بازدید از میراث جهانی یونسکو در ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
بازدید از میراث جهانی یونسکو در ارمنستان

آیا می‌دانستید که در تور ارمنستان این فرصت را دارید تا از ۳ میراث جهانی یونسکو بازدید کنید؟ این کشور همچنین ۴ سایت دیگر نیز دارد که در لیست انتظار قرار دارند و ممکن است که به زودی آن‌ها را نیز از جمله میراث جهانی یونسکو به حساب بیاورند. با توجه به این که هر کدام از این بناهای تاریخی در منطقه‌ای متفاوت از ارمنستان واقع شده‌اند، باید بدانید که چطور از آن‌جاها بازدید کنید و برای این کار برنامه ریزی داشته باشید. در نوشته‌ی امروز ما تمامی توضیحات مورد نیاز در این رابطه را برای شما گردآوری کرده و در زیر نقل می‌کنیم.

 

کلیسای جامع اچمیادزین (Etchmiadzin) و کلیساهای اطراف آن

احتمالا اولین جایی که باید در لیست خود قرار دهید، کلیسای جامع اچمیازدین است. این بنای تاریخی بسیار با ارزش، در نزدیکی پایتخت قرار داشته و به راحتی در سفر به ایروان، در دسترس شما قرار دارد. با توجه به نزدیکی این کلیسای زیبا به ایروان، بودن این مکان در لیست یونسکو، وجود کلیساهای متنوع در اطراف این مکان و بسیاری ویژگی‌های دیگر،  کلیسای جامع اچمیادزین یکی از بهترین گزینه‌ها برای بازدید در سفر محسوب خواهد شد.

بهترین راه برای رفتن به این منطقه، استفاده از تاکسی‌های اینترنتی و رفتن به واغارشاپات است که به آن اچمیادزین نیز می‌گویند. در حال حاضر هم شرکت داخلی GG Taxi و هم Uber در ارمنستان فعالیت می‌کنند که پیشنهاد ما استفاده از GG Taxi است. اچمیادزین را به نوعی واتیکان ارمنستان نیز محسوب می‌کنند و شما به راحتی با استفاده از این تاکسی‌ها، می‌توانید به آن‌جا بروید. حدودا ۳۰ دقیقه راه از مرکز ایروان تا آن‌جا بوده و با توجه به ارزان بودن تاکسی‌ها در ارمنستان، هزینه‌ی گزافی روی دست شما نخواهد ماند. در نهایت وقتی به اچمیادزین می‌رسید، هم می‌توانید از کلیسای جامع که از سال ۲۰۰۰ در لیست یونسکو قرار دارد بازدید کنید و هم این که به دیدن تعداد زیادی از کلیساهای زیبای آن منطقه بروید.

چرا اچمیادزین‌ در لیست یونسکو قرار دارد؟

کلیسای جامع اچمیادزین‌ در واقع نمادی از کلیساهای حواری ارمنستان به حساب آمده و در قرن ۴ و ۵ میلادی، پدر روحانی اعظم در آن‌جا زندگی می‌کرده است که البته دوباره از قرن ۱۵ میلادی این سنت باب شده است. این بنا یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ارمنستان از جمله اولین ابنیه مذهبی بزرگ مسیحی در این کشور نیز محسوب می‌شود.

این کلیسا در قرن ۴ میلادی و در قلب واغارشاپات ساخته شده و نامی که برای آن در نظر گرفته شده تقریبا به معنی "مکانی که مسیح در آن ظهور خواهد کرد" ترجمه می‌شود. دلیل این نام گذاری هم این است که در آن زمان مبلغ مذهبی به نام ارمنی "گریگوری روشنگر" عنوان کرده بود که خود مسیح به خواب او آمده و از وی خواسته تا کلیسایی در این مکان ساخته شود.حالا هم بدون شک، این مکان یکی از پر بازدید‌ترین بناهای تاریخی در تمام ارمنستان است و هم توریست‌ها و هم خیلی از ارامنه و مسیحیان به دلایل مذهبی از آن‌جا بازدید می‌کنند.

 

خور ویراپ، مقدس‌ترین صومعه در ارمنستان

در بازدید از این مکان چه بپوشیم؟

این مکان از نظر مذهبی برای ارامنه و همچنین دیگر پیروان مسیح بسیار ارزشمند است و به همین دلیل همیشه عبادت کنندگان زیادی را در آن‌جا مشاهده خواهید کرد. به همین دلیل به هیچ وجه نباید لباس کوتاه بپوشید (هم آقایان و هم خانم‌ها)، خانم‌ها حتما باید موهای خود را بپوشانند و از پوشیدن لباس‌هایی با تصاویر عجیب نیز چشم پوشی کنید.

بازدید از دیگر کلیساهای این منطقه

یکی از مهم‌ترین کلیساهایی که در همان نزدیکی باید از آن‌جا بازدید کنید، کلیسای سنت گایانه است. نشانه‌های تاریخی مشخص می‌کنند که کلیسا در اوایل قرن ۷ میلادی ساخته شده و با توجه به قدمتش، بسیار خوب باقی مانده است. این کلیسای بسیار زیبا، همچنین مقبره سنت گایانه نیز هست و اگر بخواهیم به جزییات آن‌جا بپردازیم، بیش از کلیسای جامع اچمیادزین‌ باید از این مکان بگوییم.

کلیسای سنت هریپسیمه در شرق واغارشاپات قرار گرفته است است و به همین دلیل خیلی راحت می‌توانید از این مکان استثنایی در ارمنستان نیز در همین سفر نیم روزه، دیدن نمایید. معماری این بنا فوق‌العاده زیبا بوده و در زمان خود یک شاهکار به حساب می‌آمده است. در واقع تاریخ شناسان آن را یکی از بهترین معماری‌های کشور ارمنستان می‌دانند.

این بنا در قرن ۷ میلادی ساخته شده و جایگزین کلیاسی بسیار کوچکی بوده که روی مقبره هریپسیمه مقدس ساخته شده بود. با توجه به این که روحانیون آن زمان عقیده داشتند، هریپسیمه مقدس لایق چیزی فراتر از یک کلیسای کوچک بوده، این بنای فوق‌العاده را در آن‌جا بنا کردند که این روزها بازدید کنندگان بسیار زیادی را به خود می‌بیند. در نهایت این کلیسای زیبا در سال ۲۰۰۰ به همراه کلیسای جامع به عنوان یک مجموعه در لیست میراث جهانی یونسکو درآمد تا واغارشاپات یکی از مهم‌ترین مناطق تاریخی در ارمنستان باشد.

گفتن از کلیسا بدون اشاره به داستان هریپسیمه مقدس، کاری عبث است. او که یک راهبه مسیحی بود، به زور به ازدواج یک امپراطور رومی معتقد به خدایان باستانی در آمده بود و به همین دلیل در شب ازدواجش فرار کرده و به این منطقه گریست. در مسیر او را زندانی کرده و با توجه به زیبایی مثال زدنی‌اش یک بار دیگر وادار به ازدواجی اجباری شد که این بار این فرد امپراطور ارمنی، پادشاه تردات سوم بود. البته او از ازدواج سرباز زد و بعد از شکنجه در نهایت به همراه چند راهبه نزدیک به خود، اعدام شد.

 

ارمنستان از نظر جغرافیایی کجا واقع شده

صومعه گگهارد

برای بازدید از دومین میراث جهانی یونسکو باید به شرق این کشور بروید، به مجموعه گگهارد که از جمله دیگر ابنیه مهم تاریخی در ارمنستان است. خوشخبتانه این محل نیز خیلی از پایتخت دور نیست و اگر به تور ایروان رفتید، می‌توانید در مسیر یک ساعته به این محل برسید. با توجه به این که صومعه گگهارد بعد از واغارشاپات قرار گرفته، می‌توانید برنامه‌ریزی سفر خود را گونه‌ای طراحی کنید که بعد از بازدید از مجموعه قبلی به دیدنی گگهارد هم بروید. دو سفر جاده‌ای جذاب در یک روز که حسابی به تور ارمنستان شما تنوع می‌بخشد.

این مجموعه قرون وسطایی به واقع یکی از زیباترین‌هاست و در طول این همه سال نیز به خوبی حفظ شده است. اما ویژگی‌متفاوت صومعه گگهارد این است که بخشی از آن از صخره‌ای که در کنارش واقع شده، تراش خورده و انگار با کوه یکی شده است. یکی از دلایلی که یونسکو آن را بنایی محافظت شده در نظر گرفته، همین است. این صومعه در سال ۱۲۱۵ ساخته شده و بسیار جدیدتر از دیگر ابنیه‌ای است که در این نوشته به شما معرفی کردیم اما پیشینه‌ی اولین بناهای مذهبی در آن‌جا به قرن ۴ میلادی بر می‌گردد و دستور آن را نیز گریگوری روشنگر داده بود.

این بنا فوق‌العاده زیبا و چشم نواز است و وجود آن در کنار این صخره‌ی سنگی، یک نمای شگفت انگیز را به وجود می‌آورد. همچنین شما می‌توانید در کنار بازدید از خود بنا، از چند جاذبه‌ی طبیعی نیز بازدید کنید. برای رفتن به صومعه گگهارد نیز تنها راه شما استفاده از تاکسی است که بهترین کار استفاده از تاکسی اینترنتی خواهد بود که هزینه‌ای کم‌تر از تاکسی‌های شهری برایتان به همراه دارد.

از معبد گارنی هم دیدن کنید

شاید معبد گارنی جزو لیست میراث جهانی یونسکو نباشد، اما اغلب گردشگران برای بازدید از معبد گارنی به این منطقه آمده و سپس به دیدن صومعه گگهارد نیز می‌روند. این مکان متعلق به ادیان باستانی بوده و ساخت آن به قرن اول میلادی بر می‌گردد. ظاهر این بنای سنگی بزرگ، بسیار شبیه به معابد یونانی بوده و تقریبا می‌توان گفت، تمامی بنا کاملا سالم باقی مانده است. همچنین زمان بازدید از این بنا، شما نمایی فوق‌العاده زیبا از دره‌ی پیش رو را نیز تماشا خواهید کرد.

صومعه‌های هاقپات و سانهین

سومین میراث جهانی یونسکو در ارمنستان، جایی در شمال این کشور واقع شده است. جایی که دستور ساخت دو صومعه‌ی باستانی هاقپات و سانهین به دستور ملکه خسرووانوش و در قرن ۱۰ میلادی داده شده بود. دو بنای بسیار زیبا و البته متفاوت از هم که در فاصله‌ی نسبتا کمی از هم قرار گرفته‌اند.

صومعه هاقپات

این صومعه‌ی باستانی، یکی از معدود مراکز مذهبی مرتبط به آن دوران است که هنوز هم به طور کامل فعال بوده و عبادت کنندگان از آن استفاده می‌کنند. بنایی که در سال ۱۹۹۶ در لیست یونسکو وارد شد و به خاطر قرار گیری در نزدیکی دهکده‌ای به این نام، اسم هاقپات برایش در نظر گرفته شده است. این صومعه اسختمان‌های کوچک و بزرگی در خود داشته و با سقف سفالی زیبا و البته قرار گیری در جایی مرتفع، از فاصله‌ای زیاد هم قابل دیدن است. بودن در این مکان، تماشای منظر‌ه‌ای زیبا را نیز برایتان به همراه خواهد داشت.

 

راهنمای عکاسی اینستاگرامی در ایروان

صومعه سانهین

دیگر صومعه‌ی این سایت حدودا ۳۰ دقیقه از هاقپات فاصله دارد و در نزدیکی دره‌ای زیبا واقع شده که رودخانه دِبِد از آن‌جا می‌گذرد. این بنای مذهبی یک بار نوسازی شده است و از نظر وسعت و داشتن چند بنای کوچک و بزرگ شبیه به هاقپات است اما از نظر ظاهر تفاوت زیادی با آن‌جا دارد. تاریخ شناسان نتوانسته‌اند مشخص کنند که کدام یک از این ابنیه اول ساخته شده است اما با توجه به ترجمه سانهین، به نظر می‌رسد این صومعه زودتر ساخته شده است.

چطور به دیدن صومعه‌های هاقپات و سانهین برویم؟

فاصله‌ی این محل تا ایروان کمی کم‌تر از ۳ ساعت است اما با توجه به مسیر جاده‌ای، تنها اگر ماشین اجاره کرده باشید یا هر دو مسیر را با تاکسی‌های اینترنتی بروید، می‌توانید طی یک روز از این دو صومعه بازدید کرده و سپس به ایروان برگردید. غیر از این حال، پیشنهاد ما شرکت در تورهای یک روزه برایبازدید از صومعه‌های هاقپات و سانهین است. این تورها با برنامه‌ریزی منظم و اطلاعات مختلف، بهترین بازدید ممکن را برای شما به همراه خواهند داشت و همچنین دیگر درگیر گرفتن ماشین نیز نخواهید بود.

 

معرفی زیباترین جنگل‌های ارمنستان

۲۸ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران