مسجد چاملیجا، بزرگترین مسجد استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
مسجد چاملیجا، بزرگترین مسجد استانبول

استانبول شهری کهن و تاریخی با زیبایی‌های فراوان و دیدنی است که در دو قاره اروپا و آسیا واقع شده است. در حالی که نقاط دیدنی و تاریخی آن عادلانه بین این دو قاره تقسیم نشده و جاذبه‌های اصلی همچون مسجد آبی استانبول، ایاصوفیه و کاخ توپکاپی استانبول در نیمه اروپایی قرار گرفته‌اند اما سراسر این شهر پر از مساجد زیبا و دیدنی با سابقه تاریخی است. اگر تصور می کنید تمامی این مساجد خیره کننده قدیمی هستند سخت در اشتباهید. ما در این مقاله شما را با بزرگ‌ترین مسجد ترکیه آشنا می کنیم که باید در سفر با تور استانبول از آن دیدن کنید.

 

چاملیجا کجاست؟

چاملیجا در اصل اسم تپه‌های بلندی است که بام استانبول نامیده می‌شوند. این تپه‌ها که ۲۵۰ متر بالاتر از سطح دریا ایستاده‌‌اند نمایی به شدت دیدنی و خیره کننده به شهر و همچنین بسفر ستودنی ارائه می‌دهند. چاملیجا به معنی سروستان در ترکی، جنگلی انبوه و سرسبز بود که سلاطین عثمانی علاقه زیادی به آن داشتند و از آن به عنوان تفرجگاه تابستانی استفاده می‌کردند. این مسجد در منطقه اوسکودار یکی از مناطق شناخته شده استانبول قرار گرفته و توجه گردشگران تور ترکیه و عکاسان را به خود جلب می‌کند.

 

خاطره‌انگیزترین مناطق استانبول، بخش اول

مسجد چاملیجا

مسجد چاملیجا که حالا عنوان بزرگ‌ترین مسجد ترکیه را یدک می‌کشد در مساحتی ۱۷ هزار متر مربعی به دستور رجب اردوغان رییس جمهور ترکیه ساخته شد. چاملیجا توانایی پذیرش هم زمان ۶۳ هزار نمازگزار را هم زمان دارد و از این رو بزرگ‌ترین مسجد ترکیه محسوب می‌شود. مراسم افتتاح آن در تاریخ ۳ می ۲۰۱۹  با حضور مقامات کشورهایی همچون ایران، فلسطین، قطر، آذربایجان، قزاقستان، ازبکستان، یونان، آلبانی و سنگال انجام گرفت و نمازی باشکوه برپا شد. اگرچه اسکودار منطقه‌ای با زیبایی‌های دیدنی است اما اساسا همچون منطقه سلطان احمد استانبول توریستی درجه ۱ محسوب نمی‌شود به همین دلیل ساخت این مسجد آن هم در محله‌ای درجه دو و به دور از مناطق مجلل محل اختلاف بود. اگرچه فشارها تاثیری نداشت و در نهایت مسجد پس از ۶ سال و با صرف هزینه گزافی ساخته شد تا نشان دهد فارغ از تمرکز گردشگری در منطقه اروپایی شاخ طلایی، گردشگری در همه جای استانبول اهمیت بالایی دارد.

ویژگی‌های منحصر به فرد مسجد چاملیجا

این مسجد بزرگ دارای سالنی با گنجایش ۶۳ هزار نمازگزار به صورت یکجا است و پارکینگ آن ظرفیت ۳۵۰۰ خودرو را دارد. در کنار تمام این‌ها چیزی که آوازه این مسجد را بلند کرده لوستر ۷ تنی و ۶ مناره مرتفع آن است که یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های تاریخ اسلام به شمار می‌رود. ۶ مناره این مسجد نماد پیروزی آلپ ارسلان در جنگ با رومیان هستند که دوتای آن‌ها ۱۰۷ متر و دوتای دیگر ۹۰ متری هستند و گنبد عظیم و ۷۲ متری آن نماد ۷۲ ملتی است که از تمام دنیا در این شهر زندگی می‌کنند. به علاوه برای ساخت این مسجد عظیم ۱۰۰ میلیون دلار هزینه شده است.

 

آشنایی با میدان تکسیم در قلب استانبول

معماری مسجد جدید استانبول

مشخصه این مسجد معماری نئوکلاسیک جذاب آن است. وقتی به این مسجد نگاه می‌کنید شبیه به مساجد تاریخی دیگر به نظر می‌رسد اما المان‌های مدرن این مسجد را از دیگران متمایز کرده است. در ساخت این بنا به شدت از هنرهای دوره سلجوقی و عثمانی بهره برده شده و منظره‌ای بسیار زیبا و ستودنی به وجود آمده است. نقش و نگارهای کار شده روی دیوارها و سقف با طیفی از رنگ‌های آبی به شدت ظریف و دیدنی هستند و می‌توان گفت کپی بسیار باکیفیتی از نسخه‌های هنر اسلامی تاریخی به شمار می‌رود. وقتی از در مسجد وارد می‌شوید حیاطی بزرگ با یک آبخوری در وسط آن توجه شما را به خود جلب می‌کند. به علاوه معماران این مجموعه بزرگ بخش‌هایی برای نگهداری کودکان و فضای شیرخوارگان هم در نظر گرفته‌اند.

دیگر بخش‌های مسجد چاملیجا

با الهام از نسخه سنتی مساجد که هم جایی برای عبادت بودند هم شامل کتابخانه، مکتب درس و ... می‌شدند در اینجا هم مجموعه چاملیجا شامل مسجد، کتابخانه و گالری، موزه تاریخ اسلام، سالن کنفرانس و همایش می‌شود. به همین دلیل این مسجد محلی عبادی و فرهنگی است.

 

هزینه خوردن غذای خیابانی در استانبول

چگونه به مسجد جدید استانبول برسیم

اگر مثل همیشه مبدا را میدان تقسیم در نظر بگیریم شما باید از ایستگاه متروی تقسیم به سمت ایستگاه حاجی عثمان بروید و پس از سه ایستگاه در ایستگاه گایرت تپه از قطار پیاده شوید. سپس باید سوار اتوبوس شوید و به ایستگاه کاوشاک بروید. دوباره در این ایستگاه باید اتوبوس عوض کنید و با خط ۵۲۲ عالمدا خودتان را به ۳ ایستگاه بعد یعنی ایستگاه کیسیکلی برسانید. در این ایستگاه پیاده شوید و مسیر سر بالایی تپه را پیاده بروید اما اگر بالا رفتن سخت است می‌توانید همان ابتدا سوار تاکسی شوید و به راحتی بالای تپه بروید.

آدرس: Ferah, Ferah Yolu Sk. No:87, 34692 Üsküdar/İstanbul, Turkey

۱۲ خرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران