سفری تابستانه به ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
سفری تابستانه به ارمنستان

وقتی در میان کشورهای واجد شرایط برای سفر تابستانی می‌گردیم، عموما به تور ارمنستان به خاطر نداشتن خط ساحلی خیلی اعتنا نمی‌شود و در منطقه قفقاز، خیلی‌ها به دنبال سفر به تور گرجستان هستند. ارمنستان اما برای یک سفر تابستانه، چیزهای زیادی برای عرضه دارد و اگر چه دارای سواحل دریایی نیست اما یک دریاچه‌ی عالی دارد که می‌توانید در آن‌‌جا به آبتنی بپردازید. در نوشته‌ای که امروز برایتان تدارک دیده‌ایم، به مرور وضعیت ارمنستان در تابستان، بهترین مقاصد گردشگری و نکات مختلف می‌پردازیم تا ببینیم آیا این کشور واقعا برای سفر در فصل گرما مناسب است.

 

نگاهی کلی به وضعیت ارمنستان در تابستان

برای آن‌هایی که اهل سفر به این کشور هستند، تابستان زمان مناسبی برای سفر به ارمنستان خواهد بود. البته تابستان خیلی زودتر از آن‌چه در تقویم می‌بینید، شروع شده و آب و باران‌های بهاری و گرم شدن هوا، طبیعت فوق‌العاده این سرزمین را زیبایی مضاعف می‌بخشد. به همین دلیل، طبیعت گردی در محیط کوهستانی ارمنستان که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن‌جا به حساب می‌آید، حسی بسیار لذت بخش‌تر دارد.

آب و هوای ارمنستان در ایام تابستان

هر فصلی در ارمنستان رنگ و بوی خاص خود را دارد و تابستان نیز از این قائده مستثنی نیست. تابستان‌های ارمنستان گرم و آفتابی است و شاید در کل این فصل، فقط چند باری آن هم به صورت چند ساعته شاهد بارش باران باشید. آب و هوای مناطق کوهستانی در این فصل معرکه است و همانطور که گفتیم، طبیعت به بهترین شکل ممکن خودنمایی می‌کند. البته بخش‌های مختلف ارمنستان آب و هوای نسبتا متفاوتی را تجربه خواهند کرد. همان‌قدر که در بلندی‌های ارمنستان هوا معتدل‌تر است، در ایروان هوا گرم خواهد بود و تفریحات خود در محیط روباز پایتخت را در صبح و شب انجام دهید و ظهرها را به سراغ مراکز خرید یا مراکز تفریحی سرپوشیده بروید.

 

شرایط آب و هوایی کشور ارمنستان

فستیوال‌ها و جشن‌های تابستانی در ارمنستان

با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب این فصل برای گردهمایی‌ در محیط‌های روباز و بزرگ، فستیوال‌ها و جشن‌های مختلفی در جای جای ارمنستان برگزار می‌شود که خیلی‌ از آن‌ها فستیوال‌های محلی هستند. اما اگر بخواهیم به مهم‌ترین‌ها اشاره کنیم باید بگوییم که در ۲۵ جون فستیوال‌ گیاهان دارویی در یِنوکاوان برگزار شده که بر خلاف انتظار، برنامه‌ای بزرگ است که خیلی‌ها در آن شرکت می‌کنند.

دو روز آخر ماه جون، پارک Yell Extreme در ینوکاوان فستیوال بزرگی در این منطقه جنگلی برگزار می‌کند که شامل بازی‌های گروهی، اسب سواری، پخت غذا، پاراگلایدینگ و خیلی فعالیت‌های تفریحی دیگر است. ۱۳ و ۱۴ آگوست در تومانیان متعلق به استان لوری، فستیوال قایق سواری در رودخانه خروشان خواهد بود که از آن برنامه‌های گردشگر پسند بوده و جمعیت خارجی‌های زیادی را در آن محل مشاهده خواهید کرد. ۱۴ آگوست در شهر بِرد در استان تاووش هم فستیوال عسل و تمشک برپا خواهد شد که طرفداران متفاوتی دارد و جز فستیوال‌های جذاب ارمنستان به شمار می‌رود.

ماه آگوست برای دریاچه سوان نیز زمان خاصی است چون فستیوال بین‌المللی موسیقی و فستیوال سوان سویینگ هر دو در این ماه برگزار می‌شوند. در اولین جشنواره، بسیاری از هنرمندان جوان از سراسر جهان به این مکان می‌آیند تا در یک مکان رو باز به اجرا بپردازند. فستیوال رقص سوان سویینگ هم به تازگی شروع شده و یک برنامه‌ی سالانه خواهد بود. در کنار تمام جذابیت‌های دریاچه‌ی سوان، این دو جشنواره نیز دلیل بیشتری برای رفتن به آن‌جا خواهد بود.

جذاب‌ترین فستیوال‌های هنری مربوط به دهه اول سپتامبر هستند. ابتدا در سوم سپتامبر در دیلیجان فستیوال احیا هنر و صنایع دستی برگزار شده و در دهم سپتامبر نیز شب موسیقی ایروان با هنرمندانی بزرگ برپا می‌شود. روز ۳۰ سپتامبر می‌توانید برای فستیوال چای و قهوه در ایروان باشید یا در اول اکتبر برای فستیوال نوشیدنی خود را به دهکده آرِنی برسانید. جایی که بیش از ۳۲ نوع نوشیدنی مختلف بار تست جلوی مهمانان گذاشته می‌شود. البته فارغ از این فستیوال‌ها، تابستان فصل کنسرت‌ها نیز هست و حتی هنرمندان ایرانی نیز در ایروان به اجرای برنامه‌های مختلف می‌پردازند.

 

هیجان‌انگیزترین کلاب‌های شبانه در ایروان

تابستان، بهترین زمان برای ماجراجویی در ارمنستان

اگر همه‌ی این‌ها که گفتیم برای سفر به ارمنستان کافی نیست، باید بگوییم که تابستان بهترین موقع برای فعالیت‌های ماجراجویانه در این کشور است. هوای صاف و آفتاب فرصتی مناسب خواهد بود تا در کوهستان‌ به پارگلایدینگ بپردازید یا زیپلاین‌های بلند را در این کشور امتحان کنید. ارمنستان بلندترین زیپلاین دنیا را داشته و این تنها زیپلاینی است که از زیر یک پل می‌گذرد. طبیعت گردی، رفتن به تپه‌های سرسبز، کمپینگ و شب ماندن در نقاط کوهستانی و فعالیت‌های خیلی زیادی هستند که در روزهای گرم تابستان در ارمنستان می‌توانید انجام دهید.

میوه و غذاهای محلی

یکی از ویژگی‌های ارمنستان، غذاهای محلی بسیار خوشمزه است که از مواد اولیه تازه، سبزیجات و صیفی جات محلی درست می‌شوند و تابستان فصل برداشت در این کشور است. این روزها همه چیز بوی تازگی می‌دهد و بازارها پر می‌شود از میوه‌های خوشمزه‌ای که از باغات کل کشور چیده شده‌اند.

بهترین مقاصد برای سفر به ارمنستان در ایام تابستان

دریاچه سوان

بهترین جایی که در ارمنستان در سفر تابستانه به این کشور می‌توانید به سراغش بروید، دریاچه سوان است. دریاچه‌ای بزرگ که چند ساحل زیبا داشته و در روزهای گرم سال، برای شنا و انجام تفریحات آبی، ایده آل خواهد بود. سوان بزرگ‌ترین دریاچه ارمنستان به حساب آمده و یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در این ایام است. این دریاچه در مرکز کشور واقع شده و دور تا دور آن را طبیعت کوهستانی فوق‌العاده زیبایی احاطه کرده است.

یکی از خوبی‌های دریاچه سوان این است که تنها ۶۴ کیلومتر از پایتخت فاصله داشته و در طول تور تفلیس، خیلی راحت می‌توانید به این محل بروید، آبتنی کنید، خوش بگذرانید و دوباره شب به هتل برگردید. تابستان‌ها امکانات خیلی زیادی در این محل گنجانده شده و امکان انجام انواع تفریحات آبی از کایاک سواری و پدل بوردین، تا اسکی روی آب برای همه فراهم خواهد بود. البته تفریحات آبی تنها بخشی از جاذبه‌ی دریاچه سوان به حساب می‌آید. شما می‌توانید در اطراف دریاچه، کوه‌پیمایی را نیز تجربه کرده و از مناطق مرتفع، منظره‌ای زیبا از منطقه را مشاهده کنید و همچنین به دیدن کلیسای تاریخی که در نزدیکی دریاچه وجود دارد، بروید.

 

۱۰ مورد از بهترین موزه‌های ارمنستان

پارک ملی دیلیجان

پارک ملی دیلیجان یکی از زیباترین نقاط ارمنستان است. پارک ملی بزرگی که جنگل‌های بزرگ و زیبایی داشته، چندین چشمه‌ی آب گرم در آن‌جا وجود دارد و دریاچه‌های مختلفی در دل این جنگل‌ها بوده که هر کدام زیبایی خیره کننده‌ای خواهند داشت. فصل تابستان، زمانی عالی برای سفر به پارک ملی دیلیجان است.

شرایط آب و هوایی این‌جا بسیار خنک‌تر و مطبوع‌تر از ایروان است و طبیعت نیز در بهترین شرایط قرار دارد. این محل غیر از جاذبه‌های طبیعی، چندین بنای تاریخی از جمله کلیسای معروف هاغارتسین را در خود دارد. البته پارک ملی دیلیجان در زمان‌های دیگر سال مخصوصا پاییز نیز زیباست و حتما ارزش دیده شدن دارد.

دریاچه آرپی

شرایط دریاچه آرپی بسیار شبیه به دریاچه سوان است با این تفاوت که کوچک‌تر بوده و در طول تابستان امکانات تفریحی خیلی زیادی در آن‌جا قرار داده نمی‌شود. با این حال دریاچه آرپی، جایی فوق‌العاده زیباست و بخشی از پارک ملی دریاچه آرپی بوده و منطقه‌ای محافظت شده به حساب می‌آید. طبیعت زیبا و البته پرندگان متعددی که در این مکان زندگی می‌کنند، یکی از جذابیت‌های سفر به دریاچه آرپی در طول تابستان خواهد بود.

ایروان

در هر فصلی از سال، ایروان گزینه‌ای عالی برای تور ارمنستان به حساب می‌آید. در این روزهای گرم سال، می‌توانید شب‌ها در میدان جمهوری، آبنمای بزرگ این میدان را ببینید که برنامه‌های رقص آب و نور را برپا کرده و جدا از زیبایی، هوای آن محل را نیز خنک و مرطوب می‌کند. ارمنستان دارای چندین مرکز فرهنگی و تفریحی است که روزهایی عالی را در سفر برایتان می‌سازند. پارک آبی بزرگ و جذاب "واتر ورد" نیز در این شهر واقع شده که با استخرهای بزرگ و امکانات تفریحی، گزینه‌ای عالی برای خانواده‌هایی خواهد بود که تابستان به این شهر سفر کرده‌اند. مراکز خرید، بازارهای شلوغ، کافه‌های جذاب و دنیایی از جاذبه‌های تاریخی مختلف هستند که در ایروان انتظار شما را می‌کشند.

 

۷ مکان رمانتیک ارمنستان برای گردشی دو نفره

مناطق کوهستانی

همانطور که در اول نوشته‌مان گفتیم، تابستان زمانی عالی برای کوهپیمایی و رفتن به مناطق مرتفع ارمنستان است. در این روزها، گردشگران و آن‌ها که اهل ماجراجویی هستند به نقاطی در ارمنستان می‌روند که ۳ هزار متر بالاتر از سطح دریا واقع شده و در آن‌جا به تماشای طبیعت چشم‌نواز این کشور می‌نشینند و در طول راه از دهکده‌های تاریخی دیدن می‌کنند. بهترین مقاصد برای چنین کوهپیمایی‌هایی، کوه‌های آرارات و اژدهاک است. مخصوصا اگر به اژدهاک بروید، می‌توانید در مکانی بسیار مرتفع، دریاچه‌ای نسبتا کوچک را ببینید که بر بالای این کوه آتشفشانی خانه کرده است.

تورهای مختلفی از ایروان برای این مناطق برگزار می‌شود و بهترین راه برای بازدید از این مناطق نیز از طریق همین تورهاست. اگر بخواهید تنها به کوه‌های ارمنستان بروید، باید مخارج مربوط به راهنما و تجهیزات را به صورت مجزا پرداخت کنید.

 

معماری در ارمنستان از گذشته تا حالا

در آخر

در آخر اگر هنوز این سوال برای شما پابرجاست که آیا ارمنستان برای سفر تابستانه مناسب است یا خیر، بیشتر باید به سلیقه خود برگردید. اگر به دنبال گشت‌های دریایی، سواحل بزرگ و ریزورت‌های ساحلی هستید، نه! اما اگر می‌خواهید طبیعتی زیبا، دریاچه‌هایی بزرگ و مناظر دیدنی را در طول تابستان تجربه کرده و به ماجراجویی در کشوری جذاب مشغول شوید، مسلما این تابستان باید به سراغ ارمنستان بروید.

۰۵ تیر ۱۴۰۱

نظرات کاربران