موزه تاریخی و بسیار زیبای Kariye استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
موزه تاریخی و بسیار زیبای Kariye استانبول

موزهی کاریه یکی از مهمترین موزه های استانبول است که گردشگران در سفر با تور استانبول حتما از آن دیدن می‌کند. جایی که همیشه می‌توان تعداد زیادی از توریست‌ها را دید که به این محل مراجعه کرده و از دیدنی‌های آن بهره می‌برند. از جمله دلایلی که پشت این محبوبیت است، جدا از جاذبه‌های دیدنی آن می‌توان به داستانی که پشت این موزه قرار دارد نیز اشاره کرد.
موزه کاریه در دوران بیزانس به عنوان کلیسا و بعد از فتح استانبول توسط سلطان فاتح به عنوان یک مسجد مورد استفاده قرار گرفت. اما قبل از آن و از قرن ششم، این بنا به عنوان یک کلیسا مورد استفاده قرار می‌گرفت و در واقع همین امر این مکان را به یکی دیگر از بناهایی تبدیل کرد که با ورود اسلام به استانبول، استفاده دینی از آن به کل تغییر پیدا کرد و در نهایت معماری آن نیز دستخوش تغییراتی شد و چند قسمت دیگر به آن اضافه گردید.

 


تاریخچه موزه Kariye


موزه کاریه که آن زمان به عنوان صومعه بود توسط Aziz Teodius در دوران Justinianus در سال ۵۳۴ ساخته شد. با تغییراتی که در دوره‌های مختلف انجام شد، کلیت بنا آنقدر دستخوش تغییر نگشت تا اینکه در قرن یازدهم Maria Dukaine برای باز‌سازی‌اش پیش‌قدم شد و بنا را مرمت کرد. در ادامه ابتدا این صومعه از زلزله نسبتا شدید سال ۱۲۹۶ سالم به در برد اما ایراداتی در بنا به وجود آمد و با درگیری‌های به وجود آمده آسیب‌های جدی‌تری هم به این مکان وارد گشت تا اینکه در نهایت عثمانی‌ها استانبول را به تصرف در آوردند.

 

زیباترین خیابان‌ها و میدان‌های استانبول که قبل از دیدن آن‌ها نباید این شهر را ترک کنید

 

 

موزه Kariye

 


در سال ۱۵۱۱ دقیقا ۵۸ سال بعد از فتح استانبول توسط محمد فاتح سلطان، این صومعه توسط صدراعظم سلطان بایزید دوم، آتیک علی پاشا به مسجد تبدیل شد. در این تغییر و تحولات موزاییک‌ها و نقاشی‌های روی دیوار با گچ پوشانده شدند. پس از تبدیل شدن صومعه به مسجد مناره‌ای در بیرون و محرابی در داخل صومعه نصب و به آرامی المان‌های اسلامی به بنا اضافه گردید اما اصالت آن و معماری کلی بنا تا جای ممکن حفظ گردید.
این مسجد با توجه به خرابی‌هایی که داشت در اوایل قرن بیستم بسته شده تا اینکه یک موسسه آمریکایی سال‌ها بعد تصمیم گرفت تا آن را مرمت کند. روند مرمت سال‌ها طول کشید تا در سال ۱۹۵۸ و پس از اتمام پروسه بازسازی، این مسجد به نام موزه کاریه به ثبت رسید و تا به الان با این نام درهایش را به سوی گردشگران باز نگه داشته است.

 

 

موزه Kariye

 


اطراف موزه Kariye


خانه‌هایی که اطراف موزه بودند نیز در پروسه مرمت، بازسازی شدند تا بافت خاص این محله به قوت خود باقی بماند. در کنار موزه هتلی به همین نام ساخته شد تا مسافران بتوانند در کنار این محل اقامت داشته باشند و مغازه‌ها و بازارهایی هم با توجه به محبوبیت این مکان حول محور آن ساخته گشت تا به رونق هر چه بیشتری آن کمک کرده باشد.

 

بازدید از برج دختر استانبول؛ برجی افسانه‌ای در دل تنگه‌ی بسفر

 

 

موزه Kariye 

 


آنچه در موزه می‌بینید

این بنا شامل پنج واحد اصلی معماری است که شامل: در سمت راست یه ساختمان دو طبقه Kariye و Naos، Narteks داخلی و Narteks خارجی و آرامگاهی در قسمت جنوبی می‌شود. ساختار کلی کلیسای کنونی یک طرح گنبد و کوتاه است. این گنبد به وسیله چهار ستون نگه داشته می‌شود و به صورت حلقه بزرگی است که جلوه‌ای زیبا و متفاوت ساخته است.
بنا دارای ۱۶ پنجره‌ی بزرگ است که مقدار زیادی نور خورشید به داخل تابیده می‌شود. در سمت شمالی ساختمان مجاور، در طبقه پایین خانه گنجینه و در طبقه بالا کتابخانه‌ای قرار دارد که مجموعه‌ای نفیس از کتاب‌های خطی در آن نگه داری می‌شود. در جنوب غربی Narteksin بیرونی که قبلا برج ناقوس در آنجا بود امروزه مناره‌ای درست کرده‌اند. در قسمت اصلی کلیسا کف و دیواره‌ها از سنگ مرمر پوشیده شده است و از جمله زیباترین نقاط بنا به حساب می‌آید، ترکیبی از سفیدی زیبا و ساختار خاص معماری بنا. سنگ پورفیری (نوعی سنگ آذرین) که از مکان‌های مختلف مانند شمال آفریقا، جزیره Eğriboz و افیون آورده‌اند و با سنگ‌های مرمر با رگه‌های سبز، عقیق، قرمز، زرد و صورتی، زیبایی‌اش چشم هر بیننده ای را به خود معطوف می کند. شیوه کاربرد سنگ مرمر مسجد کاریه همانند چیزی که در سنگ مرمر ایاصوفیه می‌بینیم، با کیفیت است و بسیار زیباست.

 

راهنمای گردشگری ۲ روزه دراستانبول شهر زیبایی‌های تاریخی و مدرن ترکیه

 

 

موزه Kariye

 


ساعات بازدید از موزه


از آنجا که موزه کریه در ادیرنکاپی واقع شده است و به نوعی از نقاط مرکزی استانبول به حساب می‌آید، حمل و نقل از همه طرف بسیار راحت است. از آنجا که دیگر موزه ها و اماکن استانبول نیز در این نزدیکی هست، به راحتی می‌توانید برنامه‌های گشت‌وگذار به اماکن دیگر را نیز بگذارید و در یک گردش چندین جا را مشاهده کنید.

 

 

موزه Kariye

 

 

موزه کریه هرروز بین ساعات ۹ تا ۱۶:۳۰ به جز روزهای چهارشنبه باز است

۰۸ مهر ۱۳۹۷

نظرات کاربران