هفت واقعیت جالب درباره مسجد آبی استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
هفت واقعیت جالب درباره مسجد آبی استانبول

مسجد آبی استانبول، یکی از دلایلی است که از سال‌ها پیش سبب شد استانبول به عنوان یکی از پر بازدیدکننده‌ترین شهرهای گردشگری جهان تبدیل شد. علاوه بر مسجد آبی، نقاط دیدنی قدیمی بیزانس و قسطنطنیه در منطقه سلطان احمد در کنار هم جمع شده‌اند، تا این نقطه از شهر استانبول را به یکی از دیدنی‌ترین شهرهای منطقه برای سفر با تور استانبول تبدیل کنند. محله سلطان احمد استانبول، یک بهشت واقعی برای کسانی است که از تماشای ساختمان‌های نمادین قدیمی و گشت و گذار در میان سازه‌های به جا مانده از دو امپراتوری بزرگ تاریخی لذت می‌برند. یکی از برترین این سازه‌ها، ساختمان مسجد آبی است که نمایی خیره کننده و یک معماری فوق العاده اعجاب‌انگیز دارد. جالب است بدانید که مسجد آبی استانبول، به عنوان یکی از بزرگترین ساختمان‌های جهان شناخته می‌شود.

مسجد آبی یا همان مسجد سلطان احمد یکی از ارزشمندترین و قدیمی‌ترین مساجد شهر هزار مسجد یا همان استانبول است که به دستور شاه سلطان احمد اول ساخته شده است. این مسجد در نزدیکی بنای ایاصوفیه که امروز آن را به نام مسجد ایاصوفیه می‌شناسیم، قرار دارد.

 

واقعیت‌هایی درباره مسجد آبی استانبول

 

  • واقعیت اول: مسجد آبی، همان مسجد سلطان احمد است

به دلیل قرار گرفتن مسجد آبی در منطقه سلطان احمد، که تمامی سایت‌های متعلق به فهرست میراث جهانی یونسکو را در خود جای داده است، این مسجد به نام مسجد سلطان احمد (به زبان ترکی: Sultanahmet Camii) هم شناخته می‎شود.

 

معرفی مسجد فاتح در استانبول

 

  • واقعیت دوم: مسجد آبی همیشه میزبان گردشگران است

مسجد آبی همه روزهای سال درهای خود را به روی گردشگران و بازدیدکنندگان باز گذاشته است اما در هر شبانه روز، تنها ۹۰ دقیقه برای برگزاری نماز، پذیرای نمازگزاران خواهد بود. البته ممکن است مسلمانان، خارج از وقت نماز هم در این مسجد در حال عبادت و راز و نیاز باشند به همین دلیل هم همیشه از بازدید کنندگان خواسته می‌شود که به آن‌ها احترام بگذارند و از عکاسی با فلش یا ایجاد سر و صدا در فضای داخلی مسجد خودداری کنند.

 

 

  • واقعیت سوم: بیشتر از دویست پنجره رنگی در یک مسجد

این مسجد دارای ۲۶۰ پنجره شیشه‌ای رنگی است. پنجره‌های زیاد و لوسترهای بسیار بزرگ و قیمتی روشنایی خیره کننده‌ای به مسجد آبی داده‌اند که زیبایی آن را صد چندان کرده است.

 

  • واقعیت چهارم: بیست هزار کاشی آبی مزین به آیه‌های قرآن

در تزئین ساختمان مسجد آبی، از بیست هزار کاشی استفاده شده است. کاشی‌هایی که در ایزنیک، یعنی منطقه‌ای که در زمان امپراتوری عثمانی به دلیل تولید کاشی‌های سرامیکی مشهور بود، ساخته شده‌اند. این کاشی‌ها را سید قاسم غباری یکی از مشهورترین خطاطهای دوره عثمانی با آیه‌هایی از قرآن تزئین کرده است. وجود همین کاشی‌های آبی سبب شده است که مسجد، به نام مسجد آبی مشهور شود.

 

مسجد رستم پاشا، گنجینه‌ای پنهان در استانبول

 

البته اگر از بیرون به مسجد نگاه کنید ممکن است از خود سوال کنید پس مسجد آبی کجاست؟ چراکه نمای بیرونی مسجد آبی بر خلاف اسمش به رنگ آبی نیست. بلکه این قسمت داخلی مسجد است که با کاشی‌های حیرت انگیز زینت شده است.

 

  • واقعیت پنجم: سبک معماری ترکیبی و معماری که پس از ساخت مسجد جوان‌مرگ شد

معماری مسجد آبی ترکیبی از سبک‌های معماری عثمانی و معماری بیزانس است. محمت صدفکار، نام معماری است که ساخت این مسجد را عهده‌دار بود. او توانست در سن ۲۷ سالگی ساخت این مسجد را به پایان رسید و پس از آن رخت از دنیا بست. او که از زبده‌ترین معماران دوره امپراتوری عثمانی بود، در جوانی جان داد. عثمانی‌ها تصمیم گرفتند که برای یادبود، مقبره او را در کنار مسجد آبی بنا کنند.

 

 

  • واقعیت ششم: شش مناره بحث برانگیز در مسجد آبی

مسجد آبی استانبول، به خاطر داشتن شش مناره و یک گنبد بسیار بزرگ و هشت گنبد کوچک معروف شده است. شش مناره مشهور، در اطراف گنبدهای مسجد ساخته شده‌اند اما از آن‌جایی که مسجدالحرام نیز شش مناره دارد، این کار از سوی بزرگان و علمای دینی مورد انتقاد واقع شد.

 

مسجد زیبا و تاریخی سلیمانیه استانبول

 

  • واقعیت هفتم: شخصیت‌های سیاسی و دینی برای دیدار از مسجد آبی به استانبول سفر کرده‌اند

در سال ۲۰۰۶ میلادی، پاپ بندیکت شانزدهم از مسجد آبی بازدید کرد. جالب است بدانید که این دیدار در سال ۲۰۱۴ میلادی توسط پاپ فرانسیس تکرار شد.  علاوه بر این در سال ۲۰۰۹ میلادی، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا همراه با رجب طیب اردوغان که در آن زمان از وزای ترکیه بود، از مسجد آبی دیدار کرد.

 

 

 دانستنی‌های ضروری برای بازدید از مسجد آبی استانبول 

  • بهتر است در ساعت‌های ابتدایی روز از این مسجد بازدید کنید. به یاد داشته باشید که در این مسجد پنج وعده نماز برگزار می‌شود. برای هر نماز مسجد به مدت ۹۰ دقیقه تعطیل خواهد شد.
  • پیش از ورود به فضای داخلی مسجد باید کفش‌های خود را در بیاورید و در کیسه‌های پلاستیکی بگذارید. این موضوع برای همه افراد به عنوان بخشی از سنت مسلمانان هنگام ورود به مساجد لازم است.
  • برای بازدید از این شاهکار معماری، لازم نیست ورودی بپردازید.
  • پوشش سر برای بانوانی که از این مسجد بازدید می‌کنند، ضروری است. اگر به پوشش اسلامی دسترسی ندارید، می‌توانید از پوشش‌های رایگانی که در ورودی مسجد در اختیارتان قرار خواهد گرفت، استفاده کنید.
  • هنگامی که در مسجد هستید، سکوت و احترام را رعایت کنید و از عکس گرفتن با صدا و فلش خودداری کنید. مسجد مکان عبادت است، به یاد داشته باشید که باید از از خیره شدن و یا گرفتن عکس از کسانی که نماز می‌خوانند، خودداری کنید.

 

فستیوال خرید در شهر توریستی استانبول

۱۹ دی ۱۳۹۸

نظرات کاربران