راهنمای بازدید از دره دِبِد در ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
راهنمای بازدید از دره دِبِد در ارمنستان

اگر در سفر خود کنجاکوی بیشتری به خرج دهید و به گوشه و کنار کشور سفر کنید، تور ارمنستان می‌تواند، برایتان به یک ماجراجویی متنوع و جذاب بدل شود. اتفاقی ویژه که هیچ گاه از ذهنتان بیرون نمی‌رود. بسیاری از جاذبه‌های گردشگری خارج از مرز‌های ایروان وجود دارند که یکی از زیباترین آن‌ها، دره‌ دبد (Debed Canyon) است که از دید بسیاری از توریست‌ها دور مانده اما جزو بهترین گزینه‌ها در این سفر به حساب می‌آید. با ما همراه باشید تا در مورد این مکان فوق‌العاده جذاب، بیشتر برایتان بگوییم .

 

درباره دره دبد

وقتی بهار به این دره‌ی زیبا می‌روید، در جاده‌هایی پیش خواهید رفت که در هر دو طرف، تپه‌های سرسبز و کوه‌های زیبا به چشم می‌خورند. در گوشه‌ای از این تپه‌ها، دشت‌های پر گل زرد و قرمز را مشاهده می‌کنید و همه چیز به زیباترین شکل ممکن به نظر می‌رسد. با این که بسیاری از گردشگران برای دیدن صومعه‌های تاریخی ارمنستان به این محل می‌روند اما طبیعت دره دبد است که اولین دلیل شما برای رفتن به این محل باید باشد. طبیعتی که اگر از چشم‌انداز‌های مهم این دره به آن نگاه کنید، نفس را در سینه‌تان حبس می‌کند.

در این محل چند صومعه تاریخی مهم را پیدا خواهید کرد که جزو قدیمی‌ترین‌ها در جهان به حساب می‌آیند. دسترسی به بعضی از این مراکز مذهبی قدیمی با توجه به این که در ارتفاع بالا قرار گرفته‌اند، سخت بوده و باید مسیری را کوه پیمایی کنید تا به آن‌جا برسید. در کل رفتن به دره دبد و بازدید از این مکان، نیاز به پیاده روی دارد و به همین دلیل برای آن‌هایی پیشنهاد می‌شود که حداقل آمادگی بدنی را برای این کار داشته باشند.

بهترین زمان برای بازدید از دره دبد

از نظر خیلی‌ها، بهترین زمان برای بازدید از دره دبد، بهار است. گل‌های وحشی متنوع، سبز شدن کوه‌ها و تپه‌ها، فرصت‌های مختلف برای کوه پیمایی در ارمنستان و رفتن به جاهای مختلف و خیلی امتیازهای دیگر هستند که در زمان بازدید از این محل در بهار به آن‌ها درست خواهید یافت. اما زیبایی‌های دره دبد و چشم‌اندازهای دیدنی آن در هر فصلی متفاوت و زیباست و رفتن به آن‌جا در هر زمانی از سال خوبی‌ها و بدی‌های خود را دارد. مثلا در همین بهار -مخصوصا اول بهار به آن‌جا بروید- هنوز سرمای هوا را احساس خواهید کرد با این که همه جا سرسبز می‌شود.

 

آشنایی با راه‌های سفر به ارمنستان

تابستان اگر چه دمای هوا بالا ر فته و این گرما کمی آزاردهنده می‌شود، اما هنوز همه جا سرسبز است، مسیرهای کوه‌پیمایی متنوعی به روی شما باز بوده، می‌توانید پرندگان مهاجر را در آن‌جا ببینید یا در فستیوال خوروواتس شرکت نمایید. در تابستان اگر چه گل‌های وحشی کمی در دشت‌ها می‌بینید، اما از آن‌طرف، می‌توانید به رودخانه رفته و قایق سواری در مسیرهای آبی مختلف را تجربه کنید. یکی دیگر از نکات منفی برای سفر تابستانه به دره دبد، شلوغی و حضور توریست‌هاست که البته این فضای شاد و سر زنده برای بعضی امتیاز به حساب می‌آید.

زیبایی پاییزی در اواخر تابستان به این محل می‌رسد و زیبایی منحصر به فرد خود را به دره دبد می‌بخشد. مسیرهای کوه‌پیمایی برای بازدید از صومه‌ها در بهترین شرایط خود قرار دارند و توریست‌های کم‌تری را در این محل می‌بینید اما یکی از مشکلات اساسی در این ماه، سرد شدن هواست و حتی ممکن است در برخی از سال‌ها، از همان مهرماه هوا سرد شود. زمستان نیز برای آن دسته افراد ماجراجو مناسب بوده که حاضرت هوای سرد زمستانی را برای دیدن مناظر برفی فوق‌العاده زیبا تحول کرده و به دره دبد بروند.

جاذبه‌های گردشگری صومعه دبد

صومعه و قلعه آکاتالا

در مسیر کوه‌پیمایی، اولین بنای تاریخی مهمی که به آن بر خواهید خورد، صومعه آکاتالا است که ساخت آن به قرن دهم میلادی بر می‌گردد. خیلی از صومعه‌هایی که در ارمنستان می‌بینید، اگر چه از بیرون بنایی جذاب دارند، اما در داخل جز یک گنبد چیز خاصی برای عرضه نداشته و جایی برای روشن کردن شمع در نظر گرفته شده تا زائران شمع‌های خود را در آن‌جا روشن کنند. صومعه آکاتالا اما هنوز نقاشی‌های دیواری زیبای خود که از داستان‌های انجیل را در خود داشته که به زیبایی این بنا می‌افزاید. در ادامه حتما از بنای قلعه‌ای که در نزدیکی صومعه قرار دارد نیز بازدید کنید.

 

سفری فرهنگی به وانادزور: ارمنستان

صومعه ساناهین

اسم این صومعه به معنی "این یکی قدیمی‌تر است" بوده که به خاطر نزدیکی به صومعه هاقپات به این نام درآمده است. با این حال هر دو این صومعه‌ها در قرن دهم میلادی ساخته شده‌اند و از نظر عمر، خیلی متفاوت نیستند. ساناهین بنای زیبایی دارد که در زمان خود یک سازه‌ی بسیار جذاب محسوب می‌شده است و در داخل نیز شکوه و زیبایی منحصر به فردی را به نمایش می‌گذارد.

پل ساناهاین

بعد از این که از صومعه دیدن کردید، پایین‌تر و به سمت رودخانه بروید تا این پل تاریخی ارزشمند که در سال ۱۱۹۵ میلادی ساخته شده را ببینید و از فضای رودخانه لذت ببرید. از نظر خیلی‌ها، این پل از جمله مهم‌ترین سازه‌های دوران قرون وسطا به نظر می‌آید اما ورای این حرف‌ها، یک جای رویایی برای عکاسی به حساب آمده و امکان ثبت تصاویری استثنایی در این محل را خواهید داشت. حجم آب رودخانه در ماه‌های مختلف سال متفاوت بوده اما در کل همیشه پر آب است.

 

گردش در شهر زیبای گوریس ارمنستان

دهکده آردوی

در میان چند دهکده‌ای که در این دره وجود دارند، زیباترینشان آردوی است. خیلی از گردشگران تنها برای دیدن صومعه‌ای که در این دهکده وجود دارد به آن‌جا می‌روند اما اگر بهار وارد آن‌جا شوید، با انبوهی از درختان زیبا مواجه خواهید شد که شکوفه داده‌اند و از میان کوچه‌های تاریخی این دهکده، نمای زیبایی از کوه‌های سرسبز را مشاهده خواهید کرد. مسیری سنگ فرش شما را از خود دهکده ۵۰ متر به بالای تپه خواهد برد که در آن‌جا صومعه و چند بنای صنگی قرار گرفته‌اند. این نقطه از دهکده برای عکاسی واقعا خوب است، پس دیدنش را از دست ندهید.

صومعه هاقپات

و در نهایت، حتما باید از هاقپات دیدن کنید که در زیباترین مکان ممکن قرار گرفته و تصویر شگفت‌انگیزی که در این محل شکل می‌دهد، دلیل معروف بودن آن‌جاست. بنای این صومعه قرن دهمی به گونه‌ای ساخته شده که بالای تپه قرار دارد و از آن‌جا، رودخانه دبد به خوبی مشخص است. به غیر از این سه صومعه، چند مکان مذهبی دیگر نیز در این محل وجود دارند که اغلب از بیرون شبیه هم هستند اما در داخل، ویژگی‌های منحصر به خود را دارا هستند.

 

معرفی ۶ رود مهم ارمنستان

مسیر گیکور در Dsegh

یکی از زیباترین مسیرهای پیاده روی در دره دبد که می‌توانید در پیش بگیرید، مسیر گیکور در Dsegh است که در کنار بازدید از چند بنای تاریخی، چشم‌اندازی شگفت‌انگیز را برایتان به همراه خواهد داشت و از آن بالا می‌توانید، به خوبی دره را دیده و عکس‌هایی زیبا تهیه کنید. در طول مسیر خود از ویرانه‌های یک بنای اسرار آمیز به نام صومعه سنت گرگوری باردزراخاش که ساخت آن به قرن دهم میلادی بر می‌گردد دیدن کرده و سپس می‌توانید برای عکاسی و لذت بردن از طبیعت، در جاهای مختلف توقف کرده و از زیبایی‌ها دره لذت ببرید. این مسیر ۳.۹ کیلومتر بوده و برای برگشت نیز می‌توانید از مسیری دیگر به Dsegh برگردید.

قلعه لوری

این قلعه حدودا ۴۰ دقیقه از واندازور دور است و یکی از مکان‌های بسیار جذاب برای بازدید از دره دبد به حساب می‌آید. این قلعه تاریخی که بخش‌های زیادی از آن نابود شده است، متعلق به قرن ۱۱ میلادی و زمان حکومت تاشیر دزوراگت است و یک نماد تاریخی مهم برای لوری به حساب می‌آید. برای بازدید از این مکان باید مبلغی را به عنوان ورودی پرداخت کنید اما بخش زیادی از زمانی که دارید را به طبیعت گردی در اطراف قلعه اختصاص دهید که زیبایی اصلی این منطقه، در این طبیعت چشم نواز است.

 

معرفی رویدادهای تابستانی ارمنستان

دهکده اودزون

اودزون از آن دهکده‌های جالب است که هیچ گاه بازدید از آن‌جا را فراموش نخواهید کرد. بزرگ‌ترین دهکده‌ی ارمنستان که مردمش غذاهای بسیار خوشمزه‌ای می‌پزند، شدیدا مهمان نواز و خون گرم هستند و البته از محل زندگی‌شان، منظره‌ای خیره کننده از دره دبد را برایتان به نمایش می‌گذارند. در یک کیلومتری این دهکده نیز صومعه‌ای تاریخی به نام هورومایر قرار گرفته که درست در لبه‌ی یک صخره ساخته شده و با دیدنش متعجب خواهید شد. برای ورود به این صومعه حتما باید مسیری را کوه‌پیمایی کنید و از مسیر رودخانه به بالای تپه رسیده و از آن‌جا وارد صومعه شوید.

دو محل گمپلینگ Dsegh

یکی از فعالیت‌های لذت بخش در دره دبد و روشی عالی برای سر کردن یک شب در طبیعت زیبای ارمنستان، گمپلینگ است. دو مجموعه گمپلینگ عالی در دره وجود دارد به نام‌های Cosmo Glamping و WOW Glamping که هر کدام در جایی عالی با منظره‌ای زیبا واقع شده و دارای امکانات و چادرهایی به شکل مختلف هستند. WOW Glamping از نظر امکانات و بزرگی چادرها بزرگ‌تر بوده و البته گران‌تر است اما در مجموع، هر دو از جاهای عالی برای اقامت در طبیعت دره به حساب می‌آیند. چادرهای دو نفره WOW Glamping 35 هزار درام برای هر شب قیمت دارند و صبحانه رایگان نیز در آن‌جا سرو می‌شود و تا ۴ نفر نیز با هزینه‌ی اضافی در همان چادر می‌‌توانند بمانند. امکانات رفاهی بسیار خوب، قرار گیری در فضایی سبز و زیبا، داشتن یک ایوان بزرگ چوبی، رستوران اختصاصی و ... از امکانات مجموعه به حساب آمده و برنامه‌های تفریحی و طبیعت گردی گروهی نیز در آن‌جا برگزار می‌شود.

 

انجام فعالیت‌های تابستانه در ارمنستان

۲۹ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران