بازدید از ۵ معبد باستانی در ترکیه

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
بازدید از ۵ معبد باستانی در ترکیه

آن‌هایی که اهل سفر به نقاط مختلف با تور ترکیه هستند، می‌دانند که این کشور پر شده از بقایای امپراطوری‌های باستانی و ویرانه‌های تاریخی که هر کدام مربوط به دوره‌ای خاص و آیینی متفاوت هستند. از همین رو، همانقدر که مساجد بزرگ و زیبای استانبول خیره کننده به نظر می‌رسند، آن‌چه از معابد باستانی در این کشور باقی مانده نیز زیبا و منحصر به فردند و پیشنهاد می‌کنیم، حتما از آن‌ها بازدید می‌کنید. به همین خاطر قصد داریم، امروز ۵ مورد از مهم‌ترین معابد باستانی در ترکیه را به شما معرفی کنیم.

 

معبد افسوس

در قصه‌ها آمده بود که این معبد را پسرِ خدای رودخانه کایستروس یا کایستر  ساخته است، اما در واقع این محل به فرمان یک تاجر مصری و برای عبادت آرتمیس ساخته شده بود و به همین دلیل است که به آن مبد آرتمیس نیز گفته می‌شود. معبدی که حدود ۸ کیلومتر از ساحل رودخانه فاصله دارد و در حال حاضر بخش‌های زیادی از آن، هنوز سالم است و شما می‌توانید در تور کوش آداسی و در فاصله‌ی ۲۰ دقیقه‌ای از شهر، به دیدن این مکان تاریخی زیبا بروید.

این معبد که برای مردم محلی ساخته شده بود، به سرعت آنقدر معروف شد که بعدها آن شهر نیز افسوس خوانده شد. اگر چه حالا معبد افسوس خیلی از آن‌چه داشت را از دست داده و دیگر شبیه به آن چیزی نیست که زمانی یکی از شگفتی‌های دنیا شناخته می‌شد، اما هنوز می‌توانید، بخش‌هایی فوق‌العاده هنرمندانه که باقی مانده را به تماشا بنشینید.

 

آشنایی با معبد آرتمیس کوش آداسی

معبد گوبکلی‌تپه

بسیاری از باستان شناسان در دنیا معتقدند که معبد کشف شده در گوبکلی‌تپه، قدیمی‌ترین معبد در تاریخ انسان بر این کره‌ی خاکی است که تا به حال کشف شده. در واقع پیدا شدن این معبد و همچنین کلیت کشفیات گوبکلی‌تپه، یکی از مهم‌ترین کشف‌های باستان شناسان در سال‌های اخیر بوده است، جایی که گفته می‌شود بیش از ۱۰ هزار سال قدمت دارد.

خوشبختانه کلیت معبد هنوز هم پا برجاست و شما می‌توانید دو بخش اصلی آن را کاملا از هم تشخیص دهید و ببینید که در آن دوران، با چه ظرافتی طبقات مختلف ساخته شده ‌اند.به طور کلی بازدید از این محل که متعلق به دوره‌ای بسیار قدیمی‌ست، یک تجربه متفاوت در تور ترکیه برای هر گردشگری خواهد بود.

معبد آفرودیت

آفرودیت یا الهه عشق در یونان باستن که رومی آن‌ها را با نام ونوس می‌شناختند، یکی از ۱۲ ایزدی بود که در کوه المپ زندگی می‌کردند و برای چنین الهه‌ی ارزشمندی در یونان باستان، حتما یک معبد باشکوه نیز باید ساخته می‌شد. این معبد بسیار زیبا با ستون سنگی دیدنی، در نزدیکی ساحل دریای اژه واقع شده و یکی از میراث جهانی یونسکی به حساب می‌آید.

 

سفر مجردی به بهترین نقاط ترکیه

این معبد زیبای باستانی، مهم‌ترین و زیباترین معبد منطقه در زمان خود بوده است که البته زمین لرزه‌ای شکوه آن را از آن گرفته و بخش‌های زیادی از آن را خراب کرده است. اما با این وجود، سالانه تعداد بسیاری زیادی از گردشگران برای دیدن این محل، به استان آیدین می‌آیند. این محل یکی دیگر از جاهایی است که شما به راحتی در سفر به کوش آداسی، می‌توانید به دیدنش بروید.

معبد بهرام کاله

بهرام کاله یکی از معبد کم‌تر شناخته شده در ترکیه به حساب می‌آید، اما مکانی بسیار زیبا با منظره‌ای استثنایی از ساحل است که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن‌جا دیدن کنید. البته این محل مجموعه‌ای از ویرانه‌های تاریخی متعدد است که معبد بهرام کاله مهم‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید که هنوز می‌توان ستون‌های بزرگ سنگی و کنده‌کاری‌های آن ‌را مشاهده کرد.

شهر افسوس که این معبد در آن واقع شده، مملو از دیدنی‌های تاریخی است که بسیاری از آن‌ها به خاطر تبلیغات کم، از چشم گردشگران به دور مانده‌اند.

 

مهم‌ترین میراث‌ جهانی یونسکو در ترکیه

معبد آپولو

یکی دیگر از زیباترین معابدی که از یونان باستان به جا مانده، معبد آپولو در ترکیه است. متاسفانه این مکان که زمانی معبدی شگرف و استثنایی بوده، بخش‌های زیادی از خود را به خاطر بلایای طبیعی در قرن‌های مختلف از دست داده است و تنها ویرانه‌ای از آن، حالا به جا مانده.

البته این ویرانه کلیت بنا را به خوبی نشان می‌دهد و مضاف بر آن، به خوبی می‌توانید کنده‌کاری‌های زیبایی که پای ستون‌ها انجام شده است را ببینید. یک بنای عظیم و که زمان دیدنش کاملا شکوه آن شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد و با خود فکر خواهید کرد که اگر زمان سلامت این بنا از آن بازدید کرده بودید، چه حالی داشتید؟!

۲۶ بهمن ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 23 تیر 1400)

نظرات کاربران