آشنایی با جشن‌های پاییزی در سفر به ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
آشنایی با جشن‌های پاییزی در سفر به ارمنستان

ارمنستان یکی از بهترین کشورهای هم مرز ایران است که فرهنگ بسیار غنی و مردمان خوبی دارد. تابستان که تمام می‌شود، معمولا از هجوم گردشگران به کشورهای همسایه کاهش می‌یابد. خانواده‌ها مشغول کار، درس و دانشگاه می‌شوند و برخی ترجیح می‌دهند تا شش ماه دوم سال را به فعالیت بپردازند تا در تعطیلات بهاری به استراحت بپردازند. افراد کمی هستند که در همه فصول علاقه‌مند سفرند. این تعداد از گردشگران که در پاییز با تور ارمنستان سفر می‌کنند، می‌توانند با حضور و شرکت در جشن‌های پاییزی این کشور، خاطرات جدید و متفاوتی را برای خود ثبت کنند.

 

جشن‌های ماه سپتامبر

در ماه سپتامبر جشن‌ها و فستیوال‌های مختلفی در کشور ارمنستان برگزار می‌شود. در صورتی که در این ماه از سال به ایروان سفر کنید، می‌توانید در هر کدام شرکت کرده و با فرهنگ ارمنی از نزدیک آشنا شوید.
منطقه قره باغ در این کشور به خاطر فرش‌های زیبایش شهرت جهانی دارد. این فستیوال هر ساله در شهر دلیجان، استان تاووش در صد کیلومتری شهر ایروان و در ماه سپتامبر برگزار می‌شود که می‌توانید تنوع فرش‌ها را در آنجا مشاهده و یکی از زیباترین‌هایش را خریداری کنید. این مراسم به تاریخ شمسی در نیمه دوم شهریور ماه انجام می‌شود.
فستیوال هریسا یکی دیگر از جشنواره‌هایی است که در ماه سپتامبر و در دهکده موسی لر از استان آرماویر در نزدیکی ایروان برگزار می‌شود. این رویداد برای یادبود سربازانی است که حدود ۵۳ روز در مقابل ترک‌ها جنگیده‌ و در نهایت توسط دریانوردان فرانسوی نجات یافته‌اند. به همین مناسبت ارمنی‌ها در چنین روزی در دهکده‌ای به نام Musaler ، چهل قابلمه بزرگ غذای هریسا را با خواندن آوازهای سنتی و وطن‌پرستانه می‌پزند که شامل گوشت مرغ یا بره، گندم یا غلات دیگری است. فستیوال هریسا معمولا در تاریخ ۱۵ سپتامبر جشن گرفته می‌شود.
یکی دیگر از جشن‌های جذاب کشور ارمنستان، جشنواره بالن‌هاست. کشورها مختلف جهان در فستیوال بین‌المللی بالن ایروان در ماه سپتامبر، بالن‌های خود را به آسمان شهر ایروان می‌فرستند و آن را درخشان و زیبا می‌کنند. هدف اصلی برگزاری این فستیوال، مشارکت در رشد گردشگری ارمنستان است. فستیوال بالن‌ها به تاریخ شمسی در اواخر شهریور ماه انجام می‌شود.
فستیوال گاتا از جشنواره‌های خوشمزه ماه سپتامبر است که در خاچیک ، استان وایوتس دیزور در فاصله‌ای ۱۳۰ کیلومتری از ایروان برگزار می‌شود که روزی پر از شیرینی سنتی ارمنی‌ها به نام گاتا است. در صورتی که در این روز توانستید خود را به این منطقه برسانید، بهتر است یکی از انواع محبوب این نان شیرین، گاتا با خوریز را که مخلوطی از آرد، کره و قند است، را امتحان کنید و از تماشای رقص‌های فولکلور و شنیدن آوازهای سنتی لذت ببرید.
گذشته از همه این‌ها در روز آخر سپتامبر مصادف با اوایل مهر ماه، فستیوال اربونی ایروان در میدان جمهوری ارمنستان برگزار می‌شود که جشن تولد پایتخت این کشور است و حضور در خیابان‌های ایروان برای شرکت در این جشن خالی از لطف نیست.

 

۶ مکان‌ عالی برای عکاسی در ارمنستان

جشن‌های ماه‌های اکتبر و نوامبر

یکی از جالب‌ترین و خاص‌ترین جشنواره‌هایی که می‌توانید در سفر خود با تور ارمنستان در آن شرکت کنید، فستیوال بین‌المللی فیلم انیمیشن و هنر کمیک ایروان یا ری انیمانیا است که برای علاقه‌مندان به هنر و سینما بسیار جذاب است. ری انیمیشن reanimation به یابود سنت هفتاد ساله انیمیشن در این کشور برمی‌گردد که اولین بار در سال ۱۹۳۸ ساخته شد. برگزاری این فستیوال به دلیل توسعه و ارتقای صنعت انیمیشن در ارمنستان انجام می‌شود. در واقع ری انیمانیا به عنوان بزرگ‌ترین رویداد انیمیشن در قفقاز جنوبی، هر سال بیش از ۸۰۰ فیلم برای نمایش ارائه می‌دهد و بیش از ۱۰ هزار تماشاگر، مهمان و شرکت‌کننده دارد که تا قبل از دوران کرونا رو به افزایش بود. از اهداف اصلی فستیوال ری انیمانیا می‌توان آموزش نسل جدید برای انیماتوری و معرفی بهترین انیمیشن‌های جهان به مخاطبان ارمنی را مد نظر قرار داد. فستیوال بین‌المللی فیلم انیمیشن و هنر کمیک ایروان معمولا در اواخر اکتبر و اوایل ماه نوامبر برگزار می‌شود.

هالووین

هالووین جشنی است که در سی و یکم ماه اکتبر، نهم آبان ماه و در شامگاه مراسم عید مقدسان که یکی از آیین‌های مسیحیت غربی است، برگزار می‌شود. در واقع هالووین در زمان برداشت محصول جشن گرفته می‌شود. از طرفی در این شب، افراد صورت‌های خود را گریم می‌کنند و لباس‌های ترسناک می‌پوشند تا توسط روح‌ها و نیروهای اهریمنی شناخته نشوند و فعالیت‌هایی از جمله قاشق‌زنی، تزیین کدو تنبل، شرکت در مهمانی‌های هالووین با لباس‌های ویژه و تعریف‌کردن قصه‌های ترسناک انجام می‌شود.

 

معرفی زیباترین آبشارهای ارمنستان

جشن لنس مقدس در ماه دسامبر

جشن لنس مقدس یا روح سرنوشت THE HOLY LANCE FEAST هر سال در اول دسامبر ، دهم آذر ماه در اکمیدزن، استان آرماویر در بیست کیلومتری ایروان برای احترام به فرستادگان مقدس، سنت تادئوس و سنت بارتولومو برگزار می‌شود. در طول این جشن، مومنان فرصت این را دارند که مناجات کرده ، Geghard را ببوسند و از او طلب دعای خیر کنند. آنها معتقدند روح مقدس تا عصر در کلیسا باقی می‌ماند.

۱۲ مهر ۱۴۰۰

نظرات کاربران