حمام خرم سلطان کجاست؟

جاذبه‌های گردشگری استانبول
حمام خرم سلطان کجاست؟

یکی از جاذبه‌های مهمی که در تور ترکیه می‌توانید به دیدنشان بروید، حمام‌های سنتی این کشور هستند. مخصوصا اگر استانبول را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده باشید، حمام‌های تاریخی و چند صد ساله زیادی هستند که امکان بازدید از آن‌ها را خواهید داشت. با این وجود به خاطر پخش سریال‌های تاریخی و محبوبیت شخصیت خرم سلطان، حمامی که به نام او در نزدیکی مسجد ایاصوفیه ساخته شده، یکی از پربازدیدترین حمام‌های تاریخی استانبول است. برای آشنایی بیشتر با این مکان، ما در این نوشته، توضیحات کاملی درباره حمام خرم سلطان برایتان گرد آورده‌ایم.

 

نگاهی به تاریخچه حمام خرم سلطان

حمام تاریخی خرم سلطان، یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی استانبول به شمار آمده که بسیاری از مسافرانی که در تور استانبول شرکت می‌کنند، از آن‌جا بازدید به عمل می‌آورند. اگر چه که نزدیکی به مساجد تاریخی شهر، قرار گیری در نقطه‌ای پربازدید و جاذبه‌های بصری این مکان، از مهم‌ترین دلایل برای چنین محبوبیتی است، اما نباید از معماری و تاریخچه آن‌جا نیز به همین سادگی گذشت.

حمام خرم سلطان‌ بین سال‌های ۱۵۵۶ تا ۱۵۵۷ ساخته شد و طراحی آن را معمار معروف عثمانی‌ها، معمار سینان به عهده داشت. این حمام به درخواست خود خرم سلطان (رکسِلانا) همسر سلطان سلیمان در مکانی بنا شد که قبلا حمام باستانی زئوکسیپوس (Zeuxippus) در آن جا قرار داشت. بنایی که ساخت آن به قرن دوم میلادی بر می‌گشت. این حمام درست در بین مسیر مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی قرار دارد، جایی که زمانی، معبد زئوس واقع شده بود. خوشبختانه، بنای کنونی، اگر چه در اواسط قرن بیستم مورد مرمت قرار گرفته، اما تماما به همان صورت اولیه خود باقی مانده است و چیزی در ظاهر آن‌جا تغییر نکرده.

عکس: pinterest.com

 

ویژگی‌های حمام خرم سلطان

 از نظر ظاهری، حمام‌های سنتی دیگری هم در شهر هستند که زیبایی‌ آن‌ها به این بنا بچربد. با این حال، از ظاهر نسبتا ساده‌ی بیرون که بگذرید و به داخل بروید در فضی اصلی حمام، از مرمرهای بسیار با کیفیت بهره برده شده و گنبد سفید رنگ آن‌جا، با حفره‌های کوچک پنج ضلعی، در طول روز، نور خورشید را به داخل می‌تاباند. نور روز در کنار استفاده از مرمر روشن، جلوه‌ای جذاب به فضای داخلی حمام خرم سلطان داده است. با این حال از نظر فضا نیز این حمام به خاطر استفاده‌ی خصوصی ملکه، کوچک‌تر از حمام‌های عمومی آن دوران ساخته شده بود.

 

۲۰ تا از بهترین هتل های استانبول

عکس: tripadvisor.com

 

بازدید از حمام خرم سلطان

اولین سوالی که در ذهن بسیاری از مراجعان به این محل پیش می‌آید، این است که آیا امکان تجربه حمام سنتی در این محل را دارند؟ بله! با توجه به مرمت این بنا، حالا حمام خرم سلطان همچون گذشته به سرویس دهی پرداخته و مسافران می‌توانند به حمام و ماساژ در این محل بپردازند. البته دهه‌هاست که این حمام دوباره فعال است اما در سال‌های اخیر به جایی لوکس و مجلل برای مارجعه تبدیل شده و تجربه حضور در آن‌جا، هزینه‌ی سنگینی روی دستتان می‌گذارد.

هم خانم‌ها و هم آقایان امکان استفاده از این مکان را دارند اما ساعات استفاده آن‌ها در طول روز متفاوت است. با توجه به سیال بودن این تفاوت ساعت‌ها، بهتر است از روی سایت یا تماس تلفنی، زمان مناسب برای مراجعه را جویا شوید. همچنین بهتر است در روزهای شلوغ سال، از قبل جایی برای خود رزرو کرده و حداقل ۱۵  تا ۲۰ دقیقه زودتر خود را به آن‌جا برسانید. همچنین این نکته هم حائز اهمیت است که شما هیچ وسیله‌ای نیاز نیست همراه داشته باشید. تمامی موارد از جمله حوله، صابون و دیگر وسایل مورد نیاز، تماما در خود محل به مشتریان داده می‌شود.

عکس: facebook.com

 

تجربه خود حمام نیز به شکل سنتی بوده و شما ابتدا حدودا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در بخشی خصوصی مانده تا تنتان خیس شود و سپس ماساژ و شستشو با کف آغاز شده که در نهایت حدودا یک ساعتی به طول می‌انجامد. البته شما می‌توانید در هر کدام از این بخش‌ها را نخواسته و از آن‌ها رد شوید. در این حمام از صابون‌های گیاهی سنتی با عطر عالی استفاده شده و از ماساژورهای حرفه‌ای و آموزش دیده استفاده می‌شود.

هزینه‌ی استفاده از حمام خرم سلطان از ۵۵ دلار آغاز شده و با توجه به پکیج‌های ماساژی که انتخاب می‌کند، این قیمت تا ۱۸۰ دلار نیز می‌تواند بالا برود. همچنین در این محل، پکیج‌هایی همچون حمام عروس یا حمام داماد نیز ارائه شده  و حتی می‌توانید کل آن‌جا را برای مراجعه گروهی اجاره کنید که باید از قبل، آن را با دست اندرکاران حمام خرم سلطان در میان گذاشته تا روز مورد نظرتان را رزرو نمایید. همچنین پکیج‌های ماساژ نیز شامل ماساژ پا، ماساژ پشت، ماساژ ضد استرس، ماساژ کل بدن و ... می‌شود.

 

راهنمای کامل سفر زمینی به استانبول

عکس: facebook.com

 

نکات مهمی که قبل از مراجعه به حمام خرم سلطان باید بدانید

به طور کلی همه امکان بازدید و حمام در این محل را خواهند داشت، تنها یک سری قواعد جزیی وجود دارد که بعضی افراد امکان مراجعه را ندارند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • افراد دارای بیماری قلبی و عروقی
  • بانوانی که در دوران قاعدگی به سر می‌برند
  • افراد باردار
  • بچه‌های زیر ۶ سال

همچنین افراد زیر ۱۸ سال حتما باید با سرپرست خود وارد حمام شوند.  زمان مراجعه به این محل بین ساعات ۸ صبح تا ۱۰ شب است.

  • آدرس: Cankurtaran District Hagia Sophia Square No:2 Sultanahmet Fatih / Istanbul
  • شماره تماس: 00902125173535

عکس: politikam.com

 

خرم سلطان کیست؟

بعد از این که فهمیدیم حمام خرم سلطان کجاست و چه ویژگی‌هایی دارد، بد نیست با خود خرم سلطان نیز آشنا شویم. بسیاری او را قدرتمندترین زن در سلسله عثمانی می‌دانند که نه تنها همسر مهم‌ترین سلطان عثمانی بود، بلکه به او مشاوره هم می‌داد. اصلیت خرم سلطان به مناطق اوکراین کنونی بر می‌گشت و به عنوان برده به ترکیه کنونی آورده شده بود. او تحولات بسیاری در دربار سلطانی به وجود آورد که بسیاری از این تحولات در آینده ماندگار شد و از آن پس، همسران و دختران سلاطین عثمانی، تاثیرات بیشتری در حکمرانی داشتند.

 

بهترین هتل‌های محله بشیکتاش در استانبول

عکس: dailysabah.com

 

دیگر حمام‌های سنتی معروف استانبول

در کنار حمام خرم سلطان، دیگر حمام‌های سنتی ترکی در استانبول هستند که خیلی از آن‌ها، همچون همین حمام به فعالیت پرداخته و امکان مراجعه به آن‌جاها را خواهید داشت:

حمام کیلیچ علی پاشا

این حمام کمی بعد از حمام خرم سلطان اما در همان قرن ساخته شده است و طراح آن نیز معمار سینان بوده. فضای داخلی این مجموعه بسیار زیباست و در آن‌جا نیز، آقایان و خانم‌ها در ساعات مختلف، می‌توانند، تجربه یک حمام کاملا سنتی را داشته باشند.

حمام چال اوغلو

این حمام در زمان سلطان محمود اول ساخته شده و یکی از بزرگ‌ترین حمام‌ها د راستانبول به شمار می‌آید. فضای داخلی آن بسیار زیبا ساخته شده و با توجه به این که به باسیلیکا نزدیک است، دسترسی به آن‌جا برای گردشگران راحت خواهد بود.

حمام تاریخی گالاتاسترای

در بی‌اغلو، یکی دیگر از حمام‌های زیبای استانبول  یعنی حمام گالاتاسترای واقع شده که ساخت آن به سال ۱۴۸۱ و زمان سلطنت بایزید دوم بر می‌گردد. این بنای تاریخی یکی از جاذبه‌های مهم استانبول و از زیباترین و قدیمی‌ترین حمام‌های باقی مانده در ترکیه به حساب می‌آید.

حمام سلیمانیه

حمام بسیار معروفی در فتیح که به خاطر هزینه‌ی نسبتا پایین‌تر نسبت به دیگر حمام‌های تاریخی استانبول و فضای داخلی زیبایش، شدیدا مورد توجه قرار دارد. ساخت این بنا به بیش از ۵۰۰ سال پیش بر می‌گردد و درهای آن تنها به روی خانواده‌ها و زوج‌ها باز است و هیچ کس به صورت انفرادی امکان مراجعه به آن‌جا را نخواهد داشت.

عکس: tripsavvy.com

۰۷ فروردین ۱۴۰۳

نظرات کاربران