بهترین مکان‌ها برای خرید در استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
بهترین مکان‌ها برای خرید در استانبول

شهر استانبول واقع در کشور ترکیه بهشتی برای عاشقان ​​خرید است. به طوری که در این شهر توریستی شاهد بازارهای سنتی و مراکز خرید مدرن متعددی خواهیم بود که هر کدام از آن‌ها خریداران بسیاری را جذب خود می‌کنند. مهم نیست که قصد خرید چه کالایی را دارید. چرا که در تور استانبول می‌توانید از فرش و صنایع دستی ارزان قیمت‌تر گرفته تا لباس‌های گران از برندهای برتر مد را پیدا کرده و خریداری کنید. به طوری که سفر به استانبول بدون خرید و گشت و گذار در بازارها و مراکز خرید آن کاری غیر ممکن است. چنانچه شما نیز از عاشقان خرید کردن هستید در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با لیستی از بهترین مکان‌ها برای خرید در استانبول آشنا کنیم.

 

بازار بزرگ در استانبول (Grand Bazaar, Istanbul)

معروف‌ترین مقصد خرید ترکیه که تقریبا هر گردشگری با آن آشنا است، بازار بزرگ استانبول نام دارد. این بازار که با نام کاپالی چارشی نیز شناخته می‌شود، به اواسط قرن ۱۵ تعلق دارد. بنابراین علاوه بر مغازه‌ها حتی کسانی که قصد خرید کردن هم ندارند در سفر خود با تور استانبول سری به این بازار قدیمی و سنتی می‌زنند. پس اگر شما نیز اهل بازارهای سنتی و بزرگ هستید بازدید از این مکان ایده خوبی خواهد بود. توجه داشته باشید که این بازار بزرگ بوده و برای گشت و گذار در آن باید چند ساعتی از برنامه خود را اختصاص دهید. این بازار سرپوشیده از انبارها و مغازه‌های متعددی تشکیل شده که همگی با سقف طاق‌دار به هم متصل هستند.

این بازار تقریباً از ۴۰۰۰ مغازه تشکیل شده است. مجموعه کامل صنایع دستی ترکیه و همچنین صنایع دستی از آسیای مرکزی و خاورمیانه از جمله محصولاتی هستند که می‌توانید به راحتی در کاپالی چارشی استانبول پیدا کنید. علاوه بر آن محصولاتی مثل فرش‌های دستباف ترکی، عتیقه‌جات و جواهرات دست ساز طلا و ... نیز در این مکان به فروش می‌رسند.

 

بهترین بارهای استانبول (قسمت اول)

  • آدرس: Main entrance off Beyazıt Square, Yeniçeriler Caddesi, Beyazıt

 

بازار ادویه مصری در استانبول (Egyptian Spice Bazaar, Istanbul)

ساختمانی که بازار ادویه مصری استانبول را در خود جای داده، روبه روی اسکله کشتی امین اوغلو (Eminönü) متعلق به قرن هفدهم قرار دارد. این مکان با درآمد مالیاتی دریافتی از مصر تحت حکومت عثمانی ساخته شده و به همین دلیل به عنوان بازار مصری‌ها شناخته می‌شود. شما در این بازار شاهد بیش از ۸۰ مغازه ادویه جات، ترشی جات، میوه‌های خشک، آجیل، محصولات غذایی تخصصی ترکی، دمنوش‌های گل و گیاه خشک و خوراکی‌های شیرین محلی مانند حلوا ترکی و لوکوم خواهید بود. بازار ادویه مصری معمولا از اوایل ظهر تا اواخر بعدازظهر بسیار شلوغ بوده و به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای گشت و گذار صبح از آن بازدید کنید.

  • آدرس: Off Ragıp Gümüşpala Caddesi, Eminönü

 

بازار آراستا در استانبول (Arasta Bazaar, Istanbul)

یکی دیگر از بهترین مکان‌ها برای خرید در این سفر، بازار آراستا استانبول است. این بازار درست در پشت مسجد آبی استانبول(مسجد سلطان احمد) و در قلب شهر قدیمی واقع شده است. جالب است بدانید که طاق مغازه‌های این بازار در ابتدا بخشی از مجموعه مسجد بوده و درآمدهای لازم را برای مسجد فراهم می‌کرد. اما امروزه، مغازه‌های آن مستقل از مسجد بوده و به یکی از بازارهای محبوب بین توریست‌ها برای خرید انواع سوغاتی‌های ترکیه و صنایع دستی تبدیل شده است. این مکان در مقایسه با بازار بزرگ استانبول کوچک‌تر و خلوت‌تر است. بنابراین گردشگرانی که علاقه‌ای به شلوغی ندارند می‌توانند به راحتی از آن خرید کنند. از جمله محبوب‌ترین مغازه‌های این بازار به اجناس سرامیکی تعلق دارند که به زیباترین شکل ممکن طراحی می‌شوند. علاوه بر آن فروشگاه فرش و گلیم ترکی نیز طرفداران بسیاری در این بازار دارند.

 

بهترین نقاط استانبول برای خوردن صبحانه

  • آدرس: Küçük Aya Sofya Caddesi, Sultanahmet

 

بازار کادیکوی در استانبول (Kadıköy Market, Istanbul)

یکی از برترین نقاط استانبول برای خرید محصولات محلی و به خصوص میوه‌ها و سبزیجات تازه، بازار کادیکوی است. این بازار از دوشنبه تا جمعه باز بوده و یک مرکز تجاری پر جنب و جوش و پرهیاهو در این شهر به حساب می‌آید. در بازار کادیکوی با انبوهی از غرفه‌هایی که غذاهای دریایی تازه، گیاهان، سبزیجات و میوه‌ها را می‌فروشند، روبرو خواهید شد. علاوه بر آن علاقمندان می‌توانند محصولاتی از قبیل ترشی محلی، مربا، عسل و سایر چاشنی‌ها مثل میوه خشک و شیرینی سنتی ترکی را در این بازار پیدا و خریداری کنند. از دیگر محصولات غیرغذایی نیز می‌توان انواع صابون‌های گیاهی، محصولات مراقبت از پوست محلی، پمادها و لیف‌های حمام ترکی سنتی و اسفنج‌های لایه بردار پوست را نام برد. این بازار در سمت آسیایی استانبول درست پشت ترمینال کشتی کادیکوی قرار دارد. بهترین راه برای رسیدن به اینجا سوار شدن به کشتی و تجربه یک سفر دریایی کوچک است.

  • آدرس: Off Rıhtım Caddesi & Damga Sokak، Kadıköy

 

بازار بالات در استانبول (Balat Market, Istanbul)

در سال‌های اخیر مسیرهای باریک محله بالات به محل مناسبی برای فروشگاه‌های مستقل کوچک و عجیب تبدیل شده است. به خصوص این منطقه با فروشگاه‌های مبلمان عتیقه و دکوراسیون منزل و فروشگاه‌های مد و لوازم جانبی قدیمی با کیفیت شناخته می‌شود. معمولا در آخر هفته‌ها، کوچه‌های این محدوده مملو از جوانان محلی استانبولی می‌شود که برای وقت گذرانی به اینجا می‌آیند. شما نمی‌توانید با هدف خرید محصول خاصی به گشت و گذار در بازارهای بالات بپردازید. چرا که معلوم نمی‌شود چه چیزی در انتظار شما خواهد بود. بلکه این بازارها صرفا برای گشت و گذار و خرید سوغاتی‌های استانبول مناسب هستند. ناگفته نماند که در اینجا تعداد زیادی کافه زیبا نیز وجود دارند که در صورت تمایل می‌توانید در یکی از آن‌ها نشسته و یک فنجان قهوه ترکی نوش جان کنید.

 

معروف‌ترین رستوران‌های زنجیره‌ای استانبول

  • آدرس: خیابان بالات

 

بازارهای خیابان استقلال در استانبول (Istiklal Caddesi Markets, Istanbul)

استقلال، یکی از خیابان‌های طولانی و عمدتا توریستی شهر است که منطقه بی‌اوغلو استانبول تا میدان تکسیم را شامل می‌شود. خیابان استقلال استانبول مکانی بسیار پرطرفدار برای خرید، پیاده روی و حتی رستوران گردی به حساب می‌آید. به طوری که در حین گشت و گذار در آن شاهد بوتیک‌های خرید متنوع، مغازه‌هایی از برندهای بسیار معروف بین‌المللی و همچنین رستوران‌های متعددی خواهید بود. علاوه بر خرید کردن در حین قدم زدن در خیابان استقلال متوجه ساختمان‌های نئوکلاسیک نیز خواهید بود که جذابیت بیشتری به این مکان بخشیده‌اند. یکی از معروف‌ترین مراکز خرید استانبول در خیابان استقلال چیچک پاساژ نام دارد. همچنین در این مکان یک تراموا عتیقه وجود دارد که در سرتاسر آن حرکت می‌کند و مسافران را از بی‌اوغلو تا تکسیم جابجا می‌کند.

  • آدرس: Istiklal Caddesi, Beyoğlu

 

بازار زنان در استانبول (Women's Bazaar, Istanbul)

در منطقه فاتح استانبول بازاری به نام بازار زنان (Kadınlar Pazarı) وجود دارد. البته این مکان بیش از خرید، مورد علاقه توریست‌هایی است که عاشق رستوران‌گردی هستند. این خیابان قصابی‌ها، رستوران‌های کباب‌فروشی و غرفه‌های محصولات تازه ومتنوعی را در خود جای داده که قطعا افراد شکمو را شیفته خود خواهد کرد. بیشتر محصولاتی که در این بازار عرضه می‌شوند تازه بوده و افراد محلی آن را برای تهیه مایحتاج روزانه خود انتخاب می‌کنند. اکثر تاجران اینجا در اصل اهل جنوب شرقی ترکیه هستند که سبک رستوران‌های این بازار صحت این موضوع را کاملا منعکس می‌کنند. توصیه می‌کنیم حتما زمانی از این بازار دیدن کنید که بتوانید ناهار خود را در آن بخورید. ایستگاه مترو Vezneciler نزدیک‌ترین ایستگاه به این بازار بوده و حدود یک کیلومتر پیاده تا خود آن فاصله دارد.

 

انتخاب بهترین کروزهای شبانه استانبول

  • آدرس: Itfaiye Caddesi, Fatih

 

مغازه‌های بندر گالاتا در استانبول (Galata Port Markets, Istanbul)

جدیدترین منطقه خرید استانبول که در سال ۲۰۲۲ افتتاح شد، منطقه بازسازی شده بندر گالاتا است که در کنار دریا و در محله کاراکوی استانبول (Karaköy)، بندر کشتی‌های کروز جدید شهر، قرار دارد. بندر گالاتا فروشگاه‌های خرده‌فروشی، رستوران‌ها و کافه‌های متعددی را در خود جای داده و با ارائه مناظری زیبا از تنگه‌ی بسفر در استانبول توانسته به یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای خرید در استانبول تبدیل شود. البته به دلیل تازه تاسیس بودن این منطقه هنوز تمامی مغازه‌های آن فعالیت خود را شروع نکرده‌اند و گفته می‌شود که در سال‌های آینده بندر گالاتا رونق بسیار زیادی پیدا خواهد کرد. اغلب مغازه‌های این محدوده به برندهای گران و معروف دنیا تعلق دارند.

  • آدرس: Meclis-i Mebusan Caddesi, Beyoğlu

 

مغازه‌های تاهتاکاله در استانبول (Tahtakale Markets, Istanbul)

مسیرهای باریک غرب بازار ادویه مصر استانبول مملو از غرفه‌هایی است که سبدهای سنتی، منسوجات و ظروف آشپزخانه چوبی دست ساز و محصولات خانگی ارزان می‌فروشند. این مکان تاهتاکاله نام داشته و عموما بعد از گشت و گذار در بازار ادویه مصری توسط توریست‌ها ترجیح داده می‌شود. اگر عاشق لوازم چوبی هستید توصیه می‌کنیم هرگز این بازار را در تور استانبول از دست ندهید.

 

آشنایی با تفریحات آبی استانبول

  • آدرس: Tahtakale Caddesi, Eminönü

 

مراکز خرید نیشانتاشی در استانبول (Nışantası shopping Centers, Istanbul)

اگر به دنبال مکانی شیک و مدرن برای خرید خود در استانبول هستید، بهتر است تا سری به منطقه نیشانتاشی استانبول در شمال میدان تاکسیم بزنید. اینجا جایی است که برندهای لوکس بین‌المللی معروف مانند باربری و هرمس و همچنین برندهای سطح بالای محلی ترکیه را می‌توانید پیدا کنید. علاوه بر خرید نیشانتاشی کافه‌های عالی را در خود جای داده و شما می‌توانید بعد خرید از خود در این کافه‌ها پذیرایی کنید. توجه داشته باشید که مراکز خرید و البته کافه‌ها و رستوران‌های نیشانتاشی در استانبول برای کسانی که به دنبال محیطی ارزان و اقتصادی هستند مناسب نیست.

 

مغازه‌های خیابان بغداد در استانبول (Bağdat Caddesi Markets, Istanbul)

خیابان پردرخت بغداد به طول ۱۴ کیلومتر از ناحیه کادیکوی تا بستانچی در ساحل آسیایی استانبول قرار دارد. این خیابان یکی از مکان‌های پرطرفدار مردم محلی و البته توریست‌های تور ترکیه برای خرید است و آخر هفته‌ها شلوغ می‌شود. از جمله مارک‌های معروف مد بین‌المللی مانند H&M و Zara و همچنین مارک‌های معروف دیگر را می‌توانید در این محدوده پیدا کنید. برای رسیدن به اینجا باید یا با کشتی به کادیکوی بروید یا با مترو به کادیکوی یا بوستانجی (Bostancı) بروید.

 

تفریح در پارک‌های بازی و آبی استانبول

  • آدرس: Bağdat Caddesi, Kadıköy

 

بازار کتاب بیازیت در استانبول (Beyazıt Book Bazaar, Istanbul)

آخرین مورد از بهترین مکان‌ها برای خرید در استانبول که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم، بازار کتاب بیازیت است. این بازار که مکانی بسیار محبوب در بین عاشقان کتاب و کتاب‌خوانی است در کوچه پس کوچه‌های بین بازار بزرگ و مسجد بیازیت قرار دارد. شما در این مکان می‌توانید اغلب کتاب‌های دست دوم، قدیمی و کمیاب را به آسانی پیدا کنید. قدمت بازار کنونی به اواسط قرن بیستم و حتی دورتر باز می‌گردد. در زمان عثمانی این منطقه مکانی برای چاپ کتاب شهر بود. اگر به کتاب‌های قدیمی علاقه خاصی نداشته باشید، احتمالاً چیز زیادی برای خرید در بازار بیازیت پیدا نخواهید کرد. زیرا اغلب این کتاب‌ها به زبان ترکی بوده و توریست‌ها آن را صرفا برای گشت و گذار و عکاسی انتخاب می‌کنند.

  • آدرس: Beyazıt Square, Beyazıt

 

منبع

 

۲۶ مهر ۱۴۰۱

نظرات کاربران