خور ویراپ، مقدس‌ترین صومعه در ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
خور ویراپ، مقدس‌ترین صومعه در ارمنستان

وقتی مسیر دره آرارات را با مینیبوس‌ طی می‌کنید تا به این صومعه‌ی خاص برسید، اولین چیزی که به ذهنتان خواهد این است که امیدوارید، مقصد به اندازه‌ی این مسیر جذاب باشد. در واقع اگر در تور ارمنستان به دیدن صومعه خور ویراپ بروید، نه تنها از یک مکان مهم تاریخی بازدید به عمل آورده‌اید، بلکه مناظری زیبا در طول راه و در مقصد عایدتان می‌شود، مقاصدی که در کم‌تر جایی از ارمنستان خواهید دید.

 

درباره صومعه خور ویراپ

چیزی که شما از دره‌ی منتهی خواهید دید، یک منظره‌ی قرون وسطایی است که در پس زمینه کوه سر به فلک کشیده را دارد که هنوز ذره‌ای برف روی آن نشسته است. البته این منظره برای روزهای گرم سال بوده، در غیر این صورت این‌جا را نیز سفید پوش خواهید دید. صومعه خور ویراپ بیش از هزار سال قدمت دارد و داستان‌های زیادی به خود دیده و حتی افسانه‌های متعددی نیز از آن‌جا روایت می‌شود.

اما واقعیت این است که تاریخ خور ویراپ قدیمی‌تر از این حرف‌هاست. این جا قبلا قلعه‌ای بوده که در سال ۱۸۰ قبل از میلاد مسیح ساخته شده است. زمانی که پایتخت باستانی ارمنستان آرتاشات بود، جایی نه چند دور از خور ویراپ، در واقع اگر به اسم این مکان دقت کنید، در زبان محلی به معنی "سیاه چال عمیق" است. سال‌ها بعد یکی از پادشاهان ارمنستان، یک مبلغ مذهبی که مسیحیت را در این کشور رواج می‌داد به سیاه چال این مکان انداخت و در نهایت بعد از این که گفته می‌شود این مبلغ او را در زمان بیماری درمان کرد، پادشاه خود به مسیحیت رو آورد، دین کشور را نیز مسیحیت اعلام کرد و این مکان نیز به صومعه تبدیل شد. صومعه‌ای که حتی از زلزله‌ی نسبتا بزرگ سال ۱۶۷۹ میلادی نیز جان سالم به در برد.

جاذبه‌های خور ویراپ

تماشای منظره‌ی زیبای کوه آرارات: بدون شک تصویر کوه آرارات از این نمای زیبا، یکی از جذاب‌ترین چیزهایی است که در گردش خود به خور ویراپ خواهید دید. این کوه ۵۱۳۷ متری در پس زمینه‌ی صومعه خور ویراپ واقعا دیدنی است، پس بهتر خواهد بود تا دوربین خود را همراه داشته باشید.

رفتن به سیاه‌چال: همانطور که گفتیم، این مکان دارای یک سیاه‌چال بسیار قدیمی است که از طریق دو مسیر پلکانی به آن‌جا می‌رسید و سپس باید با استفاده از یک نردبان فلزی برسید به آن‌جا. بازدید از این‌جا، شما را با یک دنیای تاریک از واقعیت قرون وسطا و زندان‌هایی که مردم در آن‌جا نگهداری می‌شده‌اند، آشنا خواهد کرد. البته به این فکر نکنید که در این محل تنها خواهید بود، عموما در روزها پر مسافر، این مکان مملو از جمعیت گردشگران خواهد بود.

 

۵ صومعه‌ی تاریخی ارمنستان

 

بازدید از ویرانه‌های تاریخی خور ویراپ

صومعه‌ای که در این محل می‌بینید، از همان اوایل دوران مسیحیت در این جا ساخته شد و بعدها سازه‌های بیشتری به این محل اضافه گشت. مثل کلیسای آستواتساتسین که در سال ۱۶۶۲ میلادی ساخته شده است. حتما در مجموعه قدم بزنید، از جاهای مختلف دیدن کنید و حسابی عکس بگیرید و تنها به بازدید از سیاه‌چال بسنده نکنید.

نکاتی که باید درباره بازدید از خور ویراپ بدانید

بهتر است زود حرکت کنید، هر چه زودتر بهتر. در روزهای اوج سفر، حتی اگر ساعت ۱۰ یا ۱۱ صبح به این جا برسید هم می‌بینید که جمعیت زیادی در این محل هستند. همچنین پوشیدن لباس نسبتا پوشیده را حتما پیشنهاد می‌کنید. این صومعه یک مکان بسیار مقدس برای مردم محلی محسوب می‌شود، پس برای بانوان پوشیدن لباسی که کمی از دست‌ها را بپوشاند و تا زیر زانو باشد، پیشنهاد می‌شود و آقایان نیز حتما باید لباس مناسب از جمله شلوار بلند بپوشند.

از خرید کبوترهای سفید خود داری کنید. این حیوانات به بهانه آزاد کردن و پروازشان به دره به شما فروخته می‌شود و گفته خواهد شد که شگون دارند، اما این پرنده‌ها جلد بوده و دوباره بعد از مدتی به قفس بر می‌گردند و این سیر باطل برایشان ادامه خواهد داشت. همچنین پیشنهاد می‌کنیم، حتما توری که می‌گیرید، تلفیق بازدید از این محل و نوروانک در همان نزدیکی باشد تا بتوانید از هر دوی این محل‌ها یک جا بازدید نمایید.

 

معرفی صومعه‌ها و کلیساهای ارمنستان

ساعات فعالیت خور ویراپ

درهای صومعه برای بازدید ساعت ۸ صبح باز می‌شود و ساعت ۶ بعد از ظهر در طول پاییز و زمستان و ساعت ۸ شب در طول تابستان بسته می‌شود. اما بهترین زمان برای عکاسی اول صبح است که نور از کناره‌ها می‌تابد و در باقی ساعات روز، آفتاب مستقیم کار عکاسی را برای شما سخت خواهد کرد.

چطور به خور ویراپ برویم

شما می‌توانید هم به وسیله تاکسی و هم به وسیله‌ی مینی‌بوس‌های عمومی به این محل بروید. این مسیر حدود ۴۰ دقیقه با تاکسی خواهد بود و هزینه‌ی آن حدود ۳۰ دلار می‌شود. مینی‌بوس‌ها اما در سه ساعت ۹ و ۱۱ صبح و ۲ ظهر به این مقصد حرکت می‌کنند و هزینه‌ی آن به ازای هرنفر حدود ۶ دلار است. همچنین می‌توانید از تورهای گردشگری استفاده کنید تا دردسر گرفتن ماشین و این‌ها را به جان نخرید.

 

آشنایی با صومعه گغارد ایروان

۰۶ تیر ۱۴۰۰

نظرات کاربران