طبیعت گردی در تور ارمنستان نوروز ۱۴۰۱

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
طبیعت گردی در تور ارمنستان نوروز ۱۴۰۱

ارمنستان کشوری بسیار جذاب برای سفر گردشگران از نقاط مختلف دنیا است. چرا که این کشور زیبا سرشار از مناظر طبیعی، تاریخی و فرهنگی خیره‌کننده می‌باشد. به طوری که جاذبه‌های شگفت‌انگیز بی‌شماری را در اختیار توریست‌های ماجراجو قرار می‌دهد. از جمله این موارد می‌توان به کوه‌ها، رودخانه‌ها و جنگل‌های سرسبز و مناطق دورافتاده، قلعه‌ها و صومعه‌های متعدد اشاره کرد. یکی از بهترین زمان‌ها برای کشف طبیعت زیبای ارمنستان تورهای نوروزی است. اگر شما نیز مشتاق هستید تا با تور ارمنستان نوروز ۱۴۰۱ سفر کنید در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با جذاب‌ترین نقاط طبیعی ارمنستان و مناظر زیبای آن آشنا کنیم.

 

صومعه تاتف (Tatev Monastery)

هر چند که صومعه تاتف یک بنای باستانی است که به دست بشر ساخته شده اما گردشگران تور ارمنستان می‌توانند با رفتن به آن در نوروز ۱۴۰۱ از مناظر طبیعی منحصر به فرد آن نهایت لذت را ببرند. این صومعه متعلق به قرن نهم بوده و  بر روی صخره‌ای به ارتفاع ۸۵۰ متر قرار دارد. این صومعه چشم اندازی زیبا بر فراز چشمه‌ها و طبیعت باورنکردنی را به گردشگران عرضه می‌کند. بنابراین امروزه نه تنها به دلیل اهمیت مذهبی و تاریخی، بلکه به دلیل مناظر طبیعی خیره‌کننده‌اش به یک مکان فوق‌العاده زیبا در ارمنستان تبدیل شده است. برای رسیدن به آن، مسافران می‌توانند از تله کابین واقع بین هالیدزور و صومعه استفاده کنند و در طول مسیر از مناظر خیره کننده آن لذت ببرند. در دوران قرون وسطی، این مکان مهمترین مرکز آموزشی و معنوی کشور ارمنستان بود. امروزه، این مجموعه قدیمی و معروف یکی از چشمگیرترین مکان‌های دیدنی ارمنستان است که پیشنهاد می‌کنیم در روزهای خوش آب و هوای بهاری ارمنستان بازدید از آن را فراموش نکنید.

 

دریاچه سوان (Sevan Lake)

دریاچه سوان یکی از جواهرات طبیعی ارمنستان است که از زیبایی خیره‌کننده‌ای برخوردار می‌باشد. این دریاچه برای کشور ارمنستان که کشوری نسبتا خشک از نظر دریا به حساب می‌آید حکم یک جواهر ارزشمند را دارد. دریاچه سوان آب شیرین در ارتفاع ۱۹۰۵ متری از سطح دریا واقع شده و یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های مرتفع جهان و بهترین مکان برای آب تنی در روزهای گرم تابستان است. همچنین سواناوانک، یک صومعه باستانی خیره کننده ساخته شده از سنگ‌های سیاه خام است که مسافران می‌توانند با یک تیر دو نشان زده و از هر دو این مکان‌ها به صورت همزمان بازدید کنند. توصیه می‌کنیم اگر به تفریح در اطراف دریاچه سوان در ایام نوروز ۱۴۰۱ رفتید حتما قزل آلای کبابی محلی را امتحان کنید. در این روزهای سال آب و هوای اطراف دریاچه خنک بوده و خبری از گرمای سوزناک تابستان نخواهد بود.

 

گذراندن روز عاشقانه ولنتاین در ایروان

 

خور ویراپ (Khor Virap)

خور ویراپ از جمله صومعه‌های قدیمی ارمنستان است که با داشتن طبیعت و چشم اندازی زیبا توانسته توجه گردشگران را به خود جلب کند. به خصوص در ایام فصل بهار مناظر اطراف این صومعه از زیبایی و سرسبزی بسیار بیشتری برخوردار خواهد بود. خور ویراپ که بر روی تپه‌ای کوچک در دره آرارات قرار دارد، جایی است که گریگور لویساوریچ یا قدیس گریگوری روشنگر به مدت ۱۳ سال در آن زندانی بود. تا اینکه شاه تردات سوم را که از بیماری رنج می‌برد، درمان کرد. بهبودی پادشاه باعث شد که او به مسیحیت گروید و ارمنستان اولین کشور در جهان شد که دین مسیحیت را در سال ۳۰۱ پذیرفت. امروزه مسافران می‌توانند از اتاق زیرزمینی که این فرد در آن نگهداری می‌شد بازدید کنند. این مکان یکی از چشمگیرترین مناطق ارمنستان برای لذت بردن از طبیعت به حساب می‌آید؛ زیرا نزدیک‌ترین نقطه به کوه خیره‌کننده آرارات است.

 

کوه آراگاتس (Mount Aragats)

بدون شک کوه‌ها یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی در ارمنستان هستند که بازدید از آن‌ها در فصل بهار شدیدا توصیه می‌شود. چرا که در این ایام ارمنستان هنوز وارد روزهای گرم خود نشده و از طرفی دیگر خبری از سرمای سوزناک زمستان نخواهد بود. منطقه کوهستانی آراگاتس در ارمنستان سرشار از مناظر طبیعی و فرهنگ متنوع است. در این مسیر می‌توانید از قلعه و صومعه باستانی زیبا در مسیر صعود به قله که توسط مراتع آلپ و گل‌های معطر احاطه شده است، دیدن کنید. اگر خوش شانس باشید می‌توانید با عشایر منطقه روبرو ‌شوید که در چادر زندگی می‌کنند و در دامنه‌های این کوه مشغول پرورش گوسفند و فروش لبنیات آن‌ها هستند. علاوه بر آن در ارتفاع ۳۱۹۰ متری از سطح دریا در دامنه‌های کوه آراگات، چشم‌انداز شگفت انگیز دریاچه کار وجود دارد.

 

دره دبد (Debed Canyon)

دره دبد که از نظر تاریخی و فرهنگی نیز بسیار غنی است، یکی از جذاب‌ترین مکان‌های ارمنستان برای عاشقان طبیعت است. بازدید از این منطقه در تور ارمنستان نوروز ۱۴۰۱ به علاقه‌مندان شدیدا توصیه می‌شود. در مسیر دره دبد، می‌توانید از صومعه‌های سناهین و حقپات که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند دیدن کنید. همه چیز محدود به این موارد نبوده و گردشگران فرصت بازدید از  روستاهای کوچک بی‌شماری را در کنار رودخانه دبد خواهند داشت. این منطقه خانه برخی از بومیان منطقه است که سبک زندگی خاص خود را دارند. از دیگر جاذبه‌های دره دبد می‌توان به سنگ‌های صلیبی چشمگیر که نشان دهنده کامل هنر سنتی ارمنی مسیحی قرون وسطایی هستند، اشاره کرد.

 

راهنمای گردش ۴۸ ساعته در ایروان

 

جنگل‌های حفاظت شده دولتی خسرو (Khosrov Forest State Reserve)

اگر در سفر خود با تور نوروز ارمنستان ۱۴۰۱ به دنبال مکانی دلنشین و سرسبز هستید توصیه می‌کنیم رفتن به جنگل‌های حفاظت شده دولتی خسرو را هرگز فراموش نکنید. این منطقه حفاظت که به نام جنگل خسرو یا جنگل خسروف نیز شناخته می‌شود، یکی از اولین مناطق حفاظت شده در جهان است. این منطقه در استان آرارات واقع شده و دارای گیاهان و جانوران منحصر به ‌فرد آسیایی و اروپایی گوناگونی است. این منطقه محافظت شده دارای زمینی به مساحت ۲۹۱۹۶ هکتار بوده و در ارتفاع ۱۶۰۰ تا ۲۳۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. این ذخیره‌گاه توسط پادشاه خسرو سوم که بین سال‌های ۳۳۰ تا ۳۳۹ حکومت می‌کرد و می‌خواست منطقه‌ای را برای توسعه شرایط طبیعی اقلیمی شهر مجاور آرتاشات ایجاد کند، تأسیس گردید. همچنین گفته می‌شود این جنگل زمانی محل شکار خانواده سلطنتی بوده است. از این رو، منطقه حفاظت شده ایالتی جنگل خسرو به یکی از اولین مناطق در امپراتوری روم و منطقه قفقاز تبدیل شد. این مکان دارای یک رشته کوه زیبا و دیدنی، دره‌های عمیق و فلات‌های مرتفع مشرف به قله‌ها و توده‌های آتشفشانی است.

 

منطقه حفاظت شده دولتی شیکاهوق (Shikahogh State Reserve)

دومین منطقه حفاظت شده بزرگ جنگلی ارمنستان، شیکاهوق نام دارد. این منطقه حدود ۱۰۳۳۰ هکتار زمین را پوشش داده و تقریبا ۱۱۰۰ گیاه مختلف را در خود جای داده است. نکته جالب اینکه هنوز بخش‌های بزرگی از این مکان به طور کامل کاوش نشده است. اعتقاد بر این است که در این جنگل خرس، پلنگ، افعی و بز وحشی زندگی می‌کنند. منطقه حفاظت شده ایالت شیکاهوق دارای آبشارهای زیبایی بوده که گردشگران علاقه‌مند می‌توانند در سفر با تور ارمنستان نوروز ۱۴۰۱ به تماشای آن‌ها بروند.

 

دریاچه آرپی (Lake Arpi)

دریاچه آرپی یک انتخاب عالی برای فرار از شلوغی شهر است. به خصوص در روزهای اوج گردشگری اگر به دنبال دریاچه‌ای آرام و دنج هستید توصیه می‌کنیم رفتن به سمت دریاچه آرپی را به دریاچه سوان ترجیح دهید. چرا که حتی در روزهای شلوغ سال نیز آرام بوده و احساس آرامش بیشتری را برای شما به ارمغان خواهد آورد. این دریاچه در سال ۱۹۵۱ به یک مخزن تبدیل شد و وسعت آن به طور مصنوعی افزایش یافت. امروزه دریاچه آرپی دومین منبع مهم آب در ارمنستان به شمار می‌رود. از سال ۲۰۰۹، پارک جدیدی در اطراف دریاچه به منظور حفاظت از محیط طبیعی اطراف که شامل حدودا ۱۰۰ گونه پرنده ساکن در این منطقه می‌باشد، توسعه یافت. گردشگران علاقه‌مند می‌توانند در مکان کمپ زده و برای کشف طبیعت اطراف به پیاده‌روی مشغول شوند.

 

سفری زمستانی و جادویی به ایروان

 

دره گارنی (Garni Canyon)

در حدود ۳۰ کیلومتری شرق شهر ایروان، پایتخت ارمنستان، دره خیره‌کننده گارنی با صخره‌های عمودی زیبا و ستون‌های چند ضلعی بازالتی منحصر به ‌فرد به نام سمفونی سنگ‌ها قرار دارد. به طوری که اغلب گردشگران دوست دارند از دور به تماشای جلوه زیبا و متفاوت این صخره‌ها بپردازند و عکس‌های متفاوتی را برای خود ثبت کنند. اعتقاد بر این است که این صخره‌ها پس از فوران‌های آتشفشانی در طول سال‌ها شکل گرفته‌اند. اگر اهل طبیعت گردی هستید بازدید از این تنگه خیره کننده را به شدت توصیه می‌کنیم. این سفر همچنین می‌تواند با بازدید از معبد گارنی، تنها معبد بت پرستی در ارمنستان که در قرن اول ساخته شده است، ترکیب شود.

 

پارک ملی دیلیجان (Dilijan National Park)

پارک ملی دیلیجان در استان تاووش، ارمنستان واقع شده است. این مکان در ایام تور نوروز ارمنستان ۱۴۰۱ شرایط آب و هوایی بسیار مطلوبی را خواهد داشت. بنابراین فرصت بسیار ایده‌آلی برای استفاده از چشمه‌های آب معدنی درمانی آن برای توریست‌ها خواهد بود. پارک ملی دیلیجان غنی از تنوع زیستی، فرهنگ و طبیعت بالایی بوده و جای هیچ تعجبی نیست که این منطقه جنگلی سرسبز به عنوان سوئیس ارمنستان شناخته شود. این پارک ملی با ۲۴ هزار هکتار وسعت، نقطه ایده‌آلی برای فعالیت‌های تفریحی در هوای آزاد از جمله پیاده‌روی و دوچرخه سواری در کوهستان است. بازدیدکنندگان می‌توانند مسیرهای بوم گردی را در بازدید از پارک ملی دیلیجان دنبال کنند و شب را در چادر بگذرانند.

 

۳ جاذبه دیدنی شهر دیلیجان در ارمنستان

۰۱ اسفند ۱۴۰۰

نظرات کاربران