بازدید از موزه تاریخی اربونی

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
بازدید از موزه تاریخی اربونی

موزه‌گردی از جمله کارهای پرطرفداری است که مسافران در ارمنستان انجام می‌دهند. با بازدید از موزه‌های ارمنستان می‌توانید تا جد بسیاری با فرهنگ غنی و تاریخچه این کشور آشنا شده و لحظات خوشی را برای خود رقم بزنید. به خصوص اگر قصد سفر به ارمنستان را به همراه خانواده و کودکان دارید، موزه‌گردی گزینه‌ای مناسب برای شما خواهد بود. از جمله جذاب‌ترین موزهای ارمنستان، موزه تاریخی اربونی نام دارد. اربونی که نه تنها با آثار تاریخی خود بلکه با بنای تاریخی نیز توجه همگان را در سفر به ارمنستان به خود جلب کرده موضوع بحث ما در این مقاله است. برای آشنایی با این موزه باستانی قبل از بازدید تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

 

آشنایی با موزه تاریخی اربونی

موزه اربونی (Erebuni Museum) که بسیاری آن را با نام قلعه اربونی نیز می‌شناسند مکانی باستانی برای کشف گذشته غنی ارمنستان است. به طوری که اگر در تور ارمنستان خود به دنبال مکان‌های تاریخی برای بازدید بودید، موزه اربونی جز اولین مکان‌هایی است که باید به دیدن آن بروید. این موزه بی‌نظیر در سال ۱۹۵۰ کشف شد و از آن زمان کاوش‌های گسترده‌ای برای کشف لایه‌های بسیاری از تاریخ که در آن قرار دارند، انجام شده است. این قلعه بر روی تپه‌ای مشرف به دشت آرارات واقع شده و گفته می‌شود موقعیت استراتژیکی که دارد، آن را به یک مرکز کلیدی بازرگانی و تجارت در دنیای باستان تبدیل کرده بود.

امروزه در این قلعه باستانی گالری‌های متعددی شکل گرفته‌اند که آثار ارزشمندی را به نمایش می‌گذارند. به طور کلی، این موزه دارای ۱۲۲۳۵ نمایشگاه است که اطلاعات ارزشمندی درباره تمدن‌های اورارتویی و پسا اورارتویی ساکن در این قلمرو ارائه می‌دهند. همچنین این موزه دارای یک کتابخانه تحقیقاتی گسترده نیز بوده و میزبان کنفرانس‌ها و سمپوزیوم‌های دانشگاهی در طول سال می‌باشد. یکی از مشهورترین آثار موجود در این موزه، کتیبه اربونی است که بر روی دیوارهای قلعه کشف شده است. این کتیبه به زبان اورارتویی نوشته شده و بنیانگذاری شهر توسط شاه آرگیشتی اول در سال ۷۸۲ قبل از میلاد را نشان می‌دهد. موزه تاریخی اربونی مقصدی محبوب برای گردشگران، محققان و علاقه‌مندان به تاریخ از سراسر جهان در ایروان است.

عکس: vcity.guide

 

تاریخچه موزه اربونی

در سال ۷۸۲ قبل از میلاد ، پادشاه آرگشتی اول اورارتو، تصمیم گرفت شهری با قلعه‌ای در دشت آرارات با نقطه دفاع استراتژیک بنا کند. ساکنان شهر که مهارت خوبی در ساخت کانال‌های زهکشی مصنوعی داشتند آب را به این شهر آوردند و در نتیجه اربونی طی چند سال به منطقه‌ای آباد تبدیل شد. این شهر برای مدتی طولانی به عنوان تنها منطقه مسکونی در این مکان شناخته می‌شد که بعدها آگریشتی اول یک شهر بزرگ دیگر به نام Argishtikhinili را بنا کرد که برای اهداف اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گرفت و هدف آن چیزی به غیر از اهداف استراتژیک بود. اربونی که در قلمرو ایروان فعلی قرار داشت امروزه با نام ایروان باستان نیز نامیده می‌شود و از همین رو بسیاری سال ۷۸۲ قبل از میلاد را به عنوان تاریخ تأسیس پایتخت فعلی ارمنستان می‌دانند. به طوری که نام‌های “اربونی” و “ایروان” مشابه به نظر می‌رسند.

هم اکنون قلعه‌ای که در همان سال‌ها به عنوان یک دژ محکم ساخته شده بود به یکی از بهترین موزه‌های ارمنستان تبدیل شده و درهای آن برای بازدید به روی تمامی علاقه‌مندان باز شده است. به این صورت که سال تاسیس موزه تاریخی اربونی به سال ۱۹۶۸ برمی‌گردد. زمان افتتاح موزه همزمان با ۲۷۵۰ سالگرد ایروان بود. ناگفته نماند که قبل از افتتاح این موزه بخش‌های بسیاری از آن تقویت و مرمت شدند.

 

موزه فرش مگریان ایروان

عکس: visityerevan.am

 

سبک معماری موزه تاریخی اربونی

همان طور که گفته شد، موزه تاریخی اربونی در قلعه‌ای باستانی با همین نام قرار گرفته و از همین رو دارای بافتی تاریخی و قدیمی است که سبک معماری خود موزه نیز به اندازه آثار ارزشمندی که در آن به نمایش گذاشته شده‌اند جذاب و دیدنی است. اگر بخواهیم نگاهی به سبک معماری موزه اربونی بیاندازیم، قسمت بیرونی آن قبل از هر چیزی جلب توجه می‌کند. به این صورت که قسمت بیرونی دیوار شامل یک پایه ستون به ارتفاع دو متر است که از جنس سنگ بازالت و سنگ روزندار ساخته شده است. بر روی این ستون دیواری آجری قرار گرفته که ارتفاع ۷ متری داشته و با پشتبندهای ۵ متری تقویت شده است. ملات گلی نیز در برخی از قسمت‌های نمای بیرونی این موزه به چشم می‌خورد که حس و حالی باستانی و خاص به آن بخشیده است.

داربست‌ها از دیگر مواردی هستند که در بازدید از موزه قلعه اربونی به چشم می‌خورند. این داربست‌ها که با هدف تقویت بنا کار گذاشته شده استحکام آن را تا حد زیادی تامین می‌کنند. در قسمت داخلی موزه نیز اتاق‌هایی با کف‌های سنگی و دیوارهای گلی – آجری به چشم می‌خورند که با درها و سقف‌های چوبی جذابیتی دوچندان پیدا کرده‌اند.

عکس: armland.am

 

بخش‌های دیدنی موزه تاریخی اربونی

اکنون که با قلعه موزه اربونی آشنا شدید، آنچه که ذهن‌ها را به خود درگیر می‌کند این است که چه چیزهای جذاب و دیدنی درون آن قرار گرفته‌اند؟ شما با قدم زدن در قلعه Erebuni، سنگینی تاریخ را بر خود احساس خواهید کرد. دیوارها، برج‌ها و اتاق‌های این قلعه همگی گواهی بر قدرت و شکوه تاریخی آن هستند که امروزه گردشگران را به خود جذب می‌کنند. هر چند گشت و گذار در منطقه قلعه هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند اما موزه تاریخی اربونی فقط به تماشای سنگ‌ها و کتیبه‌های قدیمی محدود نبوده و یک موسسه فرهنگی زنده است که در طول سال سنت‌ها و آداب و رسوم مردم ارمنی را جشن می‌گیرد. به عبارتی دیگر از اجرای موسیقی‌های زنده و رقص‌های باشکوه گرفته تا برگزاری کارگاه‌های سفال‌سازی و غیره را می‌توان در بازدید از آن شاهد بود.

خواه علاقه‌مند به تاریخ باشید یا صرفاً به دنبال کشف میراث فرهنگی غنی ارمنستان باشید، موزه باستان‌شناسی تاریخی اربونی مقصدی است که توصیه می‌شود همه مسافران این کشور از آن بازدید کنند. علاوه بر موارد فوق از دیگر بخش‌های دیدنی این موزه عبارتند از:

  • چندین نمایشگاه دائمی
  • نمایشگاه‌هایی با هدف شناخت عمومی مجموعه موزه و پوشش آخرین نتایج کاوش‌های باستان‌شناسی در اربونی
  • کتیبه‌ای به خط میخی گواهی می‌دهد قدمت این قلعه به سال ۷۸۲ قبل از میلاد برمی‌گردد.
  • دیوارهای تاریخی با نقاشی‌های دیواری باشکوه
  • نمایشگاه‌هایی از آثار ارزشمند از سرامیک‌ها، چرخ‌های سفالگری و سایر اقلام مورد استفاده در زندگی روزمره گذشتگان
  • نمایشگاه‌هایی از مجموعه‌ عظیمی از مصنوعات، کوزه‌ها، دستبندهای برنزی، شیشه، مهره‌های عقیق و ...

 

معرفی موزه ماتناداران در سفر به ایروان

عکس: visityerevan.am

 

هزینه و زمان بازدید از موزه تاریخی اربونی

همان طور که گفته شد موزه اربونی در سال ۱۹۶۸ در ۲۷۵۰ امین سالگرد تأسیس ایروان افتتاح شد. هم اکنون حدود ۲۰ هزار نمایشگاه باستان شناسی در اینجا به نمایش گذاشته شده است و علاقه‌مندان به بازدید از آن‌ها برای ورود باید بلیط تهیه کنند. مبلغ ورودی برای بازدید از این موزه تاریخی بی‌نظیر برای توریست‌ها ۱۵۰۰ درام (واحد پول ارمنستان) است.

نکته مهم دیگر در مورد زمان بازدید از موزه تاریخی اربونی است که از روزهای سه شنبه تا یکشنبه بین ساعات ۱۰:۳۰ صبح الی ۵ بعد از ظهر در آن به روی عموم مردم باز است. توجه داشته باشید که موزه در روزهای دوشنبه تعطیل است. همچنین در روزهای تعطیلات عمومی و ملی ارمنستان نیز موزه تعطیل بوده و فرصت بازدید از آن را نخواهید داشت. مدت زمانی که توصیه می‌شود در برنامه‌ریزی‌های خود برای بازدید از اربونی اختصاص دهید، چیزی در حدود ۱ ساعت است.

عکس: en.m.wikipedia.org

 

نحوه دسترسی به موزه تاریخی اربونی

موزه و قلعه اربونی در شهر ایروان قرار گرفته و تمامی مسافران به مقصد پایتخت ارمنستان فرصت بازدید از آن را خواهند داشت. به منظور دسترسی به این موزه باستانی باید مسیر میدان جمهوری را در پیش گرفته و از آنجا به سمت جنوب شرقی ایروان بپیچید. با پیمودن مسیری در حدود ۸ کیلومتر می‌توانید موزه را در مقابل خود مشاهده کنید.

آدرس: Erebuni St, 38, Yerevan, Armenia

 

موزه هنرهای معاصر کافسیان در ارمنستان

عکس: visityerevan.am

 

 

۰۲ خرداد ۱۴۰۳

نظرات کاربران