موزه فرش مگریان ایروان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
موزه فرش مگریان ایروان

موزه‌گردی از جمله کارهایی است که توریست‌ها را با فرهنگ، سنت و تاریخ مقاصد گردشگری آشنا می‌کنند. شهر زیبای ایروان نیز به عنوان پایتخت ارمنستان و همچنین یکی از کشورهای با قدمت طولانی موزه‌های بسیاری را در خود جای داده که هر کدام از آن‌ها به نوبه خود از جذابیت و اهمیت بالایی برخوردار هستند. از جمله جذاب‌ترین این مکان‌ها موزه فرشی به نام مگریان است. همان طور که از نام آن می‌توان متوجه شد این موزه مجموعه‌ای از انواع فرش‌های نفیس دست بافت را گردآوری کرده و به نمایش گذاشته است. چنانچه ایده موزه‌گردی، به خصوص بازدید از موزه فرش، در سفر به شهر ایروان برای شما نیز جذاب است حتما تا پایان این نوشته همراه ما باشید.

 

معرفی موزه فرش مگریان

موزه فرش مگریان یا همان کارخانه فرش مگریان (Megerian Carpet factory-museum) یکی از سرگرم‌کننده‌ترین کارهایی است که مسافران می‌توانند در تور ارمنستان به مقصد ایروان با آن سرگرم شوند. چرا که صنعت و هنر فرشبافی از قدیم‌الایام به عنوان یکی از مهم‌ترین جنبه‌های آشنایی با فرهنگی ارمنی شناخته می‌شود و جلوه‌های این هنر غنی به وضوح در موزه مگریان به نمایش گذاشته شده است. این موزه در اصل به خانواده مگریان تعلق داشته و از همین رو با این اسم نامیده می‌شود. در این موزه می‌توانید مجموعه‌ای غنی از فرش‌های ارمنستان و سایر کشورهای جهان را که با زیبایی هر چه تمام به نمایش گذاشته شده‌اند را ببینید. علاوه بر آن در صورت تمایل اطلاعاتی در خصوص تاریخ و فرهنگ سنت‌های رنگرزی و بافت فرش ارمنی به دست خواهید آورد. همچنین دوره‌های فرش بافی نیز در این مجموعه برگزار شده و علاقه‌مندان فرصت شرکت در آن‌ها را خواهند داشت.

عکس: armenia-tour.com

 

تاریخچه موزه فرش مگریان

همان طور که گفته شد این موزه به یک خانواده اصیل ارمنی به نام مگریان تعلق دارد و در حال حاضر یکی از بهترین موزه‌های ارمنستان است. خانواده مگریان بیش از چهار نسل در فروش، مرمت و تولید فرش‌های زیبای شرقی فعالیت داشته است. مگری‌ها که اصالتاً اهل ارمنستان بودند، تجارت فرش خود را در سال ۱۹۱۷ در ایالات متحده آغاز کرده و به سرعت در زمینه تعمیر و مرمت فرش مهارت پیدا کردند. با گذشت زمان، آنها از استعداد‌ها و خلاقیت‌های شخصی خود نیز در فرشبافی استفاده کرده  شروع به تولید فرش‌های تزئینی خود کردند. بعد از سال‌ها خانواده مگریان با سابقه‌ای حدود ۲۰۰ سال و نمونه‌های منحصر به فرد از مجموعه شخصی خود، این موزه فرش را در سال ۲۰۱۴ تأسیس کردند. در فرش مگریان می‌توان مجموعه‌ای غنی از قالی‌ها و فرش‌ها با زیورآلات و نقش‌های مختلف را یافت که نشانه‌هایی از فرهنگ ارمنی را به نمایش می‌گذارند. امروزه درهای موزه فرش مگریان بر روی همگان و بخصوص علاقه‌مندان به هنر فرشبافی باز بوده و شما می‌توانید در سفر خود به ارمنستان از آن بازدید کرده و لذت ببرید.

 

بازدید از قلعه تاریخی آمبر ارمنستان

عکس: visityerevan.am

 

مجموعه فرش‌های موزه فرش مگریان

موزه - کارخانه فرش Megerian در ایروان مطمئناً علاقه‌مندان به سنت غنی قالی بافی ارمنی را از همه نظر مجذوب خود خواهد کرد. پیش از پرداختن به مجموعه فرش‌ها و هر آنچه که در این مکان فرصت بازدید از آن‌ها را خواهید داشت، بهتر است نگاهی به فرهنگ و تاریخچه فرشبافی در ارمنستان بیاندازیم. هنر فرشبافی از زمان‌های قدیم در فرهنگ ارمنی نقش محوری داشته و فرش بافی هزاران سال در این سرزمین رواج دارد. خانواده مگریان با در نظر داشتن این موضوع، بیش از چهار نسل است که فرش‌های قدیمی را مرمت کرده و فرش‌های جدید تولید می‌کنند که امروزه کلکسیونی قوی از فرش‌های پیشینه‌دار را در این مکان بی‌نظیر مشاهده خواهید کرد. به عنوان مثال قدیمی‌ترین فرشی که در اینجا نگهداری می‌شود به قرن هفدهم باز می‌گردد که از ارزش و اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است. از جمله دیدنی‌ترین مجموعه‌های این موزه که به نمایش همگان در آمده‌اند، عبارتند از:

  • مجموعه فرش‌های ارمنی
  • مجموعه فرش‌های تبریز - ماکت‌های نفیس قالی‌های آنتیک ایرانی
  • مجموعه سلطان آباد - کپی طرح‌های سنتی سلطان آباد از قرن هفدهم تا نوزدهم
  • مجموعه ممالیک - ماکت قالی‌های مصری قرن پانزدهم
  • اوشک – قالی‌های مصری قرن هجدم و نوزدهم
  • بیجو - قالیچه‌های پاکستانی

البته که موارد فوق تنها چیزهایی نیستند که در این موزه فرش مگریان شاهد آن خواهید بود. به این صورت که مجموعه‌های دیگر شامل قالیچه‌های Kazak، Savonnerie، مدرن و آنتیک را نیز در آن مشاهده خواهید کرد. همچنین ناگفته نماند که فروشگاه فرش اصلی آنها در خیابان پنجم نیویورک واقع شده و مغازه‌های دیگری نیز در بروکلین و زوریخ و البته نمایشگاه‌هایی در ایتالیا، فرانسه، سوئیس و آلمان دارد.

عکس: visityerevan.am

 

هزینه بازدید از موزه فرش مگریان

همه افراد در سفر به دنبال مکان‌هایی برای بازدید و گشت و گذار هستند که بودجه آن‌ها را خیلی زیاد تحت فشار قرار ندهد. خبر خوب اینکه سفر با تور ارمنستان از جمله گزینه‌های مسافرتی ارزان قیمت بوده و به همین دلیل توانسته در بین گردشگران محبوبیت بالایی پیدا کند. خبر بهتر نیز اینکه، بازدید از این موزه فرش در شهر ایروان رایگان بوده و همه افراد می‌توانند بدون تهیه بلیط و پرداخت هزینه اضافی از آن بازدید کنند. البته توصیه می‌کنیم مبلغی پول در این بازدید به همراه داشته باشید تا بتوانید در صورت تمایل قالیچه‌هایی که برای فروش گذاشته‌اند را به عنوان سوغاتی خریداری کنید که یک هدیه ارزشمند و یادگاری عالی برای دوستان و آشنایان شما خواهند بود. قیمت قالیچه‌های از ارزان تا خیلی گران در این مجموعه وجود داشته و شما می‌توانید گزینه مورد پسند خود را انتخاب و خریداری کنید.

 

معرفی موزه ماتناداران در سفر به ایروان

عکس: itinari.com

 

زمان بازدید از موزه فرش مگریان

همان طور که گفته شد خانواده مگریان با بازآفرینی فرش‌های ویژه واسپوراکان، قره باغ، لری و سایر مناطق از طریق مهارت‌های طراحی مدرن، تولید فرش در ارمنستان را گسترش داند. امروزه این شرکت دارای یک گالری بزرگ است که فرصت بازدید از آن‌ها را در اختیار افراد محلی و گردشگران قرار می‌دهد. شما می‌توانید در این مکان از فرش‌های مختلف با تنوع بالا دیدن کرده و در صورت تمایل به عنوان سوغاتی یا یادگاری خریداری کنید. همچنین امکان تماشای فرایند تولید و بازسازی فرش‌ها نیز در این موزه نشان داده می‌شوند. اما چه زمانی برای بازدید از تمامی این جذابیت‌ها مناسب خواهد بود؟ چنانچه علاقه‌مند به بازدید از این موزه هستید می‌توانید همه روزه به غیر از یکشنبه‌ها در آن حضور داشته باشید. ساعات کاری در روزهای دوشنبه تا جمعه از ۹ صبح تا ۶ عصر و روزهای شنبه از ۱۰ صبح الی ۴ بعد از ظهر است. بازدید از موزه فرش مگریان حدود ۳۰ دقیقه طول می­کشد که قطعا ارزش آن را خواهد داشت. 

عکس: itinari.com

 

نحوه دسترسی به موزه فرش مگریان

در حالت کلی گردشگرانی که علاقه‌مند به بازدید از موزه – کارخانه فرش مگریان هستند، می‌توانند با کرایه تاکسی از هر نقطه شهر ایروان به آن دسترسی پیدا کنند. چنانچه در مرکز شهر ایروان قرار دارید حدود ۲۰ دقیقه زمان می‌برد تا به این مکان برسید. برای این منظور در زیر آدرس دقیق آن را آورده‌ایم:

آدرس: Megerian Carpet Armenia, 0006, 9 Madoyan Street, Yerevan 0006, Armenia

خبر خوب دیگر اینکه موزه فرش مگریان از لحاظ مکانی در موقعیت خوبی قرار گرفته و گردشگران می‌توانند بعد یا قبل بازدید از آن سری به برخی دیگر از جاهای دیدنی ایروان زده و یا غذایی خوشمزه در رستوران‌های اطراف میل کنند. در زیر به چند مورد از نزدیک‌ترین مکان‌ها به این موزه اشاره می‌کنیم:

  • رستوران اس ای اس در فاصله ۱.۶ کیلومتری
  • رستوران تاورن یروان ریورساید در فاصله ۲ کیلومتری
  • پارک کومیتاس در فاصله ۹۳۵ متری
  • مجسمه دیوید ساسون در فاصله ۱.۳ کیلومتری
  • موزه تاریخ ایروان در فاصله ۲.۳ کیلومتری
  • فرودگاه بین المللی زوارتنوتس در فاصله ۸.۱ کیلومتری

 

موزه هنرهای معاصر کافسیان در ارمنستان

عکس: petermoore.net

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۱۱ آذر ۱۴۰۲

نظرات کاربران