نگین‌های پنهان استانبول برای گردشگران

جاذبه‌های گردشگری استانبول
نگین‌های پنهان استانبول برای گردشگران

چه آن را استانبول، قسطنطنیه یا بیزانس بنامید، همه این‌ها در یک چیز مشترک هستند. این شهر آن‌قدر بزرگ است که نمی‌توان آن را در سفری یک یا دو هفته‌ای کاوش کرد. همچنین استانبول محل تلاقی آسیا و اروپا بوده و خانه برخی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی در اروپا و آسیا مانند ایاصوفیه، کاخ توپکاپی استانبول، آب انبار باسیلیکا، کاخ دلما باغچه و بسیاری دیگر است، اما بسیاری از جواهرات پنهان در استانبول نیز وجود دارد که بیشتر گردشگران حتی درباره آن‌ها نمی‌دانند. ما در این مقاله به معرفی جاهای کم‌تر دیده شده تور استانبول می‌پردازیم که توریست‌ها در اغلب مواقع از آن‌ها غافل می‌شوند.

 

کلیسایی قدیمی‌تر از ایاصوفیه

کلیسای سنت سرجیوس و سنت باکوس که اغلب در تور استانبول نادیده گرفته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای استانبول است. در واقع، به طور گسترده اعتقاد بر این است که این کلیسا به عنوان پیش نویس شاهکار معماری ایاصوفیه ساخته شده که امروزه یکی از بزرگ‌ترین مساجد جهان است. قبل از ساخته شدن ایاصوفیه در استانبول، این کلیسا یکی از مهم‌ترین بناهای اولیه بیزانس به شمار می‌رفت. اگرچه در ابتدا به عنوان کلیسا ساخته شد اما بعدها به مسجد تبدیل شد و هنوز هم به عنوان مسجد مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید این مسجد را در نزدیکی شهر قدیمی پیدا کنید. با وجود این که سنت سرجیوس در نزدیکی شهر قدیمی و در مرکز شهر واقع شده اما متاسفانه از رادار گردشگری توریست‌ها مخفی می‌ماند.

 

دانستنی‌هایی درباره شهر استانبول

بهترین منطقه جایگزین استانبول

منطقه توپخانه یکی از محلات جایگزین بسیار مناسب در استانبول است. اگرچه تا ۲۰ سال پیش این قسمت شهر چیزی به جز حومه نبود اما اکنون یکی از مراکز خلاق استانبول است. این منطقه تنها چند دقیقه با خیابان معروف استقلال فاصله دارد، اما به نوعی دور از جمعیت گردشگران بوده و در برنامه بیشتر تورهای استانبول جایی ندارد. اگر منطقه‌ای وجود داشته باشد که چهره همیشه در حال تغییر استانبول را به نمایش بگذارد، منطقه توپخانه است. امروزه، در این منطقه می‌توانید تعداد زیادی کافه‌های دنج، گالری‌های هنری جذاب، مغازه‌های عتیقه‌فروشی، چند موزه و تعداد بی‌شماری از تجارب آشپزی را پیدا کنید.

یکی از نادیده گرفته شده‌ترین مساجد استانبول

استانبول هیچ کمبودی در مساجد زیبا ندارد و شاید به همین دلیل است که شما می‌توانید تعداد زیادی از مساجد زیبا و دست کم گرفته شده را بیابید که بیشتر گردشگران تور استانبول از آن‌ها اصلا اطلاعی ندارند. یکی از این نمونه‌ها سوکولو مهمت پاشا (Sokollu Mehmet Pasha) یکی از چالش برانگیزترین تلاش‌های معماری قرن شانزدهم است. در آن زمان، با فناوری محدود موجود، ساختن چنین ساختمان بزرگی در بالای یک شیب تند غیرقابل تصور بود و این واقعیت که امروزه مسجد همچنان پابرجاست، آن را بیش از پیش چشمگیر کرده است. علاوه بر این، مسجد دارای فضای داخلی نفس‌گیر با کاشی‌های ایزنیک با تزئینات زیبا و مرمرهای چند رنگ است. با در نظر گرفتن همه چیز، جای تعجب است که چگونه این مسجد سر از لیست جاهای پنهان در استانبول سر در آورده است.

 

کاخ آینالی کاواک استانبول را بشناسیم

نسخه کمتر معروف Kapali Carsi

اسکله اسکودار یک منطقه گردشگری معروف نیست. در واقع، این یکی از محافظه‌کارانه‌ترین مناطق حومه استانبول است و حتی در بیشتر راهنمایان توریستی نمی‌توانید آن را پیدا کنید. این حومه مملو از ساختمان‌های قدیمی عثمانی، مساجد زیاد و حمام‌های سنتی ترکی است و بازدید از این منطقه مطمئنا می‌تواند چشم‌انداز جدیدی از شهر به شما بدهد، ولی این دلیلی نیست که نام اسکودار را در فهرست نگین‌های پنهان شهر آورده باشیم. در اصل ما اسکودار را به خاطر بازار Üsküdar Bit Pazari در این فهرست آورده‌ایم که جایی عالی برای خرید انواع سوغاتی‌های ترکیه با فروشگاه‌های بزرگ متنوع است. طیف گسترده‌ای از اقلام عتیقه ارزان قیمت وجود دارد که می‌توانید بخرید و می‌توانید بیشتر چیزهایی را که در Kapali Carsi وجود دارد با قیمت پایین‌تر در اینجا پیدا کنید.

یکی از قسمت‌های جذاب و بدون ترافیک استانبول

بله درست متوجه شده‌اید در قسمتی از استانبول هیچ وسیله نقلیه وجود نداشته و فقط تردد اورژانس مجاز است. هیبیلی‌آدا دومین جزیره بزرگ از ۹ جزیره معروف به جزایر پرنس استانبول است که از نگاه توریستی بازدیدکنندگان استانبول دور مانده است. یکی دیگر از واقعیت‌های جالب در مورد این جزیره این است که تنها بخشی از استانبول است که تعداد کلیساهای آن بیشتر از مساجد است. قدیمی‌ترین کلیسا به قرن یازدهم باز می‌گردد و مدرسه علمیه اصلی ارتدکس یونانی در ترکیه را در خود جای داده است. علاوه بر این کلیساها، می‌توانید مکان‌های تاریخی دیگری نیز بیابید، اما از آنجایی که تردد ماشین‌ها در اینجا مجاز نیست، تنها راه برای کاوش در جزیره پیاده‌روی یا اجاره دوچرخه است.

 

گردش در محله جذاب مودا، استانبول

بقایای یکی از طولانی ترین قنات های رومی

قنات بوزدوگان که در سال ۳۷۵ پس از میلاد ساخته شد، یکی از طولانی‌ترین قنات‌های امپراتوری روم بوده که بیش از هزار متر امتداد داشت و آب کل شهر بیزانس را تامین می‌کرد. امروزه قسمت اعظم قنات حفظ شده و به یکی از نقاط دیدنی در این قسمت از استانبول تبدیل شده است. طول این قنات به حدی است که در دو منطقه استانبول یعنی وفا و زِیرِک امتداد دارد.

مسجد زیرزمینی

اگر بخواهیم یکی از نگین‌های واقعا پنهان استانبول را نام ببریم آن مسجد Yeralti Camii است. آیا اصلا فکرش را می‌کنید که در زیر کوچه‌های کاراکوی، بتوانید یکی از مساجد عثمانی جذاب پیدا کنید؟ پاسخ شما احتمالا منفی است، مگر اینکه محلی باشید یا به طور خاص به دنبال این مسجد باشید و این دلیل اصلی است که بیشتر گردشگران این مکان را از دست می‌دهند. مساجد زیرزمینی بسیار غیر معمول هستند و یرالتی یکی از معدود مساجد زیرزمینی در کل جهان است. در ابتدا، محوطه اطراف مسجد بخشی از یک قلعه بیزانسی بود، اما پس از تسلط ترکان بر شهر، به احترام سربازان کشته شده این قلعه به مسجد تبدیل شد و امروزه به عنوان یکی از معابد کم‌تر شناخته شده استانبول عمل می‌کند.

 

محبوب‌ترین رستوران‌های محلی استانبول

قلعه بیزانسی فراموش شده

قلعه یوروس که در بالای تپه جاشوا در انتهای ساحل بسفر در استانبول واقع شده قلعه‌ای باستانی که توسط جنواها (بومی‌های بندر جنوا ایتالیا) در اواسط قرن پانزدهم برای کنترل ورودی بسفر ساخته شد. این قلعه در زمان اوج خود ۵۰۰ متر طول و ۱۳۰ متر عرض داشت. بیزانسی‌ها، جنوایی‌ها و بعدها عثمانی‌ها سال‌ها برای این استحکامات استراتژیک جنگیدند اما امروزه به نظر می‌رسد این قلعه باستانی در گذر زمان به فراموشی سپرده شده است.

نگین پنهان بیزانسی جدید

حتی اگر از استانبول بازدید نکرده باشید، احتمالا بزرگ‌ترین آب انبار باستانی زیرزمینی یعنی باسیلیکا را می شناسید. اما آیا در مورد یک آب انبار جدید و به همان اندازه جذاب که اخیرا در زیر محوطه استانبول کشف شده است می‌دانید؟ آب انبار تئودوسیوس (Şerefiye Sarnıcı)  یک آب انبار ۱۶۰۰ ساله است که قرن‌ها پنهان بوده و در آغاز دهه ۲۰۱۰ کشف شده است. هشت سال طول کشید تا مقامات محلی این آب انبار را بازسازی کرده و آن را برای بازدیدکنندگان باز کنند. بهترین بخش در مورد آن این است که هیچ هزینه ورودی وجود ندارد و مخزن برای ورود همه باز است.

 

معرفی ۷ کافه‌ی فضای باز در استانبول

خرابه‌هایی که زمانی قصر بزرگی بود

وقتی از نگین‌های پنهان در استانبول صحبت می‌کنیم، باید به کاخ قدیمی بوکلئون یا حداقل چیزی که از آن باقی مانده نیز اشاره کنیم. این کاخ توسط تئودوسیوس دوم در ساحل دریای مرمره ساخته شده که در اوج خود ساختمانی شگفت‌انگیز و یکی از مجلل‌ترین املاک در قسطنطنیه بود. این ملک توسط مقامات محلی مورد بی توجهی کامل قرار گرفته و متاسفانه به نظر می‌رسد که دوران شکوه این کاخ مدتهاست که گذشته است. با این حال، اگر دوست دارید از مکان‌های متروک بازدید کنید و تصور کنید که زندگی در آنجا در روزهای خوب گذشته چگونه بوده است، اکیدا پیشنهاد می‌کنیم از کاخ Boukoleon دیدن کنید.

دیده نشده‌ترین موزه استانبول

استانبول موزه‌های عالی زیادی دارد و برخی معتقدند دسته بندی آن‌ها به کم‌تر دیده شده درست نیست اما موزه Sadberk Hanim به عنوان اولین موزه خصوصی استانبول و یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های خصوصی در ترکیه به معنای واقعی یکی از دیده نشده‌ترین موزه‌های شهر است. این موزه بیش از ۲۰ هزار اثر مرتبط با تمدن آناتولی را در خود جای داده است که قدیمی‌ترین آن‌ها به ۶ هزار سال قبل از میلاد باز می‌گردد. نمایشگاه‌های منظمی وجود دارد و همه آثار بر اساس دوره‌ای که به آن تعلق دارند یعنی پیش از تاریخ، آناتولی، هلنی، رومی، بیزانسی و عثمانی تقسیم می‌شوند. شما می‌توانید در تمام روزهای هفته به جز چهارشنبه‌ها از آن بازدید کنید.

 

بهترین مناطق گردشگری کنار دریا در استانبول

آخرین مسجد معمار سنان بزرگ

یکی از مساجد نادیده گرفته شده استانبول Valide-i Atik Kulliyesi است که در کمال تعجب دومین مسجد بزرگ شهر هم هست. جالب‌تر اینکه این مسجد توسط معمار سینان، یکی از بزرگ‌ترین معماران عثمانی در تمام دوران طراحی شده است. این مسجد با محراب مرمرین، سرامیک و کمدهای تزئین شده با مروارید یکی از زیباترین مساجد استانبول است. این بنا برای احترام به عفیفه نوربانو، اولین زنی که به طور مؤثر بر امپراتوری در دوران سلطان نشینی زنان حکومت کرد، ساخته شد. با این حال، با وجود همه این‌ها، Valide-i Atik Kulliyesi احتمالا به دلیل موقعیت مکانی دورافتاده در بالای تپه‌ای که مشرف به حومه اسکودار توسط اکثر گردشگران نادیده گرفته می‌شود.

بهترین منظره بسفر

بیشتر کارت پستال‌های استانبول منظره‌ای تماشایی از پل فاتح سلطان احمد را نشان می‌دهند که اروپا و آسیا را به بسفر متصل می‌کند و گردشگران را مجذوب می‌کند تا جلوی برج گالاتای استانبول صف بکشند یا از رستوران‌های گران‌قیمت منطقه دیدن کنند تا بتوانند نگاهی اجمالی داشته باشند. این یکی از زیباترین مناظر ترکیه است که لازم نیست کار خاصی انجام دهید تا از زیبایی‌های آن لذت ببرید. فقط کافی است به Otağtepe Teme بروید تا بتوانید بهترین منظره بسفر را رایگان ببینید. حتی بسیاری از پس زمینه‌های فیلم‌های ترکی در این نقطه ضبط می‌شود.

 

هزینه خوردن غذای خیابانی در استانبول

۰۳ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران