موزه‌ها و مکان‌های تاریخی مختلف در استانبول را بشناسید

جاذبه‌های گردشگری استانبول
موزه‌ها و مکان‌های تاریخی مختلف در استانبول را بشناسید

از سال ۶۳۸ قبل از میلاد که استانبول بنا شد، این شهر پایتخت ۳ امپراطوری بود. امپراطوری‌های بزرگی همچون رومی‌ها، بیزانتین‌ها و عثمانی‌ها در شکل‌گیری و تاریخ آن حضوری جدی داشتند و همه‌ی این‌ها در کنار هم ثابت می‌کند که این شهر از نظر تاریخی تا چه حد ارزشمند است. از همین رو موزه‌ها و البته ابنیه تاریخی مختلفی در استانبول وجود دارد که هر کدام مشخصات و داستان خود را دارند. به همین خاطر ما به سراغ این اماکن ارزشمند رفته و حقایقی در مورد آن‌ها به شما خواهیم گفت.

 

 ایاصوفیه

این بنا به فرمان جاستینین امپراطور بیزانس و به دست دو معمار ساخته شد. نکته جالب در مورد این مکان که خود بنای تاریخی‌ست و موزه‌ای نیز در خود دارد، به ساخت آن بر می‌گردد. ساخت ایاصوفیه به سرعت اتفاق افتاد و از بعضی ستون‌های بناهای قدیمی در آن استفاده شده است. مثلا می‌گویند، ۸ ستون از ایاصوفیه از افِسوس آورده شده است. دیگر نکته مهم در مورد این بنا مقاومت ویژه‌اش در برابر زلزله است. ساختار انعفاظ پذیر آن باعث شده از چندین زلزله‌ای که تا به حال در استانبول پیش آمده، به خوبی گذر کند. ملاتی هم که در ساخت بنا از آن استفاده شده هنوز برای تاریخ شناسان جای سوال دارد و شما در لابه‌لای آجرهای قرمز می‌توانید آن را مشاهده کنید.

 

 موزه باستان‌شناسی استانبول، گنجینه‌ای برای گردشگران تور ترکیه

 

 

 ایاصوفیه

 

 

قصر توپکاپی

در کلان‌شهری همچون استانبول که پیدا کردن فضای سبز مشکل است، قصر توپکاپی همچون جواهری سرسبز می‌درخشد. جایی که به فرمان سلطان محمد دوم ساخته شده و بعد از آن ۲۵ سلطان عصمانی در آن زندگی کردند. جالب اینکه این بنا قرار بود یک مقر فرماندهی باشد، اما بعدها جایی که حالا دانشگاه استانبول واقع شده، بنای کوچک‌تری ساخته شد تا سلطان محمد خانواده‌اش را در آن‌جا سکونت دهد. سپس کم‌کم قصر توپکاپی به جایی بدل گشت که حالا می‌بینید. نکته دیگر اینکه با توجه به سریال‌هایی که این سال‌ها ساخته شده، همه دوست دارند از حرم‌سرای این کاخ دیدن کنند. در این باره باید بدانید که اتاق حرم‌سرا بعدها به صورت مجزا به قصر اضافه شد و جزوی از خود توپکاپی نبود.

 

 

 قصر توپکاپی

 

 

موزه قصر توپکاپی

بر خلاف بسیاری بناهای دوره عثمانی، این بنا کاملا یک معماری تلفیقی عثمانی اروپایی دارد. مثالش نیز دیوان همایونی است که شما در اتاقی از آن رنگ آبی و کاشی‌کاری عثمانی را مشاهده و در اتاقی دیگر به معماری مشخص و طراحی داخلی اروپایی بر می‌خورید.

 

  مروری بر تاریخ کلیسای چورا برای مسافران تور استانبول

 

 

 موزه قصر توپکاپی

 

 

آب انبار باسیلیکا

این آب انبار که یکی از نقاط مهم تاریخی استانبول است، درست در نزدیکی ایاصوفیه واقع شده و یک داستان مشابه با آن دارد و آن هم ستون‌های این آب انبار است که اغلب از بناهای دیگر به آن‌جا آورده شده بود. اگر به شکل ستون‌های تاریخی یونانی آشنایی داشته باشید، می‌بینید که ستون‌های آب انبار باسیلیکا استایل‌های دوریک و کورینتیان دارند و محققان بر این عقیده هستند که بخش زیادی از ۳۳۶ ستون یا همه‌ی آن‌ها، باز آوری ستون‌هایی است که در بناهای دیگر وجود داشته. در واقع ستون‌هایی در این بنا استفاده شده که ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سال قدمت دارند، در صورتی که خود بنا در سال‌های ۵۴۰ میلادی ساخته شده است.

 

 موزه تاریخی و بسیار زیبای Kariye استانبول 

 

 

آب انبار باسیلیکا

 

 

همانطور که گفتیم، ستون‌های این بنا از جاهای دیگری آورده شده بود، پس دور از انتظار نیست که اندازه آن‌ها متفاوت بوده باشد، به خاطر همین گاهی سنگ‌هایی زیر آن‌ها قرار داده می‌شد. دو تندیس از مدیوسا در باسیلیکا وجود دارد. گفته می‌شد اگر به چشم این الهه‌ی یونانی نگاه کنید، تبدیل به سنگ خواهید شد. از همین رو اولین تندیس جلویی در به صورت برعکس گذاشته شده تا بازدیدکنندگان در ابتدای امر به چشمان آن خیره نشوند.

 

 

خیابان‌های استانبول

در آخر باید گفت که خیابان‌های استانبول بازتابی از سال‌های متفاوتی از تاریخ این شهر یا حتی دنیا هستند، اما متاسفانه خود مردم شهر به این موضوع خیلی واقف نیستند. صدها گنجینه پنهان در معماری ساختمان‌های خیابان‌های مختلف استانبول واقع شده و شما اگر می‌خواهید به همه‌ی داشته‌های تاریخی آن برسید، باید از محله‌ها و اماکنی همچون سلطان احمد، امینوس، وفا، فنر و بالات دیدن کنید. البته محله‌های جوان‌تری همچون گالاتا نیز سازه‌های تاریخی خود را دارند، اما پیشنهاد ما به شما رفتن به فنر و بالات است.

 

 گردشی نوروزی در محله بی‌اغلو استانبول 

 

 

خیابان‌های استانبول

۰۵ تیر ۱۳۹۸

نظرات کاربران