بهترین مکان‌ها برای خوردن غذاهای خیابانی در استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
بهترین مکان‌ها برای خوردن غذاهای خیابانی در استانبول

بازدید از شاهکارهای تاریخی همچون قصرهای تاریخی یا مساجدی مثل ایاصوفیه یا گشت و گذار در تنگه بسفور، چیزهایی هستند که مردم را به تور استانبول می‌کشانند. با این حال، بعضی لذت‌های کوچک همچون خوردن غذاهای خیابانی را نباید در چنین سفری فراموش کرد. آن هم در شهری که مردمش از نظر فرهنگ غذایی به ما نزدیک بوده و غذاهایشان باب طبع ماست. هماه ما باشید تا در نوشته امروز، چند جای عالی برای چشیدن بهترین غذاهای خیابانی در استانبول به شما معرفی نماییم.

 

خیابان‌های مملو از عطر غذاهای خیابانی در استانبول

اگر چه تقریبا در هر جایی از استانبول، دکه‌های غذاهای خیابانی را پیدا خواهید کرد، اما بعضی از محله‌ها مثل محله بی‌اغلو در استانبول یا محله سلطان احمد در استانبول در این زمینه سر آمد هستند. شما در خیابان استقلال، گزینه‌های متنوعی در این زمینه پیدا می‌کنید و در امینونو نیز، چندین مکان عالی برای صرف چنین غذاهای می‌بینید. در ادامه ما برای صرف غذاهای مختلف در شهر، بهترین جاها را به مشا معرفی خواهیم کرد.

بالیک اکمک، استانبول (Balik Ekmek)

ساندویچ ماهی در استانبول یا همان بالیک اکمک برای آن‌هایی که طرفدار غذاهای دریایی هستند، یک میان وعده خوشمزه و ارزان است. خود محلی‌های استانبول هر وقت بخواهند بالیک اکمک بخورند، مستقیما به محله امینونو می‌روند و در یکی از چندین و چند دکه آن‌جا به صرف الین غذا می‌پردازند. در طول روز، آن‌قدر تعداد دکه‌ها و غذا خوری‌های این غذا زیاد است که کافی‌ست بوی آن‌ها را دنبال کنید.

 همچنین، می‌توانید به سراغ رستوران‌های کوچک و غذاخوری‌هایی که در راستان تنگه بسفور هستند بروید. بعضی از بهترین غذاخوری‌ها برای صرف بالیک اکمک، نعمت آلبا بالیک اکمک (Nimet Abla Balik Ekmek) و تاکا بالیک اکمک (Taka Balik Ekmek) را به شما پیشنهاد می‌کنیم که هر دو از بهترین‌ها هستند.

 

غذاهای فرانسوی در بهترین رستورا‌های استانبول

مدیه دلمه، استانبول (Midye Dolma)

مدیه دلمه در واقع صدف‌هایی ستنند که با برنج و سبزیجات و چیزهای دیگر پر شده و در نهایت یکی از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی ترکیه را شکل می‌دهند که نه تنها در استانبول، بلکه در اغلب شهرهای ساحلی این کشور به چشم می‌خورند. دو مجموعه زنجیره‌ای محبوب برای ارائه این غذا در استانبول وجود دارند که یکی مرکان کوکورک (Mercan Kokorec) و دیگری سامپیون کوکورک (Sampiyon Kokorec) نام داشته و هر دوی آن‌ها را هم می‌توانید در بازار ماهی بی‌اغلو در نزدیکی میدان تکسیم استانبول و هم در بازار ماهی کادیکوی در سمت آسیایی استانبول پیدا کنید.

کوکورچ، استانبول  (Kokorec)

کوکورچ از جمله غذاهای خیابانی معروف است که در سفر به تور ترکیه آن را به دو شکل پیدا خواهید کرد که یکی به استایل استانبولی و دیگری به استایل ازمیر شهرت دارد. معروف‌ترین جا برای خوردن این غذای خوشمزه چنگلکوی کوکوریسیسی (Cengelkoy Kokoreccisi) در محله چنگلکوی (Cengelkoy) است که از محله‌های قدیمی و نوستالژیک استانبول در سمت آسیایی این شهر به حساب می‌آید. این مغازه کلا به کوکورچ اختصاص داشته و یک سس فلفل خاص دارد که مزه‌ی آن طرفداران خاص خود را دارد.

البته خیلی از مسافران، خیلی از خیابان استقلال و محله‌های معروف و توریستی فاصله نمی‌گیرند، برای این دسته افراد، مرکان کوکورچ (Mercan Kokorec) و سمپیون کوکورچ (Sampiyon Kokorec) در خیابان استقلال را پیشنهاد می‌کنیم که هر دو این غذا را با کیفیت عالی به دستتان می‌رسانند.

 

غذای دریایی در ۸ رستوران استانبول

پیلاف، استانبول  (Pilav)

پیلاف یک غذای خیابانی ارزان است که در تور استانبول، دکه‌های فروش آن را در همه‌ جای شهر و در هر زمانی از روز و شب،پیدا خواهید کرد. نزدیک به بازار ادویه استانبول، یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین محل‌ها برای خوردن این غذا وجود دارد. غذاخوری مهشور تاهتاکاله پیلافسیسی (Meshur Tahtakale Pilavcisi) که جایی کوچک اما بسیار پرطرفدار بوده و برنج خود را با مرغ‌های خوش طعم اراه می‌کند.

در نزدیکی پل آتاتورک مهشور اونکاپانی پیلافسیسی (Meshur Unkapani Pilavcisi) را پیدا می‌کنید که در کنار غذا، ماست محلی مخصوص نیز ارائه می‌کند. این غذا به شکل‌های مختلف سرو می‌شود و کنار برنج، چیزهای متفاوتی می‌گذارند، به همین دلیل است که در هر گوشه، آن را به شکل متفاوتی پیدا می‌کنید. برای آن‌هایی که در بی‌اغلو اقامت دارند، یکی از شعب تاریهی کالکانوغلو پیلاوسیسی (Tarihi Kalkanoglu Pilavcis) درست در کنار موزه مادام توسو استانبول (Madame Tussauds) در خیابان استقلال واقع شده که می‌توانید برای صرف پیلاف به آن‌جا مراجعه نمایید.

سیمیت، اسانبول  (Simit)

سیمیت البته یک نان است و خب خیلی‌ها آن را به عنوان یک غذای خیابانی لحاظ نمی‌کنند. این نان‌های خوشمزه تقریبا همه جا به چشم می‌خورند، مخصوصا اگر مسیر شما به مکان‌های گردشگری ختم شود. نان‌هایی که هم گردشگران هم مردم محلی عاشقش هستند و فروش بالایی در استانبول دارد.

درواقع نیازی نیست ما جایی خاص را برای سفارش سیمیت به شما معرفی کنیم، شما حتما به این نان‌ها بر خواهید خورد. در بندرگاه، در نزدیکی بازار بزرگ استانبول یا اماکن توریستی مثل مسجد ایاصوفیه، شیشلی، سلطان احمد و حتی در مرکز خیابان استقلال، چندین و چند دکه مشاهده خواهید کرد که اغلب به رنگ قرمز درآمده‌اند و این نان‌های تازه و خوشمزه را به فروش می‌رسانند.

 

هزینه خوردن غذای خیابانی در استانبول

کوفته اکمک، استانبول (Kofte Ekmek)

کوفته‌های ترکی با کوفته‌های ما خیلی فرق می‌کنند و البته خود ترک‌ها عاشقش هستند. رستوران‌های زنجیره‌ای بزرگی وجود دارند که تنها به این غذا اختصاص داده شده‌اند. البته خیلی از این رستوران‌های معروف در محله‌های مسکونی یا حتی مسیرهای بین شهری واقع شده‌اند. آن‌هایی که در تور استانبول، در بی‌اغلو حضور دارند، می‌توانند کوفتسی حسین (Kofteci Huseyin) را امتحان کنند که از میدان تکسیم تنها چند قدم فاصله دارد. پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه سری به مقاله برترین کوفته‌های استانبول را کجای شهر تجربه کنیم؟ نیز بزنید.

اگر در محله سلطان احمد هستید، به خیابان هوکاپاشا (Hocapasa Street) در نزدیکی ایستگاه تراموا بروید و در آن‌جا دو غذاخوری معروف به نام‌های روملی کوفتسیسی (Rumeli Koftecisi) و فیلیبه کوفتسیسی (Filibe Koftecisi) را درست کنار هم می‌بینید که هر دو کوفته‌های خوشمزه‌ای ارائه می‌کنند. البته محبوبیت بالای این غذا باعث شده تا خیلی از رستوران‌ها نیز به ارائه آن بپردازند و حتی مدل‌هایی نیز در رستوران‌ها سرو می‌شود که درون ظرف‌هایی مملو از پنیر کشدار ارائه می‌شوند.

میسری، استانبول (Misir)

میسری یکی دیگر از غذاهای خیابانی مهم در فرهنگ مردم استانبول است. البته مسیری چیز پیچیده‌ای نیست و همان ذرت خودمان است که به صورت پخته، گریل شده و همراه با پنیر ارائه شده و مردم ترکیه عاشقش هستند و البته، وقتی در همه جا هست و قیمتی هم ندارد، گردشگران نیز به دنبال آن هستند.

میسری نیز از جمله غذاهای خیابانی به حساب می‌آید که تقریبا همه جا هست و نیازی به معرفی جایی خاص برای آن وجود ندارد. در ورودی بازار بزرگ، در خیابان استقلال در استانبول، در نزدیکی بازار ادویه و خیلی جاهای دیگر می‌توانید میسری را برای خود سفارش دهید.

 

صرف غذاهای ترکی مناسب هر ذائقه‌ در استانبول

دونر کباب، استانبول (Doner Kebab)

دونر کباب احتمالا معروف‌ترین غذای ترکی -حداقل در ایران- محسوب می‌شود. کباب‌های که به روشی خاص تهیه دیده شده و با قیمتی مناسب و ارزش غذایی بالا ارائه می‌شوند. این غذای خیابانی محبوب در دو شکل با گوشت مرغ و گوشت قرمز درست شده و از آن دست غذاهایی است که تقریبا در همه‌ جای استانبول جایی برای سفارش پیدا خواهید کرد.

پیشنهاد می‌کنیم، اگر به بازار برگ بروید، در همان نزدیکی سری به یکی از بهترین دونر کبابی‌های استانبول یعنی دونرسی ساهین اوستا (Donerci Sahin Usta) بزنید یا این که اگر در بشیکتاش خواهید بود، به سراغ آسیم اوستا (Asim Usta) بروید. در نزدیکی بازار ادویه نیز یک دونر کباب معروف به نام زومروت دونر (Zumrut Doner) وجود دارد که گزینه‌ای عالی برای چشیدن طعم این غذای خیابان معرکه محسوب می‌شود. البته همان طور که گفتیم، دونر کباب در همه جا هست و پیدا کردن جایی مناسب برای سفارش آن، اصلا سخت نخواهد بود.‌

کومپیر، استانبول (Kumpir)

کومپیر یکی از نمادهای اورتاکوی (Ortakoy) محله‌ای در نزدیکی تنگه بسفور است و خب طبیعتا، در این محله، چندین و چند جای مختلف برای سفارش این غذا پیدا خواهید کرد. کومپیر در واقع سیب زمینی‌های بزرگ پخته شده هستند که مواد مختلفی از جمله پنیر فراوان در آن ریخته می‌شود. این غذا اصلیتی روسی دارد اما به مرور در فرهنگ مردم ترکیه وارد شده است.

برای خرید کومپیر، سراغ هیچ جای دیگری در شهر نروید و حتما از غذاخوری‌های موجود در اورتاکوی، آن را سفارش دهید. در کنار بسفور و در نزدیکی مسجد اورتاکی، چند مکان خیلی خوب برای این منظور وجود دارد که همگی کومپیر را خوشمزه و پر و پیمان سرو کرده و همان نزدیکی نیز می‌توانید، یک فنجان قهوه یا چای نیز در ادامه بگیرید و از منظره‌ی تنگه‌ لذت ببرید.

 

۱۰ رستوران عالی غذاهای ترکی در استانبول

ایسلاک همبرگر، استانبول (Islak Hamburger)

غذای خیابانی محبوب من در تور استانبول، ایسلاک همبرگر یا همان همبرگر خیس است که طعم و مزه‌ای عالی و متفاوت داشته و خاطره‌ی خوشمزه‌ای را برایتان رقم می‌زند. این همبرگرها در غذاخوری یا رستوران سرو نشده و تنها در دکه‌های غذاهای خیابانی در نقاط مختلفی از جمله اطراف میدان تقسیم پیدا می‌شود. این ساندویچ در واقع همبرگر بخارپز شده است که با سس فراوان در نان سرو شده و به خاطر همین سس زیاد است که چنین نامی برای آن در نظر گرفته شده است.

ایسلاک همبرگر در همه‌ جای ترکیه وجود ندارد و استانبول یکی از معدود شهرهایی است که این غذای خیابانی در آن طرفدار دارد. بهترین جا برای خرید آن نیز همان اطراف میدان تکسیم بوده که چند دکه مختلف به تهیه آن مشغول هستند.‌ این ساندویچ‌ها ارزان بوده و یک شام خوشمزه و در عین حال سبک هستند و حتی می‌توان آن‌ها را به عنوان میان وعده نیز سفارش داد.

منبع

 

۱۶ خرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران