صعود به کوه‌های آراگاتس در ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
صعود به کوه‌های آراگاتس در ارمنستان

کشور ارمنستان با در بر داشتن جذابیت‌های طبیعی فراوان در دل خود توانسته توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند. از جمله این جاذبه‌های طبیعی کوه‌های زیبایی است که دور تا دور این کشور زیبا را در بر گرفته است. یکی از این کوه‌ها، کوه آراگاتس ارمنستان بوده و سالانه تورهای بسیاری برای صعود به قله آن بیم مسافران داخلی و خارجی برگزار می‌شود. اگر عاشق کوهنوردی هستید و برنامه سفر با تور ارمنستان را در سر دارید شما را به خواندن این مقاله دعوت می‌کنیم.

 

آشنایی با کوه آراگاتس ارمنستان

آراگاتس یکی از کوه‌های بسیار معروف در کشور ارمنستان است. این کوه از چهار قله تشکیل شده است. بلندترین قله آن ارتفاعی در حدود ۴۰۹۰ متر داشته و مرتفع‌ترین کوه این کشور شناخته می‌شود. از لحاظ موقعیت جغرافیایی کوه­‌های آراگاتس در میان دو رودخانه­ فراق و آخوریان واقع شده است. علاوه بر آن می‌توانید از دشت‌های بزرگی که در سمت جنوب و شمال این کوه‌ قرار گرفته‌اند دیدن کنید. در حالت کلی کوه‌های آراگاتس وسعتی به بزرگی ۶۰۰ کیلومتر را در خاک‌های ارمنستان به خود اختصاص داده‌اند. این مساحت شامل چهار قله‌ای است که این کوه‌ها از آن تشکیل شده‌اند. این قله‌ها در فاصله ۴۰ کیلومتری از شهر ایروان قرار گرفته و آتشفشانی هستند. بازدیدکننده‌ها می‌توانند گدازه­‌های بیرون آمده از این آتشفشان‌ها را که قدمت برخی از آن‌ها به حدود ۳۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد را اطراف این قله‌ها مشاهده کنند.

 

جذاب‌ترین هتل‌های کوهستانی در ارمنستان

 

افسانه‌ کوه‌های آراگاتس

افسانه‌هایی که از کوه‌های آراگاتس نقل می‌شوند به قرن چهارم میلادی برمی‌گردند. داستان از این قرار است که گریگوری که به عنوان روشنگر آن دوران شناخته میشد و دین مسحیت را در ارمنستان پایه‌گذاری کرد در این کوه به عبادت و راز و نیاز می‌پرداخت. طبق داستان‌های روایت شده در حین یکی از این عبادت‌ها نوری از سمت بهشت به سمت او تابانیده می‌شود. طبق افسانه‌ها این نور هنوز هم در این کوه وجود دارد و فقط افراد خاص و نظرکرده می‌توانند آن را مشاهده کنند.

علاوه بر آن افسانه دیگری نیز وجود دارد که طبق آن کوه‌های آراگاتس و آرارات به عنوان دو خواهر شناخته می‌شوند که بعد از دعوایی جدایی بین آن‌ها افتاده است. هم اکنون از لحاظ موقعیت جغرافیایی هر یک از این کوه‌ها در کشورهای جداگانه‌ای قرار گرفته‌اند. طبق این افسانه‌ها و همچنین زیبایی‌های طبیعی که کوه‌ آراگاتس دارد از ارزش و اهمیت بسیار زیادی در بین علاقه‌مندان به کوهنوردی برخوردار است. گردشگران می‌توانند علاوه بر صعود به یکی از چهار قله این کوه از بناهای تاریخی قرار گرفته در اطراف این کوه نیز دیدن کنند.

شرایط آب و هوایی کوه آراگاتس

در حالت کلی دمای هوا در محدوده کوه‌های آراگاتس پایین است. به طوری که میانگین دمای آن بین ۳- تا ۱۰ درجه سانتی‌گرد متغیر است. البته اختلاف دما به میزان ارتفاع کوه‌ها بستگی دارد. همچنین کوهنوردان می‌توانند پوشش‌های گیاهی گوناگون و متنوعی را در حین صعود به یکی از این قله‌ها مشاهده کرده و از آن‌ها لذت ببرد. در طول سال کوه آراگاتس شاهد بارندگی متوسطی بوده و میزان بارندگی‌ها در فصل پاییز بیشتر می‌شود. یکی از زیباترین منظره‌هایی که در این کوه‌ها می‌توان مشاهده کرد حین گرگ و میش غروب است. در این ساعت تابش خورشید به گونه‌ای است که پرتو نور بسیار زیبا و خوشرنگی بین هر چهار قله کوه دیده می‌شود که ارمنی‌ها این پرتو را نماد امید می‌نامند.

 

بازدید از پارک ملی برکه‌ی آرپی در ارمنستان

 

جاذبه‌های گردشگری اطراف کوه آراگاتس

کوه‌های آراگاتس علاوه بر اینکه خود از اهمیت بالایی برخوردار هستند جاذبه‌های گردشگری تاریخی و فرهنگی بسیاری را در اطراف خود جای داده‌اند. بنابراین توریست‌ها می‌توانند در کنار صعود به قله این کوه و لذت بردن از آب و هوا و گونه‌های گیاهی متنوع آن به بازدید از این مکان‌های دیدنی رفته و لذت سفر خود را دوچندان کنند. از جمله چند مورد از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری اطراف کوه آراگاتس که بازدید از آن‌ها به تمامی مسافران پیشنهاد می‌شود عبارتند از:

  • مقبره آرشاکونی (mausoleum of the Arsacid)
  • کلیسای تاریخی واهراماشن (Vahramashen)
  • رصدخانه بیوراکان (Byurakan)
  • پارک الفبا

 

مسیر دسترسی به کوه آراگاتس

کوه آراگاتس در فاصله ۴۰ کیلومتری از شهر ایروان، پایتخت ارمنستان قرار گرفته است. بهترین و مناسب‌ترین راه برای رفتن به سمت آن و صعود به یکی از قله‌ها همراه شدن با تورهای کوهنوردی است که در شهر امنستان برگزار می‌شوند. این تورها دارای هزینه مناسبی بوده و به راحتی می‌توانید مسیر رفت و برگشت و صعود به قله را به کمک آن‌ها طی کنید.

 

روزهای خاص در تقویم مردم ارمنستان

۲۲ دی ۱۳۹۹

نظرات کاربران