بهترین زمان سفر به ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ایروان
بهترین زمان سفر به ارمنستان

نکات زیادی هستند که بهترین زمان سفر به ارمنستان را تعیین می‌کنند. از شرایط آب و هوایی تا فستیوال‌های که در روزهای خاصی از سال برگزار می‌شوند تا مقصدی که برای تور ارمنستان انتخاب می‌کنید، هر کدام به نوبه خود، زمان متفاوتی را برای سفر می‌طلبند. در نوشته‌ای که امروز برایتان تدارک دیده‌ایم، به جنبه‌های مختلف این موضوع پرداخته و بهترین زمان سفر برای مقاصد محبوب این کشور را با هم مرور کنیم.

 

بهترین زمان سفر به ارمنستان از نظر آب و هوایی

وجود کوه‌های بلند، دره‌های زیبا، جنگل‌های دیدنی و خرده‌ اقلیم‌هایی که در این کشور وجود دارد، تنوعی کم نظیر به شرایط آب و هوایی ارمنستان بخشیده است. با این وجود، با توجه به این که برای تور ارمنستان چند مقصد خاص، عموما به کار گرفته می‌شوند، انتخاب زمان مناسب از نظر آب و هوایی برای سفر به این کشور، خیلی پیچیده نخواهد بود. اما بهتر است ابتدا کمی درباره شرایط آب و هوایی ارمنستان برایتان بگوییم.

عکس :hatlastravel.com

 

به طور کلی ارمنستان در یک منطقه نیمه گرم‌سیری قرار گرفته است که به این ترتیب، دارای تابستان‌های گرم بوده و زمستان‌های آن طولانی و بسیار سرد است. همین تفاوت دمایی باعث می‌شود تا مناطق کوهستانی ارمنستان همیشه – حتی در گرم‌ترین ماه‌ها سال- خنک‌تر از دیگر مناطق کشور باشند. بعضی از مناطق کوهستانی محبوب، در طول زمستان، بارش‌های سنگینی را به خود می‌بینند و عملا بازدید از آن‌جاها برای گردشگران، ناممکن می‌شود اما شرایط در ایروان، پایتخت این کشور آن‌قدرها هم بد نیست و اتفاقا به واسطه‌ی جشن‌های کریسمس، خیلی‌ها روزهای سرد دی‌ماه را بهترین زمان سفر به ارمنستان می‌دانند.

در نگاه کلی، از نظر آب‌ و هوایی بهار بهترین زمان برای رفتن به تور ارمنستان به شمار می‌رود. زمانی که دمای هوا نه گرم است و نه سرد، مراکز گردشگری همه فعال هستند و خبری از بارش‌های سنگین نیست. این فصل، نه تنها برای کسانی که قصد رفتن به ایروان را دارند مناسب خواهد بود، بلکه کسانی که می‌خواهند از مناطق کوهستانی دیدن کرده، به دیدن حیات وحش ارمنستان بروند یا از گلزارهای بزرگ و دره‌های سرسبز دیدن کنند نیز بهترین زمان به حساب می‌آید. با این حال بد نیست، کمی به جزییات شرایط هر منطقه از ارمنستان بپردازیم و در نهایت، تاریخ مهم‌ترین فستیوال‌های ارمنستان را نیز مرور کنیم.

 

جذاب‌ترین سوغات ارمنستان

عکس: travelsofabookpacker.com

 

بهترین زمان برای سفر به ایروان

ایروان، مهم‌ترین شهر ارمنستان از منظر اقتصادی و فرهنگی و البته پربازدیدترین شهر این کشور میان توریست‌ها نیز هست که سالانه، ایرانیان زیادی از آن‌جا بازدید می‌کنند. مراکز تاریخی متعدد و جاذبه‌های گردشگری ایروان باعث می‌شود تا شما مدت زیادی از طول سفر خود را در محیط‌های روباز باشید، به همین خاطر بهار و پاییز را برای سفر به این شهر به شما پیشنهاد می‌کنیم. از نظر شرایط آب و هوایی، ایروان در این روزها بهترین شرایط خود را سپری کرده و شما با خیال راحت، امکان گشت و گذار در میان خیابان‌های زیبای آن‌جا را دارید. در این ایام، حتی می‌توانید به سراغ جاذبه‌های اطراف ایروان مثل معبد گارنی رفته و از این بخش‌های کشور نیز دیدن نمایید.

اگر چه بهار و پاییز همیشه به عنوان بهترین زمان سفر به ارمنستان شناخته می‌شود، با این حال باید در نظر بگیرید که تابستان و زمستان نیز زمان خیلی بدی برای سفر به پایتخت نیست. در طول تابستان، هوای گرمی در شهر جاری‌ست اما هنوز می‌توان در مراکز توریستی ایروان گشت زد و خیلی اذیت نخواهید شد. روزهای سرد زمستانی البته برای سفر به ایروان خیلی مناسب نیست، مگر این که در روزهای منتهی به کریسمس در آن‌جا باشید و از دکور و جشن‌های متنوعی که در آن‌جا برگزار می‌شود، استفاده نمایید.

عکس : bayut.com

 

بهترین زمان برای سفر به دریاچه سوان

اگر قصد دارید تا در سفر به ارمنستان، به سراغ تفریحات آبی بروید و در ساحل بزرگ‌ترین دریاچه این کشور، آفتاب بگیرید، باید در طول تابستان به ارمنستان سفر کنید. دریاچه سوان یکی از زیباترین دریاچه‌های منطقه قفقاز به شمار می‌رود که فاصله‌ی چندانی تا ایروان نداشته و شما با اقامت در پایتخت نیز، امکان رفتن به آن‌جا را خواهید داشت. کوه آتشفشانی خاموشی این دریاچه را در بر گرفته و در طول تابستان، هوا آن‌قدر گرم می‌شود که به راحتی می‌توانید در آب به آبتنی بپردازید.

در این فصل امکانات تفریحی متنوعی نیز برای گردشگران مهیا می‌شود. از تجهیزات موتوری برای انجام انواع تفریحات آبی تا امکانات رفاهی، همه چیز برای داشتن روزی شاد و خاطره‌انگیز فراهم خواهد بود. در اطراف این دریاچه، چند بنا و صومعه تاریخی نیز قرار گرفته که می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید به عمل آورید. دریاچه سوان به تنهایی می‌تواند دلیلی برای سفر تابستانه به ارمنستان باشد.

 

دانستنی‌هایی درباره کاسکاد ایروان

عکس: remotelands.com

 

بهترین زمان برای طبیعت گردی در ارمنستان و کمپ زدن در این کشور

با توجه به شرایط آب و هوایی ارمنستان در ارتفاعات این کشور که اغلب آن‌هایی که به دنبال طبیعت گردی هستند، به آن‌جاها می‌روند، بهترین زمان سفر به ارمنستان، از اردیبهشت ماه تا اواخر شهریور است. هوای ارتفاعات ارمنستان در روزهای گرم ایروان و دریاچه سوان، کمی خنک‌تر بوده و اگر به کرانه‌ی رودخانه یا دریاچه‌های کوهستانی بروید، آب و هوایی معرکه را تجربه خواهید کرد. پیشنها ما این است که اگر فرصتش را داشتید، اردیبهشت و خرداد به مناطق کوهستانی ارمنستان بروید، زمانی که گل‌های وحشی شکوفا شده، دشت‌ها به رنگ‌های مختلف در می‌آیند و همه چیز برای داشتن سفری معرکه و به یاد ماندنی، ایده‌آل خواهد بود.

اگر قصد کمپ زدن در ارمنستان را دارید، مناطقی در نزدیکی دریاچه سوان نیز هستند که به این منظور پیشنهاد می‌شوند. جاهایی که اگر تابستان در آن‌ها چادر خود را باز کنید، هم به دریاچه سوان و فعالیت‌های تابستانی دسترسی خواهید داشت و هم می‌توانید به نقاط کوهستانی رفته و مسیرهای مختلف را پیاده روی کنید. در کل ارمنستان یکی از بهترین مقاصد برای طبیعت گردی و کمپینگ در منطقه به حساب آمده و با توجه به مقاصد متنوعی که در این کشور وجود دارد، تورهای داخلی متنوعی نیز در آن‌جا برگزار شده که می‌توانید با شرکت در آن‌ها، بدون دغدغه به سراغ طبیعت گردی در ارمنستان بروید.

عکس: wildarmenia.com

 

زمان برگزاری فستیوال‌های ارمنستان

فستیوال‌های غذایی، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های ارمنستان به حساب آمده و زمانی که آن‌ها برگزار می‌شوند، برای خیلی‌ها بهترین زمان سفر به ارمنستان محسوب می‌شوند. فستیوال دلمه یکی از این جشنواره‌های غذایی خوشمزه است که در اردیبهشت ماه هر سال و در شهر ایروان برگزار می‌شود و آشپزها‌یی از سراسر ارمنستان برای پخت این غذای خوشمزه به پایتخت می‌آیند. فستیوال توت و فستیوال بین‌المللی زردآلو در آخر تیرماه نیز، جشن‌های جالبی هستند که می‌توانید برای شرکت در آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

اگر اهل جشن‌های بزرگ و شاد هستید، پیشنهاد می‌کنم در جشنواره رنگ ارمنستان شرکت کنید. این جشن البته سابقه‌ای طولانی ندارد و تا حد زیادی به جشن هولی هند شبیه بوده و البته کاملا از روی این جشن الهام گرفته شده است. جشنواره رنگ در مسیری ۵ کیلومتری در ایروان برگزار شده و در طول مسیر، مردم به هم رنگ‌های پودری طبیعی بی‌ضرر پرت می‌کنند. جشنواره رنگ هر ساله در تابستان برگزار شده و زمان دقیق آن اول هر سال اعلام می‌شود. همچنین در روزی که این جشنواره بر پاست، جشن‌های مختلفی اطراف آن برگزار شده و کنسرت‌های و پارتی‌های مختلفی هستند که می‌توانید در آ‌ن‌ها شرکت کنید.

 

آشنایی با شهر زیبای ایروان، پایتخت ارمنستان

عکس: avbesttravel.com

 

اما اگر تنها به قصد شرکت در فستیوال‌های موسیقی می‌خواهید به تور ارمنستان بروید، روز موسیقی جاز، بهترین زمان سفر به ارمنستان به حساب می‌آید. این جشنواره هر ساله در روز ۱۰ اردیبهشت به مدت چند روز برگزار شده و شامل کنسرت‌های متعدد در بهترین سالن‌های کشور می‌شود.

از دیگر فستیوال‌های جذاب ارمنستان که برای شرکت در آن‌ها می‌توانید برنامه ریزی کنید، می‌توان به جشنواره تاراز اشاره کرد که یک فستیوال محلی بوده و هنرمندان مختلف با پوشیدن لباس‌های محلی و انجام نمایش‌های مختلف، روزی زیبا را در ایروان رقم می‌زنند. این فستیوال هر ساله روز ۱۳ مرداد برگزار می‌شود. به طور کلی، مرداد از جمله بهترین زمان سفر به ارمنستان به حساب می‌آید، چون نه تنها گردشگران زیادی در این روزها در ارمنستان هستند، فرصت بازدید از دریاچه سوان را خواهید داشت و می‌توانید به گوشه و کنار پایتخت بروید، بلکه در اواخر این ماه، در فستیوال بالن‌ ارمنستان نیز شرکت کنید. زمانی که بالن‌های هوای گرم متعدد و رنگارنگ در دل شهر به پرواز در می‌آیند و منظره‌ای بی‌بدیل را به وجود می‌آورند.

پاییز هم برای شرکت در فستیوال‌های مختلف ارمنستان، زمان مناسبی خواهد بود. فصلی که در آن جشن روز استقلال، جشن تولد ایروان و جشن‌های برداشت محصول در کشور برگزار شده و هر کدام برنامه‌ها و تفریحات منحصر به خود را برای علاقه‌مندان به دنبال خواهند داشت.

عکس: levontravel.am

 

آیا زمستان، زمان مناسبی برای سفر به ارمنستان است؟

با توجه به آب و هوای سرد و زمستانی ایروان، سفر به این کشور خیلی معقول به نظر نیاید، اما این را هم در نظر بگیرید که همین آب و هوا و نبود توریست‌ها، هزینه‌های سفر به ارمنستان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. از طرفی، ارمنستان دارای چندین ریزورت اسکی است که برای انجام ورزش‌های زمستانی، گزینه‌هایی فوق‌العاده به حساب می‌آیند. تفریح در ریزورت‌های اسکی ارمنستان که از امکانات خیلی خوبی هم بهره می‌برند، جدا از جذابیت بصری کوه‌های قفقاز، هزینه‌های به مراتب کم‌تری نسبت به ریزورت‌های اسکی در کشورهای اروپایی روی دستتان می‌گذارد و فرصتی ایده‌آل برای یک سفر زمستانه جذاب به حساب می‌آیند.

 

معرفی تفریحات خاص ارمنستان

عکس: alaskaresort.am

 

۰۱ مرداد ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 26 مرداد 1402)

نظرات کاربران