معروف‌ترین موزه‌های استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
معروف‌ترین موزه‌های استانبول

یکی از سرگرمی‌هایی که باعث شده تور استانبول را در بین گردشگران جذاب‌تر کند، پیشینه تاریخی و موزه‌های متفاوتی است که در آن وجود دارد. به طوری که توریست‌ها می‌توانند چندین موزه بسیار زیبا و خاصی را در این شهر پیدا کرده و روز خود را با بازدید از آن‌ها سپری کنند. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با معروف‌ترین موزه‌های استانبول آشنا کنیم.

 

موزه کارخانه راحمی کوچ (Rahmi Kuch Factory Museum)

موزه کارخانه راحمی کوچ استانبول یکی از موزه‌های قدیمی و جذاب استانبول است. این موزه که باقی‌مانده از دوران باشکوه عثمانی ترکیه است موفق شده سالانه توریست‌های بسیاری را مجذوب خود کند. نام قدیمی موزه راحمی کوچ، لنگرخانه بوده است. چرا که در این مکان سازه‌های آهنی و استیلی قدیمی زیادی برای نمایش عموم قرار داده شده است. پس اگر به صنعت علاقه دارید بازدید از این موزه را فراموش نکنید.

 موزه فرش استانبول (Carpet museum in Istanbul)

از دیگر مواردی که می‌توان نام آن را در لیست معروف‌ترین موزه‌های استانبول آورد موزه فرش استانبول است. همان طور که از نام آن می‌توان متوجه شد در این موزه مجموعه‌ای از فرش‌های قدیمی و تاریخی ترکیه جمع‌آوری شده و در دید عموم قرار داده شده است. با توجه به اینکه صنعت نساجی و فرش در ترکیه اهمیت و قدمت زیادی دارد موزه فرش استانبول یکی از موزه‌های مهم شهر به حساب می‌آید.

 

گشت و گذار در خانه موزه فارابی استانبول

موزه اورهان کمال (Orhan Kemal Museum)

اورهان کمال یکی از نویسنده‌های معروف و به نام ترکیه است. امروزه به منظور زنده نگه داشتن نام این نویسنده ارزشمند ترکی محل زندگی او به موزه‌ای به نام موزه اورهان کمال تبدیل شده است. علاقه‌مندان به ادبیات معاصر ترکیه می‌توانند به این مکان رفته و از خانه، عکس‌ها، مجموعه کتاب‌ها، اتاق کار، لوازم شخصی و ... او دیدن کنند.

موزه هنرهای اسلامی کاخ ابراهیم پاشا

موزه هنرهای اسلامی یکی از ارزشمندترین موزه‌های هنری استانبول و حتی ترکیه محسوب می‌شود. چرا که در این مکان مجموعه‌ای از کارهای هنری ترکیه با سبک مذهبی نگه‌داری می‌شوند. علاوه بر آثاری که در این موزه نگه‌داری می‌شود ساختمان موزه نیز دارای سبک معماری زیبا و منحصر به فردی است که توجه همه را به خود جلب می‌کند. البته این بنا در طول تاریخ با اهداف مختلفی نظیر سربازخانه، زندان، دفتر ثبت و ادارات دولتی مورد استفاده قرار گرفته است.

 

راهنمای استفاده از کارت موزه استانبول

موزه موزاییک استانبول (Mosaic Museum in Istanbul)

از جمله معروف‌ترین موزه‌های استانبول موزه موزاییک نام دارد. این موزه به دلیل وسعت زیادی که دارد شهرت جهانی داشته و از موزه‌های بزرگ موزاییک دنیا محسوب می‌شود. گفته می‌شود حدود ۸۰ میلیون قطعه موزاییک فقط در محدوده حیاط موزه به کار گرفته شده است. علاقه‌مندان می‌توانند مجموعه‌ای عظیم از خاص‌ترین موزاییک‌های جهان را در آن مشاهده کنند. علاوه بر آن شما می‌توانید از موزاییک‌های قدیمی مربوط به دوران بیزانس، کاخ قسطنطنیه و غیره را در آن بازدید کنید.

موزه سنت ایرنه استانبول (St Irene Museum Istanbul)

موزه سنت ایرنه در حقیقت یک کلیسای تاریخی با سبک معماری خاص است که امروزه به یک موزه جذاب برای گردشگران تبدیل شده است. علت اهمیت این موزه به این دلیل است که کلیسای سنت ایرنه یکی از اولین کلیساهایی بود که در استانبول بنا شد. به طوری که می‌توان گفت تاریخ ساخت آن به قرن چهارم میلادی برمی‌گردد.

 

آشنایی با موزه زنجیره‌ای مادام توسو استانبول

موزه صنایع هوایی استانبول (Aviation Industry Museum Istanbul)

اگر به صنایع هوایی علاقه دارید توصیه می‌کنیم در سفر خود به استانبول سری به موزه صنایع هوایی آن بزنید. این موزه در منطقه یشیل کوی قرار گرفته و مرحله به مرحله پیشرفت صنعت هوایی ترکیه را به نمایش گذاشته است.

موزه نظامی استانبول (Military Museum Istanbul)

یکی دیگر از معروف‌ترین موزه‌های ترکیه موزه نظامی استانبول نام دارد. در این مکان می‌توان تجهیزات نظامی بازمانده از دوران عثمانی و سایر دوران تاریخ ترکیه را از نزدیک مشاهده کرد. از دیگر جذابیت‌های بازدید از این موزه تماشای مارش معروف نظامی دوران عثمانی است که هر روز بین ساعات ۱۵-۱۶ برای بازدیدکنندگان اجرا می‌شود.

موزه هنرهای زیبا استانبول (Fine Arts Museum Istanbul)

از دیگر موزه‌هایی که بازدید از آن به تمامی مسافران تور ترکیه توصیه می‌شود موزه هنرهای زیبا است. این موزه آثار هنری نظیر نقاشی‌ها و خطاطی‌های مربوط به قرن نوزدهم را در خود جای داده و تمامی علاقه‌مندان می‌توانند از آن دیدن کنند.

موزه شهر استانبول (Museum City Istanbul)

افراد علاقه‌مند به تاریخ ترکیه می‌توانند بازدید از موزه شهر استانبول را در برنامه سفری خود قرار دهند. چرا که در آن اسناد و مدارک بسیار با ارزش بازمانده از دوران عثمانی ترکیه نگه‌داری می‌شود. این اسناد و مدارک گواهی بر جنگ‌ها و پیروزی‌های پادشاهان عثمانی است.

 

توپکاپی استانبول؛ بزرگترین موزه اشیای پیامبر اسلام در جهان

موزه کارتون و کاریکاتور استانبول (Caricature and Cartoon Museum Istanbul)

اگر کودک درونتان هنوز زنده است و به دنبال موزه‌ای شاد و سرگرم‌کننده در استانبول هستید رفتن به موزه کارتون و کاریکاتور شدیدا پیشنهاد می‌شود. این موزه از موزه‌های جذاب شهر بوده و در منطقه فاتح استانبول واقع شده است. بنای موزه متعلق به یک مدرسه قدیمی بازمانده از قرن ۱۶ میلادی است.

موزه مدرن استانبول (Modern Museum Istanbul)

امکان ندارد عاشق هنر بود ولی موزه مدرن استانبول را دوست نداشت. در این موزه کارهای هنری مدرن بسیاری مثل نقاشی‌ها، مجسمه‌سازی، عکاسی و ... قرار گرفته است. آثار متعلق به این موزه به قدری جذاب هستند که شهرت جهانی پیدا کرده است. علاوه بر موزه بازدیدکنندگان می‌توانند از فروشگاه، سینمای و رستوران و کافه این مکان نیز استفاده کرده و نهایت لذت را ببرند.

موزه باستان شناسی استانبول (Istanbul Archaeology Museum)

آخرین مورد از معروف‌ترین موزه‌های استانبول را که می‌توان معرفی کرد موزه باستان شناسی  استانبول است. این موزه که بنای آن متعلق به سال‌های ۱۸۱۱ می‌باشد آثار بسیار برجسته باستانی و قدیمی را در خود جای داده است. به طوری که علاوه بر آثار قدیمی مربوط به تاریخ ترکیه می‌توان آثار باستانی به یونانی و ... را نیز در آن پیدا کرد.

۲۴ مهر ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 29 خرداد 1400)

نظرات کاربران