آشنایی با سلطان احمد، مسجد آبی استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
آشنایی با سلطان احمد، مسجد آبی استانبول

مسجد آبی (مسجد سلطان احمد) یکی از زیباترین مساجد و بناهای دیدنی در تور استانبول و جهان است. در حالی که استانبول مقصد بی‌‌نظیری برای تماشای معماری دوره‌های مختلف تاریخی است مسجد سلطان احمد یا همان مسجد آبی سرآمد تمام نقاط تاریخی در این شهر است. لقب مسجد آبی نیز از کاشی کاری‌های آبی چشمگیر فضای داخلی مسجد آمده است. مسجد آبی واقع در محله سلطان احمد در منطقه فاتح در امتداد میدان سلطان احمد نمونه ای عالی از معماری ترکی و اسلامی و یکی از پربازدیدترین مکانهای دیدنی و مساجد استانبول است که در اینجا به بررسی آن می‌پردازیم.

 

تاریخچه مسجد آبی

این اولین مسجد عثمانی است که به کمک خزانه‌داری ساخته شده است. سلطان احمد اول و بسیاری از دولتمردان دیگر در ساخت مسجد تلاش کردند تا چیزی شود که تا امروز به یادگار مانده است. همچنین گفته شده اولین کلنگ ساخت این مسجد را سلطان احمد زده که با رفتن به موزه کاخ توپکاپی استانبول می‌توانید از نزدیک آن را ببینید. وقتی مسجد با ۶ مناره به اتمام رسید واکنش‌های منفی زیادی را به خاطر رقابت با مسجد مکه به همراه داشت. به علاوه حدود ۳۰ هزار سکه طلا برای ساخت این مسجد خرج شد که باعث ضعف در حکومت گردید. اوضاع زمانی آرام گرفت که سلطان احمد اول دستور ساخت مناره هفتم را صادر کرد.

البته این مسجد سابقا مجموعه‌ای بزرگ شامل مدرسه، حمام ترکی و سرای سلطان بود که به طبع هیچ کدام از آن‌ها دوام نیاوردند. در اینجا شما می‌توانید موزه معروف موزاییک کاخ بزرگ که موزه‌ای از موزاییک‌های چشمگیر محافظت شده از کاخ بزرگ قسطنطنیه است را هم در محل مجموعه بازدید کنید.

 

سفری جذاب با رفتن به بام استانبول

نمای داخلی مسجد سلطان احمد

شما می‌توانید از ۳ دروازه ورودی وارد حیاط مسجد آبی شوید. فضای داخلی مسجد آبی دارای گنبد اصلی با شکوهی به ارتفاع ۴۳ متر و قطر ۲۳.۵ متر است. دیوارهای مسجد آبی با ۲۲ هزار قطعه از کاشی‌های معروف ایزنیک و کوتاهیا تزئین شده و مجموعا ۲۶۰ پنجره در آن تعبیه شده است. حیاط مسجد به شدت زیبا و جو آن کاملا تاثیرگذار است. تزئینات دیواری داخل مسجد شامل آیاتی از قرآن است که بسیاری از آن‌ها توسط سید کاسم گوباری بزرگترین خوشنویس زمان به رشته تحریر درآمده است. به علاوه شیشه‌های رنگی پنجره‌ها هدیه سیگنوریای ونیزی به سلطان بود. البته بیشتر پنجره‌های امروزی با نسخه‌های مدرن فاقد ارزش هنری جایگزین شده‌اند.

نکاتی برای بازدید از مسجد آبی

فضای مسجد آبی استانبول هنوز زنده و پویا است به همین دلیل قوانینی بر آن اجرا می‌شود. مثلا از بازدیدکنندگان درخواست می‌شود تا زیاد سر و صدا نکنند و آرامش نمازگزاران را بر هم نزنند و باید لباس بازدیدکنندگان مناسب و پوشیده باشد. به علاوه برخی از قسمت‌ها که نماز برگزار می‌شود موقتا بر روی بازدیدکنندگان بسته می‌شود تا مزاحمتی برای نمازگزاران ایجاد نشود. مراقب راهنماهای غیر رسمی باشید، راهنماهای رسمی دارای نشان هستند. همچنین به افرادی که در اطراف مسجد آبی و میدان سلطان احمد برای درخواست کمک به سمت‌تان می‌آیند توجهی نکنید.

با این که ورود به مسجد آبی رایگان است اما موکدا توصیه می‌کنیم با تور و راهنمای رسمی به بازدید مسجد بروید تا هم اطلاعات دقیق تاریخی به دست بیاورید و از گزند راهنماهای غیر رسمی و متکدیان دور بمانید.

 

گردش به یادماندنی در محله امینونو استانبول

بازدید و ورودی

برای دیدن مسجد آبی هیچ محدودیتی وجود ندارد و در تمام روزهای هفته و در تمام ساعات در دسترس قرار دارد. همچنین ورودی کاملا رایگان است.

مسجد آبی کجاست؟

مسجد آبی در محله سلطان احمد استانبول در منطقه فاتح، در امتداد میدان سلطان احمد درست روبروی موزه معروف ایاصوفیه و موزه هنرهای ترکی و اسلامی واقع شده است. این مسجد یکی از پربازدیدترین نقاط استانبول است و همیشه خدا حوالی آن شلوغ است. بنابراین سعی کنید وقت کافی برای رفت و آمد در نظر بگیرید.

 

بهترین هتل‌‌های سلطان احمد در استانبول

چگونه می‌توان به مسجد آبی رسید؟

عملی‌ترین راه برای رسیدن به سلطان احمد از طریق تراموا Bagcilar-Kabatas (خط T1) است که در واقع نزدیک‌ترین ایستگاه به مسجد سلطان احمد محسوب می‌شود. در نظر داشته باشید که میدان سلطان احمد و بیشتر جاده‌های ارتباطی به آن دلیل عبور اتوبوس‌های تراموا و تور برای تردد وسایل نقلیه بسته است. از تقسیم نیز می‌توانید با ترموا به کاباتاس (از میدان تاکسیم) بروید و یا با ترموا به کاراکوی استانبول(از میدان تونل) بروید و از آنجا مجددا سوار تراموا شوید. اگر در هتل های محله سلطان احمد اقامت داشته باشید، به راحتی می‌توانید به موزه برسید.

آدرس: Sultanahmet Square, Fatih, Istanbul

۱۵ اسفند ۱۳۹۹

نظرات کاربران