بازدید از بناهای تاریخی استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
بازدید از بناهای تاریخی استانبول

هر وقت که صحبت از استانبول و سفر به این شهر گردشگری می‌شود، جاذبه‌های گردشگری بسیاری به ذهن خطور می کنند. در میان این جاذبه‌ها توریست‌ها فرصت بازدید از چندین مکان تاریخی و قدیمی منحصر به فرد و جذابی را نیز خواهند داشت. اگر شما نیز به تاریخ دوران باشکوه عثمانی علاقه دارید و تصمیم خود را برای سفر با تور استانبول گرفته‌اید بهتر است قبل از سفر با مکان‌های تاریخی آن آشنا شوید. علاوه بر تاریخ غنی در بازدید از بناهای تاریخی استانبول شما این فرصت را خواهید داشت تا با مذهب، فرهنگ، سیاست و دیگر چیزهای مهمی که در مورد ترکیه وجود دارد مطلع گردید. ما نیز در این مقاله به نوبه خود سعی کرده‌ایم تا معروف‌ترین و جذاب‌ترین بناهای تاریخی استانبول را گردآوری کرده و معرفی کنیم.

 

مسجد سلطان احمد (Sultan Ahmet Mosque)

مسجد سلطان احمد از جمله مهم‌ترین بناهای تاریخی استانبول است. این عبادتگاه را بومیان ترکیه عموما با نام مسجد آبی نیز می‌شناسند. چرا که در طراحی و ساخت آن از کاشی‌های آبی رنگ فوق‌العاده زیبایی استفاده کرده‌اند. به طوری که فضای داخلی آن با این کاشی‌ها تزئین شده‌اند. تاریخ ساخت مسجد سلطان احمد به اوایل قرن هفدهم و زمان سلطنت احمد شاه اول، سلطان امپراتوری عثمانی برمی‌گردد. تاریخ دقیق بنا کردن این بنای منحصر به فرد بین سال‌های ۱۶۰۳ و ۱۶۱۷ است. این مسجد قدیمی نه تنها در شهر استانبول و ترکیه بلکه در کل جهان شهرت دارد. به طوری که می‌توان این بنا را یکی از مشهورترین مساجد جهان نامید. مسجد سلطان احمد الهام بخش طراحی بسیاری از مساجد دیگر از جمله مسجد محمد الامین در بیروت بوده است.

برای بازدید از این بنای مذهبی تاریخی می‌توانید همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر آدرس بالا را دنبال کنید.

 

آدرس: Sultan Ahmet, Atmeydanı Cd. No:7, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

 

ایاصوفیه (Hagia Sophia)

از دیگر بناهای تاریخی استانبول، ایاصوفیه نام دارد. این بنا را معمولا با لقب چهارراه اروپا و آسیا در استانبول می‌شناسند. ایاصوفیه روبروی مسجد سلطان احمد قرار داشته و گردشگران می‌توانند در یک روز از هر دو این بناهای منحصر به فرد تاریخی دیدن کنند. نکته قابل توجه این که ایاصوفیه تقریباً ۱۰۰۰ سال به عنوان یک کلیسای ارتدکس یونانی خدمت می‌کرد تا اینکه در قرن پانزدهم در زمان حکومت عثمانی‌ها بر شهر به یک مسجد تبدیل شد. سپس در اوایل قرن بیستم سکولار شد و در سال ۱۹۳۵ به عنوان موزه از آن بهره‌برداری کردند. هر چند ایاصوفیه بنایی بسیار قدیمی است اما با استانداردهای مهندسی مدرن قابل رقابت است. در زمان ساخت آن یعنی سال ۵۳۷ پس از میلاد، بزرگترین ساختمان جهان نامیده میشد.

بازدید از ایاصوفیه به صورت ۲۴ ساعته امکان پذیر می‌باشد.

 

فروشگاه‌های خرید سوغاتی در تقسیم

 

آدرس: Sultan Ahmet, Ayasofya Meydanı No:1, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

 

کاخ توپکاپی (Topkapi Palace)

این کاخ مجلل زمانی محل سکونت و مقر اداری سلاطین عثمانی بوده است. بازدید از آن برای کسانی که به تاریخ عثمانی علاقه‌مند هستند، شدیدا توصیه می‌شود. ساخت و ساز این کاخ در سال ۱۴۵۹ آغاز شد. در این زمان تنها شش سال از تصرف شهر توسط عثمانی‌های مسلمان در لحظه‌ای که پایان امپراتوری بیزانس بود می‌گذشت. بنابراین ساخت این بنا به نوعی هنرنمایی در برابر آن‌ها بود. مجموعه کاخ توپکاپی از صدها اتاق تشکیل شده است، اما امروزه تنها تعداد کمی از آنها در دسترس عموم قرار دارند.

بازدید از کاخ توپکاپی در تمامی روزهای هفته به جز یکشنبه‌ها از ۱۰ صبح الی ۴ بعد از ظهر ممکن است.

 

آدرس: Cankurtaran, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

 

لژ دراویش گالاتا مولوی (Galata Mevlevi Dervish Lodge)

مورد بعدی از بناهای تاریخی استانبول که بازدید از آن مورد توجه تاریخ دوستان بوده، لژ دراویش کالاتا مولوی است. دراویش چرخان یکی از اصلی‌ترین نمادهای ترکیه هستند و لژ دراویش گالاتا مولوی بدون شک بهترین مکان برای دیدن آنها در اجرای سما (مراسم مذهبی که دراویش در آن می‌چرخند) در استانبول است. این اقامتگاه در سال ۱۴۹۱ تأسیس شد و اولین اقامتگاه صوفیان در شهر بود.

شما می‌توانید در کل روزهای هفته به غیر از یکشنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۶:۳۰ بعد از ظهر به بازدید از این مکان تاریخی بروید.

 

رسیدن به تقسیم از فرودگاه جدید استانبول

 

آدرس: Şahkulu, Galip Dede Cd. No:15, 34420 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

 

برج گالاتا (Galata Tower)

نمی‌توان در مورد بناهای تاریخی استانبول صحبت کرد ولی نامی از برج گالاتا نبرد. این برج در منطقه سنگفرش شده گالاتا و در فاصله نه چندان دور از اقامتگاه صوفی که در بالا ذکر شد، قرار دارد. برج گالاتا در سال ۱۳۴۸ ساخته شد و در آن دوره بلندترین ساختمان استانبول محسوب می‌شد. برخی از افراد این بنا را با نام برج مسیح نیز می‌شناسند. عثمانی‌ها در سال‌های ۱۷۱۷ از این برج برای شناسایی آتش سوزی‌های شهر استفاده می‌کردند. نکته جالب اینکه برج گالاتا در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی دچار آتش سوزی شد و آسیب‌هایی به آن وارد گشت.

علاقه‌مندان می‌توانند در تمامی روزهای هفته از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۲ شب به بازدید از این برج تاریخی بروند.

 

آدرس: Bereketzade, Galata Kulesi, 34421 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

 

آب انبار باسیلیکا (Basilica Cistern)

این اتاق زیرزمینی فوق‌العاده زیبا، بزرگ‌ترین آب انبار باستانی است که در استانبول قرار دارد. تاریخ ساخت آب انبار باسیلیکا نیز به دوران عثمانی می‌رسد که توسط بیزانسی‌ها در قرن ششم ساخته شده است. در بازدید از این مکان حتما مراقب دو ستون آب انبار باشید.

آدرس: Alemdar, Yerebatan Cd. 1/3, 34110 Fatih/İstanbul, Turkey

 

جزایر پرنس (Princes’ Islands)

جزایر پرنس شامل ۹ جزیره خوش آب و هوا واقع در اطراف استانبول می‌شوند. این جزیره‌ها در فاصله یک ساعتی با قایق از شهر استانبول قرار گرفته و برای رسیدن به آن‌ها باید وارد آب‌های دریای مرمره شوید. علت نامگذاری این جزایر به این نام به آن دلیل است که در دوره بیزانس از آن‌ها به عنوان محل تبعید شاهزادگان و سایر اعضای سلطنتی و بعداً برای اعضای خانواده سلاطین عثمانی استفاده می‌‌گشت. همچنین، بزرگترین جزیره که با نام بویوک آدا (Büyükada) شناخته می‌شود جایی است که لئون تروتسکی بین سال‌های ۱۹۲۹ و ۱۹۳۳ در آن زندگی می‌کرد.

امروزه تنها چهار مورد از جزایر برای عموم قابل دسترسی هستند. این چهار جزیره قابل دسترسی به حد کافی شما را در زمان سفر داده و با تاریخ غنی استانبول آشنا خواهند کرد. در مورد این جزایر بهتر است بدانید ورود همه وسایل نقلیه موتوری (به استثنای وسایل نقلیه خدماتی) ممنوع است. بنابراین، گاری‌های اسب‌کشی اصلی‌ترین راه حمل ‌و نقل در آن هستند. وجود عمارت‌ها و کلبه‌های قرن نوزدهم عثمانی در جزایر پرنس و جابجایی با گاری‌های اسب‌کشی به شما حس سفر در زمان را خواهد داد. علاوه بر این، کلیساها و سایر ساختمان‌های مذهبی فراوانی در جزایر یافت می‌شوند، از جمله شناخته شده‌ترین این موارد می‌توان آیا یورگی (Aya Yorgi) در بویوک آدا را نام برد.

 

بازار بزرگ استانبول (Grand Bazaar)

بازار بزرگ استانبول یا همان کاپالی چارشی (Kapali Carsi) یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان است. این بازار مکان بی‌نظیری برای عاشقان خرید و تاریخ می‌باشد. البته برای بازدید از آن نیازی به علاقه‌مندی شما به خرید نیست. چرا که اگر هم قصد خرید کردن را نداشته باشید قدم زدن در آن و تماشای غرفه‌های متنوع برای توریست‌ها جذاب می‌باشد. بازار بزرگ استانبول برای هر کسی که دوست دارد خرید ارزان قیمتی داشته و حین خرید چانه‌ بزند است. ساخت این بازار در اواسط قرن پانزدهم، اندکی پس از تصرف شهر توسط عثمانی‌ها آغاز شد و امروزه بیش از ۴۰۰۰ مغازه در آن وجود دارد.

برای لذت بردن از فضای بازار بزرگ استانبول و خرید کردن در آن می توانید در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح الی ۶ بعد از ظهر و در روزهای پنجشنبه تا جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر از آن دیدن کنید.

 

نگین‌های پنهان استانبول برای گردشگران

آدرس: Tehran Province, Tehran, District 12, Panzdah-e-Khordad St

 

موزه کاریه (Kariye Museum)

موزه کاریه در گذشته به عنوان کیسای ارتدکس یونانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. پس اگر به دنبال بناهای تاریخی استانبول هستید بازدید از این بنای قدیمی را از دست ندهید. این موزه دارای نمای خارجی بزرگ و ساده بوده و درون آن با زیباترین موزاییک‌های قدیمی تزیین شده است. بر روی این موزاییک‌ها نقاشی‌های مربوط به دوران بیزانس به چشم می‌خورند. نکته جالب این که این بنا در قرن چهارم ساخته شد که مربوط به دروان پیش از اسلام است. اما اکنون در یکی از محافظه‌کارانه‌ترین محله‌های مسلمان نشین شهر قرار دارد.

آدرس: Dervişali, Kariye Cami Sk. No:18, 34087 Fatih/İstanbul, Turkey

 

میدان تقسیم (Taksim Square)

آخرین مورد از مکان‌های تاریخی که توریست‌های استانبول بازدید از آن را باید در لیست برنامه‌های گردشگری خود قرار دهند میدان تکسیم است. این میدان یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین بخش‌های شهر استانبول بوده و شما می‌توانید در آن غرفه‌ها و فروشگاه‌های متنوعی را برای خرید پیدا کرده و همزمان با آن از مکان‌های تاریخی نیز دیدن کنید. خیابان استقلال مهم‌ترین خیابان استانبول است که در کنار این میدان قرار گرفته است. علاوه بر آن با رفتن به آن فرصت بازدید و دسترسی آسان به برج گالاتا، مرکز فرهنگی آتاتورک، بنای یادبود جمهوری را خواهید داشت.

 

راهنمای سفر ۳ روزه به استانبول

۲۵ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران