بازدید از قلعه تاریخی آمبر ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
بازدید از قلعه تاریخی آمبر ارمنستان

در کنار تمامی جاذبه‌های طبیعی و گردشگری که مسافران می‌توانند در تور ارمنستان تجربه کنند آثار باستانی آن نیز بسیار پرطرفدار می‌باشند. در بین این آثار باستانی و موزه‌ها قلعه آمبر ارمنستان از مشهورترین بناهای تاریخی است که دیدن آن را به هر مسافری که مسیر ارمنستان را در پیش گرفته است توصیه می‌کنیم. قلعه آمبر از جمله مهم‌ترین میراث فرهنگی و تاریخی ارمنستان محسوب می‌شود. به همین دلیل در این مقاله به معرفی قلعه آمبر ارمنستان پرداخته‌ایم.

 

معرفی قلعه آمبر ارمنستان

قلعه آمبر ارمنستان بنای تاریخی است که در قرن ۱۰ام در این کشور ساخته شد. البته روایت‌هایی نیز وجود دارد که طبق آنها گفته می‌شود که ساخت این قلعه در قرن ۷ام آغاز شده است. از لحاظ مکانی در استان آراگاتسوتن که حدود ۵۰ کیلومتر با ایروان پایتخت این کشور فاصله دارد قرار گرفته است. نام قلعه آمبر از کلمه ارمنی به معنی (قلعه قرار گرفته در بین ابرها) برگرفته شده است. که می‌تواند توصیفگر این قلعه باشد که بر روی صخره‌ای بلند و بین ابرها قرار دارد. این مکان در طول تاریخ محل اقامت پادشاهان ارمنی بوده است. این قلعه زیبا در طول تاریخ بارها مورد حمله دشمنان قرار گرفته است. ولی خوشبختانه آسیب جدی به آن وارد نشده است و امروزه به طور سالم مکانی برای بازدید توریست‌ها شده است. البته ناگفته نماند که بارها مورد ترمیم و مرمت واقع شده است.

 

 راهنمای سفر ارزان به ارمنستان؛ کشور جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی

قلعه آمبر ارمنستان

 

قابل ذکر است که قلعه آمبر ارمنستان سالیان سال متروکه باقی مانده بود. حتی بسیاری از مردم از وجود این بنای ارزشمند بی‌خبر بودند. تا اینکه در قرن ۲۰ام باستان شناسان توانستند قسمت‌های زیادی از این قلعه را از جمله تونل‌های مخفی و آبراهه‌ها را کشف کنند. بعد از اعمال برخی بازسازی‌ها درهای آن به روی توریست‌ها و عاشقان معماری‌های کهن و آثار تاریخی باز شد.

 

معماری قلعه آمبر ارمنستان

علاوه بر پیشینه تاریخی که قلعه آمبر ارمنستان دارد سبک معماری خاص آن نیز باعث جلب توجه گردشگران شده است. این قلعه در حال حاضر بزرگ‌ترین قلعه در ارمنستان به شمار می‌آید که توانسته است ساختار خود را حفظ کند. برای ساخت دیوارهای قلعه آمبر از کاشی‌های بزرگ بازالت استفاده شده است. استفاده از این کاشی‌ها باعث شده است تا قلعه ساختاری محکم داشته باشد و در طول تاریخ بتواند آن را از آسیب دشمن در امان نگه دارد. تمامی اتاق‌ها طوری طراحی شده‌اند که به هم راه داشته باشند. حتی کف اتاق‌ها به وسیله تخته‌های چوبی از هم جدا شده‌اند. این کار این امکان را فراهم کرده است تا اتاق‌های هر طبقه نیز به هم راه داشته باشد.

 

 ۱۰ هاستل برتر ایروان برای اقامتی ارزان اما باکیفیت

قلعه آمبر ارمنستان  

 

مسیر رفتن به قلعه آمبر ارمنستان

اکثر گردشگرانی که با تور ارمنستان سفر می‌کنند شهر صورتی ایروان را به عنوان محل اقامت در این کشور زیبا انتخاب می‌کنند. در این سفر خبر خوب اینجاست که قلعه آمبر فاصله زیادی از ایروان ندارد. گردشگران می‌توانند یک روز خود را برای دیدن این قلعه تاریخی اختصاص دهند. تنها کاری که لازم است این است که ماشینی را کرایه کنید. اگر چنین امکانی را ندارید می‌توانید تاکسی بگیرید و بخواهید تا شما را به استان آراگاتسوتن که فقط ۵۰ کیلومتر با ایروان فاصله دارد برساند. سپس به دامنه کوه آراگات بروید. از  همین دامنه‌ها می‌توانید مسیر قلعه آمبر را در پیش بگیرید.

 

 ۶ سوغاتی ویژه که در سفر به ایروان می‌توانید تهیه کنید

قلعه آمبر ارمنستان

 

البته ناگفته نماند که اگر اهل پیاده‌روی و حتی کوه نوردی نیستید یا حتی نمی‌توانید پیاده روی کنید دور رفتن به این قلعه را خط بکشید. چرا که برای رسیدن به این بنا مجبور هستید تا مسیر تپه‌ای را که قلعه بر روی آن واقع شده است را بپیمایید. با رسیدن به این قلعه علاوه بر اینکه از بنا و معماری آن لذت خواهید برد منظره‌ای زیبا از کوه‌های ارمنستان را نیز خواهید دید. حتی می‌توانیم بگوییم که به احتمال زیاد این منظره شما را بیشتر مجذوب خود خواهد کرد.  

۰۸ دی ۱۳۹۸

نظرات کاربران