مهم‌ترین قلعه‌ها، برج‌ها و دژ‌های تاریخی استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
مهم‌ترین قلعه‌ها، برج‌ها و دژ‌های تاریخی استانبول

استانبول به چیزهای زیادی معروف است که از جمله آن‌ها می‌توان به جاذبه‌های تاریخی پرتعداد این شهر اشاره کرد. در میان انبوه ابنیه تاریخی از جمله مساجد بزرگ و کاخ‌های زیبا، گاهی برج‌ها، قلعه‌ها و دژهای تاریخی از نگاه‌ها پنهان می‌مانند. به همین دلیل ما یک نوشته اختصاصی برایتان تهیه کرده‌ایم و در آن مروری خواهیم داشت بر مهم‌ترین برج‌ها و قلعه‌های تاریخی این شهر تا شما هم در تور استانبول، سری به آن‌ها بزنید.

 

قلعه‌ یدیکوله  استانبول (Yedikule Fortress)

اگر در راستای دیوارهای تاریخی قسطنتنیه که به دست امپراطور تئودوسیوس دوم ساخته شده بود، حرکت کنید، به قلعه بدیکوله می‌رسید. جایی که به "قلعه ۷ برج" معروف است و بزرگ‌ترین بنای دفاعی آن دوران است که هنوز باقی مانده و درست در جایی قرار گرفته که دیوارهایی که برای دفاع از مناطق زمینی در نظر گرفته شده به دیوراهایی که برای دفاع از مناطق دریایی ساخته شده بودند، به هم می‌رسند.

قلعه یدیکوله در طول تاریخ، وقایع مهمی را شاهد بوده و البته هم برای رمی‌ها و هم برای عثمانی‌ها که بعد از فتح استانبول، این قلعه را بست و گسترش دادند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. این محل، هم خزانه داری بود و هم زندان و محلی برای اعدام‌ها به حساب می‌آمد. قلعه یدیکوله، همچینین جایی بود که سلطان عثمان دوم در سال ۱۶۲۲ در آن‌جا به دار آویخته شد.

بخش زیادی از دیورهای بیرونی این بنا در زمان عثمانی‌ها درست شد و بین ۷ برج آن نیز دیوار نازکی وجود دارد که حیاط داخلی و مسجد کوچک مجموعه را در خود پنهان کرده است. این محل البته چندین و چند بار نوسازی شده و در سال‌های اخیر نیز مرمت گشته است. همین نوسازی‌ها در زمان عثمانی‌ باعث شده تا شرایط کلی مجموعه، تا حد زیادی به سازه‌های این حکومت شبیه شود، با این حال، هنوز نشانه‌های زیادی از معماری دوران بیازنتین را آن‌جا مشاهده خواهید کرد.

 

خاص‌ترین هتل‌های ۵ ستاره استانبول

برج گالاتا استانبول (Galata Tower)

این برج ۶۷ متری زیبا که در یکی منطقه به شدت توریستی قرار گرفته، از آن جاذبه‌های تاریخی مهم است که در تور استانبول، بعید است آن را نبینید و پیشنهاد می‌کنیم، حتما به دیدنش رفته و چند عکسی حوالی آن‌جا بگیرید. برجی که در دوران قرون وسطا در منطقه گالاتا ساخته شده بود و قرن‌هاست که از بالا، منطقه را تحت نظر دارد. البته این بنای سنگی قدیمی، از جمله قدیمی‌ترین برج‌های سالم در دنیا به حساب آمده و چند باری مرمت شده است و البته در سال‌های فعالیت خود، چندین بار کاربریآن تغییر کرده.

در حال حاضر، برج گالاتا یکی از نمادهای مهم شهری برای استانبول به حساب می‌آید و از بالای آن می‌توانید، یک نمای ۳۶۰ درجه فوق‌العاده زیبا از شهر را تماشا کنید.‌ برای ورود به این محل باید بلیط بخرید یا ایان که از کارت موزه استانبول استفاده کنید. در بالای این بنا یک موزه کوچک قرار گرفته و یک نقطه شماتیک جذاب از استانبول در آن قرار دارد و همچنین رستورانی هم در بالای این محل ساخته شده که می‌توانید برای صرف غذا به آن‌جا مراجعه نمایید.

برج گالاتا در سال ۵۲۷ زیر نظر امپراطور جاستینیان اول ساخته شده و بخشی از سیستم دفاعی شهر بود. البته احتمالا ظاهر برج با نوسازی که بین سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۴۹ میلادی انجام گرفت و نام آن را هم به "برج مسیح" عوض کردند،  تغییر کرده است. حتی در اوایل دوران عثمانی، این محل برای مدتی به عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گرفت. همان طور که گفتیم، کاربری برج گالاتا، بارها و بارها تغییر کرده است تا حالا به عنوان یک مکان توریستی محبوب شناخته می‌شود.

 

بهترین هتل‌های منطقه اسکودار استانبول

برج بیازیت استانبول (Beyazıt Tower)

برج بیازیت در منطقه امینونو استانبول واقع و درست مقابل میدان بیازیت قرار گرفته است و تقریبا از هر جایی در منطقه تاریخی استانبول، قابل دیدن است. از زمان ساخت این برج که در سال ۱۷۴۹ به وقوع پیوسته، برای سال‌ها از آن به عنوان برج آتش و راهنمای کشتیانی که وارد شاخ طلایی می‌شدند، استفاده شده است. البته این برج که در ابتدا به صورت چوبی ساخته شده بود، در آتش سوزی چیبالی، تا حد زیادی آسیب دید و برجی دیگر در همان محل ساخته شد، هر چند آن برج نیز در شورش سال ۱۸۲۶ نیز نابود شد و سپس برجی دیگر با طراحی یک معمار ارمنی، اما این بار با کمی فاصله در آن محل احداث شد.

در حال حاضر برجی که به نام بیازیت در استانبول می‌شناسیم، سال ساختش به ۱۸۲۸ میلادی بر می‌گردد و ۸۵ متر ارتفاع داشته و بر خلاف برج‌های قبلی در آن محل، از سنگ ساخته شده است. در داخل این برج یک پلکان چوبی مارپیچ قرار دارد و در بالاترین طبقه نیز یک اتاق ۵۰ متر مربعی ساخته شده که پنجره‌های زیبایی دارد.

در حال حاضر برج بیازیت برای هواشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر چه می‌توانید از بیرون آن‌جا را تماشا کرده و از این محل عکاسی کنید، اما متاسفانه ورود به آن برای عموم آزاد نیست و امکان تماشای طراحی داخلی آن را نخواهید داشت.

 

بهترین نقاط استانبول برای خوردن صبحانه

قلعه آناتولی حصار استانبول (Anatolian Fortress)

قلعه آناتولی در سال ۱۳۹۴ ساخته شده و اولین قلعه عثمانی در منطقه بسفور به حساب می‌آید. این مکان تاریخی مهم، در سمت آسیایی استانبول ساخته شده و برای دیدن این مکان و دهکده‌ی کوچکی به همین نام، می‌توانید یک سفر دریایی کوتاه را به بندر گوکسو دِرِسی تجربه کنید. رفتن به این مکان، این امکان را به شما خواهد داد تا در رستوران‌های نزدیک ساحل، غذایی دریایی میل کرده و از منظره‌ی بسیار زیبای تنگه بسفور نیز لذت ببرید.

دلیل ساخت این قلعه، پدید آوردن اولین خط دفاعی در مقابل خطرات احتمالی در اواخر قرن ۱۴ میلادی بوده است و همچنین از آن‌جا کنترل عبور مرور دریایی از دریای ساه نیز استفاده می‌شده. بعد از فتح قسطنتیه این مکان برای مدت زیادی به عنوان زندان نظامی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

با ساخته شدن قلعه روملی حصار در یک فاصله‌ی زمانی ۶۰-۷۰ ساله، بعدها این دو قلعه توامان بر عبور و مرور دریایی بر این منطقه نظارت داشتند و از شهر در مقابل حملات احتمالی، محافظت می‌کردند. همین مسئله، قدرت دفاعی بالایی به استانبول داد و امنیت آن باعث رونق تجاری در شهر شد.

قلعه روملی حصار استانبول (Rumeli Fortress)

یکی از جاذبه‌های گردشگری بسیار مهم که بهتر است در زمان سفر به استانبول، به سراغش بروید، قلعه روملی حصار بوده که از جاذبه‌های تاریخی مهم در شهر به حساب می‌آید. روملی حصار دومین قلعه قدیمی عثمانی‌ها در شهر است که البته این بار در سمت اروپایی استانبول و به فرمان سلطان مهم دوم ساخته شده است. ساخت این قلعه چند ماه قبل از آماده سازی برای فتح قسطنتنیه انجام شد و بعد از آن، عثمانی‌ها توانستند شهر را تصاحب کرده و از این قلعه و آناتولی حصار برای دفاع از آن استفاده کنند.

مجموعه قلعه دارای فضایی به بزرگی ۳۰ هزار متر مربع است و دور تا دور آن را دیواری به قطر ۷ متر احاطه کرده. این مجموعه دارای ۷ برج اصلی بوده که به اسم سه وزیر مهم آن زمان در آمد و ۱۳ برج کوچک‌تر نیز برایش ساخته شد که با دیوار نازکی به هم مرتبط هستند. البته این سازه‌ها در سال‌های دورتر به کلیت مجموعه اضافه شده و همگی در همان سال ساخته نشد.

در سال ۱۹۵۳ و در ۵۰۰ سالگی فتح قسطنطنیه، روملی حصار یک بازسازی اساسی شد و درهای آن برای بازدید عموم باز شد. در حال حاضر هم گردشگرانی که به تور استانبول می‌روند، امکان بازدید از آن‌جا را دارند. این مکان میزبان موزه‌ی توپ‌ها بوده و همچنین دارای یک فضای روباز است که تابستان‌ها برای برگزاری کنسرت و برنامه‌های این چنینی در نظر گرفته می‌شود.‌ البته برای بازدید از این قلعه نیز باید ورودی پرداخت کنید که امکان پرداخت آن با کارت موزه را دارید.

 

خرید در نزدیکی سلطان احمد استانبول

برج دوشیزه استانبول (Maiden’s Tower)

یکی دیگر از مورد توجه‌ترین و خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول، برج دوشیزه است که تنها از نظر شکل ساخت و محل قرار گیری جالب توجه است، همچنین داستان‌های جالب توجهی در طول سال‌های حضور آن در میان تنگه بسفور، حول محورش گفته شده که به جذابیت آن‌جا می‌افزاید.

برج دوشیزه در میان آب قرار گرفته و برای بازدید ازآن‌جا حتما باید با فری بروید. البته می‌توانید در تورهای مختلف دریایی در استانبول، به صورت گذری این برج زیبا را تماشا کنید اما اگر به محل برج رفته و در آن‌جا پیاده شوید، هم می‌توانید از فضای این بنای تاریخی زیبا دیدن کرده هم این که عکس‌هایی دیدنی در این محل بگیرید. یکی از بهترین جاها برای عکاسی از غروب خورشید در کل استانبول، بدون شک در محل برج دوشیزه است. این مکان همچنین یک رستوران خیلی خوب نیز دارد که برای صرف غذا می‌توانید به آن‌جا مراجعه نمایید.

ساخت برج دوشیزه در استانبول به قرن چهارم میلادی بر می‌گردد، هر چند که سال دقیق ساخت آن خیلی مشخص نیست. این محل در ابتدا برای کنترل عبور و مرور کشتی‌ها به تنگه ساخته شده بود اما به مرور و بعد از قرن‌های متمادی، ساخت قلعه‌ها و برج‌های مختلف، این محل را بی‌استفاده کرد و به همین دلیل، کاربری آن‌جا بارها تغییر کرد و حالا تنها به عنوان یک جاذبه‌ی گردشگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محل البته چندین بار نوسازی و مرمت شده و به احتمال زیاد، با ظاهر اولیه خود فاصله‌ی زیادی دارد.

 

جاذبه‌های گردشگری پاییزی استانبول

منبع

 

۲۶ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران