راهنمای کامل بازدید از موزه‌های ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
راهنمای کامل بازدید از موزه‌های ارمنستان

ارمنستان در طول تاریخ موجودیتش، اتفاق‌های بسیاری را به خود دیده. کشوری که به هیچ دریایی راه نداشته و از شمال به گرجستان، از شرق به آذربایجان و از غرب به ترکیه می‌رسد. سرزمینی که بارها توسط امپراطوری‌های بزرگ فتح شده و بزرگ‌ترین افتخارش این است که اولین کشوری بوده که در قرن چهارم میلادی، مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود انتخاب کرده. چنین کشوری که این همه اتفاقات تاریخی مهم به خود دیده، حتما باید نشانه‌های جذابی از داستان خود در موزه‌هایش به نمایش بگذارد. اغلب موزه‌ها و گالری‌های مهم این کشور در ایروان و گیومری واقع شده‌اند و ما هم امروز درباره همین موزه‌ها خواهیم گفت.

 

موزه‌های ارمنستان

ایروان مهم‌ترین موزه‌های تور ارمنستان را در خود میزبانی می‌کند. موزه‌هایی در زمینه تاریخ، هنر، ارتش، طبیعت و حتی موزه‌ی نسل کشی این کشور که برای مردمشان از اهمیت بالایی برخوردار است. اما کمی دورتر به گیومری که بروید، می‌توانید موزه‌های خاصی را ببینید که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به موزه‌ی ملی معماری و زندگی شهری و همچنین موزه زمین شناسی اشاره کرد. در نوشته‌ی امروز ما هم مهم‌ترین موزه‌های ارمنستان را اسم خواهیم برد و هم از بلیط ورودی، موقعیت مکانی و برخی از مهم‌ترین آثاری که در آن‌جاها به نمایش گذاشته شده صحبت می‌کنیم.

یک نکته مهم قبل از شروع صحبت در مورد موزه‌ها، کارت ایروان است. شما با تهیه این کارت که مختص به گردشگران است، می‌توانید به صورت رایگان از بسیاری از موزه‌ها و همچنین برخی از جاذبه‌های شهری دیدن نمایید. پس اگر اهل بازدید از چنین مراکزی هستید، خرید این کارت در ابتدای ورود خود به پایتخت را در اولویت قرار دهید.

موزه تاریخ ارمنستان

موزه تاریخ ارمنستان کار خود را در سال ۱۹۱۹ و در بنایی بسیار زیبا در میدان جمهوری آغاز کرد و در حال حاضر مهم‌ترین موزه‌ی تاریخی در کل کشور به حساب می‌آید و پیشنهاد می‌کنیم، حتما در تور ارمنستان، سری به این مکان بزنید. در این جا شما می‌توانید، داستانی که ارمنستان در طول تاریخ خود طی کرده را به وضوع مشهاده کنید. این بنا سالن‌های مختلفی در زمینه‌ی باستان شناسی، قوم شناسی، تاریخ معاصر و سکه‌های تاریخی دارد و اشیاء به نمایش گذاشته شده در سده‌ها قبل از میلاد مسیح تا دهه‌های قبل را شامل می‌شود.

آثار مذهبی به دست آمده از قرن‌های ۷ تا ۲۶ میلادی از جمله چیزهای با ارزش و مهم موزه هستند و از طرفی کتیبه‌هایی به زبان می‌خی مربوط به ۷۸۲ قبل از میلاد مسیح نیز در آن‌جا به نمایش گذاشته شده است. این موزه چیزهای زیادی برای عرضه دارد و گفتن از آن در قالب چند بند نمی‌گنجد.

 

آشنایی با موزه مارتیروس ساریان ایروان

ورودی: ۲۰۰۰ درام

آدرس: Republic Square

ساعات فعالیت: در طول هفته بین ساعات ۱۱ تا ۱۸ و روزهای یک شنبه بین ساعات ۱۱ تا ۱۷، روزهای دوشنبه تعطیل

 

گالری ملی ارمنستان

همانقدر که موزه تاریخ ارمنستان در زمینه‌ی کشفیات تاریخی مهم بوده، گالری ملی در زمینه‌ی هنر از اهمیت بالایی برخوردار است. این مکان با میزبانی از بیش از ۴۰ هزار اثر، بزرگ‌ترین موزه در ارمنستان نیز به حساب می‌آید. گالری ملی ارمنستان کار خود را در سال ۱۹۲۱ در ایروان آغاز کرده است و مثل موزه تاریخ، در میدان جمهوری واقع شده است و شما می‌توانید از هر دوی این موزه‌ها را در یک روز بازدید کنید.

جالب است بدانید که گالری ملی، ۱۲ شعبه کوچک در نقاط مختلف خارج از ارمنستان نیز دارد تا بتوانید، آثار هنری هنرمندان ارمنی را خیلی بیشتر به جهانیان معرفی کند. شما در این موزه گالری هنری می‌توانید آثاری از هنرمندان بزرگ دنیا همچون دوناتلو، واسیلی کاندینسکی، مارتیروس ساریان، آگوست رودین و خیلی‌های دیگر را ببینید.

ورودی: ۱۵۰۰ درام

آدرس: Republic Square

ساعات فعالیت:  در طول هفته بین ساعات ۱۱ تا ۱۷:۳۰ و روزهای یک شنبه بین ساعات ۱۱ تا ۱۴:۳۰، روزهای دوشنبه تعطیل

 

موزه ماتناداران

موزه ماتناداران ارمنستان از سال ۱۹۵۹ در خیابان ماشتوتس شروع به کار کرده و قبل از این که به جذابیت درون آن‌جا بپردازیم، از زیبایی‌های بنای آن باید بگوییم که با پیکرتراشی‌های فوق‌العاده جذاب و اهمیت تاریخی‌اش، جزو میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید.

این موزه ۱۵ سالن دارد که در آن‌جا، آثار هنری و تاریخی به نمایش در آمده‌اند که از آن جمله می‌توان به بیش از ۲۰ هزار کتیبه‌ی تاریخی و همچنین چندین کتاب و سند متعلق به قرون وسطا اشاره کرد. شما در این موزه می‌توانید بزرگ‌ترین کتاب دنیا یعنی مشو چارنتیر (Msho Charentir) که در اولین سال‌های قرن ۱۳ میلادی نوشته شده با ۲۷.۵ کیلوگرم را مشاهد کرده و در کنارش کوچک‌ترین کتاب جهان که تقویم کلیسا متعلق به قرن ۱۵ میلادی بر میگردد را با ۱۹ گرم وزن را ببینید.

ورودی: ۱۵۰۰ درام

آدرس: 53 Mashtots Ave

ساعات فعالیت: تمام روزهای هفته به غیر از دوشنبه بین ساعات ۱۰ تا ۱۷

 

موزه ملی معماری و زندگی شهری گیومری

یکی از معدود موزه‌های مهم خارج از ایروان که اگر به گیومری رفتید، پیشنهاد می‌کنیم، حتما از آن‌جا بازدید کنید، موزه ملی معماری و زندگی شهری این شهر است. موزه در قصری قدیمی و بسیار زیبا به سبک محلی بنا شده که خود در ابتدا، یکی از جذابیت‌های این مکان به حساب می‌آید. این ساختمان در سال ۱۸۷۲ ساخته شده و متعلق به خانواده‌ای ثروتمند بوده است اما به واسطه‌ی آسیب‌هایی که زلزله به این بنا زده بودُ‌بین سال‌های ۱۹۲۶ تا ۱۹۸۸ بلا استفاده باقی مانده بود.

در نهایت از سال ۱۹۸۴ این بنا به عنوان موزه به فعالیت می‌پردازد و یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن، سالن نمایشگاه عک است که از زندگی شهری در نقاط مختلف کشور، عکس‌هایی بسیار دیدنی در آن‌جا به نمایش گذاشته شده است.  در مجموع همانطور که از اسم این موزه پیداست، این محل به معماری شهری در دهه‌های گذشته اختصاص داشته و در آن‌جا آثار هنری و طرح‌هایی زیبا به نمایش گذاشته شده است.

 

آشنایی با جشن‌های محلی و ملی ارمنستان

ورودی: ۱۵۰۰ درام

آدرس: Haghtanak Ave., 47 Building

ساعات فعالیت: تمام روزهای هفته به غیر از دوشنبه بین ساعات ۱۰ تا ۱۷

 

موزه تاریخ و باستان شناسی اربونی

موزه اربونی از سال ۱۹۶۸ در ایروان به فعالیت مشغول بوده و از جمله موزه‌های مهم باستان شناسی در ارمنستان به شمار می‌رود. البته شعبه‌ی دیگری نیز از این موزه وجود دارد که اهمیت کم‌تری نسبت به این مکان دارد.

خود موزه در قصری مربوط به دوره اوراتیان قرار گرفته که به خوبی مرمت گشته و نمایی فوق‌العاده جذاب دارد. بیش از ۱۲ هزار شیء مختلف نیز در آن به نمایش گذاشته شده که به دوره‌های مختلف تاریخی بر می‌گردد و برخی مربوط به قبل از اوراتیان، برخی برای آن دوره و آثار زیادی از دوره‌ی هلنی نیز در آن‌جا به نمایش در آمده است.

ورودی: ۱۰۰۰ درام

آدرس: 38 Erebuni Street

ساعات فعالیت:  تمام روزهای هفته به غیر از دوشنبه بین ساعات ۱۰ تا ۱۷

 

موزه هنرهای معاصر کافسیان ارمنستان

اگر به دیدن کاسکاد ایروان می‌روید، حتما در همان اطراف از موزه‌ی زیبای کافسیان نیز باید بازدید به عمل آورید. موزه‌ای که همان طور که از اسمش  پیداست به آثار هنری مدرن اختصاص دارد و در آن‌جا می‌توانید در سبک‌های مختلف از جمله نقاشی، عکاسی، مجسمه سازی و هنرهای دیگر، آثاری ارزشمند را تماشا کنید.

موزه کافسجیان در سال ۲۰۰۹ شروع به کار کرده و در لیست ما جدیدترین مجموعه به حساب می‌آید و به خاطر نمایش آثار مدرن و همچنین قرار گیری در یکی از گردشگرپذیرترین نقاط شهر، محبوبیت بالایی دارد و خیلی از گردشگران در طول سال از آن‌جا بازدید به عمل می‌آورند. این را هم فراموش نکنید که این موزه دارای یک سالن نمایشگاه دوره‌ای نیز هست که در روزهای مختلفی از سال، هنرمندان جوان در آن‌جا، آثار خود را به نمایش می‌گذارند.

ورودی: ۱۵۰۰ درام

آدرس: 10 Tamanyan St

ساعات فعالیت: تمام روزهای هفته غیر از مناسب‌های خاص بین ساعات ۱۰ تا ۲۰

 

موزه زمین شناسی کاراپتیان

این مکان یکی از موزه‌های ایروان است که کم‌تر مورد اقبال گردشگران واقع شده اما در نوع خود بسیار جذاب است و اگر اهلش باشید، از بودن در آن‌جا لذت خواهید برد. موزه‌ای که کار خود را در سال ۱۹۳۷ آغاز کرده بود اما یک نوسازی اساسی در سال ۲۰۱۲، آن را به محلی بسیار جذاب‌تر بدل کرده است که به چند بخش دیرینه شناسی، سنگ نگاری، منابع طبیعی، آب‌های معدنی، کانی شناسی و ... تقسیم می‌شود.

شاید در ابتدا، این استخوان‌های ماموت بزرگی که در سالن اصلی واقع شده، نگاه شما را به خود جذب کند، اما سنگ‌های متنوع و جالبی در آن‌جا به نمایش گذاشته شده و اطلاعات خیلی خوبی در مورد خصوصیات زمین شناسی در ارمنستان ذکر شده است.

 

معرفی بهترین هتل‌های ۵ ستاره در ایروان

ورودی: ۷۰۰ درام

آدرس: 24 Marshal Baghramyan Ave

ساعات فعالیت:  تمام روزهای هفته غیر از مناسب‌های خاص بین ساعات ۱۱ تا ۱۷

 

موزه سرگی پاراجانف

این موزه به نام یکی از استادان دکور ارمنستان و فیلم‌ساز و نویسنده‌ی مشهور، سرگی پاراجانف نام گذاری شده است و جزو آن دسته موزه‌هایی است، که هنر دوستان شدیدا به آن علاقه داشته و خیلی اوقات، جمعیتی که در آن‌جا خواهید دید، بسیار بیشتر از انتظار شما خواهد بود. در این مکان آثار متنوعی پیدا خواهید کرد که شامل کلاژهای تک بعدی و سه بعدی، عروسک‌هایی به سبک‌های مختلف، نقاشی، پیش نویس‌های فیلم و طراحی‌های اولیه، مبلمان و حتی لوازم شخصی فیلمساز می‌شود.

با توجه به این که این هنرمند زمان زیادی را در تفلیس می‌گذراند، بسیاری از دارایی‌ها و آثار او، زمان حیاتش از پایتخت گرجستان به ایروان آورده شده و در حال حاضر این مکان، چیزی حدود ۱۵۰۰ اثر مختلف را در خود نگهداری می‌کند.

ورودی: ۱۰۰۰ درام

آدرس: Dzoragyugh Ethnographic District, 15/16 House

ساعات فعالیت:  همه روزه بین ساعات ۱۰:۳۰ تا ۱۷

۰۷ اسفند ۱۴۰۰

نظرات کاربران