بهترین غذاهای خیابانی در استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
بهترین غذاهای خیابانی در استانبول

بازدید از شاهکارهای تاریخی مانند ایاصوفیه و سفر دریایی در تنگه بسفر از جمله کارهایی است که باید در استانبول انجام دهید. در حالی که مکان‌های تاریخی را کاوش می‌کنید، می‌توانید بهترین غذاهای خیابانی ترکی در استانبول را نیز کشف کنید و سفر فرهنگی خود را به یک تور لذیذ تبدیل کنید. تور استانبول صدها غذا و فرهنگ غذایی غنی دارد. با وجود اشتراکات زیاد و برخی از موارد مشابه در فرهنگمان با ترکیه اما هنوز چیزهای فراوانی وجود دارد که باید در این شهر هزار رنگ امتحان کنید. از این‌رو ما در این مقاله بهترین مکان‌های غذاهای خیابانی در استانبول را معرفی کرده‌ایم.

 

بهترین غذاهای خیابانی استانبول ۲۰۲۱

برای یافتن بهترین غذاهای خیابانی استانبول در سال ۲۰۲۱، باید از مناطق تاریخی مانند سلطان احمد و بی‌اوغلو (معروف به تقسیم) دیدن کنید. سلطان احمد استانبول توریستی‌ترین منطقه این شهر است و محله‌هایی مانند سیرکچی و امینونو را در نزدیکی خود دارد. بی‌اوغلو بخش مدرن استانبول است و شامل مکان‌هایی مانند میدان تقسیم، خیابان استقلال و کاراکوی می‌شود. هنگام بازدید از این محله‌ها، می‌توانید به راحتی از مسیرهای گردشگری خارج شوید و رستوران‌هایی را پیدا کنید که محلی‌ها در آن غذا می‌خورند. قیمت غذاهای خیابانی ترکی در استانبول از ۵ لیر ترکیه شروع می‌شود. البته ارزان ترین گزینه‌ها ذرت شیرین، نان شیرینی و شاه بلوط است. سیب زمینی پخته، برنج و صدف دارای قیمت متوسطی هستند. غذاهای خیابانی ترکیه که از گوشت تهیه می‌شوند گران‌ترین غذاها هستند. کوکورچ، کوفته و دونر گزینه‌های گران‌تری هستند، اما خوشمزه‌ترین‌ها نیز هستند.

نکته: به طور کلی مصرف غذاهای خیابانی در استانبول بی‌خطر است. اما اگر محصولاتی از گوشت را بسیار ارزان می‌بینید، درنگ کنید زیرا باید در کیفیت آن‌ها شک کرد. ساندویچ‌های حاوی ماهی، گوشت یا مرغ کم‌تر از ۱۵ تا ۲۰ لیر ترکیه (۳ دلار آمریکا) قیمت دارند.

 

معرفی محله‌های مشهور استانبول

بالیک اکمک

بالیک اکمک (ساندویچ ماهی) در بسیاری از نقاط استانبول یافت می‌شود. با این حال، هنگامی که مردم محلی به ساندویچ ماهی فکر می‌کنند، امینونو استانبول اولین جایی است که به ذهن می‌رسد. خوردن ساندویچ ماهی توسط قایق‌های ماهی که در کنار دریا در امینونو ایستاده‌اند بسیار لذت بخش است. می‌توانید روی چهارپایه‌های خیابان بنشینید و در حالی که ساندویچ ماهی خود را می‌خورید، برج گالاتا را تماشا کنید. همچنین در نزدیکی پل گالاتا که کاراکوی استانبول و امینونو را به هم متصل می‌کند، ساندویچ فروشی‌های اکمک زیادی وجود دارد. اگر می‌خواهید هنگام غذا خوردن در یک مکان مناسب بنشینید، می‌توانید تعدادی رستوران ماهی پیدا کنید که میزهایی را در زیر پل گالاتا ارائه می‌دهند. پل گالاتا در فاصله چند قدمی تکسیم و سلطان احمد، محبوب‌ترین مقاصد گردشگری استانبول قرار دارد. از طرف دیگر، می‌توانید بالیک اکمک را در کنار تنگه بسفر در رستوران‌های کهنه اما خوشمزه میل کنید. برخی از مکان‌هایی که ممکن است بخواهید از آن‌ها دیدن کنید عبارتند از Nimet Abla Balik Ekmek و Taka Balik Ekmek که به‌خاطر ماهی کولی کبابی در ینیل‌کوی بالاتر از بسفر معروف هستند.

میدیه دولما

میدیه دولما (Midye Dolma) صدف‌هایی است که با برنج، توت و آجیل کاج پر شده است و یکی از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی در استانبول است. همیشه می‌توانید دکه‌های خیابانی و مغازه‌های معتبری را برای امتحان کردن این غذای خیابانی خوشمزه پیدا کنید. به خصوص Mercan Kokorec و Sampiyon Kokorec دو مکانی هستند که توریست‌ها و مردم به آن علاقه‌مندند و به شدت توصیه می‌کنند. غذاخوری‌های Mercan Kokorec و Sampiyon Kokorec هر دو از برندهای زنجیره‌ای معروف شهر هستند که در مراکز گردشگری واقع شده‌اند. این فروشگاه‌ها را می‌توانید در بازار ماهی بی‌اوغلو (نزدیک میدان تقسیم) یا بازار ماهی کادیکوی (در سمت آسیایی) پیدا کنید. در نهایت، “Tarihi Karakoy Midyecisi"  قدمت آن به سال ۱۹۲۱ برمی‌گردد، از صدف‌های پر شده لذت خواهید برد.

 

برترین مراکز خرید استانبول (بخش اول)

کوکورچ

در کل دو نوع کوکورچ وجود دارد یکی کوکورچ ازمیری و دیگری استانبولی که هر دوی آن‌ها به شدت پرطرفدار هستند. معروف‌ترین جایی که می‌توانید کوکورچ را پیدا کنید Cengelkoy Kokoreccisi در چنگل‌کوی محله‌ای نوستالژیک در سمت آسیایی استانبول است. این مغازه فقط یک شعبه دارد و کوکورچش به لطف سس مخصوص آویشن و فلفل خوشمزه‌تر می‌شود. علاوه بر این، Mercan Kokorec و Sampiyon Kokorec در خیابان استقلال در بازار ماهی بی‌اغلو گزینه‌های دیگری هستند که می‌توانید در استانبول دنبال کنید. بیشتر گردشگرانی که به استانبول می‌آیند در اطراف میدان تقسیم اقامت دارند. خیابان استقلال که در فاصله چند قدمی میدان تقسیم قرار دارد، مکان خوبی برای تجربه غذاهای ضروری خیابانی استانبول است. اگر در بخش آسیایی استانبول هستید، Gunes Kokorec در اسکودار یا Meshur Kokorecci Adem Usta در کادیکوی بهترین گزینه‌ها هستند. علاوه بر این، گالاتا کوکورچ که دارای ۱۴ شعبه است، مکان دیگری است که می‌توانید مقداری کوکورچ عالی بخورید.

برنج

برنج غذای خیابانی بسیار ارزانی است که روز و شب در سراسر استانبول یافت می‌شود. بهترین مکان‌ها برای خوردن پلو در استانبول در کوچه پس کوچه‌های محله‌های قدیمی است. غذاخوری Meshur Tahtakale Pilavcisi نزدیک بازار ادویه یکی از این جواهرات پنهان شهر است که می‌توانید پلو را با مرغ امتحان کنید. اما اگر به دنبال جایگزین متفاوتی هستید، Tarihi Kalkanoglu Pilavicisi گزینه خوبی به نظر می‌رسد. در اینجا می‌توانید پلو را با گوشت یا حبوبات سرخ شده امتحان کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که پلو در این مکان با کره و آبگوشت پخته می‌شود. شما می‌توانید شعبه‌های Tarihi Kalkanoglu Pilavcisi را در بی‌اغلو نزدیک موزه مادام توسو استانبول و کادیکوی سمت آسیایی استانبول پیدا کنید. همچنین یکی دیگر از گزینه‌های عالی در سمت آسیایی مطمئنا Pilavcioglu  نزدیک بازار ماهی کادیکوی است که در آن علاوه بر پلو می‌توانید سوپ، گوشت تفت داده شده و مرغ سرخ شده را پیدا کنید.

 

بهترین کافه‌های شاخ طلایی استانبول

سیمیت

سیمیت بخش مهمی از زندگی روزمره در استانبول است. در خیابان‌های استانبول و در کشتی‌های نوستالژیک شهر می‌توانید افراد زیادی را در حال صرف صبحانه با سیمیت ببینید و چای ترکی واقعا با سیمیت ست می‌شود. اکثر فروشنده‌های خیابانی باگل، پنیر را داخل نان شیرینی قرار می‌دهند و ترکیبی خوشمزه به وجود می‌آورند. اگر دسر دوست دارید، می‌توانید شیرینی خود را مخلوط با نوتلا سفارش دهید. ممکن است در هر محله‌ای در استانبول با یک مغازه شیرینی فروشی معروف روبرو شوید. برخی از مغازه‌های شیرینی فروشی معروف استانبول عبارتند از Tarihi Karakoy Galata Simitcisi در کاراکوی، Tarihi Harbiye Firini در شیشلی، Tarihi Bogazkesen Firini در بی‌اغلو و Cigdem Pastanesi در سلطان احمد. این مناطق که نانوایی‌های قدیمی سیمیت در آن قرار دارند نیز بهترین مکان برای اقامت در استانبول هستند.

کوفته اکمک

کوفته اکمک کاربردی‌ترین و خوشمزه‌ترین غذای خیابانی است که می‌توانید در استانبول بخورید. ساندویچ فروشان کوفته در روزهای مسابقه تیم‌های فوتبال محلی را مشاهده می ‌کنید به خصوص کوفته فروش کنار استادیوم بشیکتاش وودافون آرنا معروف است. آن‌ها در سواحل بسفر یا هر جا که جمعیت جمع می‌شوند حضور دارند. کوفته اکمک بخش مهمی از زندگی اجتماعی در استانبول است. کسانی که در بی‌اوغلو اقامت دارند می‌توانند Kofteci Huseyin را امتحان کنند که در چند قدمی میدان تقسیم قرار دارد. کسانی که در سلطان احمد می‌مانند باید از خیابان هوکاپاسا در نزدیکی ایستگاه تراموا سیرکچی دیدن کنند. در هوکاپاسا دو مکان کوفته به نام‌های Rumeli Koftecisi و Filibe Koftecisi در کنار یکدیگر قرار دارند که هر دو خوشمزه هستند. علاوه بر این، در بشیکتاش استانبول که هتل‌های مجلل در آن قرار دارند، Sohretler Besiktas Köftecisi بسیار معروف است. کسانی که در بخش آسیایی اقامت دارند می‌توانند اکسپرس اینگل کوفتسیسی را در نزدیکی بازار ماهی در کادیکوی امتحان کنند. این یک کوفته‌فروشی ارزان است و در تمام طول روز مملو از مردم محلی است.

 

گشت و گذار در بازارهای محلی استانبول

کومپیر

کومپیر یکی از نمادهای اورتاک منطقه‌ای واقع در تنگه بسفر استانبول است و طبیعتا هزاران مغازه وجود دارد که می‌توانید این میان وعده خوشمزه را در آنجا امتحان کنید. کومپیر (سیب زمینی پخته شده) در یک فر مخصوص پخته می‌شود و با کره و پنیر بز و همچنین هر گونه موادی که ترجیح می‌دهید پر می‌شود. برخی از مواردی که می‌توانید در سیب زمینی پخته خود بگنجانید عبارتند از: سالاد روسی، سالاد بلغور، قارچ، کلم قرمز با ماست و زیتون خرد شده. شما فقط باید کومپیر خود را در یکی از مغازه‌های مختلف در اورتاکوی سفارش دهید، روی یک نیمکت بنشینید و از منظره بسفر و اورتاکوی استانبول لذت ببرید.

ایسلاک همبرگر

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه استانبولی Islak Hamburger  (برگر مرطوب) است. شما می‌توانید مغازه‌های زیادی را پیدا کنید که همبرگر ایسلاک را در خیابان Siraselviler در بی‌اغلو می‌فروشند. همبرگر ایسلاک یک غذای خیابانی ضروری در زندگی شبانه استانبول است و در اطراف میدان تقسیم فروخته می‌شود. روی همبرگر بخارپز شده سس مخصوصی ریخته می‌شود که باعث خیس شدن برگر می‌شود. همچنین برای تهیه این برگر از کره زیادی استفاده شده و گوشت برگر نیز تند است. بنابراین، این یک نوع برگر منحصر به فرد است که ارزش امتحان کردن را دارد. اگر در تقسیم، یکی از محبوب‌ترین مکان‌های اقامتی در استانبول اقامت دارید، حتما باید برگر مرطوب را امتحان کنید. چون همبرگر ایسلاک بهترین غذای خیابانی میدان تقسیم است.

 

بهترین هتل‌های منطقه فاتح استانبول

Kestane

آخرین مورد این فهرست یکی از اسنک‌های محبوب خیابانی است که سابقا نمادی برای فصل زمستان محسوب می‌شد. اما این روزها در هر روز از سال دیدن یک فروشنده خیابانی که این خوراکی خوشمزه را می‌فروشد، چیز معمولی است. می‌توانید با یکی از این فروشندگان خیابانی در مکان‌های گردشگری مانند تقسیم، امینونو و سلطان احمد بروید و بسته‌ای از این خوراکی محبوب استانبولی را امتحان کنید. Kestane همان شاه بلوط برشته است برای استانبولی‌ها که همان حکم لبو را برای ما ایرانی‌ها دارد.

۲۵ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران