راهنمای سفر از تفلیس به ایروان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
راهنمای سفر از تفلیس به ایروان

قفقاز منطقه‌ای به شدت زیبا و البته کوهستانی است که قدمت طولانی و تاریخی پر فراز و نشیب را پشت خود می‌کشد. بیشتر مسافرانی که به این منطقه از دنیا سفر می‌کنند دوست دارند تا حد امکان از جاهای بیشتری دیدن کنند. نزدیکی ایروان و تفلیس به هم برای خیلی‌ها خبر خوبی‌ست تا با یک تیر دو نشان زده و مدت سفرشان با تور ارمنستان یا تور گرجستان را برای دیدن هر دو کشور مدیریت کنند. زیرا این دو شهر تنها ۲۹۰ کیلومتر از هم فاصله دارند. ما در اینجا شما را برای سفری بین این دو شهر راهنمایی می‌کنیم.

 

چرا باید از ایروان دیدن کنید

ایروان شهر صورتی برای خیلی از گردشگران هنوز مقصدی ناشناخته است که از آن دیدن نکرده‌اند. بنابراین اگر به دنبال جایی در همین اطراف هستید ایروان گزینه مناسبی‌ خواهد بود. این شهر دارای معماری جالب، مجسمه‌های معاصر، غذاهای خوشمزه ارمنی و مردمی صلح‌جو و مهربان است. در این شهر می‌توانید از موزه‌ها دیدن کرده و با تاریخ این مرز و بوم بیشتر آشنا شوید. در حالی که دوست داران هنر می‌توانند از آثار هنرمندان معاصر ارمنی در گالری‌های هنری بازدید کرده و با سبک و سیاق روحی و فرهنگی مردم بیشتر آشنا شوند. به علاوه این بازدید به شما قدرت می‌دهد تا بتوانید با دیدی باز و آگاه این دو شهر را بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی مقایسه کرده و آن‌ها را در مقام نقد بگذارید.

 

۱۰ هتل عالی در ایروان برای داشتن اقامتی راحت و دلپذیر در سفر

 

چیزهایی که باید بدانید

به طور کلی ارمنستان با کشورهای دنیا روابط حسنه‌ای دارد و در مورد صدور ویزا سخت‌گیری نمی‌‌کند. مثلا اتباع بیشتر کشورهای اروپایی امارات متحده عربی، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، سنگاپور، نیوزیلند و قطر می‌توانند در یک سال ۱۸۰ روز بدون دریافت ویزا در این کشور اقامت کنند. دیگر اتباع هم می‌توانند به محض ورود یا لب مرز ویزا بگیرند. ارمنستان و جمهوری آذربایجان به دلیل اختلاف بر سر منطقه قره باغ کوهستان، روابط سیاسی پیچیده‌ای دارند. بنابراین، اگر قبل از ارمنستان به آذربایجان سفر کرده باشید در کنترل مرز از شما سوالاتی می‌شود مثلا آن‌ها دلیل سفر و آدرس محل اقامت‌تان را جویا می‌شوند. پس این که آن‌ها درستی اطلاعات را بررسی کردند به شما اجازه ورود می‌دهند. شاید پروسه کمی باعث معطلی‌تان شود اما نگران نباشید زیرا واقعا در موارد نادری اجازه ورود داده نمی‌شود.

 

 

سفر با هواپیما

با این که مسافت بین این دو شهر کم و سفر شما کوتاه است اما می‌توانید از تفلیس به ایروان و بالعکس را با خط هوایی گرجستان (Georgian Airways) سفر کنید. از سمت تفلیس ۶ روز در هفته پرواز به ایروان انجام می‌گیرد در حالی که از ایروان به تفلیس تنها ۳ روز در هفته پرواز برنامه‌ریزی شده است. شما به راحتی می‌توانید با ۱۶۴ دلار بلیط تهیه کرده و از پرواز نیم ساعته به ایروان لذت ببرید.

 

بهترین کافه رستوران‌های ایروان برای میل کردن یک صبحانه خوشمزه

 

سفر با مینی‌بوس

مینی‌بوس در هر دو کشور مارشروتکا خوانده می‌شود. این وسیله ارزان‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین راه‌ برای سفر بین دو شهر و همچنین لذت بردن از تماشای دو کشور است. در تفلیس از دو نقطه مینی‌بوس‌های ایروان حرکت می‌کنند: یکی ایستگاه میدان و دیگر ایستگاه اتوبوس اروتاچالا. بسته به این که کجا اقامت دارید می‌توانید گزینه نزدیک‌تر به خودتان را انتخاب کنید. بعد از این که به ایستگاه میدان رسیدید باید از مینی‌بوس‌ها مقصدشان را بپرسید تا سوار ماشین درست شوید. قیمت بلیط یک طرفه ۳۵ لاری حدود ۱۴.۳۰ دلار آمریکا است. فقط در اینجا نکته‌ای هست که باید به آن توجه کنید برخی از این مینی‌بوس‌ها از منطقه آبلاواری حرکت می‌کنند و در بازگشت هم به همان محل برمی‌گردنند و نه ایستگاه میدان. بنابراین قبل از این که خودتان را به دردسر بیاندازید این موارد را خوب سوال کنید و مطمئن شوید. 

اگر ایستگاه اتوبوس اورتاچالا را ترجیح می‌دهید ، به علامت "تفلیس به ایروان" توجه کنید. قیمت بلیط در اینجا نیز مشابه بلیط از ایستگاه میدان است. توجه کنید املای ایروان می‌تواند به زبان گرجی (ერევანი)، روسی (Эривань) و یا ارمنی (Երևան) باشد.

 

راهنمای حمل و نقل عمومی در ایروان

 

سفر با قطار

اگر از سواری در این ماشین‌ها احساس راحتی نمی‌کنید به عنوان جایگزین می‌توانیم قطارهای قدیمی دوره شوروی را به شما پیشنهاد دهیم. شما می‌توانید از قطارهای شب‌رو برای سفر استفاده کنید که تخت برای خوابیدن هم دارند. در ماه‌های زمستان یعنی اکتبر تا می قطارها شبانه حرکت می‌کنند در حالی که از جون تا سپتامبر قطارها با برنامه‌های روزانه سفر می‌کنند.

 

  راهنمای خرید در ایروان؛ بازارها و مرکزخریدها

 

در مقایسه با بلیط مینی‌بوس قیمت قطار حدودا دو برابر یعنی ۷۰ لاری برابر با ۲۹ دلار آمریکاست. اما همچنان راهی مقرون به صرفه برای سفر است. زیرا از مینی‌بوس‌ها راحت‌تر هستند و از هواپیما ارزان‌تر. به هر شیوه که محاسبه کنید استفاده از قطار منطقی‌ترین راه است. در تفلیس قطار از ایستگاه مرکزی تفلیس (ایستگاه میدان) حرکت می‌کند و متاسفانه امکان خرید آنلاین هم وجود ندارد و باید به صورت حضوری بلیط تهیه کنید.

۰۴ دی ۱۳۹۸

نظرات کاربران