بازدید و اقامت در پارک ملی دیلیجان ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
بازدید و اقامت در پارک ملی دیلیجان ارمنستان

ارمنستان کشوری سرسبز و زیباست و ما همیشه در نوشته‌هایمان از نقاط جذابی می‌گوییم که خارج از مرزهای ایروان قرار دارند و شما می‌توانید در تور ارمنستان به دیدنشان بروید. در میان تمام مقاصد مختلف برای طبیعت گردی، پارک ملی دیلیجان یک استثناست و با زیبایی‌ها و جاذبه‌های متنوعی که دارد، باعث شده تا در این سال‌ها، گردشگران پرشماری هر ساله از آن‌جا بازدید به عمل آورند و عکس‌های پرتعدادی از این توریست‌ها را می‌توانید ببینید که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده‌اند. با این اوصاف بد ندیدیم که یک راهنمای کامل از این محل برایتان تدارک دیده و از زیبایی‌های و فعالیت‌هایی که می‌توانید در پارک ملی دیلیجان تجربه کنید، بگوییم.

 

پارک ملی دیلیجان را بیشتر بشناسید

این محل مدت‌هاست که به جایی پرطرفدار بدل شده و خیلی از آن‌ها که به سفر ارمنستان می‌روند، برنامه‌ی بازدید از این محل را خواهند داشت و البته دلیل خوبی برای این منظور وجود دارد. دیلیجان یک پارک ملی بسیار بزرگ است که مملو از جاذبه‌های مختلف طبیعی بوده و مسیرهای طبیعت گردی عالی را پیش پای شما می‌گذارد و البته از سال ۱۹۵۸ به عنوان یک منطقه محافظت شده شمرده می‌شود. هوای بسیار عالی، مناطق روستایی و شهری مختلف باغذاهای محلی فوق‌العاده خوشمزه و بسیاری نکات دیگر هستند که باعث می‌شوند ما هم این محل را برای بازدی به شما پیشنهاد کنیم.

پارک ملی دیلیجان در شمال استان تاووش واقع شده و یکی از زیباترین مناطق طبیعی در کل ارمنستان به حساب می‌آید. بخش‌های مختلف از این پارک، ارتفاعی متفاوتی نسبت به سطح دریا داشته و ارتفاع این نقاط بین ۱۰۰۰ تا ۲۳۰۰ متر از سطح دریا محاسبه شده است. این پارک ملی در میان که‌های ایجِوان، پامباک، آرِگونی، میاپور و حباب گسترده است و در یک سفر نمی‌توانید از تمامی زیبایی‌های این پارک ملی بزرگ دیدن کنید.

همه‌ی این محل‌ها در کنار هم، پارک ملی دیلیجان را به بزرگی ۲۴۰ کیلومتر مربع می‌رساند که تنوعی عالی از پوشش گیاهی و جانوری را در خود داشته و بیش از هزار نوع گیاه مختلف در آن‌جا رشد کرده است و تعداد گونه‌های پستانداردان آن به بیش از ۲۰ گونه می‌رسد. اما یکی از چیزهایی که دیلیجان به آن معروف است، تعدد درختان میوه‌ای بوده که در این پارک رشد کرده‌اند. درختان فندق، گردو، گلابی و خیلی چیزهای دیگر را در گشت و گذارهای خود مشاهده خواهید کرد. همچنین در برنامه‌های طبیعت گردی، امکان دیدن حیواناتی همچون گرازها، روباه‌ها، گرگ‌ها و ... را خواهید داشت.

 

گردشی در قلعه‌های زیبای ارمنستان

مسیرهای طبیعت گردی در پارک ملی دیلیجان

همان طور که پیش‌تر گفتیم، مسیرهای طبیعت گردی بسیار متنوعی در این پارک ملی وجود دارد که هم شامل کوه پیمایی و هم مسیرهای جنگلی می‌شود. البته بعضی از مسیرها هم شما را به دیدن بعضی از مناطق تاریخی خواهند برد که آن‌ها نیز در نوع خود جذاب هستند. البته متاسفانه برنامه‌ ریزی خوبی درباره این مسیرها وجود ندارد و برنامه‌های گروهی کمی برای آن‌ها برگزار می‌شود اما نقشه‌های مناسبی در محل پارک ملی وجود دارد که به وسیله‌ی آن‌ها خیلی راحت می‌توانید به جاهایی که می‌خواهید بروید. البته شرکت‌های طبیعت گردی جدا از مجموعه رسمی پارک ملی برنامه‌های متنوعی برای این محل برگزار می‌کنند که معروف‌ترین آن‌ها HIKEArmenia است.

پیشنهاد اصلی ما به شما این است که جوری برنامه‌ ریزی کنید که در مسیرهای طبیعت گردی از ۴ نقطه‌ی مهم و جذاب این پارک ملی دیدن نمایید. این مکان‌ها شامل دریاچه پارز و ۳ مورد از صومعه‌های تاریخی ارمنستان به نام‌های هاگارستین، گوشوانک و ماتوساوانک است. هر کدام از این صومعه‌ها با دیگری متفاوت بوده و زیبایی منحصر به فرد خود را دارد.

دریاچه پارز یک منطقه‌ی آبی منحصر به فرد است که به خاطر عکس‌های پاییزی‌اش بسیار معروف شده.  جایی که درختان جنگلی دور تادور آن را گرفته‌اند و تنها یک ساحل کوچک برای آن‌جا باقی مانده است. این دریاچه به خاطر تغییرات زیست محیطی در سده‌های اخیر شکل گرفته و از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی در پارک ملی دیلیجان به حساب می‌آید. در حال حاضر مسیری به دور این دریاچه ساخته شده شما می‌توانید از آن‌جا، دور تا دوره دریاچه پارز را ببینید.

اما در مورد صومعه‌های باستانی این منطقه نیز بگوییم که ساخت آن بین قرن‌های ۱۰ تا ۱۳ اتفاق افتاده و هر کدام معماری خاص خود را دارد. مخصوصا مجموعه گوشواناک که نه تنها مکانی برای عبادت به حساب می‌آمد، بلکه مکانی تحصیلی نیز بوده و راهبان زیادی برای یادگیری اصول دینی به آن‌جا می‌رفتند. فارغ از این‌ها، در هر جایی از پارک ملی، زیبایی طبیعی را پیدا خواهید کرد، مخصوصا اگر وارد مسیر دریاچه پارز شوید که از جمله زیباترین مسیرهای طبیعت گردی برای توریست‌ها به شمار می‌آید.

 

آشنایی با جشن‌های محلی و ملی ارمنستان

آب و هوای پارک ملی دیلیجان‌

به طور کلی همیشه این محل آب و هوایی نسبتا خنک‌تر نسبت به دیگر جاهای ارمنستان، مخصوصا ایروان دارد. به همین دلیل خیلی از مسافرانی که تور تابستانی ارمنستان را انتخاب می‌کنند، برای بازدید به این محل رفته تا در کنار زیبایی‌های پارک ملی دیلیجان از آب و هوای مطبوع آن نیز بهره ببرند. البته بر خلاف انتظار، این منطقه طبیعی هوایی خشک دارد و گرمای هوا در وسط تابستان به چیزی حدود ۲۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و این دما برای گشت و گذار در مسیرهای مختلف آن‌جا کاملا مناسب است. البته در آخر بهار نیز هوا خنک بوده و با توجه به شکوفه دادن خیلی از درختان، فضایی رویایی نیز در این پارک ملی شکل می‌گیرد.

همین وضعیت برای پاییز نیز صدق می‌کند اما زیبایی پاییزی این پارک کاملا متفاوت بوده و آن هم به خاطر برگ‌های درختان است که هر کدام به رنگی در می‌آیند. البته اگر خیلی اهل سرما نیستید، بهتر است اوایل پاییز به این مکان بروید چون خیلی زود هوا در پارک ملی دیلیجان سرد می‌شود. اما برای طرفداران منظره‌های زیبای برفی، سفری زمستانی به این منطقه را پیشنهاد می‌کنیم. زمستان‌های دیلیجان نیز به اندازه‌ی دیگر فصولش زیبا بوده و منظره‌ای رویایی از یک منطقه‌ی برفی فوق‌العاده برایتان به تصویر کشیده می‌شود. با توجه به مسیر رسیدن به پارک ملی، یک گردش نیم روزه زمستانی به این محل نیز اصلا دور از دسترس نیست و تورهای زیادی برای بازدید از این مقصد حتی از ایروان برگزار می‌شود.

چطور به پارک ملی دیلیجان برویم؟

برای رفتن به پارک ملی دیلیجان چند راه پیش رو خواهید داشت. فاصله‌ی این پارک ملی تا مرکز شهر ایروان حدود ۴ ساعت است و شما هم می‌توانید گزینه‌های گران را برای رفتن به آن‌جا انتخاب کرده و هم گزینه‌های آسان‌تر. یکی از راحت‌ترین روش‌ها، گرفتن تاکسی است که برای آن‌هایی مناسب خواهد بود که در گروه ۳ یا  ۴ نفره به دیدن این مکان می‌روند. گرفتن تاکسی به مقصد پارک ملی دلیجات حدود ۱۰ هزار درام خواهد بود که چیزی حدود ۱۹ یورو می‌شود. البته برای این کار حتما از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید در غیر این صورت هزینه‌ی بیشتری باید پرداخت کنید.

تورهای گردشگری گزینه‌ی بسیار خوبی هستند و به مراتب از تاکسی‌ ارزان‌تر خواهند بود و به صورت گروهی شما را به بهترین مناطق این پارک ملی خواهند برد. کمپانی‌های زیادی هستند که این تورها را برگزار کرده و شما همراه آن‌ها می‌توانید، بدون هیچ دغدغه‌ای از این پارک ملی دیدن کنید. اما تورها آزادی عمل شما را می‌گیرند و همچنین هنوز هزینه‌ی بسیار بیشتری نسبت به اتوبوس‌ها به مقصد دیلیجان دارند.

برای سوار شدن به اتوبوس‌هایی بهم قصد شهر دیلیجان باید به ایستگاه اتوبوس شمال شهر بروید. هزینه‌ی بلیط به شهر حدود ۱۰۰۰ درام خواهد بود که چیزی کم‌تر از ۲ یورو می‌شود. از آن‌جا خیلی راحت می‌توانید به محل پارک ملی برسید.

 

معرفی بهترین هتل‌های ۵ ستاره در ایروان

اقامت در پارک ملی دیلیجان

برای اقامت نمی‌توانید خود پارک ملی را انتخاب کنید و حتما باید در شهر دیلیجان سکونت داشته باشید که البته فاصله‌ی چندانی با آن محل ندارد. هتل‌ها، ریزورت‌ها و ویلاهای بسیار زیادی در این شهر هستند که می‌توانید بینشان انتخاب کنید. بوتیک هتل Casanova Inn، مجموعه Tufenkian Old Dilijan و Kirovi Tun از جمله گزینه‌های شما هستند. البته یک گزینه‌ی خاص و متفاوت نیز وجود دارد و آن‌ هم خانه‌های هابیتی Cozy house هستند. این مجموعه‌ی جالب اقامتی، ویلاهای کوچکی هستند که به شکل خانه‌های هابیت ساخته شده و فضایی متفاوت و جالب دارند. ویلاهای این مجموعه با توجه به بزرگی و دکور داخلی، قیمت‌های مختلفی داشته و از شبی ۴۴ یورو تا شبی ۶۲ یورو قیمت دارند.

نکاتی که در سفر به پارک ملی دیلیجان باید به آن‌ها دقت کنید

با اینکه ممکن است در طول تابستان دوست داشته باشید با شلوار کوتاه به پارک ملی بروید، اما وجود حشرات مختلف مخصوصا کنه، باعث می‌شود تا به شما پیشنهاد کنیم، حتما در بازدید از ای محل، شلوار بلند بپوشید تا از گزند این حشرات موزی راحت شوید. با توجه به این که در اکثر مسیرهای طبیعت گردی، خیلی زیر نور مستقیم خورشید قرار نمی‌گیرید، زدن کرم ضد آفتاب خیلی اهمیت زیادی نخواهد داشت.

پوشیدن کفش‌های راحتی، همراه داشتن بطری آب و کمی خوراکی را پیشنهاد می‌کنیم تا در طول مسیر راحت باشید و بتوانید بدون مشکل از جاهای متخلف پارک دیدن نمایید. همچنین حتما به مرکز تحقیقاتی پارک نیز بروید تا از عکس‌ها و چیزهای مختلفی که در آن‌جا به نمایش گذاشته شده است بازدید کرده و چیزهای بیشتری در مورد پارک ملی دیلیجان یاد بگیرید. این محل از گذشته‌ی بسیار دور، اهمیت ویژه‌ای در منطقه داشته و همین حالا هم از نظر زیست محیطی، از جمله مکان‌های مهم برای مردم ارمنستان به حساب می‌آید.

 

خیابان‌گردی، بهترین تفریح در ایروان

۱۴ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران