مسجد زیبا و تاریخی سلیمانیه استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
مسجد زیبا و تاریخی سلیمانیه استانبول

سفر با تور استانبول، سفر به دیدنی‌های تاریخی بسیاری است که شماری از آن‌ها را، مساجد تاریخی تشکیل می‌دهند. مساجدی زیبا که هر کدام نمادهایی مهم در نقاط مختلف شهر به حساب آمده و منظره استانبول را چشم نواز کرده‌اند. مسجد سلیمانیه را از طرفی باید سومین جاذبه‌های مهم تاریخی و یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مساجد شهر نامید. جایی که به واسطه‌ی جذابیتی که دارد، گردشگران زیادی را هر روز به خود می‌بیند. برای آشنایی بیشتر با این مسجد، در ادامه همراه ما باشید.

 

نگاهی به معماری مسجد سلیمانیه

اندازه‌ی بزرگ و چشم‌گیر مسجد سلیمانیه را مهم‌ترین ویژگی خاص آن باید به حساب آورد. مسجدی که طراحی معمار بزرگ و معروف، معمار سینان است و این مسجد را از نظر بزرگی باید شاهکاری مهم در کارنامه‌ی او به حساب آورد. اگر می‌خواهید دقیقا بزرگی این مسجد را برای خود مجسم کنید، باید در نظر بگیرید که بلندی گنبد مرکزی مسجد سلیمانیه، ۴۷ متر است که به زیباترین شکل تزیین شده است. طراحی داخلی این مسجد به گونه‌ای بوده تا هم فضای کافی برای نماز‌گزاران وجود داشته باشد و هم این که نور روز به خوبی به داخل بتابد.

 

معرفی مسجد فاتح در استانبول

 

تاریخچه‌ای از مسجد سلیمانیه

این بنای عظیم، ۸ سال به طول انجامید تا ساخته شود و در نهایت سال ۱۵۵۷ میلادی کار ساخت آن به پایان رسید. این مسجد نه تنها به پاس سلطان ساخته شده بود، بلکه برای معمار آن نیز از اهمیت والایی برخوردار بوده است. سلطان سلیمان طولانی‌ترین حاکم امپراطوری عثمانی بود که از سال ۱۵۲۰ تا ۱۵۶۶ حکومت کرد و به واسطه تعادل خوبی که به بین حکمیت و عدالت در منطقه برقرار کرده بود، به او لقب سلیمان دوم داده بودند. در تورهای شهری که شما را به این مسجد می‌برند، می‌توانید اطلاعات جالبی از این دست کسب کنید.

 

 

تاریخچه‌ای از اتفاقاتی که برای مسجد سلیمانیه افتاده است

تاریخ همیشه با این مسجد مهربان نبوده است. در سال ۱۶۶۰، آتش سوزی بزرگی در این مسجد به وجود آمد که همان موقع معماری با نام فوساتی با توجه به فرمان سلطان محمد چهارم، اقدام به مرمت آن کرد و البته در بعضی بخش‌ها سبک معماری آن را دچار تغییراتی نمود. سپس در جنگ جهانی اول، از حیاط این مسجد به عنوان جایگاهی برای دپوی اسلحه و تجهیزات نظامی استفاده شد که در نهایت به آتش سوزی دیگر منجر گردید. این بار تا سال ۱۹۵۶ مرمت کاملی روی مسجد انجام نشد تا این که در این سال، دولت وقت ترکیه مسجد را یک بازسازی کلی کرد.

 

راهنمایی خرید زیباترین زیورآلات در استانبول

 

در مجموعه‌ی مسجد سلیمانیه، چه چیزهای دیگری وجود دارد؟

در این مجموعه یک مدرسه مذهبی وجود دارد. غذاخوری، بیمارستان، کاروانسرا، کتابخانه، بازار و چندین مقبره نیز در محدوده مسجد سلیمانیه قرار گرفته است. هنوز بعضی از این بخش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین مقبره‌های مسجد سلیمانیه، باید به مقبره‌ی خود سلطان سلیمان و همچنین همسر او اشاره کرد که او را به نام روکسلانا می‌شناسند. هر دوی این مقبره‌ها دیدنی بوده و در ساخت آن از شیشه و فلز استفاده شده است. خود معمار این بنا نیز در مقبره‌ای در همین مسجد دفن شده است.

 

 

دیدنی‌های اطراف مسجد سلیمانیه کدام‌ها هستند؟

با توجه به این که این مسجد در بخش قدیمی شهر واقع شده، دیدنی‌های زیادی هستند که قبل یا بعد از بازدید از مسجد سلیمانیه می‌توانید به سراغشان بروید. بازار بزرگ  و بازارادویه یا بازار مصرهای استانبول از مهم‌ترین‌ها هستند. حتی اگر اهل خرید نباشید، بازدید از این بازارها به واسطه‌ی اهمیت تاریخی‌شان در سفر به استانبول از اهمیت برخوردارند. کاخ توپکاپی، مسجد رستم پاشا، مسجد آبی و ... نیز آنقدر به سلیمانیه نزدیکند که پای پیاده نیز می‌توانید به دیدنشان بروید.

 

نقاشی‌های خیابانی در شهر پر هیاهوی استانبول

 

چه ساعتی می‌توانید برای بازدید از مسجد سلیمانیه اقدام کنید؟

درهای این مسجد بین ساعت ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر به روی عموم باز است، اما در ساعتی که نماز جماعت وقت برگزار می‌شود، نمی‌توانید از مسجد دیدن کنید. هیچ هزینه‌ای برای ورودی نباید پرداخت کنید اما امکان اهدای پول به مسجد را خواهید داشت.

 

۰۶ آذر ۱۳۹۸

نظرات کاربران