ شمسی جشن فرش در نیمه دوم شهریور ماه می‌باشد. فستیوال هریسا یکی دیگر از جشنواره‌هایی است که در پانزدهم ماه سپتامبر و در دهکده موسی لر از استان آرماویر در نزدیکی ایروان جشن گرفته می‌شود. این رویداد برای یادبود سربازانی برگزار می‌شود که در گذشته زمانی در حدود ۵۳ روز در مقابل ترک‌ها جنگیده‌اند.‌ به همین مناسبت ارمنی‌ها در چنین روزی در دهکده‌ای به نام موسالر، چهل قابلمه بزرگ غذای هریسا را با خواندن آوازهای سنتی می‌پزند که شامل گوشت مرغ یا بره، گندم یا غلات دیگری است. از فستیوال‌های خوشمزه ماه سپتامبر می‌توان به فستیوال گاتا اشاره کرد که در منطقه خاچیک برگزار می‌شود. گاتا یکی از شیرینی‌های سنتی ارمنی‌هاست که از ترکیب آرد، کره و قند تهیه می‌شود. شما همزمان با خوردن این نان شیرین می‌توانید از تماشای رقص‌های فولکلور و شنیدن موسیقی سنتی ارمنستان نیز لذت ببرید. جشنواره بالون‌ها هم یکی از رویدادهای جذاب این کشور است که با هدف مشارکت در رشد گردشگری ارمنستان، در اواخر شهریور ماه برگزار می‌شود. در آخرین روز سپتامبر، اوایل مهر ماه سال شمسی هم فستیوال اربونی ایروان در میدان جمهوری ایروان برگزار می‌شود که جشن تولد پایتخت ارمنستان است.

جشن‌های پاییزی

در صورتی که در پاییز به ارمنستان سفر می‌کنید، بنا به علاقه‌تان می‌توانید در فستیوال بین‌المللی فیلم انیمیشن و هنر کمیک ایروان یا ری انیمانیا شرکت کنید و یا برای حضور در جشن هالووین در سی و یکم ماه اکتبر، نهم آبان ماه و در شامگاه مراسم عید مقدسان که یکی از آیین‌های مسیحیت غربی لباس مبدل بپوشید. هالووین هر ساله به مناسبت برداشت محصول جشن گرفته می‌شود و برای شناخته نشدن توسط نیروهای اهریمنی، صورت خود را با نقاب‌ها و گریم‌های ترسناک می‌پوشانند. در این میان برای کودکان قصه‌های ترسناک و پرهیجان تعریف می‌کنند. پس از آن در نخستین روز ماه دسامبر هر سال جشن لنس مقدس یا روح سرنوشت THE HOLY LANCE FEAST، مصادف با دهم آذر ماه در اکمیدزن، جشنی برای احترام به فرستادگان مقدس، سنت تادئوس و سنت بارتولومو برگزار می‌شود. یکی دیگر از مهم‌ترین جشن‌ها، روز جهانی کودک است که در ارمنستان به صورت یک فستیوال برگزار می‌شود. دراین کشور، حقوق ویژه‌ای برای کودکان در نظر می‌شود. در این کشور کودک باید در فضایی سرشار از خوشبختی، محبت و تفاهم بزرگ شود.

 

تجربه چشیدن طعم قهوه‌هایی عالی در ایروان

۲۶ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران