موزه باستان‌شناسی استانبول، گنجینه‌ای برای گردشگران تور ترکیه

جاذبه‌های گردشگری استانبول
موزه باستان‌شناسی استانبول، گنجینه‌ای برای گردشگران تور ترکیه

استانبول گنجینه‌ای غنی از یادگارها و آثار به جا مانده از تمدن‌های یونانی، رومی، بیزانس و در نهایت عثمانی است. همین موضوع هم سبب شده است که تعداد موزه‌هایی که از آثار نفیس و یافته‌های باستان شناسی این منطقه بیشتر از شهرهای دیگر باشد.

یکی از این موزه‌ها، موزه باستان شناسی استانبول است که مجموعه‌ای ناب و کم‌یاب از ابزارآلات جنگی، وسایل زندگی روزمره و آثار هنری دوره‌های مختلف تاریخی را در خود جای داده است. این موزه ارزشمند در محله تاریخی سلطان احمد و درست در قلب بخش اروپایی استانبول واقع شده است.

 

 

موزه باستان شناسی استانبول

موزه باستان شناسی استانبول نه تنها در یک محله کاملا تاریخی واقع شده است بلکه وقت گذراندن در آن به شما فرصت می‌دهد تا مروری بر سبک زندگی و روزمرگی تمدن‌های پیش از تاریخ، رومی‌ها و بیزانسی‌ها داشته باشید.

 

 معرفی موزه‌ی خاص و جذاب رحمی کوچ استانبول 

 

 

 موزه باستان شناسی استانبول

 

 

موزه‌ای در همسایگی کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی یکی از جاذبه‌های دیدنی استانبول است که بعید است گردشگران تور استانبول برای بازدید از آن برنامه‌ای نداشته باشند. خبر خوب ایتکه، موزه باستان‌شناسی استانبول درست در کنار کاخ توپکاپی قرار گرفته است. این یعنی شما می‌توانید با یک برنامه‌ریزی مناسب، در یک روز از این دو جاذبه گردشگری دیدن کنید.

 

 

 موزه باستان شناسی استانبول

 

 

بخش‌های مختلف موزه باستان شناسی استانبول در محله سلطان احمد

مجموعه موزه‌های باستان شناسی استانبول از سه بخش یا سه موزه مستقل تشکیل شده است. هر کدام از این موزه‌ها متعلق به یک دوره تاریخی معین یا یک تمدن ویژه هستند. این تقسیم‌بندی به بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا تفاوت‌ها، شباهت‌ها و تغییرات دوره‌های مختلف تمدنی را با هم مقایسه کنند.

این سه بخش شامل موزه باستان شناسی یا همان ساختمان اصلی، موزه هنرهای ترک و اسلامی و موزه شرق باستان است که در مقتدر سیر به طور دسته‌بندی شده این بخش‌ها را به شما معرفی می‌کند:

 

توپکاپی استانبول؛ بزرگترین موزه اشیای پیامبر اسلام در جهان

 

 

 موزه باستان شناسی استانبول

 

 

۱- موره باستان شناسی (ساختمان اصلی)

  • ساخت موزه

این گنجینه عظیم در سال ۱۸۱۱ میلادی به همت حمدی بی عثمان، باستان شناس ترک ساخته شد. البته در بازدید از این بنا متوجه بازسازی‌هایی در آن خواهید شد. این بازسازی‌ها با هدف مدرن و مقام سازی بنا در سال ۱۹۰۸ میلادی انجام شده است.

  • آثار ارائه شده

در ساختمان اصلی موزه باستان شناسی، بیشتر از یک میلیون اثر باستانی پیش چشم بازدیدکنندگان و گردشگران علاقمند به تاریخ به نمایش گذاشته شد است. همان‌طور که از نام این بخش می‌توان حدس زد، آثار قدیمی که به اقوام پیش از تاریخ بازمی‌گردند، در آن نگهداری و نمایش داده می‌شوند.

در دومین طبقه موزه باستان شناسی استانبول، آثاری گران‌بها که قدمت‌شان به وره شکوفایی بین‌النهرین و پس از آن مصر و آناتولی می‌رسد، نگهداری می‌شوند. در این بخش می‌توانید مجسمه‌ها، کتیبه‌ها و کتاب‌هایی را مشاهده کنید که به زبان میخی یا زبان‌های باستانی دیگر نوشته شده‌اند.

 

 

 موزه باستان شناسی استانبول

 

 

  • ویژگی‌های موزه باستان شناسی

معماری موزه باستان شناسی، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این بنای نسبتا تاریخی است. این ساختمان شامل دو طبقه نیمه مستقل است. طراحی و ساخت این بنا آنقدر هنرمندانه و منحصربه فرد است که بسیاری از گردشگران علاقمند به معماری بیشتر از آنکه به قصد بازدید از آثار تاریخی به اینجا آمده باشند، محو معماری هنرمندانه آن شده‌اند.

 

 موزه تاریخی و بسیار زیبای Kariye استانبول

 

 

 موزه باستان شناسی استانبول

 

 

۲- موزه شرق باستان

موزه شرق باستان، دومین بخش از موزه باستان شناسی است که در تمام فصل های سال میزبان گردشگرانی از تور استانبول است.

 

 

 موزه باستان شناسی استانبول

 

 

  • ساخت موزه

ساختمان موزه شرق که در همین مجموعه تاریخی واقع شده، پیش از آنکه تبدیل به موزه شود، به عنوان نخستین دانشگاه هنرهای زیبای ترکیه مورد استفاده قرار می‌گرفت. در سال ۱۹۱۷ میلادی تصمیم گرفته شده تا دانشکده هنرهای زیبا، جای خود را به موزه‌ای بدهد که آثار شرق باستان را به نمایش خواهد گذاشت.

موزه شرق باستان هم درست مانند ساختمان اصلی موزه، بازسازی شده است. به همین دلیل دسترسی و بازدید از آن بین سال‌های ۱۹۶۳  تا ۱۹۷۳  امکان‌پذیر تبود.

 

 

 موزه باستان شناسی استانبول

 

 

  • آثار ارائه شده

جذاب‌ترین بخش این موزه برای گردشگرانی که از سراسر جهان به استانبول سفر می‌کنند، مجموعه‌ای غنی از یافته‌های باستان شناسان در آناتولیای قدیم است. مجموعه‌ای که ارزش آن قابل قیمت‌گذاری نیست و وسایل زندگی، جنگ و کار را که مربوط به دوره‌های بابلی، هیتی، سامری و آشوری را به نمایش گذاشته است.

 

 آشنایی با موزه زنجیره‌ای مادام توسو استانبول 

 

 

 موزه باستان شناسی استانبول

 

 

۳- موزه هنرهای اسلامی و ترکی

سومین ساختمان این مجموعه، متعلق به هنرهای اسلامی و ترکی است که در قرن پانزدهم میلادی ساخته شده است.

  • ساخت موزه

عثمان حمدی بیک، باستان شناسی بود که آثار تاریخی بسیاری را که حاصل سال‌ها فعالیتش در لبنان و مناطق اطراف او بودند، به استانبول آورد و موزه باستان شناسی این شهر را به یکی از مشهورترین موزه های منطقه تبدیل کرد. 

  • آثار ارائه شده

تابوت‌هایی که حمدی بیک در حفاری‌های باستان شناسی در منطقه‌ای در حوالی جنوب لبنان کشف کرده و به استانبول آورده است، مهم‌ترین گنجینه این موزه هستند. این آثار در گورستانی یافت شده بودند که محل تابوت‌های پادشاهان سیدون در آن دفن شده بودند.

 

 

 موزه باستان شناسی استانبول

 

 

  • ویژگی‌های موزه هنرهای اسلامی و ترکی

موزه هنرهای اسلامی و ترکی به عمارت کاشی شده هم معروف است. دلیل این نامگذاری این است که در این بخش از موزه کاشی‌کاری‌های دوره سلجوقی، آناتولی و عثمانی زیادی را خواهید دید.

هرچند که از نظر تاریخی و باستان شناسی این آثار در مقایسه با آثاری که در دو موزه دیگر به نمایش گذاشته شده، ارزش تاریخی چندانی ندارند اما از نظر مطالعات مردم‌شناسی و مطالعات فرهنگی و پژوهش هنر و معماری بسیار با اهمیت و ارزشمند است.

 

 

 موزه باستان شناسی استانبول

 

 

نکاتی که باید پیش از بازدید از موزه باستان شناسی بدانید

  1. ساعت و زمان بازدید: هر روز از ساعت ۹ صبح تا هفت بعدازظهر
  2. مدت زمان تقریبی برای بازدید: دو تا دو و نیم ساعت

 

۱۸ خرداد ۱۳۹۸

نظرات کاربران