بازدید از ۸ شهر باستانی مهم ترکیه

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
بازدید از ۸ شهر باستانی مهم ترکیه

به واسطه‌ی تاریخ پرهیاهوی ترکیه، این کشور سایت‌ها و شهرهای باستانی زیادی در خود دارد. کشوری که تاریخی غنی و ردپای امپراطوری‌های مختلف را به دوش می‌کشد و از همین رو بازدید از این شهرهای و بناهای باستانی، به نوعی سفر به اعماق قصه‌های این کشور در طول تاریخ است.

این ویرانه‌های باستانی در نقاط مختلفی از ترکیه واقع شده‌اند که امروز قصد داریم مهم‌ترین آن‌ها را به شما معرف کنیم.

 

افسوس

شکی نیست که افسوس یکی از مهم‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین مراکز باستای در ترکیه است که همیشه مملو از جمعیت گردشگرانی خواهد بود که برای دیدن ویرانه‌های تاریخی متعلق به دوران یونانی و رومی و اوایل دوران مسیحیت، به این بخش از ترکیه می‌آیند. از جمله جذاب‌ترین بخش‌های افسوس، بازدید از کتابخانه سلسوس و معبد آرتمیس خواهد بود و از مراکز مسیحی نیز حتما باید از خانه مریم مقدس بازدید به عمل آورید. اگر در سفر به ترکیه به تور کوش آداسی رفته‌اید، حتما از این شهر باستانی ارزشمند دیدن کنید.

گوبکلی تپه

این مکان که در سال ۱۹۹۴ به دست یک باستان شناس آلمانی کشف شده است، به اعتقاد خیلی از متخصصین، قدیمی‌ترین پرستشگاه جهان بوده است. باور بر این است که پرستشگاه این شهر که از آن یاد کردیم، به ۱۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برگردد و در کاوش‌های صورت گرفته، بخش‌های زیادی از آن به صورت سالم بیرون آمده است. گوبکلی تپه اگر چه از مراکز مهم گردشگری دور است، اما اهمیت تاریخی آن باعث شده، خیلی از علاقه مندان برای بازدید از آن‌جا، به سانلیورفا ترکیه بروند.

 

سفری به یادماندنی به شهر ساحلی آنتالیا

ترمسوس

ترمسوس یکی دیگر از مکان‌های باستانی در ترکیه است که به خوبی حفظ شده و بیشتر به خاطر تئاتر قدیمی آن معروف است که نمایی فوق‌العاده جذاب از رشته کوه‌های تائوروس را پیش رو دارد و در ارتفاع هزار متری از سطح دریا واقع شده است. این مکان زمانی شهر پسیدین نام داشت که اطراف آن را جنگل کاج زیبایی فرا گرفته بود. اگر به تور آنتالیا رفتید، می‌توانید در ارتفاعات اطراف این شهر، از ترمسوس بازدید به عمل آورید.

آفرودیسیاس

اگر چه این شهر تاریخی یونانی سال ۲۰۱۷ به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو لیست شده است، با این حال جمعیت زیادی از شکوه و عظمت آن بازدید به عمل نمی‌آورند. این مکان که به خاطر الهه عشق (آفرودیت) به این اسم، نام‌گذاری شده یکی از درخشان‌ترین ساختارها برای معبد این الهه باستان را نیز در خود دارد. این شهر تاریخی آمفی تئاتر و چند بنای تخریب شده‌ی دیگر نیز در خود دارد و در غرب منطقه آناتولی واقع شده است.

 

راهنمای سفر به کالیسی، شهر قدیمی آنتالیا

هیراپولیس

خیلی‌ها با پاموکاله در ترکیه و استخرهای طبیعی آن آشنایی دارند، اما بخش زیادی از همین جمعیت، چیزی از شهر باستاین هیراپولیس در همان نزدیک نمی‌دانند. این مکان از دیرباز جایی برای استفاده از آب چشمه‌های آب گرم بوده و رومی‌ها یک اقامتگاه زیبا بر بالای آن ساخته‌اند و هنوز هم می‌توان بخش‌های مهمی از شهر را به صورت سالم در آن‌جا مشاهده کرد. هیراپولیس از آن جاهایی است که در سفر به آنتالیا، تور بدروم یا کوش آداسی می‌توانید از آن بازدید کنید.

هاتوشا

زمانی این شهر باستانی پایتخت امپراطوری هیتیه بود، اما حالا آن را باید یکی از مهم‌ترین سایت‌های باستانشناسی در ترکیه به حساب آورد که پیشینه‌ی آن به دوران برنزی بر می‌گردد. هر آن چه از این شهر باقی مانده، باعث حیرت گردشگران می‌شود، مخصوصا کتابخانه بزرگ و خاص آن‌جا و همچنین تونل‌های زیرزمینی، معابد و قصرهای سنگی هاتوشا که حتما باید از آن‌ها بازدید به عمل آورید.

ساردیس

ساردیس نیز زمانی پایتختی باستانی بوده، آن هم برای پادشاهی لیدیه، اما بعدها به عنوان یک شهر مهم برای امپراطوری پارسی و سپس شهری بزرگ برای رمی‌ها بوده است. این مکان جذابیت‌های زیادی در خود جای داده، اما مهم‌ترین آن معبد آرتمیس است که با خط‌نگاری‌های زیبایش، مدت‌هاست سوژه‌ی عکاسی گردشگران بوده و هست.

 

گذری در شهر قدیمی کاله ایچی آنتالیا

پرینه

و در آخر پیشنهاد می‌کنیم در تور ترکیه، سری به شهر یونانی پرینه بزنید و جدا از شکوه و عظمت این شهر، نمایی زیبا از دریا را نیز از بالای کوهستان به تماشا بنشینید. پرینه جایی مهم برای دیدن هنر معماری دوره هلنی است که بهترین آن‌ها را می‌توانید در معبد آتنا ببنید.

۲۱ بهمن ۱۳۹۹

نظرات کاربران