مهم‌ترین جشن‌های ملی ترکیه در استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
مهم‌ترین جشن‌های ملی ترکیه در استانبول

شهر استانبول مهد تمدن و پایتخت گردشگری ترکیه به حساب می‌آید. به همین دلیل سالانه توریست‌های بسیاری این مقصد گردشگری را برای گذراندن تعطیلاتی به یادماندنی انتخاب می‌کنند. تور استانبول از جمله سفرهایی است که در تمامی ایام سال می‌توان با آن سفر کرده و لحظاتی خوش و به یاد ماندنی را برای خود رقم زد. اما برخی از روزهای سال هستند که شهر حال و هوایی متفاوت و شاد دارد و همین سبب می‌شود تا سفر کردن در این روزها بیشتر از سایر روزها ترجیح داده شود. از جمله این روزها می‌توان به جشن‌های ملی ترکیه اشاره کرد که در شهر استانبول با شکوه بیشتری برگزار می‌شوند. برای آشنایی با چند تا از مهم‌ترین این جشن‌ها و مراسم‌ها شما را به خواندن مطالب این مقاله دعوت می‌کنیم.

 

لیست مهم‌ترین جشن‌های ملی ترکیه در استانبول

کشور ترکیه از جمله کشورهایی است که دارای تاریخی غنی است. به طوری که این موضوع را می‌توان در بین جاذبه‌های گردشگری تاریخی آن نیز مشاهده کرد. ملت ترکیه به عنوان ملتی که تعصب خاصی به گذشته و تاریخ خود دارند در برخی از روزهای خاص جشن‌هایی را برگزار می‌کنند. این جشن‌ها در شهر استانبول به دلیل اهمیت بالای آن با شکوه بیشتری اجرا می‌شوند. از جمله مهم‌ترین این جشن‌ها که خیابان‌ها در این روزهای سال شور و هیجان خاصی به خود می‌گیرند عبارتند از:

 

سفری جذاب با رفتن به بام استانبول

۱- روز حاکمیت ملی و روز کودک

از جمله مهم‌ترین جشن‌های ملی ترکیه حاکمیت ملی و روز کودک است. این روز طبق تاریخ میلادی در ۲۳ آوریل برگزار می‌گردد. همان طور که از اسم آن می‌توان متوجه شد در این روز از لحاظ معنوی و سیاسی برای ترک‌ها اهمیت خیلی زیادی دارد. علت وضع چنین روز و تاریخی در تقویم مردم ترکیه به سال ۱۹۲۰ میلادی برمی‌گردد. در این روز کل خیابان‌های شهرهای ترکیه به خصوص استانبول و آنکارا تزیین شده و کل کشور تعطیل می‌باشند. همچنین هدیه‌هایی برای دادن به کودکان تهیه می‌شود. این روز یادبودی از کودکانی است که در طول جنگ ترکیه خانواده‌های خود را از دست داده‌اند. اگر در روز کودک ترکیه افرادی را در خیابان مشاهده کردید که برای کودکان شکلات و هدیه‌هایی را پخش می‌کنند اصلا تعجب نکنید.

۲- روز یادبود آتاتورک، روز جوانان و روز ورزش

از دیگر جشن‌های مهم ملی که در ترکیه برگزار می‌شود متعلق به روز ۱۹ ماه می است. چرا که در روز ۱۹ ماه می سال ۱۹۱۹ آتاتورک برای اولین بار در فرودگاه سامسون بر خاک ترکیه فرود آمد. این روز نمادی از استقلال ترکیه بوده و برای مردمان این کشور بسیار مهم است. البته همان طور که گفته شد این روز از جنبه دیگری نیز برای ترک‌ها اهمیت زیادی دارد. زیرا در سال ۱۹۳۵ و در روز ۱۹ می اولین مراسم ورزشی در ورزشگاه فنرباغچه برگزار گردید. مسافران تور ترکیه می‌توانند به صورت کاملا مشهود حال و هوای شاد را در خیابان‌های شهر استانبول در طول گردش خود مشاهده کنند.

 

لوکس‌ترین مراکز خرید استانبول

۳- روز پیروزی

روز پیروزی که در زبان ترک‌ها به آن Zafer Bayrami نیز گفته می‌شود از جمله جشن‌های ملی مهم در ترکیه تلقی می‌شود. ۳۰ آگوست روزی است که در تقویم ترک‌ها به این نام نامیده شده است. علت نامگذاری این روز به این نام و اهمیت آن به دلیل پیروزی نبرد دوملیپ‌یار Dumlupynar در آخرین نبرد در طول جنگ‌های بین یونان و ترکیه است. این تاریخ به سال‌های ۱۹۱۹ الی ۱۹۲۲ برمی‌گردد. کل شهر استانبول در این روز حس و حالی شاد داشته و آهنگ‌های شادی در خیابان‌ها نواخته می‌شوند.

۴- روز جمهوری

بدون اغراق می‌توان گفت روز ۲۹ اکتبر از لحاظ تاریخی و معنوی برای ترک‌ها اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد. چرا که ترک‌ها از این تاریخ به نام روز جمهوری یاد می‌کنند. در سال ۱۹۲۳ و در تاریخ ۲۹ اکتبر آتاتورک به صورت رسمی جمهوریت حکومت خود را اعلام کرد. به همین دلیل هر ساله در این روز سرتاسر شهرهای بزرگ از جمله استانبول و آنکارا را با پرچم‌های باشکوه و عکس‌های آتاتورک تزیین می‌کنند. همچنین آتش‌بازی‌های دیدنی و بزرگی در آسمان شهر اجرا می‌شوند که بسیار جذاب بوده و تماشای آن‌ها می‌تواند برای توریست‌ها خاطره انگیز باشد.

 

بهترین رستوران‌های بین‌المللی استانبول

همان طور که گفته شد مردم ترکیه به دلیل تعصب بالایی که به تاریخ کشور خود دارند هر ساله سعی می‌کنند تا جشن‌های ملی خود را با شکوه بالایی برگزار کنند. به همین دلیل اگر دوست دارید در روزی شاد با تور استانبول سفر کنید انتخاب یکی از روزهای نام برده شده در بالا گزینه مناسبی محسوب خواهد شد.

۱۵ بهمن ۱۳۹۹

نظرات کاربران