سفری تکرار نشدنی به ارمنستان در فصل بهار

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
سفری تکرار نشدنی به ارمنستان در فصل بهار

عموما وقتی صحبت از بهترین زمان سفر به میان می‌آید گزینه‌های پیشنهادی بهار و پاییز است زیرا هوا معتدل و مطلوب است. اما ارمنستان بهاری بسیار زیبا را تجربه می‌کند. در این دوره رزرد و قرمز پاییز و سرمای زمستان، جای خودش را به رنگ‌های روشن سبز و انوار طلایی خورشید می‌دهد. به علاوه در بهار روحیه مردم به شدت بالا می‌رود و بسیاری از فعالیت‌ها در دسترس قرار می‌گیرند. درختان با شکوفه‌های رنگی و زیبا چهره شهرها را تغییر می‌دهند و مسیرهای کوهستانی با چمن‌های سبز و شفاف دلبری می‌کنند. اما در سفری بهاری با تور ارمنستان چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

 

تعطیلات و رسوم ارمنستان

ماه‌های مارس، آوریل و می در ارمنستان پر از برنامه‌ها و رویدادهای متنوعی است. اولین رویداد با روز جهانی زن مصادف با ۸ مارس شروع می‌شود، اما برخلاف دیگر نقاط دنیا نه تنها در پایان روز تمام نمی‌شود بلکه یک ماه کامل ادامه می‌یابد. آن‌‌ها این رویداد را تا ۷ آوریل مصادف با روز مادر و زیبایی ادامه می‌دهند. این ماه برای بازدید از منستان بسیار مناسب است زیرا بزرگداشت زن همزمان می‌شود با شکوفایی گل‌‌های رنگی و جان گرفتن انوار طلایی خورشید. به علاوه در این زمان عید پاک ارمنی به روشی کاملا منحصر به فرد و جذاب برگزار می‌شود که در هیچ جای دیگر نمی‌توان یافت. ۲۴ آوریل روز یادبود نسل‌کشی ارامنه از رویدادهای بسیار مهم در این کشور محسوب می‌شود. ۹ مه روز پیروزی و صلح و ۲۸ مه روز جمهوری اول ارمنستان است که با فعالیت‌های سرگرم کننده، کنسرت و آتش بازی جشن گرفته می‌شود. در مجموع بهار فصلی پر از جنب و جوش در ارمنستان است.

 

راهنمای خلاصه‌ برای اولین سفر به ارمنستان

سفر به ایروان

بهار ایده‌آل‌ترین زمان برای قدم زدن در خیابان‌های پایتخت این کشور محسوب می‌شود. همه کافه‌ها و رستوران‌ها دوباره فضای بیرونی خود را باز می‌کنند، بنابراین خیابان‌ها بار دیگر مملو از جمعیت شده و زندگی در بطن خیابان‌ها جریان می‌یابد. از همه مهم‌تر آبنمای میدان جمهوری ارمنستان دوباره پر از آب شده و نمای کلی میدان به زیباترین حالت خود بازمی‌گردد. باز شدن آب و خودنمایی فواره‌ها نه تنها مردم را به سمت میدان کشیده می‌شوند بلکه نوازندگان خیابانی به اجرای قطعات زیبا می‌پردازند و جوی شاد و سرزنده به وجود می‌آورند. در طول روز، گردشگران دور آبنما و کافه‌های مجاور، بنای یادبود مادر ارمنستان و مجتمع یادبود نسل کشی ارمنستان جمع می‌شود.

پارک‌های ملی ارمنستان

بهار فصلی بی‌نظیر برای لذت بردن از هوای ملایم، نسیم خنک و رفتن به پارک‌های ملی زیبا و سرسبز است. برای نمونه Stepanavan Dendropark زیباترین و بزرگ‌ترین باغ گیاه شناسی کشور است. این باغ گیاه شناسی شگفت‌انگیز در ایالت لُری (Lori province) واقع شده و ۸۵ کیلومتر گسترده شده است. از دیگر پارک‌های ملی که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید می‌توان به آرویک، دریاچه آرپی و سوان نام برد اما قطعا نفسگیرترین آن‌ها پارک دلیجان است. اگر می‌خواهید از زندگی پرتلاطم شهر فرار کنید و از آرامش طبیعت لذت ببرید، این مقصدی  است که باید به آن بروید.

بازدید از دریاچه سوان

این دریاچه‌ای منحصر به فرد است که در تمام طول سال زیبایی چشمگیری با چهره‌های مختلف از خود نشان می‌دهد بنابراین همیشه بازدید از آن ارزشش را دارد. با این حال در بهار آبی آرام و شکوفه‌های رنگی درختان دور تا دور منظره‌ای به غایت زیبا و دیدنی خلق می‌کند که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. دریاچه سوان ارمنستان بزرگ‌ترین دریاچه در منطقه قفقاز و یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان محسوب می‌شود. در آنجا و روی تپه‌ای‌ مجموعه صومعه قرون وسطایی به اسم‌ سواناوانک را پیدا خواهید کرد. با خودتان دوربین همراه داشته باشید و از منظره بی‌نظیر بالای تپه عکس‌های هنری ماندگار بیاندازید. فراموش نکنید که به یکی از رستوران‌های مشرف به دریاچه بروید و از غذاهای درجه یک آن‌ها نوش جان کنید.

 

۱۰ تجربه‌ی متفاوت در سفر به ارمنستان

جشنواره‌های جذاب ایروان

همانطور که قبلا اشاره شد، ارمنستان بهاری شلوغ را تجربه می‌کند‌. جدا از تمام تعطیلات، شما همچنین می‌توانید در جشنواره‌های مهیج شرکت کنید. روز جاز ایروان در ۳۰ آوریل در کاسکاد برگزار می‌شود، و در ۲۰ می به جشنواره دلمه بروید که یکی از غذاهای ملی ارمنستان محسوب می‌شود. شرکت در این جشن‌ها کمی هزینه دارد اما حسابی به شما خوش می‌گذرد.

جاذبه‌های اصلی ارمنستان

بهار زیبایی واقعی طبیعت ارمنستان را به نمایش می‌گذارد. مکان شماره یک که باید از آن بازدید کنید در جرموک، آبگرمی طبیعی و تفریحی است که در جنوب ارمنستان واقع شده. Tsaghgadzor اساسا یک پیست اسکی است، اما از آنجا که در ارتفاعت کوهستانی واقع شده، در تمام طول سال فعالیت می‌کند! به علاوه این شهر یک اقامتگاه دنج شهری در شمال پایتخت پایتخت محسوب می‌شود و ارزش دارد که چند روزی را در آن بمانید.

 

۵ تفریح هیجان آور در سفر به ارمنستان

صعود به کوه‌های ارمنستان

اصلی‌ترین فعالیتی که باعث ایجاد انگیزه در گردشگران می‌شود، پیاده روی است. ارمنستان دارای مناظر و کوه‌های جذاب بسیاری است که باور کنید برای اینکه تصمیم بگیرید از کدامشان دیدن کنید باید سکه بیاندازید. بسیاری از آژانس‌های گردشگری مسیرهای پیاده روی خاصی را در سطح و مدت زمان مختلف ترتیب می‌دهند. معمولا مشهورترین صعودها در کوه‌های گغاما، کوه آرارات و کوه خوستوپ اتفاق میافتد.‌

۲۹ فروردین ۱۴۰۰

نظرات کاربران