موزه نظامی استانبول، گنجینه‌ی تاریخی ترکیه

جاذبه‌های گردشگری استانبول
موزه نظامی استانبول، گنجینه‌ی تاریخی ترکیه

نیروهای نظامی و سلاح‌ها یکی از مهمترین عناصر تاریخی در تعیین قدرت کشورها در طول سده‌های گذشته بوده‌اند. به همین دلیل است که شاید بتوان گفت تغییرات در فناوری سلاح، می‌تواند بسیاری از تغییرات اساسی در طول تاریخ کشورها و امپراتوری‌ها را توضیح دهد. کشور ترکیه، دوره‌های فراز و فرود تاریخی فراوانی را پشت سر گذاشته است: از دوره اسکندر تا دوره عثمانی و بعد هم آتاتورک؛ همه جذابیت‌های زیادی برای علاقمندان به تاریخ و فرهنگ دارند. اگر شما هم از این گروه هستید، خوب است که در سفر خود با تور ترکیه از موزه نظامی استانبول دیدن کنید؛ موزه‌ای که حکایت‌های زیادی برای گفتن دارد.

هنگام بازدید از این موزه، راهنماهای متخصص برای‌تان توضیح خواهند داد که با پیشرفت توپ‌های نظامی که می‌توانستند دیوارهای عظیم را ویران کنند، عثمانی‌ها موفق به تسخیر قسطنطنیه آن زمان یا استانبول امروزی شدند و به عبارت دیگر می‌توان گفت که توپ‌های نظامی، در ورود به دوره جدیدی از تاریخ ترکیه، نقش چشمگیری را عهده‌دار بودند. این تنها یکی از حکایت‌های تاریخی است که با بازدید از موزه نظامی استانبول از آن آگاه خواهید شد.

 

موزه نظامی استانبول

موزه نظامی استانبول واقع در هاربیه در منطقه شیشلی (Harbiye in Sisli district)، میزبان یک مجموعه مهم است که شامل سلاح‌های تولید شده از قرن پانزدهم میلادی به بعد است. این موزه استانبول، اکنون زیر نظر مرکز فرهنگی فرماندهی نظامی فعالیت می‌کند. یکی از جذاب‌ترین و در عین حال متنوع‌ترین بخش‌های موزه نظامی، میزبان مجموعه اسلحه‌هایی است که از زمان امپراطوری عثمانی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این مجموعه از نظر ماهیت تاریخی و اثرگذاری، یکی از برجسته ترین موزه‌های نظامی جهان به شمار می‌رود.

 

 بهترین محله‌های استانبول برای گردشگری و زندگی 

موزه نظامی استانبول

 

موزه نظامی استانبول، امروز میزبان پنج هزار قطعه نظامی است که در بازه‌های زمانی مختلفی تولید شده و مورد استفاده قرار گرفته‌اند. البته اگرچه سلاح‌ها اجزای اساسی این موزه هستند، اما در این موزه همچنین می‌توانید انواع زره‌ها، سپرها، کلاه خود و کلاه ایمنی، چادرهای نظامی و اشیای دیگری که به نوعی به تاریخ نظامی ترکیه مرتبط است، به نمایش گذاشته شده‌اند.

 

تاریخچه موزه نظامی

موزه نظامی استانبول در ساختمان مکتب حبیبیه یا همان آکادمی نظامی استانبول (Mekteb-i Harbiye) که توسط سلطان عبدالحمید دوم در سال ۱۸۶۲ میلادی ساخته شد، واقع شده است. اما تاریخچه این موزه به مدت‌ها پیش از آن باز می‌گردد.

پس از آنکه ترک‌ها توانستند دوباره قسطنطنیه را تصرف کنند، کلیسای به نام هاگیا ایرنه یا ایا ایرنه (Hagia Irene) به یک کارخانه اسلحه سازی به نام Cebehane تغییر ماهیت داد. اسلحه‌های ارزشمند و تجهیزات جنگی زیادی در این مکان ساخته و انبار شدند. همزمان با اصلاحات نظامی در دوره سلطان احمد سوم، Cebehane  به عنوان دارالسلیحا (خانه اسلحه‌ها) شناخته شد. دارالسلیحه فقط یک کارخان یا انبار اسلحه نبود، بلکه از همان زمان به مکانی برای نمایش اسلحه‌های تولید شده تبدیل شده بود.

 

 چگونه در ۲۴ ساعت استانبول را سیر بگردیم 

موزه نظامی استانبول

 

در سال ۱۸۴۶ میلادی بود که دارالسلیحه به موزه‌ای واقعی تبدیل شد. پاشا احمد فتحی (Ahmet Fethi Pasha)، میدان مارشال توپخانه در هاگیا ایرنه را به یک مرکز نمایشگاه تبدیل کرد و مجموعه مستقر در آنجا به نام موزه هوایون یا موزه امپریال (Muze-i Humayun or Imperial Museum) نامگذاری کرد.

موزه نظامی فعالیت خود را از سال ۱۸۴۶ میلادی تا ۱۹۴۰ میلادی در هاگیا ایرنه ادامه داد اما این مجموعه در جنگ جهانی دوم به آناتولی منتقل شد، تا از آسیب آن جلوگیری شود. پس از جنگ، این مجموعه در سال ۱۹۴۹ میلادی دوباره به استانبول منتقل شد.

 

موزه نظامی استانبول

 

با این حال، سالن بدنسازی آکادمی نظامی که تا سال ۱۹۵۹ میلادی به عنوان مرکز نمایشگاه استفاده می‌شد، دیگر برای این مجموعه کافی نبود. بنابراین تصمیم گرفته شد که ساختمان مکتب حبیبیه (آکادمی نظامی) فقط به عنوان موزه به فعالیت خود ادامه بدهد. این بنا توسط پروفسور دکتر نقیه الدم (Prof. Dr. Nezih Eldem)، یکی از مشهورترین معماران ترکیه، مرمت شد. موزه نظامی استانبول پس از مرمت این بنا در ۱۰ فوریه ۱۹۹۳ افتتاح شد.

 

یک برنامه ویژه نظامی برای گردشگران

در طول تاریخ، موسیقی به بخشی جدا نشدنی از آیین جنگ، دفاع و حماسه‌های ملی تبدیل شده است. به همین دلیل هم، در موزه نظامی استانبول می‌توانید اجرای گروه موسیقی نظامی استانبول را به صورت زنده تماشا کنید. این برنامه، هر روز فقط در یک نوبت و آن‌ هم در بعد از ظهر از ساعت سه تا چهار عصر، در تالار آتاتورک موزه به همت گروه نظامی سربازان پیاده نظام استانبول اجرا می‌شود.

 

 هنر و فرهنگ ترکیه را در موزه پرا ببینید 

موزه نظامی استانبول

 

سربازان پیاده نظام استانبول، در حالی که لباس‌های مخصوص سنتی نظامی استانبول را به تن کرده‌اند، اسلحه در دست گرفته و با آرایش نظامی شما را به یک کنسرت نظامی واقعی دعوت می‌کنند. یک اجرای زنده موسیقی باشکوه که عظمت تاریخ ترکیه را پیشِ چشم‌تان نمایان خواهد کرد.

 

هزینه ورودی بازدید از موزه نظامی استانبول در سال ۲۰۲۰ میلادی برای گردشگران

هزینه ورود به موزه نظامی استانبول برای سال ۲۰۲۰ میلادی، ۶ لیر ترکیه در نظر گرفته شده است. در صورتی که کارت دانشجویی بین‌المللی داشته باشید، می‌توانید به صورت رایگان از این موزه بازدید کنید.

 

موزه نظامی استانبول

 

ساعات بازدید از موزه نظامی استانبول

موزه نظامی استانبول در روزهای هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ بعد از ظهر میزبان گردشگرانی است که برای بازدید از این مجموعه ارزشمند با تور استانبول سفر می‌کنند.

روزهای تعطیل: این موزه در روزهای دوشنبه و سه شنبه تعطیل است. همچنین در روزهای تعطیلات مذهبی و نخستین روز سال میلادی، موزه نظامی استانبول، به صورت رسمی تعطیل است.

 

۰۶ بهمن ۱۳۹۸

نظرات کاربران