بازدید از معبد گارنی ارمنستان ، شاهکار باستانی اشکانیان

جاذبه‌های گردشگری ایروان
 بازدید از معبد گارنی ارمنستان ، شاهکار باستانی اشکانیان

 تور تابستانی ارمنستان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای کسانی است که هم می‌خواهند از طبیعت زیبا و آب و هوای مطلوب لذت ببرند و هم قصد دارند از آثار باستانی و بناهای تاریخی ارزشمند این کشور همسایه بازدید کنند.

ارمنستان نه تنها جاذبه‌های طبیعی زیبا و متنوعی را در خود جای داده است، بلکه به خاطر موقعیت جغرافیایی‌اش، میزبان آثار باستانی فراوانی از دوره‌های مختلف تاریخی است. پس اگر هم به طبیعت گردی علاقمند هستید و هم اهل ماجراجویی در بناهای قدیمی و سازه‌های تاریخی هستید، تردید نکنید؛ تور ارمنستان بهترین انتخاب برای شماست.

یکی از گنجینه‌های تاریخی ارمنستان که درست در نزدیکی ایروان، پایتخت این کشور واقع شده، معبد باستانی گارنی است. این معبد، تنها عبادتگاهی است که از دوران پیش از مسیحیت در ارمنستان به جای مانده است. سبک معماری منحصربه فرد و قرار گرفتن در یک منطه طبیعی شگفت‌انگیز سبب شده است که این بنای قدیمی، به یک جاذبه گردشگری پرطرفدار تبدیل شود.

گروهی از مورخان معتقدند که این معبد، متعلق به دوره نخستین پادشاه اشکانی یعنی تیرداد اول است. به باور این گروه، این ساختمان با محراب‌هایی برای پرستش خدای خورشید یا همان میترا در میان ستون‌های عظیم و بلند تنها سازه باستانی غیرمسیحی است که در ارمنستان به جای مانده است.

 

مجموعه تاریخی فرهنگی موزه گارنی

معبد گارنی درست در قلب روستای گارنی واقع شده است. روستایی کوچک که علاوه بر معبد گارنی، مجموعه‌ای از ده اثر باستانی دیگر را هم در خود جای داده است. این آثار در کنار یکدیگر مجموعه فرهنگی و تاریخی موزه گارنی را تشکیل می‌دهند که نمادها و سازه‌هایی از دوره‌های تاریخی مختلف را پیشِ چشم گردشگران گذاشته است.

 

زیباترین شهرهای ارمنستان

 

 معبد گارنی

 

 

موزه گارنی سه و نیم هکتار مساحت دارد و علاوه بر معبد، کاخ تابستانه پادشاهی، مجموعه حمام‌ها و کلیسای باشکوه سنت سیون که قدمت آن به قرن هفتم میلادی باز می‌گردد، در این موزه جای گرفته‌اند.

 

 

تاریخچه معبد گارنی، تنها عبادتگاه غیرمسیحی به جای مانده در ارمنستان

درباره زمان ساخت معبد گارنی، تردیدهای زیادی وجود دارد و هنوز تاریخ‌نگاران و باستان‌شناسان درباره آن به نظر موافقی دست پیدا نکرده‌اند. با این حال بیشتر داده‌های تاریخی، نشان از این دارد ک معبد گارنی، به دستور نخستین پادشاهی اشکانی یعنی تیرداد اول ساخته شده است. از آن‌جایی که دوره حکومت تیرداد اول، به حوالی سال ۷۷ میلادی باز می‌گردد، پیش‌بینی می‌شود که قدمت این بنا به همان سال‌ها بازگردد.

 

معرفی برترین موزه‌های ایروان برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ ارمنستان

 

 معبد گارنی

 

 

کتیبه سنگی به خط یونانی

درون معبد و هم‌چنین در اطراف معبد گارنی، سنگ نگاره‌های فراوانی یافت شده‌ند که حاوی اطلاعات ارزشمندی برای باستان‌شناسان هستند که اطلاعاتی درباره تاریخ ساخت، بازسازی‌ها و مرمت‌ها، وقایع تاریخی و جزئیات دیگر مربوط به دوره‌های مختلف را ثبت کرده‌اند.

در این معبد، یک کتیبه سنگی هم از قرن نخست میلادی کشف شده است که به زبان یونانی ساخت این معبد را به دوره اشکانیان ایرانی نسبت می‌دهد. یکی از جالب‌ترین حکایت‌های مربوط به این معبد، این است که با ورود مسیحیت به این کشور و اعلام آن به عنوان دین رسمی این سرزمین، تمام آثار باقی‌مانده پیش از مسیحیت و دوران شرک و جهل نابود شدند اما معبد گارنی، به طور معجزه‌آسایی جانِ سالم به در برد.

 

راهنمای گشت و گذار معمارانه در میان بناها و آثار باستانی کشور ارمنستان

 

 معبد گارنی

 

 

با این حال، در قرن هفدهم، زلزله شدیدی در ارمنستان رخ داد که بخش‌های زیادی از معبد گارنی را که در آن زمان بخشی از محدوده روسیه تزاری بود، تخریب کرد. حاکمیت روسیه، این بنا را مرمت و بازسازی کرد.

 

 

معماری معبد گارنی یادگاری از سبک رومی و یونانی

اگرچه به نظر می‌رسد این معبد به دستور پادشاهان ایرانی ساخته شده است اما در گوشه گوشه آن می‌توان تاثیر معماری رومی و یونانی را مشاهده کرد. دور تا دور این معبد، درست به سبک بناهای رومی، با ستون‌هایی عظیم و بلند حفاظت شده است. معبد گارنی ۲۴ ستون دارد که هر ستون، نشان دهنده یک ساعت از شبانه روز است. فاصله هر ستون با ستون کناری کمی کمتر از سه متر است. هر یک از این ستون‌ها، بیشتر از شش متر ارتفاع دارند.

 

۵ صومعه‌ی تاریخی ارمنستان

 

 معبد گارنی

 

 

این معبد به صورت مستطیل ساخته شده است. رواقی بزرگ و شبستانی عظیم در میان ستون‌ها در این عبادتگاه باستانی جا گرفته‌اند. سنگ بازالت خاکستری، اصلی‌ترین بخش از مواد و مصالحی است که برای ساخت معبد گارنی به کار رفته است.  در ساخت این بنا،  گارنی در معماری از سبک معماری رومی – یونانی پیروی می کند و البته ویژگی های خاص خود را نیز دارد.زیبایی، جزئیات و نماسازی بخش بیرونی معبد گارنی، بیشتر از هرچیزی است که تا پیش از دیدن آن، بتوانید تصور کنید. با نزدیک شدن به این محدوده، نمای شگفت انگیزی از معبد گارنی را خواهید دید که بر فراز صخره‌ای بلند خودنمایی می‌کند.

 

بازدید از کلیسای زوارتنوتس یکی بناهای به جا مانده از تاریخ کهن ارمنستان

 

 معبد گارنی

 

 

نمای بیرونی معبد گارنی آنقدر با شکوه و عظیم است که به عنوان یکی از سمبل‌های تاریخی کشور ارمنستان شناخته شده است تا جایی‌که نقش آن سال‌ها به روی اسکناس‌های پنج هزار درامی این کشور ثبت شده بود.

 

 اطلاعات ضروری معبد گارنی برای گردشگران تور ارمنستان

  • موقعیت جغرافیایی:

این سازه باستانی، در فاصله ۳۲ کیلومتری ایروان، پایتخت ارمنستان و در استان کوتایک واقع شده است. این یعنی اگر در ایروان ساکن شده باشید، تنها ۱۵ دقیقه تا رسیدن به این مجموعه تاریخی فاصله دارید.

  • هزینه بلیت ورودی:

بزرگسالان: هزار و پانصد درام ارمنستان

افراد زیر ۱۸ سال: صد درام ارمنستان

  • ساعت بازدید:

۹ صبح تا پنج بعدازظهر

  • مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از معبد:

حداقل یک ساعت

۲۹ تیر ۱۳۹۸

نظرات کاربران