جاذبه‌های تاریخی دوره عثمانی در استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
جاذبه‌های تاریخی دوره عثمانی در استانبول

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که سبب شده ترکیه و به خصوص شهر استانبول به مقصد گردشگری محبوب در بین توریست‌ها از سرتاسر جهان تبدیل شود، پیشینه تاریخی باشکوه آن است. به خصوص وقتی که صحبت از پیشینه تاریخی ترکیه می شود، نمی‌توان از دوران امپراتوری عثمانی در آن چشم پوشی کرد. امپراتوری عثمانی تا سال ۱۹۲۲ در کشور ترکیه ادامه داشت. بنابراین در طول سال‌ها حکومت، پادشاهان عثمانی بناهای باشکوه و زیبای بسیار زیادی را در جای جای این کشور بنا کردند. در این میان شهر استانبول به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای ترکیه در این دوران بناهای جذاب و دیدنی بسیاری را در خود جای داده است. در ادامه این صحبت‌ها این بار تصمیم گرفته‌ایم مقاله‌ای در خصوص معرفی جاذبه‌های تاریخی دوره عثمانی در تور استانبول آماده کنیم.

 

ویژگی‌های سبک معماری تاریخ عثمانی

قبل از اینکه به معرفی جاذبه‌های تاریخی دوره عثمانی در استانبول بپردازیم، بهتر است تا شما را با ویژگی‌هایی که بناهای متعلق به این دوره دارند، آشنا کنیم. معماری عثمانی در سال‌های متعلق به قرن‌های ۱۴، ۱۵ و اوایل ۱۶ تعلق دارد. این سبک معماری با قدرت گرفتن حکومت عثمانی در شهرهای بورسا و ادیرنه ترکیه به وجود آمد. اگر بخواهیم نگاه دقیق‌تری به بناهای ساخته شده در دوران حکومت باشکوه عثمانی بکنیم، شاهد شباهت قابل توجه آن به بناهای باقی مانده از دوران سلجوقی خواهیم بود. در ساخت بناهای به جا مانده از دوران عثمانی، به خصوص مساجد، از ترکیب سبک معماری ایرانی، اسلامی، خاورمیانه و مدیترانه استفاده شده است.

دوره امپراتوری عثمانی در ترکیه حدود ۶۰۰ سال طول کشید. در اوایل آغاز حکومت بناهای ساخته شده به شدت تحت تاثیر سبک‌های معماری دوران سلجوقی آناتولی و بیزانس بودند. از طرفی دیگر به دلیل اسلامی بودن حکومت عثمانی سبک‌های معماری اسلامی نیز نقش پررنگی در این میان داشته است. قدرت حکومت عثمانی به قدری زیاد بوده که در طول شش سده حکومت معماری عثمانی به کشورهایی از قبیل مصر، مجارستان، تونس و الجزایر نیز رفته است. بناهای به جا مانده از این دوران به قدری زیبا و جذاب هستند که سالانه گردشگران بسیاری صرفا برای بازدید از آن‌ها با تور ترکیه راهی استانبول، پایتخت حکومت عثمانی، می‌شوند.

 

خرید ارزان و تفریح در استانبول مال

مسجد آبی (Blue Mosque)

مسجد آبی یکی از معروف‌ترین دیدنی‌های استانبول است که در صدر جدول جاذبه‌های تاریخی دوره عثمانی قرار دارد. گفته می‌شود، هدف از ساخت مسجد آبی نشان دادن قدرت امپراتوری عثمانی به دیگر حکومت‌های جهان بوده است. هنگامی که تصمیم به ساختن مسجد آبی در استانبول گرفته شد، امپراتوری عثمانی درخشان‌ترین دوران خود را سپری می‌کرد. چرا که در این زمان پادشاه عثمانی موفق به ایجاد حاکمیت در سه قاره مختلف شده بود. مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی مکان‌هایی برای برگذاری مراسم تاج گذاری در دوران حکومت عثمانی بود.

بهتر است بدانید که نام اصلی مسجد آبی «مسجد سلطان احمد» است. نامگذاری آن به مسجد آبی توسط خارجی‌ها و گردشگران انجام شده است. این نام به این دلیل توسط توریست‌ها به کار می‌رود که در طراحی داخلی مسجد از کاشی‌های آبی رنگ استفاده شده است. در نتیجه فضای داخلی مسجد با رنگ آبی به زیباترین شکل ممکن تزیین شده است. یکی از بارزترین ویژگی‌های مسجد آبی استانبول، ویژگی‌های منحصر به فرد و زیبا معماری آن است که ترکیبی از هنرهای سنتی اسلامی، آثار معماری عثمانی و چند شخصیت بیزانسی را نمایش می‌دهد. امروزه میلیون‌ها گردشگر سالانه از مسجد آبی در تور استانبول دیدن می‌کنند.

 

آشنایی با تفریحات آبی استانبول

کاخ دولما باغچه (Dolmabahçe Palace)

کاخ دولما باغچه در یکی از محبوب‌ترین مکان‌های استانبول، به نام بشیکتاش قرار دارد. این کاخ در کنار دریا واقع شده است که نمای بسیار زیبایی از بسفر را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. کاخ دولما باغچه استانبول به عنوان «آخرین خانه امپراتوری عثمانی» نیز شناخته می‌شود؛ زیرا زمانی که حکومت عثمانی در حال فروپاشی بود ساخته شد. با وجود اینکه امپراتوری عثمانی در زمان ساخت کاخ دولما باغچه در حال فروپاشی بود، این بنا به بهترین نحو ممکن ساخته شد و به عنوان یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی دوره عثمانی شناخته می‌شود.

این کاخ در مجموع دارای ۲۵۸ اتاق و دو فضای مجزا برای زنان و مردان است. کاخ دولما باغچه اغلب به عنوان نماد غربزدگی در امپراتوری عثمانی توصیف می‌شود. به طوری که بازدید کنندگان به وضوح می‌توانند صحت این گفته را از طراحی آن متوجه شوند. علاوه بر خود کاخ، باغ دولما باغچه به خودی خود یک مکان دیدنی بسیار جذاب برای گردشگران تور استانبول است. به طوری که این باغ دارای فضایی بزرگ با یک فواره غول پیکر می‌باشد که سالانه میلیون‌ها گردشگر را به سمت خود جذب می‌کند. به طوری که امروزه گردشگران استانبول بدون دیدن کاخ دولما باغچه آنجا را ترک نمی‌کنند.

 

گالاتاپورت، جدیدترین جاذبه دیدنی استانبول

کاخ توپکاپی (Topkapı Palace)

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی دوره عثمانی در استانبول که توانسته توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب کند، کاخ توپکاپی است. بدون اغراق کاخ توپکاپی مهمترین ساختمانی بود که امپراتوری عثمانی تا به حال داشته است. چرا که این مکان به منظور برگزاری تمامی مراسم‌ها و جشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. مجموعه کاخ توپکاپی در زمینی به مساحت تقریبی ۷۰۰ هزار متر مربع واقع شده است. کاخ توپکاپی که در بین شاخ طلایی استانبول و بسفر قرار دارد، یکی از جاذبه‌ها و نمادهای مهم شهر استانبول است. پس از تشکیل حکومت جمهوری ترکیه، این کاخ به موزه تبدیل شد و امروزه میزبان میلیون‌ها گردشگر از نقاط مختلف دنیا است که می‌خواهند درباره تاریخ عثمانی بیشتر بدانند و شاهکار معماری این حکومت باشکوه را از نزدیک تماشا کنند.

مسجد سلیمانیه  (Süleymaniye Mosque)

مورد بعدی از جاذبه‌های تاریخی دوره عثمانی در استانبول، مسجد سلیمانیه است. این مسجد زیبای عثمانی در منطقه تاریخی فاتح استانبول قرار دارد که یکی از توریستی‌ترین مناطق شهر می‌باشد و گردشگران امکان دسترسی آسانی به آن را دارند. برجسته‌ترین ویژگی مسجد سلیمانیه مناره‌های ناهموار آن است به طوری که نمونه مشابه آن را در هیچ مسجد دیگری در جهان مشاهده نخواهید کرد. همانند اغلب بناهای مهم ساخته شده در دوران حکومت عثمانی، معمار مسجد سلیمانیه نیز، معمار سینان بود. آنچه این مسجد را از نظر گردشگران خاص‌تر کرده طراحی و ساخت آن بر اساس میزان نور بهینه وارد شده به درون بنا است. علاوه بر این، معمار سینان به آکوستیک مسجد نیز توجه داشت و یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های صوتی را که در آن دوره در یک ساختمان وجود دارد را طراحی کرد.

 

بهترین چیزهایی میتوانید در استانبول بخرید

کاخ بیلربی (Beylerbeyi Palace)

در سمت آسیایی استانبول، کاخ بیلربی قرار دارد که یکی دیگر از دیدنی‌های مربوط به دوره عثمانی است. نام "بیلربی" در زبان ترکی استانبولی به معنای "ارباب اربابان" است. کاخ بیلربی در استانبول به عنوان اقامتگاه تابستانی بنا شده بود و در دوران حکومت عثمانی به عنوان نوعی ییلاق برای حاکمان استفاده می‌شد. این کاخ در کنار تنگه بسفر واقع شده و منظره‌ای فوق العاده از آن را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. کاخ بیلربی به قدری اهمیت دارد که به عنوان نمادی از قسمت آسیایی استانبول شناخته می‌شود.

بازار بزرگ (Grand Bazaar)

در میان تمامی مساجد و کاخ‌های به جا مانده از دوره عثمانی، مسجد بزرگ استانبول وجود دارد. بازار بزرگ یکی از شاخص‌ترین آثار عثمانی از نظر ویژگی‌های معماری و فضای عمومی است. در آن زمان، این بازار بزرگترین و مهم‌ترین مرکز خرید در کل امپراتوری بود. به طوری که آن را یکی از بزرگترین مراکز خرید دنیا نیز می‌نامیدند. امروزه بازار بزرگ استانبول هم از لحاظ تجار و هم از لحاظ توریستی و تجاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به طوری که نه تنها ذره‌ای از اهمیت آن به نسبت صدها سال پیش کم نشده بلکه به دلیل قدمت و ارزشی که دارد اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. بازار بزرگ استانبول که با نام کاپالی چارشی (Kapali carsi) در بین بومیان شناخته می‌شود جایی است که حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید حتما باید در تور استانبول خود از آن دیدن کنید. این بازار به صورت فعال در حال استفاده بوده و صدها مغازه مختلف در آن وجود دارند که اجناس متعددی را می فروشند. از جمله اقلامی که در بازار بزرگ استانبول می‌توان پیدا کرد عبارتند از: فرش ترکی، گلیم، گیاهان و ادویه‌جات طبیعی، طلا، نقره، جواهرات و لباس‌ و ... . بسیاری از گردشگران رفتن به بازار بزرگ را برای خرید و همچنین به عنوان یک مکان دیدنی در سفر خود ترجیح می‌دهند.

 

۱۱ مقصد جذاب برای سفرهای نیم روزه از استانبول

ایاصوفیه (Hagia Sophia)

آخرین و البته مهم‌ترین مورد از جاذبه‌های تاریخی دوره عثمانی در استانبول که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم، مسجد ایاصوفیه است. آنچه این بنا را خاص‌تر کرده ساخته شدن آن به عنوان یک کلیسا در گذشته بود. اما بعدها با پیروز شدن حکومت عثمانی به رومیان به مسجد تبدیل شد. سال‌ها بعد حکومت ترکیه مسجد/کلیسا ایاصوفیه را به موزه تبدیل کرده‌اند و سپس بار دیگر به مسجد تبدیل شد! زمانی که ایاصوفیه ساخته شد به عنوان بزرگترین کلیسای استانبول شناخته می‌شد که توسط امپراتوری روم شرقی بنا گردید. این کلیسا تا زمان فروپاشی امپراتوری روم به عنوان یک مرکز مهم برای رویدادهای مهم عمل مورد استفاده قرار می‌گرفت. هنگامی که استانبول توسط حاکم عثمانی فتح شد، کلیسا به یک مسجد تبدیل شد و سال‌های بسیاری در خدمت امپراتوری عثمانی بود. به دلیل داستان جالبی که در مورد ایاصوفیه (تبدیل شدن آن از کلیسا به مسجد) گفته شد این بنا از سبک معماری متفاوتی در مقایسه با دیگر بناهای باقی مانده از دوره عثمانی در ترکیه برخوردار است. چرا که سبک معماری و طراحی اغلب قسمت‌های آن با سبک معماری حکومت رومی مطابقت دارد.

۱۵ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران